• Redan47

Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

Ett samtalsrum för oss som äntligen plussat genom olika donationsprogram i Europa o Sverige. Riskgraviditet i en del av landets landsting. Hur bemöts vi? Vi stöttar varandra att ta ansvar för vår hälsa. 
    Många av oss är både 40+ och 45+, där ålder är en riskfaktor. Och hur puffar vi vår självkänsla kring vårt val att skaffa barn och hanterar omgivningens reaktioner. 
    Här finns utrymme att ventilera oro och tankar kring graviditeten, blödningar, immun, blodtryck, mediciner, relationer , och allt mellan himmel o jord.

När vi inte har någon annan att prata med som finns detta rum att sitta i en stund och dela eller bara vara. 

Vi gjorde det! Här är tråden där resan fortsätter mot målet...Baby

• Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus
  • Redan47

Weeme härlig beskrivning ! Just nu inne i en period med mindre pumpning ... De käkar varannan timme nu, men... Tackar för att de infört 3-4h paus första natt passet! Gör sån skillnad att få lite mer sömn. Annars är det för härligt med dessa skatter. 3mån nu. Vikterna uppe i @"normala " som om de fötts BF. Så nu känns de stora!
    Ni gravid.... Njut njut njut av framgångens sötma. Det är det jag vill dela att jag inte hann med ordentligt. Tar igen det nu. Jag gosar mest hela dagarna. Vet ju hur fort tiden rinner iväg. Spädbarns tiden är ändå den lättaste. Med tvillingar el enlingar spelar ingen roll min upplevelse. Kram

Berätta gärna hur ni mår o har det i tråden! Vecka? UL? Mm mm.

• TyckOmMig

wemee-var glad över att du och pumpen har sällskap den mörka årstiden-så gjorde jag med första tvillingflickorna födda i nov-2013 men med tvillingpojkarna födda juni-2015 var det rätt jobbigt att sitta inne hela sommaren mer eller mindre!

• TyckOmMig

Ego-tycker fortfarande snittet är jobbigt att komma över efter alla vaginala förlossningar.
    Har inga komplikationer eller så men magen känns inte min alls-blä.
    Undrar så hur det kommer kännas om vi lyckas med syskonförsök längre fram med känselbortfallet och själva snittet.Andra verkar klara det ok jag gillar inte alls ingreppet det var min mardröm som blev sann trots jag fött två tvillingpar vaginalt man vet om risken ändå förstår man inte förrens man själv upplevt det.
    Annars är vår vardag så mysig både flickorna lite mer än 2 år gamla älskar sina små tvillingbröder gullar med dom jämt och är små hjälpredor!
    Gossarna äter lagad mat gröt och Konstantin har två små gryn!
    Konstantin ålar sig fram medans Valentin älskar hoppa ståendes i famnen sen tidig ålder!!!
    Sover någorlunda bra gör de äntligen också nästan det allra viktigaste!
    Lite om oss hoppas ni andra uppdaterar med!
    Njut alla av era mirakel ny vecka nya utmaningar!

• weeme

Redan, jag pumpar åt NEO fortfarande, annars hade jag inte behövt pumpa alls nu. När hon kom till sitt BF datum sög hon tag och har gjort sedan dess, skönt! Nu pumpar jag nästan alltid efter matningför att hålla produktionen uppe, det blir så att sambon kan flaska på natten eller när jag gör något, så blir det några pumpningar åt NEO däremellan.

Känner faktiskt inte av mitt snittområde så mycket som jag befarat, men stygnen under huden sticks!! Äckligt. Har inte läkt heller vid ett av stygnen, litet geggigt hål kvar. Jag är ändå lite ledsen över att jag blev så påverkad av morfinet, kunde man inte fått något alternativ? Att jag inte fick se moderkakan denna gången heller, ja, det finns mycket man kan sörja när man vet att chansen aldrig kommer tillbaka. Har precis fått återkopplingssamtal från förlossnings BM, det gav väl inte så mycket mer än att hon blev ledsen över att hon glömt visa moderkakan för mig för den hade jag så klart kunnat få sett. Hon glömmer nog aldrig det mer... Klen tröst för mig. Resten av frågorna kunde hon inte svar på.

Tänk, redan små gryn till tänder. Att de första bebisarna i tråden vips snart är året! Skulle vara kul att höra hur det går med allas små mirakel.

Köpte en dvd som heter livets mirakel, fantastiska bilder som i Lennart Nilssons bok fast filmat också. 3,5 åringen och jag tittar ihop, hon tycker det är spännande att se nu när vi pratat så mycket om detta i nio månader och har våran bebis här. Att våran bebis blev till i ett "provrör" har vi inte förklarat riktigt än men det kommer.

• JZ79

Liten uppdatering från mig. Idag fyller Pyret 6 veckor I torsdags vägde han in på 3130 gram! Jisses vad han växer! Stackarn har tyvärr kolik och vi har nu provat det mesta. Jag slutade helt med mjölkprotein i fredags för att utesluta att han har komjölksallergi. Ska prova i en vecka enligt BVC och sen utvärdera, men kommer nog äta mjölkfritt i 2 veckor iaf för vart jag än läser står det att det kan ta då lång tid. Ska prata med BVC på torsdag jag kör lite längre. Än så länge märker vi ingen skillnad, men det tar ett tag innan det försvinner ur min kropp och Pyrets.. Han ammar duktigt, med amningsnapp. Han får inget bra tag utan. Vi övar varje dag på amning utan, men det går sådär. Det är ju ett bra hjälpmedel, men jag önskar jag slapp...Jaja, så småningom kanske. Bröstvårtorna är lite platta och så är han ju fortfarande liten..vi kämpar på och hoppas amning funkar utan napp snart. Imorgon ska Pyret träffa en sjukgymnast som ska göra akupunktur på honom för att förhoppningvis få bukt med koliken.

Jag mår annars bra, trött..koliken är jobbig för hela familjen. Maken är fantastisk och vi är ett bra team. Såg ni skrivit tidigare om ensamtid.. Jag tycker också det är skönt att åka och handla och gå omkring i affären, haha! Senast idag var jag på citygross en timme medans mannen och Pyret mystr hemma

• Kakolina

Igår kom Ivar! Ingångsättningen med prostaglandin funkade inte, så det blev snitt. 3580 g och 47 cm i vecka 38+4. Myser och hoppas att mjölkproduktionen kommer igång snart.

• JZ79
    Kakolina skrev 2016-01-25 21:38:51 följande:

Igår kom Ivar! Ingångsättningen med prostaglandin funkade inte, så det blev snitt. 3580 g och 47 cm i vecka 38+4. Myser och hoppas att mjölkproduktionen kommer igång snart.

Stort grattis!!!
  • TyckOmMig
    Kakolina skrev 2016-01-25 21:38:51 följande:

Grattis till en liten Ivar-fint namnval med.
  • Redan47

Grattis o kram till dig!

JZ: oh två veckor har passerat och Mår så stor skillnad bättre i underlivet sedan okt!!!! Inga blödningar ingen smärta! Så den biten moderkaka störde mig så. Knasigt. Har ju känt samma onda hela tiden...från dag1. Men då var ju allt kopplat till KS bla bla mm mm. Ja du vet.
    Hur mår ni? Är ni utskrivna fr neo hemvård? Har du kommit till rätta lilla mamma där!

• Missne

kakolina: Grattis!
    För mig blev det också kejsarsnitt efter misslyckad igångsättning. Sitter nu här med min lille prins <3 som nu är tre veckor. Han föddes på kvällen den 6 januari efter fem dygns misslyckade försök att sätta igång förlossningen. När alla igångsättningsmetoder var uttömda och jag inte ens fått några värkar beslutades det om kejsarsnitt. Det gick dock bra och vi mår bra både prinsen och jag. _Jag hade dock sett fram emot en vaginal förlossning så det blev lite av ett antiklimax när det skulle bli kejsarsnitt.

Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus