• Redan47

Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

Ett samtalsrum för oss som äntligen plussat genom olika donationsprogram i Europa o Sverige. Riskgraviditet i en del av landets landsting. Hur bemöts vi? Vi stöttar varandra att ta ansvar för vår hälsa. 
    Många av oss är både 40+ och 45+, där ålder är en riskfaktor. Och hur puffar vi vår självkänsla kring vårt val att skaffa barn och hanterar omgivningens reaktioner. 
    Här finns utrymme att ventilera oro och tankar kring graviditeten, blödningar, immun, blodtryck, mediciner, relationer , och allt mellan himmel o jord.

När vi inte har någon annan att prata med som finns detta rum att sitta i en stund och dela eller bara vara. 

Vi gjorde det! Här är tråden där resan fortsätter mot målet...Baby

• Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus
  • Frk Röd

Redan, vilka fina flickor du har, å så lika.

Jz, det går bra för oss. Hela tillvaron kretsar ju runt henne nu, att hon ska må bra och få det hon behöver. Har haft ett par jobbiga nätter i rad nu med lite sömn då hon har haft ont i magen och svårt att komma till ro. Känner mig så maktlös när jag inte kan hjälpa henne.
    Angående blödningen så har den avtagit betydligt idag igen. Jag får avvakta och se hur det blir framöver. Det är ju trots allt bara drygt 2 veckor sedan mitt kejsarsnitt så jag antar att jag kommer få blöda några veckor till.

• pink lily

Tack för info JZ79 :)

Jag har hittat riktlinjer för mödravård vid donation inom andra landsting på nätet, men de för region skåne verkar endast finnas internt på spec.mvc enligt min mvc. Inte ens vanliga mvc kunde ta fram dem. Hm ...

Får ringa specmvc och fråga om kan få riktlinjerna ii handen, så även vanliga mvc kan se dem, och jag. Verkar som jag ska gå på både mvc och vanliga mvc. Kan ju aldrig skada ;)

Redan, vilka fina bebisbilder. Man längtar ju dit .... :)

Grattis missne, och ni andra som jag ev missat har fått smått. Känns som det är så många :) Härligt!

• weeme

Att jag inte lär mig, FL funkat dåligt och ännu sämre i dag. Skrev ett långt inlägg och vad händer... Puts väck! Inte skrev jag i anteckningar först som ni tipsat om, gör om och gör rätt! Men inte i kväll. God natt på er och njut av bebisar och gravidmagar.

• azurea
    Frk Röd skrev 2016-01-28 20:42:37 följande:

Redan, vilka fina flickor du har, å så lika.

Jz, det går bra för oss. Hela tillvaron kretsar ju runt henne nu, att hon ska må bra och få det hon behöver. Har haft ett par jobbiga nätter i rad nu med lite sömn då hon har haft ont i magen och svårt att komma till ro. Känner mig så maktlös när jag inte kan hjälpa henne.

Angående blödningen så har den avtagit betydligt idag igen. Jag får avvakta och se hur det blir framöver. Det är ju trots allt bara drygt 2 veckor sedan mitt kejsarsnitt så jag antar att jag kommer få blöda några veckor till.

Jag har för mig att jag hade avslag ca 4-6 veckor efter ks. Och jag hade en exemplarisk läkning av mitt ks. Så det kan nog hålla i sig ett tag utan att något är fel.
  • JZ79

Inatt är första natten på flera veckor som Pyret haft kolik. Kan inte beskriva hur skönt det känns i mammahjärtat och dessutom har vi sovit hyfsat och bara varit vakna för amning. Idag väntar akupunktur mot koliken och sen extra viktkontroll på BVC. Han hade inte gått upp tillräcklig i fredags, troligtvis pga att han gör av med så mycket energi när han skriker så..

Hur har ni andra det?

• TyckOmMig

JZ79-vad positivt att akupunktur verkar avhjälpa kolik besvären.

Sömn är så viktigt även om man klarar mer sömnbrist efter man fött barn men bara till en viss gräns.
    Min gräns gick ungefär när tvillingarna var 4 månader-sen har vi delat på dom och det fungerar alldeles utmärkt.
    Numera med de större flickorna sover de ihopa jämt men har inte alltid varit så då de mest sovit väldigt olika som små.
    Liknande mönster har småkillarna med och bägge paren är syskonlika med att två har tummen medans de andra två har napp!
    Småkillarna är nu ca 7 1/2 månader gamla ska till BVC i v 8 för att väga mäta dom.
    Dom är lite mindre än vad sina storasystrar men också födda 1 månad tidigare än dom.
    Annars tycker jag det hela fått bra struktur!

Snart lycklig-du undrade lite över våra rutiner mat & sovklockor.
    De sover två ggr om dagen ännu-en gång på fm en gång på em-om vi inte är på Kyrkis vilket vi brukar vara minst 2 ggr/v de renoverar just nu så lokalen är på annat ställe lite jobbigt för vi har bra gångavstånd vanligtvis nu måste jag ta bilen!
    Då blir sömnen mestadels lagd mitt på dagen längre stund som senare brukar hålla i sig.
    Våra barn har alltid sovit långt upp i åldern minst till dom är 3 år gärna längre mellan kl 13-15.Ändå lägger sig mina vid kl 20.
    Egentid för mig!
    Annars är det fullt upp-amning nattetid & morgonpasset-gröt fm-middag mitt på dagen liknande mönster på em där emellan ammas den som är gnälligast fyller på lite extra infört välling för mer mättnad inför natten de somnar för natten vid kl 22.
    Sover oftast längre perioder nu nattetid vilket brösten inte riktigt fattat än och man vaknar upp i en sjö vilket ger mkt tvätt!!!
    Fått tillbaka min mens sen nyår och kom regelbundet tillbaka för 2 dgr sedan tydliga ÄL symtom men gammal så syskonförsöket senare i vår får nog göras som förra FET stimulerat!
    Känner mig inte redo än njuter av de mina och ser tiden an.Jag är verkligen nöjd och så lycklig med de mina kan skrivas många gånger om och förtydligas.

• Frazze

Imorgon så ska vi på första besöket hos barnmorskan. Lilla grynet verkar ha gottat in sig i magen och vissa dagar spänner det och har sig där inne. Men än så vågar ju ingen slappna av. 8+3 idag och jag mår illa fram tills jag blir attackhungrig och borde ha ätit för typ 30min sedan. Men jag njuter av fulla drag. Har inte fattat att jag är gravid än alltså!!!!!

• Sunlight

Tyckommig. Äter du vitaminer redan nu innan syskonförsöket eller börjar du med det senare? Äter du några vitaminer nu? Vilka?

Mamma
  • Snart lycklig

Tack för svar TyckOmMig. Alltid skönt att få lite tips om hur andra gör.

Tyvärr kunde jag inte amma alls, så min mens var redan tillbaka den 11/9. Plutten föddes den 5/7. Trots min ålder på knappt 50 år (usch!!!!, bara drygt 3 månader kvar), har jag tydliga ägglossninsskänningar och sekret (ursäkta detaljerna).

Vi har ju 6 st 5 dagars blastocyster kvar i frysen, varav tre i toppenklass och tre mkt bra. Vill så gärna, trots ålder få uppleva detta igen, men det känns lite orealistiskt. Jag hinner för min ålder, då våra embryon befinner sig i Aten. Det som får mig att tveka är att jag behöver en massa stödmediciner, gick upp mkt i vikt och framförallt min havandeskapsförgiftning och därmed 5,5 v för tidig födsel. Vad är risken för att jag återigen får HF och är risken då större att jag får HF ännu tidigare och därmed ännu tidigare födsel?

Någon som vet?

• Lana68

Hej och grattis till alla små underverk i tråden. Jag själv ska börja mitt tredje försök i mars. Jag har en liten fråga om exakt vilka oolika blodprover och tester fick ni ta innan och om ni kan rekolmmendera någon som tar dessa tester ? Undrar också om någon gjort swab of vagina och vad exakt det är? Tacksam för svar kram från mig!

Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus