• Redan47

Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

Ett samtalsrum för oss som äntligen plussat genom olika donationsprogram i Europa o Sverige. Riskgraviditet i en del av landets landsting. Hur bemöts vi? Vi stöttar varandra att ta ansvar för vår hälsa. 
    Många av oss är både 40+ och 45+, där ålder är en riskfaktor. Och hur puffar vi vår självkänsla kring vårt val att skaffa barn och hanterar omgivningens reaktioner. 
    Här finns utrymme att ventilera oro och tankar kring graviditeten, blödningar, immun, blodtryck, mediciner, relationer , och allt mellan himmel o jord.

När vi inte har någon annan att prata med som finns detta rum att sitta i en stund och dela eller bara vara. 

Vi gjorde det! Här är tråden där resan fortsätter mot målet...Baby

• Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus
  • weeme

JZ79, förstår om det oroar. Men just att du gått ner i vikt behöver du inte oroa dig för, det har jag gjort båda gångerna utan att bebisarna varit mindre. (om du äter bra dessutom!). Har du fortfarande migrän så du behöver medicinera? Min migrän minskade när jag blev sjukskriven, vilar mer och senare i graviditeten. Hoppas pyret växer på sigHjärta

Min BM är bäst, känns bättre nu. SF mått har skuttat uppåt, hjärtljud och allt annat bra. Immuniseringsprov nästa vecka. Ont som tusan i ligamenten i dag, har stått och gått för mycket. Sidoläge i soffa nu, så skönt!

• bullenochgrisen

Man lutar sig tillbaka och njuter utav det du skriver. Visst är det fantastiskt! Tänk att få uppleva varje liten utveckling och få gosa in sig i den otroligt mjuka huden och skratta med varje skratt, det är så om man svämmar över utav kärlek.

Svårt att avgöra hur många gånger Alicia äter per dygn, hon får nog i sig rätt mycket på kort tid för vi ammar inte så långa stunder och hon har sedan start varit en riktig kräks hihi :) men jag skulle uppskatta ca. 8 gånger per dag, det blir mycket snuttisnutt till kvällen men det är väl en trygghet och då står hon också sig hela natten sen från 22 till 07 eller 08.

Hoppas din kropp känner sig piggare snart! Tär ju på krafterna så enormt över att ha ont :(

Fy vad läskigt det låter med dessa andningsuppehåll. Jag har inte märkt av att Alicia haft några, men min sambos dotter hade andningsuppehåll när hon var bebis och har fortfarande och hon är 5 år nu, detta året har de gjort en sömnundersökning men hon har inte sömnaden och det är inget fel på hjärtat så tydligen är det normalt med andningsuppehåll om de inte håller i sig för länge. Men jag förstår din oro! Jag kollar ofta till lillan innan jag lägger mig just för att känna mig trygg en sista gång innan jag somnar. Det fruktansvärdaste som någonsin skulle kunna hända är ju att vi förlorar henne.

Angående smakportioner så har hon inte varit så intresserad förens i lördags faktiskt när hon fyllde 4 månader. Konstigt att det slog om precis då! Vi har prövat lite banan, en smula från smörgås, lite mangopure och hon har ändå tyckt det varit ganska gott. Spännande tror jag att hon tycker och hon förstår vad man ska göra och blir glad när man kommer med skeden, även om det bara är D dropparna ( som hon förvisso spottat ut hela tiden fram tills nu) det fanns böcker på biblioteket om barnmat osv som jag tänkte bläddra i för att få lite inspiration, kanske finns på nätet också kom jag på nu ( Hallå 2000 talet haha) har inte så brott med maten känner jag, jag tar det lite när det faller in, men tänkte väl testa typ potatis och morot någon dag, jag vill gärna helamma fram till 6 månader och sedan trappa ut på det och amma på kvällar och morgon kanske. Men jag har aldrig riktigt njutit av den här amningen, känner som att det är lite utav en börda :/ jag känner mig låst och det är bara jag som kan natta henne, jag känner lite att jag behöver få känna att jag kan få gå ifrån också. Hade velat övergå till flaska så min sambo kan hjälpa till mer men min sambo tycker det är bra att jag ammar för det är bra för Alicia, och det känner ju jag också samtidigt som att jag tycker det är jobbigt. Hittar ingen balans på det där, vill ju inte tuttförvirra henne Heller med flaska så hon tappar greppet och inte vill amma sen alls. Hur har du gjort/ tänkt med smakportioner ?

Snart lycklig skrev 2015-11-14 14:24:12 följande:

Först, kramar och tankar till er som fått missfall. "Hjärtan". Kämpa på, det kommer att gå!

Egostatus: vår lille kille är nu 4 månader och drygt en vecka. Han äter nu 4 ggr per dygn, ibland 5. Han sover från ca 20.30-22.00 till ca 07-08. Hans tidigare så frekventa rossel och snarkningar har drastiskt avtagit. Dock sover jag själv inte så bra, då jag har fruktansvärd värk i min kropp, kan knappt vända mig i sängen, ta mig upp, böja mig etc. Är oerhörd trött alltjämt. När jag kommit upp på morgonen är det betydligt bättre. Tror det beror på nedtrappningen av kortisonet, även om jag trappat ned oerhört sakta. Tar fortf 4 mg, men ska i nästa vecka sänka till 3 mg. Ganska säker på att mina trötta binjurar är tillbaka och behöver stärkas, samt ngt behövs för leder och skelett (enkelt uttryckt).

Vi har haft det jobbigt, då vår lille kille haft ett par riktiga andningsstopp, där jag behövt "skakat" igång honom. Hemskt!!!! Vi har haft larm kvar på honom nattetid, även om vi alls inte behövt enligt sjukvården. Vi har definitivt lärt oss skillnaden på falska och riktiga larm. Akutenbesök två ggr i förra veckan, men vår kille är stark och helt frisk enligt dem. De anser att vi har larmet kvar och på även på när han sover under dagen. Detta är, som ni förstår, hjärtskärande jobbigt, oroande och nervöst. I detta hänseende i mognad, måste vi räkna honom som 5,5 v yngre. Alltså knappt 3 månader.

Jag är så lycklig för honom och så kär i honom. Han är näst intill alltid glad och ögonen glittrar och han ler sina breda leenden blandat med skratt. Bubblar frekvent med saliven och vi börjar nästan tro att en första tand retar honom lite. Han är nu 65 cm lång och väger 6340 gr (i måndags). Huvudet är stabilt (om han inte blir för trött) och han vill gärna lyfta lilla rumpan till en början för att krypa, när han ligger på magen. Vill gärna sitta eller helst stå i mitt knä. Han vill helt enkelt vara med och se allt. Han har nu hunnit få två doser Rotavaccin och en dos trippel hittills. Efter trippelsprutan tränade han sina lungor hela kvällen, många tårar.

Bullen, hur har du gjort/kommer att göra med smakportioner? Det kan dock skilja sig om man ammar eller som i mitt fall flaskmatar.

Jag skriver inte ofta, men läser varje dag. Kramar till er alla.

• bullenochgrisen

Ursh jag vet inte vad jag ska skriva. Jag bara gråter med dig...fy vilket helvete du går igenom , man är så otroligt uthängd i den där situationen och allt man kan göra är att fortsätta att kämpa och försöka hålla humöret uppe och försöka följa med på resans alla svängar, mer kan man inte göra än att hoppas :( styrkekramar

Jag är bara jag skrev 2015-11-16 15:18:05 följande:

Ingen kul läsning, man jag vill ta det ändå. Få ur mig allt. Det var ju ett MA jag fick förra tisdagen. Ingen förvarning utom magont på natten som sen började om och eskalerade runt 15-tiden. I ett svep kom allt ut efter EXTREM smärta/värkar. Inget var kvar på VUL sen utom lite som fastnat på vägen ut som läkaren tog bort utan smärtstillande. HCG-svaret kom idag-endast 447 så lillan hade dött långt innan. Hcg var drygt 60000 i v.9,kanske dött precis då,jag vet inte. Troligen progesteronet som höll det kvar,slutade ju 8 dar före. Enligt läkaren här maximal otur (de var ju syskon med det andra MA:t) ,vad kliniken säger vet jag inte. Kör inte en till omgång med samma mediciner i alla fall. Blir ju FET då också med 2 som är ca 1 år nu. Är så förbannad så jag vet knappt vart jag ska ta vägen!! Överallt är det gravida och bebisar också så jag sitter helst hemma. Värsta året i mitt liv, men alla år har ju hittills varit värre än året före så jag borde vara van...

• Jag är bara jag
    bullenochgrisen skrev 2015-11-20 01:37:19 följande:
    Ursh jag vet inte vad jag ska skriva. Jag bara gråter med dig...fy vilket helvete du går igenom , man är så otroligt uthängd i den där situationen och allt man kan göra är att fortsätta att kämpa och försöka hålla humöret uppe och försöka följa med på resans alla svängar, mer kan man inte göra än att hoppas :( styrkekramar
    Tack snälla du!  {#emotions_dlg.flower}
  • Redan47

Någon.... Har precis ingått det äkta ståndet i gruppen...;)) ;)) ..... GRATTIS !!!!

• Jag är bara jag

Inte "begravt" resterna idag heller... Vi har en minnesplats här hemma, med flera andra begravda, men nu tar det emot...

• weeme
    Redan47 skrev 2015-11-22 13:20:07 följande:

Någon.... Har precis ingått det äkta ståndet i gruppen...;)) ;)) ..... GRATTIS !!!!

Ja, förlåt det måste jag kanske berätta här också lite goda nyheter emellanåt! Min sambo och jag har tänkt gifta oss redan innan första barnet, men då fick min mamma en stroke. Sedan har eländet rullat på så vi har liksom inte haft lust. Nu fick vi en spark i baken när det helt plötsligt i stället för framåt jul blir BF 4 december. Dels för att vi har tänkt gör detta länge och dels för den berömda pappersexercisen efter BF slog vi till när prästen hade tid en onsdag kväll. Lustigt nog är vi nu vigda på Lettlands nationaldag. En liten hälsning från Gravid ! Nu är jag alltså Fru Weeme och känner mig som en anständig kvinna, haha. Fest för vänner och bekanta tar vi längre fram, jag ville egentligen gifta mig i maj så vi tar igen det då. Dock har jag aldrig drömt om att gå upp för kyrkgången uppklädd osv, det ger mig bara rysningar så detta med bara två vittnen, präst, kantor och vaktmästare och min min familj var så att säga perfekt.

Nöjd och gladSolig trots novembermörkret!
  • weeme
    Jag är bara jag skrev 2015-11-22 19:28:19 följande:

Inte "begravt" resterna idag heller... Vi har en minnesplats här hemma, med flera andra begravda, men nu tar det emot...

Kram! Inget man önskar någon.
  • JZ79

Weeme... Tack för pepp! Inte så orolig..fast jag tänker emellanåt på om det inte är migränmedicinen/lågt blodtryck som gör att det verkar vara dåligt flöde i moderkakan och Pyret inte får näring, så är det ju nått annat. Fast nu ska de ju snart kolla igen och hoppas magen börjar växa igen..

Har fortfarande migrän emellanåt, medicinen har gjort det går längre mellan anfallen. Nu när jag minskat dosen för att blodtrycket ska höjas så har huvudvärken kommit tillbaka, men ingen migrän än så länge. Jag va ju sjukskriven ett tag men migränen kom ändå, det va först när de började medicinera som det minskade. Jaja, nu tar jag gärna migrän igen, om det betyder att Pyret börjar växa igen. GRATTIS till giftermålet Härligt att du blivit fru

Redan, hur går det för er?

Jag är bara jag, kram!!

• weeme

Ajdå Jz, min migrän har som tur är avtagit även denna graviditet. Tror att magnesiumet hjälpte till, om inte annat så får jag kramp i benen så fort jag glömt tabletten! Hoppas flödet rättar till sig, vore ju den lätta lösningen. Tur de har koll på oss! Eftersom min var normalstor mätte de inte flöde första gångerna.

Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus