• Redan47

Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

Ett samtalsrum för oss som äntligen plussat genom olika donationsprogram i Europa o Sverige. Riskgraviditet i en del av landets landsting. Hur bemöts vi? Vi stöttar varandra att ta ansvar för vår hälsa. 
    Många av oss är både 40+ och 45+, där ålder är en riskfaktor. Och hur puffar vi vår självkänsla kring vårt val att skaffa barn och hanterar omgivningens reaktioner. 
    Här finns utrymme att ventilera oro och tankar kring graviditeten, blödningar, immun, blodtryck, mediciner, relationer , och allt mellan himmel o jord.

När vi inte har någon annan att prata med som finns detta rum att sitta i en stund och dela eller bara vara. 

Vi gjorde det! Här är tråden där resan fortsätter mot målet...Baby

• Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus
  • zaq1234

snart lycklig, om du hittat affären med bärsjalar, så meddela gärna, jag funderar på en sådan.

• Redan47

Jg rek fb gruppen bärsjalar! Finns massor med kunskap och tips om olika sätt att bära barn på. babybjörn är ju ett stort varumärke men tyvärr ej längre något alt om du vill sträva efter något ergonomiskt både för barn o bärare. Finns en shoppen Sthlm där du kan testa. Minns ej namnet. Kan kolla.

• Blomman701

knyt-an.se

Hittade affären... Och det finns flera grupper på fb en däf man kan ställa frågor och en dör man kan köpa begagnade egonomiska bärdon! :) Fick min fina vävda sjal igår så nu ska en i i trikå och en tunn för nyfödda säljas! Lycka till och youtube har bra klipp att lära sig från.

zaq1234 skrev 2015-09-04 14:27:41 följande:

snart lycklig, om du hittat affären med bärsjalar, så meddela gärna, jag funderar på en sådan.

• weeme

Jmt, tack, migränen går över om ett år eller så när hormonerna stabilisterat sig igen..

Kyla har inte hjälpt mot min migrän. Inte får jag heller ta citodon, bara alvedon? Olika läkare. Om det blir värre får jag fråga dr. igen.

Jag gjorde inte mycket mer än sov första 1,5 åren vi fått barn kändes det som. Sov nätterna med bebis, sov två pass på dagen, zzzzz. Ett bra tips är att ha färdig mat i frysen och snabblagat att ta till för laga mat fanns det inte en chans till med en skrikare (om hon inte blev buren). Då det inte skreks sov man eller gjorde något annat (typ gick på toa) inte tusan gjorde man trerätters. Hemmet blev inte speciellt välstädat (förutom dammsugning) och inget annat gjort heller för den delen. Om folk stör sig när de kom hit kunde de städa då. Viktigare att njuta av barn och livet. Hade jag varit tvungen att arbeta efter ett år hade jag gått rakt in i väggen (igen) tack och lov kunde jag lulla på i bebisrytm ett bra tag till. Utan avlastning är det tufft, att få åka till COOP själv en timme är fantastiskt, haha. Kanske ska passa på att putsa fönster nu så det blir gjort för de närmsta åren moahahahaaa.

Vår dotter bodde i babybjörnen kvällstid, har en sk. ergonomisk fantastisk vad den nu heter (manduca kanske?), men den var värdelös för mig både att få i barnet och bära, så obekväm! Den är en skåpsvärmare, ska prova med nästa om jag ändrat mig. Babybjörnen kan jag bära i timmar utan problem (tills dottern var 2,5 år).

• MillaQ2
    jmt skrev 2015-09-03 16:22:28 följande:

Tyckommig - Gud så skönt att allt verkar gått bra! Helt otroligt att man ens kan operera en sån liten sötsak. Hoppas att ni kan njuta nu.

Redan - Det är så fantastiskt när de små rör sig, jag känner igen knorrandet och rörelsemönstret från tiden i magen nu när hon är ute.

Weeme - fruktansvärt med migränen! Hoppas att det släpper snart.

Ni som blivit snittade, hur länge har ni blött efter? Och, har ni haft ont när ni gått på toaletten? Jag har skrikit rakt ut, känns som 100 nerver i kläm

Jag blödde rött första veckan sedan brunt eller rosa ett par veckor men inte varje dag . Dock kunde det komma rött igen om jag ansträngde mig för mycket, tex för lång promenad. Efter fem veckor bara pyttepyttelite rosa, nu sex veckor efter, ingenting. Hade inte så mycket ont på toa bara innan jag lyckats göra "nr två" . Var tvungen att dricka paraffinemulsion för att kunna det (det var lindrigare än Microlax). Smärtan över huvud taget tycker jag va r mest psykologisk, det kändes så obehagligt att veta att man blivit skuren i magen så den känslan förstärkte smärtupplevelsen. Plus hormoner som spökade. En stödgördel har jag tyckt var grymt skönt (tex carrywells belly binder). Förvånansvärt vad kroppen läker fort ändå!
  • MillaQ2

Jz - tack flr magbild , så roligt att se, det känns så avlägset nu 6 veckor efter :)

Hre , första dagarna kändes det som man levde på någon eufori men sen kom trötthetskönslan. Dock ska jag inte klaga för min lille har sovit 3-5 timmar i sträck på nätterna hela tiden (peppar peppar ).

SL - känner igen overklighetskänslan, tror också det är för att det var så osäkert att det verkligen skulle bli ett barn, man försökte skydda sig mot besvikelse genom att blockera tankar på att det faktiskt skulle gå vägen. Det var så svårt att ställa om sen tyckte jag. I flera veckor kunde jag inte förstå att han verkligen var på riktigt. Men nu tror jag det har gått in :)

• villsågärna38

Hej!

Såg att ni diskuterade bärsele. Vill bara tipsa om Baby Björns nya. One. Den är ergonomisk för bebisen och även för bäraren. Kan även användas för att bära på ryggen då barnet blir större dvs upp till 2-3 års älder. Bärsjal och bärsele har varit räddningen här i perioder för att få nåt gjort så rekommenderas!!

Kram och lycka till er alla från en äd- mamma

Ps. Inte så långt kvar nu Redan!! Hoppas att du och tvillingarna mår bra

• Redan47

Det är verkligen en konstig känsla ibland just den hur "länge" jag höll på med försök och följt er andra.... Och nu är det redan nedräkning....
    Och nu är både jz o röd passerat halvtid!!! Weeme oxåUnderbart! Grattis till oss alla.

Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus