• Redan47

Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

Ett samtalsrum för oss som äntligen plussat genom olika donationsprogram i Europa o Sverige. Riskgraviditet i en del av landets landsting. Hur bemöts vi? Vi stöttar varandra att ta ansvar för vår hälsa. 
    Många av oss är både 40+ och 45+, där ålder är en riskfaktor. Och hur puffar vi vår självkänsla kring vårt val att skaffa barn och hanterar omgivningens reaktioner. 
    Här finns utrymme att ventilera oro och tankar kring graviditeten, blödningar, immun, blodtryck, mediciner, relationer , och allt mellan himmel o jord.

När vi inte har någon annan att prata med som finns detta rum att sitta i en stund och dela eller bara vara. 

Vi gjorde det! Här är tråden där resan fortsätter mot målet...Baby

• Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus
  • MillaQ2

Ingen som vet hur man lägger in listan med allas info som Tilläggskommentar i TS (Redans) första inlägg?

• Redan47
    MillaQ2 skrev 2015-09-14 22:36:12 följande:

Ingen som vet hur man lägger in listan med allas info som Tilläggskommentar i TS (Redans) första inlägg?

Jag vet inte.... Ska Kolla med dator senare om jag kan fatta det.
  • zaq1234

Swede, menade RUL är mossig i huvudet.

Sömn blir ovanligt bra. Nu i natt 22-04 sedan amning hoppas på 1htill snart, men få 5-6h sammanhängande är toppen. Kvällarna eller från 15-22 är däremot super jobbiga med amning, tröst, bärande, byta blöja konstant, promenader, hon skriker ändå fast jag gör allt det där. Kan vara lugn korta stunder under några av momenten, men det är minst sagt fullt upp den tiden på dygnet. Hur mår du nu?

Jag kopierade vår lista o har den på datorn kan lägga ut den igen i morgon så kan nya fylla i.

• Redan47

Zaq: jättebra du har listan! Ja första bebistiden kan va så påfrestande. Känner väl igen din beskrivning, inte konstigt du och ni tappar humöret då.
    Men ändå skönt med några sammanhängande timmar sömn. Kan du sova middag oxå så du får mer energi till orospasset?

• MillaQ2

Vad skönt med långa sovpass på natten zaq :) Eftermiddagarna låter ju lite mindre roliga . Kan du höra vilken typ av gråt det är ? Hur länge har det varit så ? Din lilla kanske ha kommit till stadiet med lite mer medvetenhet? Om alla behov är tillfredsställda så det inte är missnöjesskrik så kanske det är behovet att få ur sig känslor som bebisar kan ha? Bara att vagga på isåfall så hon känner sig trygg :) Närhetsbehovet ska verkligen inte underskattas!

Den här lille prinsen har börjat få lite mer ljud i skällan men oftast är det i övergång mellan vaken och sova eller om det dröjer nån minut för länge med mat. En gång var det lite för många som tittade på honom samtidigt och vi var inte hemma hos oss då blev det lite för mycket :S Bra att de säger ifrån men ibland önskar man de kunde prata :)

• zaq1234

Här kommer listan, lägg in er i ordning efter BF. Ni som fått barn fyll gärna på det på er själva om ni vill

Ahavamaria: 43 år. Embryodonation, frysåterföring. Beräknad bf 4/5-15, dottern kom 21/4. Piss o skit tillstånd i stort sett hela graviditeten, men en oerhört smidig o lättvindig vaginal förlossning. Har genetisk syster född 15/4 2012. Den graviditeten var väldigt bra, men förtidig bf och igångsättning gjorde mos av mig. Ava Clinic Riga barn. BB Näl, båda gånger mycket nöjd med personal och resurser.

Blomman701

TyckOmMig

Bullenochgrisen: 25 år och gravid genom äd i vecka 35. BF 19 Juli. Inga tidigare IVF försök, blev gravid på första försöket med äd ( ett två dagars embryo) via ks Huddinge. Medicin vid ET: Lutinus och Progynon. Har hittills haft en bra graviditet, mådde pyton til vecka 17 men efter det så har allting rullat på Med värden och blodtryck, inga direkta gravidkrämpor förutom sammandragningar. Väntar en flicka :)

MillaQ2, 43 år, flera MF efter "naturlig" befruktning, 1 MF v 8 efter IVF m egna ägg, 2 ÄD utan graviditet (en färsk, en frusen), gravid på 3e ÄD (frusen) IVF Riga, (Levaxin denna gång) BF 31/7, planerat snitt 22/7, moderkaka långt ner plus ett tidigare snitt. Har två pojkar 11,14 år. Min nuv sambo har inga barn.Det tog tre år för oss att komma hit (v33 nu) men hade flera dödsfall i familjen som troligen förlängde tiden. Vet ej kön på denna, är bara lyckliga för ett barn oavsett :)

Snart lycklig, 49 år, tidigare återfört 26 st toppenembryon med egna ägg, endast ett tidigt missfall, gravid vid 1:a ÄD (Aten, Life Clinic, Dimitri), stark immunsupport, bf 13/8 ändrat till planerat snitt omkring den 23/7 pga av placenta previa=täcker för hela utgången, först var det trillingar, sedan tvillingar, men till slut nu endast ett barn (flerbörd avstannade i vecka 8+), vet ej kön. Inga barn sedan tidigare. Sambo två vuxna barn sedan tidigare.

zaq1234 42 år, har försökt i 7 år, har gjort tre IVF i Sverige, MA på gång nr 2. 3ÄD på IVFRiga, ÄD 2 MF, men gång 3 lyckades det, nu BF 1 aug. Har ett biologiskt barn på 7 år. Fick en dotter  4060g 51 cm lång 40+5 vaginal förlossning

Skade 45 år - 1 ÄD 2014, dödfödd kille. Ny donation januari 2015, ett insatt embryo resulterade i graviditet, BF 7/10.

HRE, 46 år - väntar tvillingar! 6 IVF med egna ägg och 3 ÄD, gravid på 4:e. Tidigt dubbelmissfall IVF nr 2. Försökt bli gravid i 4 år, först med pojkvän och nu själv. Fått donerat ägg av min syster. BF 22 november, men har bestämt de kommer i oktober;.)

Redan47, 49 år, 10ÄD, 21år 0 26 år vuxna tjej o kille, i tidigare relation. Har inte blivit gravid sedan dess....längtan väcktes på allvar tillsammans m min nuvarande man, och vi bestämde oss det ska gå. BF 27/11, enäggstvillingar, men det blir tidigare, hur vi mår kommer bestämma datum, men senast v39.

JZ79, 36 år, gravid efter 5 års längtan och kämpande.. Vi har både manlig och kvinnlig faktor som gjort vi inte blir gravida. 2 ivf på Sahlgrenska utan ET. 1 ÄD i Åbo och sedan till slut hysto och dubbeldonation hos Penny. BF 12 januari 2016. Inga barn sedan tidigare, första gången gravid någonsin :)

Weeme, 44 år, gravid efter 2,5 års kämpande denna omgång. 4 tidigare MA efter naturlig graviditetsstart, efter 3 MA visade det sig att jag hade hög ämnesomsättning. Efter medicinering fick vi en dotter. Sedan var äggen för gamla för på alla år blev det bara ett MA trots att jag tidigare blev lätt gravid så vi beslöt göra ÄD i Riga. Hade tur och blev gravid på första försöket, ett insatt embryo. BF december -15.

Missne: 44 år, gravid efter 12 års kämpande. Har gjort många IVFer i Sverige som ej lyckats. Immunologisk utredning våren 2014 hos Dr D visade på immunologiska orsaker. Första ÄD på AVA Riga i april 2015 lyckades. En av två fastnade. BF 15 januari 2016.

Kakolina, 39 år, gravid efter ÄD på Island, efter första insättningen av ett tvådagarsembryo den 15 maj. Diagnosticerad med förtidigt klimakterium vid 37. Inga IVF-försök. Inga tidigare barn. Singel med kompis som spermadonator. BF 3 februari 2016.

• Cice

Hej,
    Grattis till er kämpare !!! Ni ger mig  hope.

Jag hoppas att det  går bra, att jag hoppa in här o ställa några frågor. :)

Jag är ny här, men det är några av er som känner mig från annan tråd.

Jag har precis fylld 46 år, och jag är gravid  mha kostförändring, reflexologi akupunktur, samt  Moxa behandling ( Moxa används som en kompletterande behandling till akupunktur. Det är en värmande teknik som framför allt används i stärkande och smärtstillande syfte. Man använder också moxa vid för lite Yang i kroppen ).

Hur länge ska man använda pravidel / Norprolak ( medicin mot förhöjd prolaktin ), när man blir gravid ?
    Jag testade positiv i Cd 26 igår. Jag  har en tid hos min neurolog nästa vecka, och jag bhvr lite mer kunskap för att bemöta hans kritiska omdöme ( han tycker att jag är för gammal för att skaffa barn.)

Vilka kosttillskott använder ni ?
    Tack så mkt,
     Cice

• Redan47

Cice välkommen och grattis till plus.
    När det gäller din läkare, hans åsikt om när kvinnor inte ska bli gravida längre har inget med hans utövande att göra. Det kandu tydliggöra för det första! Det handlar om din integritet. Han ska behandla dig utifrån din hälsa. Att vägra behandla pga sina personliga. Värderingar tror jag absolut inte är okey om du skulle dra det till högre ort. Oetiskt. Kvinnor kan bli gravida innan menopaus spontant oxå, vägrar ha behandla då...?????

Ang din medicin - inget svar på det.

Kosttillskott: eskimå omega-3, 3 tabletter/dag från behand start graviditet o livet ut.... Det är bra för mitt immun, bra för barnens hjärnas utveckling, jag får absolut inte i mig den mängden i min kost.
    D-vitamin 5000ie, 1tabl/dag , immun och bra genom hel grav.
    Minst 1g kalcium, dels pga intag av kortison, barnen tar två st jag behöver mer, och dels att det finns studie som visar att det kan hämma havandesk förgift,
    Magnesium underlättar div kramper, 300mg till natten verkar räcka för mig.
    Folsyra 5mg behandling dag1 till v 12, därefter tog jag 1mg tills den burken tog slut och nu 600mg.
    B-stress, en kombi med div B vitaminer.
    Sedan v20 äter jag oxå en tablett med järn/b12/C vit/nypon/b9 denna gjort att mina järnvärden håller sig bra trots jag bär två, utan neg påverkan på tarm.

• Kristin2015

Hej! Lana68 - det blir iallafall psykologiska effekter för min del! Försöker hålla uppe humöret men med magkramper (och igår en brun blödning) samt mer än ett par veckor kvar till första vul så blir jag jättepåverkad av denna osäkerhet i tidig graviditet. Inte så konstigt kanske.

Kram!

Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus