• Redan47

Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

Ett samtalsrum för oss som äntligen plussat genom olika donationsprogram i Europa o Sverige. Riskgraviditet i en del av landets landsting. Hur bemöts vi? Vi stöttar varandra att ta ansvar för vår hälsa. 
    Många av oss är både 40+ och 45+, där ålder är en riskfaktor. Och hur puffar vi vår självkänsla kring vårt val att skaffa barn och hanterar omgivningens reaktioner. 
    Här finns utrymme att ventilera oro och tankar kring graviditeten, blödningar, immun, blodtryck, mediciner, relationer , och allt mellan himmel o jord.

När vi inte har någon annan att prata med som finns detta rum att sitta i en stund och dela eller bara vara. 

Vi gjorde det! Här är tråden där resan fortsätter mot målet...Baby

• Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus
  • Fruhn
    Redan47 skrev 2015-09-17 19:07:57 följande:

Fruhn: tack för inlägget! Hur mår du nu för tiden?

Millaq: precis som zaq info om handleder, så är det vanligt och ger sig efter hand hormonnivåer sjunker till mer "normala". Kan underlätta med handskenor om natten, be att få prata m arbetsterapeut!

Jag är bara: fortsätt med prednisolonet (10mg), trombyl, folsyra oxå .... Jag skulle inte sluta med kortison iallfall ej förrän efter kub v12-14.

Hej, jag mår ok. Har haft större problem med kroppen den här graviditeten, men nu är det inte lång tid kvar innan jag slutar jobba och kan vila mer. Det är ju stor skillnad att vara gravid första gången, när jag kunde vila efter jobbet och på helger, med en tvååring hemma är det där med återhämtning inte lika lätt. Får stort stöd av min man, så det är jätteskönt.
    Är nu i v. 35 och allt ser bra ut med bebisen :)
  • JZ79

En liten kort uppdatering innan det är dags att sova. Var hos Bm idag och allt ser bra ut v 24(23+5)

Hjärtslag/min 144

Bltr 120/80 (äntligen blivit högre, mådde riktigt dåligt när det sjönk efter nya migränmedicinen.

SF mått 27 cm ( första gången magen mätte, lite över kurvan BM tror det blir en stor bebis..vi har ju ingen aning om donatorernas födelsevikt. Viktskattning kommer göras i v32 när det är dags för tillväxtultraljud)

Hb 124

Glukos 4,2

Vikt +4,3 (gått ner lite, men det va ok eftersom jag har lite att "ta av"

• Kristin2015

Hej, här kommer en fråga om tidig graviditet, är i vecka 7 nu och har ännu ej gjort första Vul, så jag vet inte mycket om hur det står till därinne :)

Jag undrar hur ni har tränat under graviditeten? Jag har via naprapat fått uppgiften att träna (syfte att öka blodtillförseln i axlar/rygg) ca 3 ggr per vecka för att få bukt med migrän. Jag skall promenera/jogga lätt 30 min samt stå på crosstrainer köra roddmaskin. Nu sen plusset har jag varit först förkyld och sen, den dagen förra veckan jag hade tänkt träna så fick jag bruna blödningar och då sa min gyn jag skulle ligga och vila. Sen dess känner jag inte alls för att träna, vill liksom inte störa magen... samtidigt som jag vet det är viktigt. Känner mig "tung" i magen och mår ju även ganska illa till och från. Idag tog jag med träningskläder och vips har jag spottings = träning känns uteslutet.

Hur har ni tränat under era graviditeter?

Kram

• Wonderstruck

Tyckommig - Fick mina tvillingar i v 30. Innan vi blev utskrivna från neo i v 40 fick tjejerna den första vaccinationen. Det var en extra vaccination eftersom de var prematur och bara de 3 vanliga vaccinationerna (3 mån osv) var tydligen inte tillräckligt. Sen fick de vid 3 månader som vanligt.

• zaq1234

kristin. Jag var extremt försiktig med allt, tänkte att dessa 9 månader gjorde jag alla försiktigthetsåtgärder man kan tänka sig. Efter så många års kämpande så var det ett lätt val, således gick jag bara promenader, ville inte riskera att få ngn blödning även fast de oftast är ofarliga så får man ju en sådan oro att den i sig inte är bra. Så resonerade jag.

• Redan47

Ingen träning före v12, pga blödningsrisken. Promenader. Slemhinnan vi har är på kemisk väg uppbyggd. Din graviditet är ej att likställas med en spontan graviditet.
    Sedan får du se vad du orkar. Vattengympa är skonsamt och välgörande för hela kroppen och passar oss som blir allt tyngre och skjuter bäckenet bakåt. Jag förespråkar att göra yoga pass hemma, det vårdar både kropp o psyke plus god förberedelse ingöt förlossning. Se: institutet för medicinsk yoga, shoppen, yoga för kvinnor, Gravidyoga.

Hej wonderstruck! Långe sedan! Berätta mer, vilka vacc fick ni då? Hur var är du nu i processen?

JZ, så skönt att bt ökat. Donator födelsevikt är inget svar. Däremot efter vecka 20 så spelar DNA in på deras längd. Men mina bio, var 49 o 54cm skillde 1kg i vikt på....ena grav var jag större och sndra mindre. Så nja... Det blir det det blir. Inte helt förutsägbart. En del kvinnor blir större än andra och det kan ändra sig under kommande tid oxå. Jag är ju nu lika stor som när nummer två föddes, 30+3. Plus nu tar skeppet in vatten. :))

Idag har jag varit På läk besök, vi pratade mest om förlossning och planering. 6/10 efter UL nytt möte och planering utifrån deras placering i magen. Övrigt sååå trött. Sömnstörning och kissa fler ggr per natt igen. Svårt att somna om. Såååå lättad att bebisar mår bra! Tillväxt bra! Så det är värt att ligga mest i sängen o vila! Kroppen orkar inte många ryck nu. Efter resa o besök sammantaget 3h, som ett maraton. Nu sova middag! Kram därute!

• Lana68
    Kristin2015 skrev 2015-09-22 09:11:33 följande:

Hej, här kommer en fråga om tidig graviditet, är i vecka 7 nu och har ännu ej gjort första Vul, så jag vet inte mycket om hur det står till därinne :)

Jag undrar hur ni har tränat under graviditeten? Jag har via naprapat fått uppgiften att träna (syfte att öka blodtillförseln i axlar/rygg) ca 3 ggr per vecka för att få bukt med migrän. Jag skall promenera/jogga lätt 30 min samt stå på crosstrainer köra roddmaskin. Nu sen plusset har jag varit först förkyld och sen, den dagen förra veckan jag hade tänkt träna så fick jag bruna blödningar och då sa min gyn jag skulle ligga och vila. Sen dess känner jag inte alls för att träna, vill liksom inte störa magen... samtidigt som jag vet det är viktigt. Känner mig "tung" i magen och mår ju även ganska illa till och från. Idag tog jag med träningskläder och vips har jag spottings = träning känns uteslutet.

Hur har ni tränat under era graviditeter?

Kram

Det är väldigt vanligt med bruna spottings vad jag förstått. Har du mer migrän under graviditet? Yoga tänkte jag själv börja med . När hade du ultraljud? Hur känner du dig tung iunderlivet? Själv känns de ömt neråt mest på höger sida som jag är fundersam på. Hur mår du nu annars? Kram
  • Kristin2015

Tack fina ni för svar angående träning i graviditet. Så känner jag ju också i kroppen. Då har jag också raka besked till naprapaten idag. Kram Kristin

• Kristin2015

Hej Lana,

Jo jag analyserar ju olika typ av värk och ibland känns det just som jag har pre-mens där det känns tyngre i livmodern. Men det kan ju lika gärna vara att det bara växer på :) Jag mår annars mycket illamående vissa dagar, andra inte så mycket. Är ganska trött. Har UL nästa vecka. Migrän hade jag sedan innan, kan inte säga det blivit värre, kanske lite bättre. Har börjat med medicinsk yoga sen några veckor, den fortsätter jag med, den är toppen. Men känns skönt nu att skala av annat än yogan och promenader. Hur mår du? Kram Kristin

• Lana68
    Kristin2015 skrev 2015-09-22 14:38:43 följande:

Hej Lana,

Jo jag analyserar ju olika typ av värk och ibland känns det just som jag har pre-mens där det känns tyngre i livmodern. Men det kan ju lika gärna vara att det bara växer på :) Jag mår annars mycket illamående vissa dagar, andra inte så mycket. Är ganska trött. Har UL nästa vecka. Migrän hade jag sedan innan, kan inte säga det blivit värre, kanske lite bättre. Har börjat med medicinsk yoga sen några veckor, den fortsätter jag med, den är toppen. Men känns skönt nu att skala av annat än yogan och promenader. Hur mår du? Kram Kristin

Ja jag har svårt att veta. Känns tungt i livmoder bort emellan. Är också fruktansvärt trött och legat däckad av förkylning sedan förra veckan

Känner mig ganske nere i humöret också tyvärr. Medicinsk yoga kan man hitta de nnånstans hur man gör? Måndag blir de ultraljud får vi se hur allt ser ut. Hade också. Migrän innan men borta nu som tur är. Äter du östrogen än? Kram
Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus