• Redan47

Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

Ett samtalsrum för oss som äntligen plussat genom olika donationsprogram i Europa o Sverige. Riskgraviditet i en del av landets landsting. Hur bemöts vi? Vi stöttar varandra att ta ansvar för vår hälsa. 
    Många av oss är både 40+ och 45+, där ålder är en riskfaktor. Och hur puffar vi vår självkänsla kring vårt val att skaffa barn och hanterar omgivningens reaktioner. 
    Här finns utrymme att ventilera oro och tankar kring graviditeten, blödningar, immun, blodtryck, mediciner, relationer , och allt mellan himmel o jord.

När vi inte har någon annan att prata med som finns detta rum att sitta i en stund och dela eller bara vara. 

Vi gjorde det! Här är tråden där resan fortsätter mot målet...Baby

• Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus
  • Milla2016

Bokade VUL idag, blev den 30 sept. Sköterskan räknade ut att jag är i v 5+6 nu (ÄP 2+0). Jag har varit gravid en gång tidigare, gjorde då VUL i v 9+2, då såg man tydligt både hjärta och foster. Hur stor är fostret i vecka 7? Usch vad jag önskar att dagarna ska gå fort!

• Lana68

Är det någon mer än jag som vid graviditet får fruktansvärt ont i magen och tarmarna och vadgör ni åt de. Blir tokig för de gör så ont och påverkar hela dagarna?

• zaq1234

MillaQ, jag kollade på filmen på sös hemsida om träning efter förlossning, där sa sjukgymnasten att man kunde ha ont i handlederna efter en förlossning, tänkte på dig då.
    Tycker våra barn verkar ha vissa likheter, tycker också att hon sover mer än de 16 timmarna vissa dagar o är vaken o äter korta stunder, andra dagar är det tvärtom dock. De flesta nätterna sover hon dock 3-4 timmar sammanhängande.

Blomman, jag skulle bli vansinnig på bvctanten! det är verkligen inte ok, jag tänker som Redan skrev, det är därför jag inte sagt ngt på bvc heller, känner inte att de har kompetensen att möta upp.  

• Fruhn
    Jag är bara jag skrev 2015-09-17 17:47:24 följande:
    Jag kan inte ta om det dött. Då får vi ställa in alla fester,allt planerande,skämmas inför hela släkten. Och får inte förklara varför heller. Allt utom progesteron och Fragmin ska jag sluta med om 2 veckor enligt kliniken,känns lite nervöst just med Prednisonet. Eftersom jag lever som man bör och inte ska göra KUB kan jag ju gå sent på mvc av det skälet i alla fall. TSH ska jag kolla innan rätt snart. Maken är tvärsäker på att det gått bra, men jag skulle vilja ha statistik. Hur vanligt är m.f/MA efter ED? Eller ens 3 ED totalt? Illamående och spy skulle kännas bättre,brukar ju vara bra tecken.

Jag har för mycket tid att tänka när det är så mycket jag inte får göra. Vi bor på en gård och jag har ansträngnings-och lyftförbud. Får väl sitta i fårhagen och titta på tjollerpotterna!
    Tufft för dig, har du funderat på att prata med någon om dina känslor.
    Det som är klurigt med de här situationerna och sorgen kring det är ju att man blir ledsen ändå om något går fel. Har man dessutom tidigare sorger så följer dessa känslominne med och bearbetas igen. Så att ta ut det värsta i förskott kan kännas som en säkerhetsåtgärd som underlättar, men det brukar sällan bli så om olyckan är framme ändå. Så om du kan, försök att åtminstone hitta en mer neutral inställning, om det är svårt att känna sig positiv. En neutral inställning kanske i alla fall inte får dig att må sämre i nuet.
    Men frågan är också om du inte skulle kunna hitta någon att prata med om dina känslor.
    Lycka till!
  • Redan47

Fruhn: tack för inlägget! Hur mår du nu för tiden?

Millaq: precis som zaq info om handleder, så är det vanligt och ger sig efter hand hormonnivåer sjunker till mer "normala". Kan underlätta med handskenor om natten, be att få prata m arbetsterapeut!

Jag är bara: fortsätt med prednisolonet (10mg), trombyl, folsyra oxå .... Jag skulle inte sluta med kortison iallfall ej förrän efter kub v12-14.

• JZ79
    Jag är bara jag... Stor kram till dig! Ni ska inte skämmas OM det inte går vägen nu... Vill ni inte säga anledning isf om ni måste ställa in? Alla förstår ju om ni ställer in pga mf..men som jag förstår det vill ni inte berätta för familjen? Lider med dig och kan riktigt känna din ångest.. Kämpa på och för din skull hoppas jag du gör ett vul så du kan känna dig lugnare. Kram {#emotions_dlg.flower}

--------
    Ego: Vi har varit på sjukhuset idag för att kolla så allt är ok med Pyret. De senaste dagarna har jag känt få eller inga fosterrörelser. Var redo att ringa igår, men så kände jag en liten spark och så hoppades jag att det skulle vara full rulle i magen på kvällen som vanligt. Tyvärr var det lugna gatan. Min mvc hade tyvärr ingen telefontid idag på förmiddagen pga utbildning så jag ringde sjukhuset istället och fick prata med en fantastisk bm som fick mig att börja gråta när hon sa "självklart ska ni får komma hit så vi får kontrollera om allt är som det ska". Underbara kvinna! 2 timmar senare träffade vi en förlossningsläkare. Ultraljud gjordes å vårt älskade Pyre sprattlade och vevade med både armar och ben. Busunge som skrämmer oss så!! Flört Moderkakan och mängden fostervatten var bra. Jag var rädd att min nya medicinering mot migrän gjort även Pyret slö och må mindre bra (trots att läkarna lovat att bebis inte blir påverkat). Medicinen påverkar inte barnet på det viset, skönt att höra, igen. Äter nu Inderal förebyggande mot migrän. Det går sådär då jag får väldigt lågt blodtryck av den. Har fått minska dosen till 1/4 mot vad jag egentligen ska ta. Förhoppningsvis kan jag öka successivt utan att må dåligt. Behöver den högre dosen för att få bäst effekt mot migränen. Blodtrycket har legat på 90/60 i flera dagar..mår inte bra av det, men sjukskriven 50% så det funkar trots allt.
  • Milla2016

jz79: Usch, lider verkligen med dig! Brukar också ha migrän, men inte av den kaliber som du verkar ha! Önskar verkligen att du snart blir av med den!

Själv så har jag börjat få sendrag under fötterna, kan få det av att bara bli lite kall om fötterna, speciellt på kvällstid. Hade samma i den förra graviditeten. Är det magnesium som är bra att äta mot sendrag? Vilken mängd isåfall?

• Redan47

JZ : ska du inte ta en heltidssjukskrivning ändå nu?
    Du får ju dessutom lägre bt under 2 trimestern... Jag har inte legat under 100, men runt 100-104, och jag känner mig jätte slö i kropp ocj knopp, tills det ökar ngt under dagen. Så sluta bit ihop! Det är skönt att kunna vila när helst på dygnet som kroppen säger det! Sköt om dig, din hälsa är ju jätte viktig!

Milla2016: börja omg med magnesium! Jag äter 300mg, håller mig symtom fri på det. Tar den till natten. Kan ändå pga tvilling grav äta mer om jag behöver.

• Redan47

Nämen, har jag sagt att jag var på TUL i onsdags???? Det var bra! Allt u.a. De har lite minusvikt, men håller sig fint på tillväxt kurva. Ny koll om 4v. Men att gå 6-8 veckor till...ojojojoj, vad stor jag kommer vara får nig anställa en assistent!

• MillaQ2

Tack zaq och Redan, känns bra att höra att det kan vara något normalt som är övergående. Jag tror jag avvaktar lite med att söka för det. Det är ju inte så att det gör ont men hoppas det inte är bestående.

Kan inte smälta din , Blomman, händelse med den oacceptabelt klantiga bvc-människan. Jag håller också inne med denna info så långt det är möjligt. Tror dock inte ett dugg på att du är ful , bara elaka människor är fula och det låter du inte som, lyssna på din man! :) Och de andra i gruppen noterade säkert inte det hon sa, det kunde ju vara att du sagt att bebisen liknade pappan mest . Men ändå oacceptabelt och oprofessionellt...

Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus