• Redan47

Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

Ett samtalsrum för oss som äntligen plussat genom olika donationsprogram i Europa o Sverige. Riskgraviditet i en del av landets landsting. Hur bemöts vi? Vi stöttar varandra att ta ansvar för vår hälsa. 
    Många av oss är både 40+ och 45+, där ålder är en riskfaktor. Och hur puffar vi vår självkänsla kring vårt val att skaffa barn och hanterar omgivningens reaktioner. 
    Här finns utrymme att ventilera oro och tankar kring graviditeten, blödningar, immun, blodtryck, mediciner, relationer , och allt mellan himmel o jord.

När vi inte har någon annan att prata med som finns detta rum att sitta i en stund och dela eller bara vara. 

Vi gjorde det! Här är tråden där resan fortsätter mot målet...Baby

• Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus
  • maijo

Stort grattis Weeme!

Själv har jag idag sett ett pickande hjärta på ultraljud. Men kan fortfarande inte fatta att det finns någon där...

Har ni andra gått till spec mödravård eller ordinarie MVC? Den "vanliga" eller privat?

• Jag är bara jag
    maijo skrev 2015-11-25 15:03:58 följande:
    Stort grattis Weeme!

Själv har jag idag sett ett pickande hjärta på ultraljud. Men kan fortfarande inte fatta att det finns någon där...

Har ni andra gått till spec mödravård eller ordinarie MVC? Den "vanliga" eller privat?
    Grattis! Jag skulle fått gå mestadels på den vanliga, men hade ett besök inplanerat med specialmödravårdsläkaren i v.20. Dels p.g.a åldern,dels p.g.a ED:n. Men det är nog olika hur det blir.
  • bullenochgrisen

Jag gick på vanlig mvc. Dock var jag bara 25 år vid inskrivningen ( nu 26 år) så åldern var inte betydande i mitt fall. Dock fler kontroller av blodtryck och urin där av fler besök än "normalt"

Stort grattis Weeme!

• Rosen 76

Stort grattis Weeme!

Stort grattis till pickande hjärta :)
    Jag gick under min förra graviditet på specmvc från vecka 20 tror jag det var och kommer vara lika denna!
  • weeme

Stort grattis Weeme!

Tack och stort grattis själv!

Min MVC följer riktlinjerna från i våras angående ÄD så fler kontroller hos dem och besök hos spec också. (Finns nya nationella riktlinjer från i våras tydligen). Går inte på privat MVC men för de första extra ultraljuden gick jag privat.
  • Redan47

Hej hallå allesamman ! Här är det bara bra! Bebisar växer och vi är utskrivna från neo nu. Ammar varannan timme- japp! Jag bara njuter av tillvaron. Väl medveten att dessa är de sista...mest pga KS som jag förstått gör att ytterligare grav måste vänta längre än den tid jag har.
    Jg Bär o gosar mest hela dagar. De trivs prima att bli sjalade, så klart, är ju som att komma tillbaka till livmodern;)) varmt o tryggt.
    Naturligtvis är jag trött, behöver bli ännu bättre på att ta fler sov stunder tillsammans på em. Har en ny rutin som ger mig 2h sammanhängande sömn mitt i natten. Ammar fullt vid ca 23 målet och efter blöjbyte toppar jag flickorna med 30ml ersättning var. Då sover de 1h extra i bästa fall. Helt crazy, att då känner jag mig utvilad, av 2h !!! Mår så mkt bättre av två sådana nätter.

Maijo: grattis!!! Jag skrev in mig på Mvc gjorde kub, när det visade två o enäggs, blev jag kopplad till spec Mvc omg. Men hade fått en läk tid till spec dessförinnan ändå. Håller extra koll på hjärt o kärl fick jag Info om pga ålder o ÄD.
    Weeme: grattis såklart! Inga bastarder där inte! Haha!
    Jz: fan va jobbigt med migränen och komplikationer med det. Hoppas du kan ha det drägligt tiden ut. Snart i mål!!!! Så coolt.

Frk röd hur mår du nu? Sammandrag lugnat sig?
    Ni andra slla hur har ni det i stugorna? Ammningshjärnan minns inga namn idag, ledsen. Kram på er.

• TyckOmMig

Redan-skönt få ett livstecken från dig.Förstår att du är trött nu men det blir bättre med sömnen längre fram...
    Ja vad det gäller syskonförsök så är väl det sagt att kroppen ska vila minst ett år efter kejsarsnitt eller?
    Jag gjorde ju mitt syskonförsök efter att flickorna blev drygt året och har man kvar i frysen och planerar FET får man i Riga försöka tills man fyller 51 år.
    Var igår på barnkliniken med enbart Konstantin ena tvilling gossen nu 5 månader lite drygt men räknas ju som en 3 månaders pga prematur födsel-kändes annorlunda att bara ha en med sig en em och köra enkel vagn lätt som en plätt.Fick lite råd och övningar då han blivit lite sned i huvudformen då han är den av tvillingarna som är lugnast och fått ge vika för sin lite mer krävande bror!
    Ligger antagligen tillbaka i tiden sen Valentins ljumskbråck och mkt skrikande han vande sig med att bli buren mer än sin foglige bror.Vi sökte i rätt tid går att åtgärda då huvudet är formbart fram tills ca 10 månaders ålder sen är formen på skallen mer bestående!
    Vi har även haft vårt barndop men mycket sorgligt sådant då min bäste vän gick bort nyligen i cancer och begravningen äger rum den 4/12 och mycket känslor kom i kyrkan då hon arbetade inom den verksamheten.

Ta hand om varandra och kramas lite extra jag njuter verkligen av de mina.

• weeme

Härligt att hör från er spädismammor! Om 8 dagar (ÅTTA) är det dags!!! För oss. Att plocka ut en icke oäkting, haha. Yey, vi slipper bevisa vem som är pappa! Jag blir bara tröttare och tröttare, men när jag orkar pysslar jag inför BF. I hallen står liggvagnen monterad, har hittat det mesta utom mitt magstöd/ gördel som jag lett efter flera veckor nu. Visste i tre år var den låg tills nu när jag tagit fram mammabyxorna så la jag den på något smart ställe. Ni som snittat, är det en bra grej att använda, magsupport? Eller ligger den helt fel? Nu när jag har tid på mig, vad ska jag tänka på inför snittet? Vad kan jag förbereda för tiden efter snittet? Hur ska jag låta bli att få panik UNDER snittet?? Tacksam för pepp!!

Jag känner samma sak. Med embryon kvar kände jag ett stort sug efter fler försök. Men nu med KS känns det helt kört faktiskt.

• weeme

Tyckommig, läste just om skallassymetri eller vad heter det, i en gammal föräldratidning i dag. Minns just att det stod att fem månader, inga problem att rätta till det. Dottern låg knappt aldrig ner utom nattetid så henne var det inga problem med, blev påmind om att nu kanske jag/ vi får vara mer alerta om vi får ett barn som sover mer dagtid/ accepterar att ligga ner.

• Redan47

Weeme: förbereda... Vet inte om det går... Men, jag uppskattade mest mina thai byxor som jag haft hela grav, att kunna ha ovanför mage o ärr. När du vill ha annat än sjukhusrocken. Även egna bindor som jag hade vecka 2. Bodde ju ca 2veckor
    Gelé hallon! Helt crazy, men godis sugen var jag helt plötsligt. Ladd sladdar och iPad iPhone ja du vet kommunikation. Min necessär att ha egna dusch grejer.
    Hemma : idag uppskattar jag den lagade maten jag fixade innan som finns portionsinfryst!

Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus