• Redan47

Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

Ett samtalsrum för oss som äntligen plussat genom olika donationsprogram i Europa o Sverige. Riskgraviditet i en del av landets landsting. Hur bemöts vi? Vi stöttar varandra att ta ansvar för vår hälsa. 
    Många av oss är både 40+ och 45+, där ålder är en riskfaktor. Och hur puffar vi vår självkänsla kring vårt val att skaffa barn och hanterar omgivningens reaktioner. 
    Här finns utrymme att ventilera oro och tankar kring graviditeten, blödningar, immun, blodtryck, mediciner, relationer , och allt mellan himmel o jord.

När vi inte har någon annan att prata med som finns detta rum att sitta i en stund och dela eller bara vara. 

Vi gjorde det! Här är tråden där resan fortsätter mot målet...Baby

• Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus
  • Lana68
    Kristin2015 skrev 2015-09-15 13:52:24 följande:

Hej! Lana68 - det blir iallafall psykologiska effekter för min del! Försöker hålla uppe humöret men med magkramper (och igår en brun blödning) samt mer än ett par veckor kvar till första vul så blir jag jättepåverkad av denna osäkerhet i tidig graviditet. Inte så konstigt kanske.

Kram!

Hej. Har du magkramper ofta? Det är nog ingen fara med brunt blod men fförstår du mår dåligt. Vilken dag hade du insättning och vilken vecka blir ultraljudet? Kram kram
  • HRE

Fick svar från Dr. D idag efter mina senaste blodprover. Jag hade hoppats kunna trappa ner mer på kortison men han vill att jag fortsätter med 10 mg till förlossning och 40 dagar efter. Det känns lite onödigt... trots allt tar man ju det för immunförsvarets skull och är bebisarna ute så...

Vet att läkarna här vill gärna man tar lägre dos när det är dags.

Vad har ni andra fått för direktiv?

• Redan47

Min läkare på spec Mvc menar att 10mg är så lite och att prednisolon är en mild sort av kortison. Så jag får typ göra som jag vill. Jag är helt utfasad Men funderar på att ta 5-10mg, könner av mina "inte gravid krämpor" som har med immun/ ledvärk/klåda. Avvaktar.
    Jag tänker 10mg efter BF, är för att hjälpa till vid ev havandeskförg, minskar stress i kroppen. Men jag vet inte. Vad säger dr D är anledningen.

• Längtar12345

Kristin2015: låter jobbigt med och förstår att du känner dig orolig. Du kan alltid vända dig till sjukvården akut!

Jag blödde mycket både brunt och färskt blod under de första 10 veckorna. En gång blödde jag mycket i v 8 och då sökte jag akut. Givetvis Var jag lågt prioriterad eftersom man inte kan göra så mycket men med vår (vi som kämpar med barnlöshet) historia är ovissheten en pina. Vul visade en pickande hjärta och min dotter är 9 månader nu. Äd 1 i Sverige.

Kram och stort grattis till alla plus i tråden!

• Kristin2015

Lana68

Insättning 25/8, första hos privat gyn I början av oktober. Jo, jag har bra med molvärk dagligen men häromdagen riktig kramp&spottings. Jag kontaktade kliniken som sa att det är oftare spottings och kramper när man satt tillbaka två. Men jag testade hcg igen och det ökar fint. Har du några symptom? När är ditt första vul?

Nu ligger jag lågt här i tråden till efter vul-undersökning :)

Hoppas vi båda har roliga nyheter då

• Kristin2015

Längtar12345

Först nu såg jag ditt inlägg :)

Tack för peppning, tänk att du minns denna känslan. Jag ska försöka hålla mig lugnare nästa gång.

Grattis till din dotter!

• zaq1234

MillaQ, Det har inte varit så så länge, dessa evighetskvällar, förut så var det ammning i 10 min sedan somnade  hon i 10 min o sedan amning igen, men  hon var ju nöjd då, nu är det jobbigt då hon ändå inte är nöjd, men igår sov hon mer eller mindre hela dagen, så då var kvällen lugnare och natten således jobbigare med 3 amningar ,som sagt jag har inte en stadig rutin ännu Kunde ju i alla fall gå på ikea i lugn o ro på dagen, så det var ju positivt!
    Hur mår du nu i kroppen o handleder?

Eftersom gunga är ngt lilltjejen gillar, det är så tungt att stå med insatsen till vagnen, så jag började kolla på babygungor, är det ngn av er som har erfarenhet av detta? är det bara en onödig pryl? för och nackdelar?

Redan, vilka bra värden du hade på din senaste mvc koll. Nej jag brukar inte sova på dagen, den tid som hon sover är det så enormt mkt jag vill hinna med, först är det en dusch..känns som man har mjölk o kräks överallt I och med att nätterna är helt ok, så är jag inte så trött på dagarna, så det funkar.Ser till att alltid gå en promenad med då jag förutom all nyttig mat vräker i mig godsaker..ngt jag måste sluta med, har bara lyckats 2 dagar hålla mig utan sedan hon kom för ca 40 dagar sen...

Håller tummarna för dig Kristin, du ska se att det går bra, det är så många som har beskrivit det som du gör o att allt är bra!

• Lana68

[quote=75762693]ick]Kristin2015 skrev 2015-09-16 08:01:19 följande:[/quote-nick]Lana68

Insättning 25/8, första hos privat gyn I början av oktober. Jo, jag har bra med molvärk dagligen men häromdagen riktig kramp&Har ttings. Jag kontaktade kliniken som sa att det är oftare spottings och kramper när man satt tillbaka två. Men jag testade hcg igen och det ökar fint. Har du några symptom? När är ditt första vul?

Nu ligger jag lågt här i tråden till efter vul-undersökning :)

Hoppas vi båda har roliga nyheter då[/quote]

Ok jobbigt. Jag satte in 24/8 men tre dagars då. Jobbigt med de för dig hoppas det ger sig. Men vilken vecka är du i då lät långt fram för vul? jag har inte testat nåt mer hcg. Ja jag har ömma bröst och kan inte dricka kaffe längre. Har du symtom? Har inte kontaktat nån för vul än men ska ringa snart tänkte jag.

• Milla2016

Lana68, då är vi i samma fas! Satte också in en tre-dagars den 24/8. För visst blir det det när ÄP var 21/8?

• HRE

Alltså, Dr. Ds svar är inte alltid så givande. Jag frågade varför man ska fortsätta med Pred 10 mg 40 dagar efter födsel och fick detta svar:

This is what I believe you should do.
    It will be beneficial for various reasons.

It is up to you...

Men ni andra här, tänker speciellt på dig Snart Lycklig, ni har väl trappat ner helt innan förlossningen?

Skulle så gärna vilja vara utan mediciner när bebisarna väl kommer.

Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus