• Redan47

Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

Ett samtalsrum för oss som äntligen plussat genom olika donationsprogram i Europa o Sverige. Riskgraviditet i en del av landets landsting. Hur bemöts vi? Vi stöttar varandra att ta ansvar för vår hälsa. 
    Många av oss är både 40+ och 45+, där ålder är en riskfaktor. Och hur puffar vi vår självkänsla kring vårt val att skaffa barn och hanterar omgivningens reaktioner. 
    Här finns utrymme att ventilera oro och tankar kring graviditeten, blödningar, immun, blodtryck, mediciner, relationer , och allt mellan himmel o jord.

När vi inte har någon annan att prata med som finns detta rum att sitta i en stund och dela eller bara vara. 

Vi gjorde det! Här är tråden där resan fortsätter mot målet...Baby

• Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus
  • Redan47
    Snart lycklig skrev 2015-09-08 13:25:39 följande:

Jag tecknade Trygg-Hansas gravidförsäkring extra, alltså betalade dryga 1000:-. Fick precis ut 11400:-. :)

3000:- för akut kejsarsnitt, 3000:- för havandeskapsförgiftning samt 5400:- för neotiden (på sjukhus och hemma). Inte fel satsat alls!

Ja men precis, ville faktiskt höra just med dig hur du erfarit ! Tack. Ang havandeskapsförgiftning hur o varför får man ut då?
  • Redan47

Jmt: om magen fortf är trög... Prova med lactulos då, finns på Apoteket. När du blir mer fysisk aktiv igen så rör tarmarna mer på sig igen. Du kan även käka fikon om du gillar det, färska blåbär, mkt vätska, men som sagt, plåga dig inte med trög mage. Jag var precis på väg att köpa lactulos till mig nu, men mina färska plommon o blåbär hjälper mig tillräckligt nu, plus fullkornsbrödet utan vetemjöl.

• HRE

Här har ni en tungviktare - vägde 90.8 kilo igår hos BM! Hoppas jag inte kvalar in i 100-kilosklubben - då får jag sluta med chokladmjölken;.) Som ju tagit bort alla kramper men inte precis är kalorifattig! Jag ska väl inte klaga alls - i v. 30 och har gått upp 13 kilo. Jag hade ju några extrakilon från början. Har inte några bristningar eller andra problem. Benen verkar ta lite stryk men jag har alltid haft lätt att få åderbråck.

På tal om ben så ska jag till vårdcentralen igen idag för mitt sår - benet är svullet och lite rött och rätt mycket blåmärken. Ser inte bra ut... blir kanske en ny antibiotikakur...

Gjorde glukosbelastning igår och ingen grav. diabetes;.) Bra hb-värde också trots att jag inte vill ta järntabletter. Bebisarna växer fint och jag känner mig jättestor! Är så andfådd hela tiden, haha!

Vad gäller gravidförsäkring tycker jag inte det finns något att välja på - man måste ta plusvarianten. Vi är högriskare allihop och då ska man ha en vettig försäkring. Jag jämförde Trygg-Hansa och Länsförsäkringar där jag har alla andra försäkringar och det är inte så stor skillnad längre.

Får man "drömma" så skulle jag vilja både amma och ge flaska med min mjölk. Och skulle väldigt gärna donera också om det går. Vi får se - man kan inte veta något om detta. Jag är i alla fall helt säker på att jag inte vill helamma - inte med två bebisar, ensamstående...

• Snart lycklig

Haha, jag gick upp 24 kg till födseln v 34!!!! Med ett barn! Vägde då 96 kg. ;) Gick ner 10 kg exakt under sjukhusvistelsen som var knappt 2 1/2 v. Sedan har jag knappt gått ned ngt alls. Pendlar mellan -1-2 kg ytterligare bara. Ligger alltså på 84-85 kg nu när lillkillen är 9 1/2 v. Vägde 72 vid invägningen. Är 175 cm lång. Vill helst gå ned till typ 67-68 för då trivs jag bäst. Ja, det blir att gå ner ca 18 kg. Kul!

• jmt

Tack snälla! Jag kör helt utan gluten, har gjort några år nu och det är no 1 för att magen ska funka. Fiberbombar med fröbröd, gröt med blåbär och linfrön varje morgon. Och nu har jag precis köpt plommon också! Bara måste få igång magen nu . Antar att lactulos är ok för amning? Blir till att införskaffa det imorgon.

Redan47 skrev 2015-09-08 14:02:07 följande:

Jmt: om magen fortf är trög... Prova med lactulos då, finns på Apoteket. När du blir mer fysisk aktiv igen så rör tarmarna mer på sig igen. Du kan även käka fikon om du gillar det, färska blåbär, mkt vätska, men som sagt, plåga dig inte med trög mage. Jag var precis på väg att köpa lactulos till mig nu, men mina färska plommon o blåbär hjälper mig tillräckligt nu, plus fullkornsbrödet utan vetemjöl.

• Redan47

Skulle tro det eftersom den går att ge till spädbarn. Kan iallafall vara en lösning ;).... Några dagar.

• MillaQ2
    jmt skrev 2015-09-08 12:54:54 följande:

Milla, jag har köpt en belly binder men jag får ont av den. Känns som om den pressar ner såret. Har du den så att den täcker ärret eller ovanför upp mot revbenen? Jag förstår inte hur den ska sitta utan att skava.

Lite psykiskt är det kanske, har inte ens kunnat kolla på ärret än

Jmt, jag har belly bindern långt ner mot ljumskarna. När jag inte har den känns det "oskyddat" och obehagligt, jag kan nästan inte sova utan den :S Har du inte kunnat ha den alls? Mina magmuskler hoppade på plats på några dagar med den, såg fortfarande gravid ut innan. För magen på "det andra sättet" funkade paraffinemulsionen kanon. Blev rekommenderad det av en barnmorska på Hotell-BB.

Tejpar du ärret? Jag har haft kirurgtejp till nu när såret läkt och har nu silikontejp för att få så litet och blekt ärr som möjligt.

Hmm ..känner mig lite magfixerad .. :S :)
  • zaq1234

Jmt. Tar du linfröna hela? Det är viktigt att de är det, ta 2 tsk och skölj ned med vatten. Du kanske gör det redan, men om inte så prova.

Jag blir hård i magen av blåbär o skulle undvika dom.

Lägger du plommona i blöt kvällen innan, det ger också större effekt.

• jmt

Jag får testa att ha belly binder längre ner helt enkelt. Gällande tejpning av såret har jag fortfarande kvar stripsen, tyckte en barnmorska sa att jag skulle låta de sitta tills de faller bort av sig själva. Är det rätt? Börjar tejpa själv när de lossnat. Finns silikontejp på Apoteket?

Jag brukar inte vara så känslig men alltså det är inte kul med det här ärret. Plus att magen "hänger över" lite, utan att jag hade problem med hängmage innan graviditeten

MillaQ2 skrev 2015-09-08 20:57:41 följande:

Jmt, jag har belly bindern långt ner mot ljumskarna. När jag inte har den känns det "oskyddat" och obehagligt, jag kan nästan inte sova utan den :S Har du inte kunnat ha den alls? Mina magmuskler hoppade på plats på några dagar med den, såg fortfarande gravid ut innan. För magen på "det andra sättet" funkade paraffinemulsionen kanon. Blev rekommenderad det av en barnmorska på Hotell-BB.

Tejpar du ärret? Jag har haft kirurgtejp till nu när såret läkt och har nu silikontejp för att få så litet och blekt ärr som möjligt.

Hmm ..känner mig lite magfixerad .. :S :)

• jmt

Hela linfrön, ska nog köpa hela psyllium också och ta med vatten.

Jag hade ingen aning om att blåbär kunde verka så. Jag har gått på gamla husmorsknepet "har man ont i magen ska man dricka blåbärssoppa". Testar utan blåbär nu..

Tack för tipsen!

zaq1234 skrev 2015-09-09 00:46:00 följande:

Jmt. Tar du linfröna hela? Det är viktigt att de är det, ta 2 tsk och skölj ned med vatten. Du kanske gör det redan, men om inte så prova.

Jag blir hård i magen av blåbär o skulle undvika dom.

Lägger du plommona i blöt kvällen innan, det ger också större effekt.

Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus