• Redan47

Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

Ett samtalsrum för oss som äntligen plussat genom olika donationsprogram i Europa o Sverige. Riskgraviditet i en del av landets landsting. Hur bemöts vi? Vi stöttar varandra att ta ansvar för vår hälsa. 
    Många av oss är både 40+ och 45+, där ålder är en riskfaktor. Och hur puffar vi vår självkänsla kring vårt val att skaffa barn och hanterar omgivningens reaktioner. 
    Här finns utrymme att ventilera oro och tankar kring graviditeten, blödningar, immun, blodtryck, mediciner, relationer , och allt mellan himmel o jord.

När vi inte har någon annan att prata med som finns detta rum att sitta i en stund och dela eller bara vara. 

Vi gjorde det! Här är tråden där resan fortsätter mot målet...Baby

• Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus
  • JZ79

PinkLily, mycket märkligt att mvc inte nämnt nått om vaccinationen. Min Bm sa att hon ville jag skulle ta den och sen frågade hon några veckor senare om jag tagit den och skrev in i journalen. Ska du ta den nu ändå? Man vet ju aldrig..influensan kan ju hålla på längre än beräknat också.

• JZ79

En liten uppdatering från oss. Pyret plågas fortfarande av kolik, inte riktigt lika illa dock..kanske akupunkturen verkligen funkar, eller om det beror på den mjölkfria kosten. Vi testar just nu ALLT för att hans lille mage ska må bättre. Har varit utan mjölkprotein i 2 veckor nu, så tror inte att han är allergisk...men ska testa till fredag då vi ska träffa läkare på bvc. Eftersom Pyret är prematur ska han ha järndroppar, det funkar inte alls..magen blev värre än någonsin. Dropparna sattes in i samma veva som jag började med mjölkfri kost, så den första veckan kan vi inte direkt utvärdera.nJärndropparna har vi slutat tillfälligt med enligt bvc-sköterska..läkare ska bestämma hur vi ska göra nu till veckan, han måste ju ta medicinen så småningom, frågan är hur länge vi kan vänta. Vikten stod helt still på förra bvc-besöket som var en extravägning. Det slutade med en tid till barnmottagningen. Läkare kollade igenom Pyret, men allt verkar ok. Möjligtvis han han fått i sig lite för lite mat (enligt mig, barnmott tyckte det va bra med 30 ml/gram på en måltid...på neo åt han mycket mer än så). Hur som helst, barnmott tyckte han skulle styra måltiderna själv som vanligt..De lyssnade inte på mig när jag jämförde med neo och att han åt mer redan när han var mindre. Nu kan ju amningsvikten på barnmott häromdagen varit en tillfällighet, de äter ju olika hela tiden..men de baserade allt på en enda amningsvikt och hävdade att det var bra. Dagen efter ringde min bvc-tant mig och frågade hur det gått. Jag sa att undersökningar inte visade nått, men så berättade jag om amningsvikten och att jag tyckte det va lite. Hon höll med. Så de sista dagarna har Pyret nu fått äta varje 2-2,5 timme..förutom på natten..då går det ungefär 4 timmar en gång.. Imorgon är det ny viktkontroll. Håll era tummar! Mammalivet är annars alldeles underbart, trots sömnbrist...Han är alldeles fantastisk <3

• villsågärna38
    JZ79 skrev 2016-02-07 20:36:03 följande:

En liten uppdatering från oss. Pyret plågas fortfarande av kolik, inte riktigt lika illa dock..kanske akupunkturen verkligen funkar, eller om det beror på den mjölkfria kosten. Vi testar just nu ALLT för att hans lille mage ska må bättre. Har varit utan mjölkprotein i 2 veckor nu, så tror inte att han är allergisk...men ska testa till fredag då vi ska träffa läkare på bvc. Eftersom Pyret är prematur ska han ha järndroppar, det funkar inte alls..magen blev värre än någonsin. Dropparna sattes in i samma veva som jag började med mjölkfri kost, så den första veckan kan vi inte direkt utvärdera.nJärndropparna har vi slutat tillfälligt med enligt bvc-sköterska..läkare ska bestämma hur vi ska göra nu till veckan, han måste ju ta medicinen så småningom, frågan är hur länge vi kan vänta. Vikten stod helt still på förra bvc-besöket som var en extravägning. Det slutade med en tid till barnmottagningen. Läkare kollade igenom Pyret, men allt verkar ok. Möjligtvis han han fått i sig lite för lite mat (enligt mig, barnmott tyckte det va bra med 30 ml/gram på en måltid...på neo åt han mycket mer än så). Hur som helst, barnmott tyckte han skulle styra måltiderna själv som vanligt..De lyssnade inte på mig när jag jämförde med neo och att han åt mer redan när han var mindre. Nu kan ju amningsvikten på barnmott häromdagen varit en tillfällighet, de äter ju olika hela tiden..men de baserade allt på en enda amningsvikt och hävdade att det var bra. Dagen efter ringde min bvc-tant mig och frågade hur det gått. Jag sa att undersökningar inte visade nått, men så berättade jag om amningsvikten och att jag tyckte det va lite. Hon höll med. Så de sista dagarna har Pyret nu fått äta varje 2-2,5 timme..förutom på natten..då går det ungefär 4 timmar en gång.. Imorgon är det ny viktkontroll. Håll era tummar! Mammalivet är annars alldeles underbart, trots sömnbrist...Han är alldeles fantastisk <3

Hej! Hoppar in här och vill bara tipsa om att även utesluta ägg. Vår yngsta hade också kolik. Hemskt!! Jag uteslöt både mjölk och lite senare även ägg. Gjorde uppehåll en månad och efter ett par veckor blev det bra. Så ägg kan vara ett tips plus att om tarmen är riktigt inflammerad så vet jag att det även kan ta upp till tre veckor innan det blir bra om det är mjölk. Soja kan ju också vara en bov i dessa sammanhang. Vår dotter är nu snart 1,5 och allergisk mot både mjölk, ägg och soja. Vet ju inte om du helammar men kanske värt att testa helt mjölkfri ersättning annars om det finns frågetecken om han är mätt. Bara en tanke. Fyra timmars uppehåll på natten hade inte mina som så små. Ammades varannan tim och emellanåt ännu oftare dagtid. Men det där är ju olika såklart. Hoppas det snart blir bättre!! Kram
  • bullenochgrisen

Åh vad det händer saker i tråden! Grattis allesammans till era bebisar! Hoppas ni alla mår bra! Det var ett tag sedan jag kikade in här nu, dagarna bara swishar förbi. Alicia blir snart 7 månader och kryper runt på golvet här hemma, det är så himla kul att få följa hennes utveckling och allting flyter bara på. Hon är en väldigt lugn och nöjd tjej, och glad! Väldigt lik mig till sättet och väldigt lik sin pappa i utseendet :) :) hon har lärt sig massor på denna korta tid och mat börjar bli mer och mer intressant. Jag ammar fortfarande, men försöker att byta ut två eller tre mål till pärongröt och puré mat :) hennes två första tänder sticker upp och tiden går så fort! Hon ska ju i höst börja på förskola så vi försöker pussla ihop det hur vi ska lägga upp allt samman, jag skulle vilja köra en mjukstart och kanske vara hemma med henne lördag,söndag,måndag och tisdag och låta henne gå heldag på onsdag och torsdag och sen fram till 13.30 på fredagar då pappan slutar tidigt. Tror ni man får göra så? Tänkte iallafall till årsskiftet ( eftersom att vi egentligen tänkt skola in då) då blir det ju ca. 3-4 månaders mjukstart.

Hoppas ni mår bra allesammans och välkommen alla nya preggosar, stort grattis allesammans!

( gör ett försök till att lägga in en bild :)

• woo

Hej alla härliga kvinnor.

Har nästan läst (alla) era inlägg ni gjort försöker samla på mig av all eran kunskap era härliga råd ork o mod.
    Hoppas det är ok att jag smyger runt här tills det blir dax för mig att kunna få delta.

Kram på er.

ps extra stor kram till SL som jag känner sen (gammalt) {#emotions_dlg.flower}

• Frazze

Idag har det verkligen känts i ligamenten i magen! Tror att lilla grynet växer så det knakar! Hoppas att det växer så det knakar i alla fall. På måndag möte med läkaren på MVC och måndagen efter det är det dags för kub! Ska bli såååå spännande!

• Snart lycklig

Nejmen Woo, så kul att du är här. Blev så glad så jag fick rysningar. Först ber jag verkligen om ursäkt för att jag inte svarat dig, såg det nyligen, får inga flaggningar om nya meddelanden.

Jag är inte snart lycklig längre, utan jättelycklig! Vår lille plutt A är fantastisk, en glad och snäll kille, som sover hela nätterna. Dock syns redan nu att han är bestämd. Hhhmm..... Jättesöt tycker vi också, såklart. Han har hunnit bli 7 månader.

Tänkt på dig!

Vi får "prata mera", men hoppas du mår bra!

Jättestor varm kram.

• JZ79

Villsågärna38, tack för att du delar med dig! Jag helammar och har mycket mjölk så ersättning är inte aktuellt, men BVC nämnde (när ja va orolig över om Min mat räckte till) att om jag behöver ge honom på flaska så skriver de recept på mjölkfri ersättning. Har hållt upp med mjölkprotein i över 2 veckor nu, ska hålla på i minst 3 v. Ska diskutera med BVC läkare hur vi ska gå vidare.. Provocera eller avvakta lite till och köra

Mjölkfritt under tiden vi testar att sätta in järndroppar igen. Intressant med ägg..tack för info. Just nu avvaktar jag lite med det, annars vet jag inte vad som har effekt. Nu håller vi på med mjölkfri kost, akupunktur, bytt D-vitamin droppar från olja till vattenlösliga, massage och pysventil. Allt för att koliken ska bli bättre. De sista dagarna har det kanske varit något bättre med hans mage..Nör vi tänker efter så är det inte riktigt lika mycket skrik..

Frk Röd, det gick bra! Han har gått upp och kurvan går uppåt igen Magsmärtorna är något bättre. Fast det är svårt att ge honom mat så ofta, han är inte alltid hungrig..vill hellre sova typ. BVC vill vi försöker väcka iaf och ge honom mat varje 2-2,5 timme ett tag till, på natten styr han själv. Hur går der för er??!

Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus