• Redan47

Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

Ett samtalsrum för oss som äntligen plussat genom olika donationsprogram i Europa o Sverige. Riskgraviditet i en del av landets landsting. Hur bemöts vi? Vi stöttar varandra att ta ansvar för vår hälsa. 
    Många av oss är både 40+ och 45+, där ålder är en riskfaktor. Och hur puffar vi vår självkänsla kring vårt val att skaffa barn och hanterar omgivningens reaktioner. 
    Här finns utrymme att ventilera oro och tankar kring graviditeten, blödningar, immun, blodtryck, mediciner, relationer , och allt mellan himmel o jord.

När vi inte har någon annan att prata med som finns detta rum att sitta i en stund och dela eller bara vara. 

Vi gjorde det! Här är tråden där resan fortsätter mot målet...Baby

• Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus
  • HRE

Det där med tillväxtultraljud verkar inte sådär 100 precis. I fredags fick jag reda på att flickan väger 1068 gram och killen 1223 gram . Igår fick jag reda på att flickan väger 1157 gram och killen 1158. Har han gått på diet då eller? Så i fredags följde han kurvan för enlingar som det heter och igår låg han på -14%. Men växer gör de i alla fall och det gör verkligen jag med;.)

Båda ligger i säte så det blir nog kejsarsnitt men det bestämmer man inte än. Ska till spec. mvc igen om 4 veckor. Frågade om man kunde komma oftare men eftersom allt ser bra ut så tyckte de inte det behövdes.

Jag har hela tiden sagt de kommer i v. 36 och det verkar ju inte helt omöjligt;)

I övrigt är jag supertrött och har typ träningsvärk i magen hela tiden, är väl som det trycker på. Andfådd som bara den;.) Försvinner tröttheten när man föder? HUR ska man annars orka ta hand om två bebisar?

Tips mot huvudvärk/migrän: www.chemistdirect.co.uk/kool-n-soothe-migraine-cooling-pads/prd-e2
    Jag får migrän väldigt sällan men de här hjälper superbra. Och kan rimligen inte påverka varken bebisar i magen eller bröstmjölk.

• Snart lycklig

Jmt, jag snittades akut. Jag blödde rött exakt en vecka. Sedan bara brunt typ till bebben var 7-8 veckor och nu vid 8,5 vecka bara lite gult. Har inte haft ont alls. Bara känslan av nyopererad i början och känselbortfall i huden på magen. Blivit betydligt bättre nu, men ännu lite kvar av bortfallet.

• Snart lycklig

HRE, haha, den riktiga tröttheten börjar efter födseln. ;) Jag vill inte vara negativ, men jag har aldrig varit så trött som jag är nu. Faktiskt, ärligt, så tänker jag ofta på dig som ska få första barnen, 2 st!, och är ensamstående. De brukar ju säga att det är lite chock från 0 till 1 barn. Ligger faktiskt ganska mycket i det. Även om det är helt fantastiskt, så blir det som en chock hur låst man är. Svårt att hinna annat än att sköta barnet, hemmet, disken och tvätten. Min sambo har nytt jobb och reser mkt, så jag är ju också ganska mkt ensamstående, men med 1 barn. Jag håller dessutom på med en flytt fr lght t hus, mitt i allt. Inte att rekommendera.

Tänker också ofta på dig TyckOmMig och undrar hur du klarar allt med alla dina barn. Beundransvärt!

Hoppas det inte var allt för negativt inlägg, men vill bara vara ärlig. Jag säger, var förberedd på trötthet! :) Stor kram.

• Redan47

hRE, hade du olika bm som mätte? Mänskliga faktorn spelar in oxå.... Men fint att barnen växer! Ändå "lustigt" att inte få komma innan 4v och kontrollera om de nu mätt fel eller om Pojken fastar!

Vi kommer vara trötta, mer trötta sedan på ett annat sätt, det är ju två små som ska passas på 24h. Om vi släpper tag om yttre störning och koncentrera oss på våra huvuduppgifter: mata, byta, närhet o sova och även sova/vila när barnen gör det ovadsett tid på dygnet, så underlättar det. Att "passa på" att göra hinna saker när de sover.... Kostar på kraft o energi.
    Men jag tror vi som längtat så länge, umgås mer och har mer närhet kanske än "spontan" gravida. Och därmed förstånd att njuta av bebis tiden och ha en mer positiv inställning. Vad jag förstått så har du uppbackning, ta verkligen hjälp och släpp kontroll - du behöver sova! Tro mig, har haft två enlingar. Inser att duo tar mer energi. Men det klarar vi galant!!!

Snartlycklig: har just undrat över din flytt. Jo du, kam tänka mig det suger! Hjälp utifrån? Flyttfirma ? Städfirma ? Du behöver njuta av din guldklimp, som du längtat och jobbat hårt för att få!

• Blomman701

Jmt - jag hade ont de första dygnen men blödde som tur sparsamt. Efter fyra veckor var det mer spottings och efter sex veckor helt slut. Miste bara en halv liter blod vid snittet. :) Nu 12 veckor efter är det bar känselbortfall som känns läskigt.

• JZ79
    HRE, tack för tips om den där "kyl-grejen" vid migrän. Jag använder en liten handduk som jag blöter i iskallt vatten, funkar bra det med.

V 22 här nu, tiden går helt plötsligt fort Mår bra förutom huvudvärken/migränen som är sådär... Går regelbundet på akupunktur och jobbar endast 50% just nu, funkar vissa dagar..andra mår jag apa. 3-4 migrän anfall i veckan..fortfarande däremot har den vanliga huvudvärken där emellan minskat något. Ska prata med läkaren igen nästa vecka. Min bm trodde det fanns nån annan medicin än den jag redan testat som går att använda vid graviditet. Vill såklart undvika mediciner om det går, men migränen är så fruktansvärt jobbig att jag är beredd att testa nån annan medicin än Alvedon eller Citodon. Fortsätter med akupunkturen även om jag inte fått jättebra resultat, än..det skadar inte och kanske det hjälper till slut. Bjuder på en magbild

• HRE

Haha, jag är fullt beredd på att vara trött när bebisarna kommer också! Men tänkte att man kanske fick någon energiboost sådär bara;.)

Jag har god uppbackning, har också tänkt ringa kommunen och höra om de har stöd för ensamstående med tvillingar och en bakgrund med utmattningssymptom och depression. Inte säkert alls förstås men man kan ju försöka. Fast det är just sånt jag inte blir färdig till - tröttheten är på något  vis nästan mer mental...

Jag har dessutom fixat nästan allt - barnvagn inkl. allt, spjälsängar, babynest, bilbarnstolar, amningskudde, bröstpump, babysitters, babyvaggor/gungor, gåstolar, massor med kläder, flaskor, lite nappar, lekmattor, skötdyna, lakan, handdukar - ja, vad kan jag ha glömt? Två av nästan allt så klart;.)

Behöver någon mer amnings-bh men hittar inga som passar mina bröst;.)

'Tänker att jag ska köpa blöjor och ersättning också innan de kommer. Tänker också köpa hem ett lager av toapapper, tvättmedel och sånt så man inte behöver köpa det förrän om ett tag.

• Snart lycklig

Redan, bokat flyttfirma och flyttstädning för första gången i mitt liv. Flyttat många ggr tidigare! Packar själva.

Jag känner hela tiden en rädsla att jag inte njuter tillräckligt, ägnar mig åt honom tillräcklig osv. Det gör jag säkert, men är sååå trött, så jag får inte in det i hjärnan liksom. Likaså får jag inte in, förstår inte riktigt att jag har honom. I början var jag euforisk, men nu är det som jag inte förstår, jag liksom bara gör. Usch, tiden går ju såååå fort, vet inte vad det är med mig. Känner mig rätt sorgsen emellanåt. Klart att det är svårt att förstå efter så lång kamp. Jag vet inte om det är ngn rädsla som blockerar mig. Han är fantastisk och så söt. Jag älskar honom så mkt. Det är inte det. Vet inte om bristen på amning, får mig att inte känns mig så nära, knyta an. Jag kör ju bara med flaska sedan många v tillbaka. Känner mig sorgsen också f att jag inte är yngre, att inte få vara m tillräckligt länge, att inte hinna/orka kämpa f ett syskon.

Näe, märker när jag skriver att jag nog måste ta upp detta med min nya BVC, efter flytten. Hoppas nya BVC är bra!

• Blomman701

Skaffa genast ett bärdon, sjal eller sele som är ergonomisk! Då får ni båda närhet och det ger bra anknytning samt du kan packa med honom på dig och stoppa det dåliga samvetet där det hör hemma! Vet inte var du bor men I Stockholm finns butik du kan åka och prova vad som passar et, googla på det! kram

Snart lycklig skrev 2015-09-03 19:44:15 följande:

Redan, bokat flyttfirma och flyttstädning för första gången i mitt liv. Flyttat många ggr tidigare! Packar själva.

Jag känner hela tiden en rädsla att jag inte njuter tillräckligt, ägnar mig åt honom tillräcklig osv. Det gör jag säkert, men är sååå trött, så jag får inte in det i hjärnan liksom. Likaså får jag inte in, förstår inte riktigt att jag har honom. I början var jag euforisk, men nu är det som jag inte förstår, jag liksom bara gör. Usch, tiden går ju såååå fort, vet inte vad det är med mig. Känner mig rätt sorgsen emellanåt. Klart att det är svårt att förstå efter så lång kamp. Jag vet inte om det är ngn rädsla som blockerar mig. Han är fantastisk och så söt. Jag älskar honom så mkt. Det är inte det. Vet inte om bristen på amning, får mig att inte känns mig så nära, knyta an. Jag kör ju bara med flaska sedan många v tillbaka. Känner mig sorgsen också f att jag inte är yngre, att inte få vara m tillräckligt länge, att inte hinna/orka kämpa f ett syskon.

Näe, märker när jag skriver att jag nog måste ta upp detta med min nya BVC, efter flytten. Hoppas nya BVC är bra!

• zaq1234

HRE, du har rätt, man får en extra energi boost efter förlossning...men den gör ju inte att man blir pigg den gör att man ändå fixar tre sömnlösa nätter på rad...man är så klart supertrött..men om man i vanliga fall skulle sova så lite så skulle man inte fungera...om man får barn som är normalviktiga, så sover de i regel nästan hela första natten...jag kunde ändå inte sova då pga av alla hormoner o allt man gått igenom för att äntligen få ett barn..så  jag låg bara o tittade på henne.
    Natt 2-4 så åt hon varje timme...dag 4 var vi på återbesök på bb o där sa de att man är som tröttast denna dag...men sedan att det vänder...för oss gjorde det det, nu sover hon i 3-4 h pass på natten. Med första barnet så funkade ju inte ammningen så där var man uppe varannan timme på nätterna i många veckor...
    så för att svara på din fråga, så beror det helt på om bebisarna får i sig mat så att de är nöjda ett längre tag...då kan man få sova...
    Sedan vet jag ju inte alls hur det är med tvillingar kan ju tänka mig så fort den ena är nöjd är det dags för den andra...så där är man nog väldigt mkt mer trött...är så imponerad av tyckommig som fixar tvillingar och 2 1 åringar o sedan alla de andra barnen som också behöver sin mamma.

Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus