• Redan47

Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

Ett samtalsrum för oss som äntligen plussat genom olika donationsprogram i Europa o Sverige. Riskgraviditet i en del av landets landsting. Hur bemöts vi? Vi stöttar varandra att ta ansvar för vår hälsa. 
    Många av oss är både 40+ och 45+, där ålder är en riskfaktor. Och hur puffar vi vår självkänsla kring vårt val att skaffa barn och hanterar omgivningens reaktioner. 
    Här finns utrymme att ventilera oro och tankar kring graviditeten, blödningar, immun, blodtryck, mediciner, relationer , och allt mellan himmel o jord.

När vi inte har någon annan att prata med som finns detta rum att sitta i en stund och dela eller bara vara. 

Vi gjorde det! Här är tråden där resan fortsätter mot målet...Baby

• Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus
  • JZ79

Blomman, nä fy..så får hon ju inte säga! Det är ert och barnets rätt att berätta, men BVC-tant får absolut inte säga något i en föräldragrupp eller liknande. Detta måste du ta upp med henne, inte ok. Stor kram till dig!

HRE, jäkligt trist svar du fick av dr D

• MillaQ2

Zaq, vi har inte heller så fasta rutiner ännu, tycker framförallt att han sover så extremt mycket. Vaken en stund här och där men inte så länge. Sover definitivt mer än 16 Tim per dygn. Men när han är vaken är han glad och han äter jättemycket.

Med mig är det väl ganska bra, känner inte mycket av snittet längre. Värken i händerna känner jag fortfarande på morgonen och jag vet inte hur lång tid jag ska ge det innan jag kollar med läkare (?)

Hoppas det är bättre med lilltjejen på kvällen nu?

Tänker även på er plussare som är där nu som jag var för mindre än ett år sen. Önskar jag kunde lugna oron och nervpressen som jag känner så väl igen. Det ni beskriver med blödning och molvärk är vanligt. Jag hade mycket mycket av det (vek mig dubbel av smärta i början) och nu har jag en åtta veckors som ligger och sover på mitt bröst. Styrkekramar till er!

• Blomman701

JZ79 ska göra det vid nästa tilfälle! Fick pepp av maken som var av samma åsikt. Detta fick mig att må väldigt dåligt. Jag orkar liksom inte heller med detta överdrivna att hon är sååååå lik mig, som tur för vår dotter är hon det inte alls mer än med samma färg på hår och ögon! Jag är så ful att det mest troligt bara är bra at generna inte gick vidare (maken håller inte med mig). Jag känner bara att jag inte behöver ha det inpräntat och påmint varje gång jag träffar Bvc. Älskar lillstumpan till bitar vem som än hjälpt med beståndsdelarna...

• Redan47

Blomman, de har tystnadsplikt! Hur barnet kommit till världen, spontant, adoption, ivf, äd... Är överhuvudtaget ej relevant. Barn o föräldrar ska behandlas jämlikt och likvärdigt med respekt.

Men, detta är en av anledningar att jag ej kommer inkludera alla instanser, tex BVC. Min erfarenhet är just oprofessionella i det sociala mötet. Klantiga. Obetänksamma. Etc. Detta sammanfattas : oproffsigt, inkompent. Ge vaccinationer det får de göra med mina barn- thats IT!
    Kan de säga så till dig idag.... Vad blir det för underfundiga kommentarer till barnen i framtiden. Tillrättavisning å det skarpaste! Både till personen och dess chef! Det är inte okey!

• Jag är bara jag

Jag kan inte ta in att jag är gravid (för bra för att vara sant) och när jag gör det blir jag bara skräckslagen. I 2 veckor har jag blundat på toa,när jag byter om och duschar. Vill inte se det där blodet!! Har inte ens tatt gravtest sen första 2 gångerna (enbart blodprov),tycker det är tortyr. Bara tanken på VUL är tortyr!  Det har ju aldrig gått bra innan så varför nu? Får ta hcg-prov om jag vill, men det beskedet mitt i allt kan jag inte heller ta. Inte ringa mvc heller före VUL,det innebär teoretiskt inte före v.12. Skriva in sig före när man inte vet om det lever känns löjligt. Men så sent får man väl världens utskällning av b.m och det får man väl ändå för gamla tanter ska ju inte ha barn. Hur jag än vrider har jag änden bak...

Nä,roligt att vara gravid är det sannerligen inte! Hade gjort vad som helst om jag sluppit och bara kunnat få barn.

• zaq1234

Jag är bara jag, varför bokar du inte vul 7+0? Det är ju den dagen man kan se hjärtat så slipper du vänta till v 12. Kram

• Jag är bara jag
    zaq1234 skrev 2015-09-17 17:21:02 följande:
    Jag är bara jag, varför bokar du inte vul 7+0? Det är ju den dagen man kan se hjärtat så slipper du vänta till v 12. Kram
    För att jag absolut INTE kan ta ett dåligt besked före alla fester! Bröllopsdag och 50-årsfester. Det går bara inte,skulle hamna på psyket mest troligt eller slå sönder hela kliniken eller hela sta´n av ilska. Ni tar liksom för givet att barnet lever-jag tar för givet att det är dött. Jag kommer skaka av skräck om jag kommer till v.43 och behöva lugnande-om man nu får ta nåt. Jag fattar inte hur ni överlevt ni andra... Det finns på denna jord ingen värre tortyr än att vara gravid!!
  • Redan47

Jag är bara jag: om du tar ett VUL 7+0, så får du veta om det är kört eller ej. Det är med ED, inte speciellt troligt embryot avstannar efter ett hjärta utvecklas. Gå och våndas så där är inte heller bra för embryot! Och då kan du sluta mediciner innan v 12....MEN, Om du är gravid då, absolut skrivas in på Mvc, för att boka ett kub. Ta blodprover mm. Jag och fler hade svårt att få tider för kub så det sker innan v14.
    Ät kortison ordentligt så du kan utesluta immunattack någorlunda om du tror det är ditt problem.
    Våga tro att det lyckats! Kram

• Jag är bara jag
    Redan47 skrev 2015-09-17 17:39:51 följande:
    Jag är bara jag: om du tar ett VUL 7+0, så får du veta om det är kört eller ej. Det är med ED, inte speciellt troligt embryot avstannar efter ett hjärta utvecklas. Gå och våndas så där är inte heller bra för embryot! Och då kan du sluta mediciner innan v 12....MEN, Om du är gravid då, absolut skrivas in på Mvc, för att boka ett kub. Ta blodprover mm. Jag och fler hade svårt att få tider för kub så det sker innan v14. Ät kortison ordentligt så du kan utesluta immunattack någorlunda om du tror det är ditt problem. Våga tro att det lyckats! Kram
    Jag kan inte ta om det dött. Då får vi ställa in alla fester,allt planerande,skämmas inför hela släkten. Och får inte förklara varför heller. Allt utom progesteron och Fragmin ska jag sluta med om 2 veckor enligt kliniken,känns lite nervöst just med Prednisonet. Eftersom jag lever som man bör och inte ska göra KUB kan jag ju gå sent på mvc av det skälet i alla fall. TSH ska jag kolla innan rätt snart. Maken är tvärsäker på att det gått bra, men jag skulle vilja ha statistik. Hur vanligt är m.f/MA efter ED? Eller ens 3 ED totalt? Illamående och spy skulle kännas bättre,brukar ju vara bra tecken.

Jag har för mycket tid att tänka när det är så mycket jag inte får göra. Vi bor på en gård och jag har ansträngnings-och lyftförbud. Får väl sitta i fårhagen och titta på tjollerpotterna!
  • Frk Röd
    Blomman701 skrev 2015-09-16 16:14:44 följande:

Idag på babymassagen blev jag väldigt lessen och irriterad på min bvc-tant! Inför alla säger hon att pyret är bra lik mig trots allt... Jag ska ta ett snack med henne om att det ska hon hålla tyst om! Nu tror jag ingen direkt uppfattade det ( antagligen önsketänkande) men jag/vi har sagt att vi inte går ut offentligt med hur dottern kom till, lite mer hjärnaktivitet hos tanten får det nog allt vara! Vi anser att det är pyrets historia att berätta och för vem hon vill berätta. Inte en bvc-tant inför mammor som fått barn utan att tänka! Hela dagen har varit förstörd, tills en vråltrött tjej sov några timmar på min mage.

Så oerhört oproffsigt av BVC-tanten. Hon bryter ju mot sin tystnadsplikt som hon har som sjukvårdspersonal. Gränsfall till anmälan tycker jag.
Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus