• Redan47

Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

Ett samtalsrum för oss som äntligen plussat genom olika donationsprogram i Europa o Sverige. Riskgraviditet i en del av landets landsting. Hur bemöts vi? Vi stöttar varandra att ta ansvar för vår hälsa. 
    Många av oss är både 40+ och 45+, där ålder är en riskfaktor. Och hur puffar vi vår självkänsla kring vårt val att skaffa barn och hanterar omgivningens reaktioner. 
    Här finns utrymme att ventilera oro och tankar kring graviditeten, blödningar, immun, blodtryck, mediciner, relationer , och allt mellan himmel o jord.

När vi inte har någon annan att prata med som finns detta rum att sitta i en stund och dela eller bara vara. 

Vi gjorde det! Här är tråden där resan fortsätter mot målet...Baby

• Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus
  • Snart lycklig

Tack PL!

Pga av lite äldre föräldrar, så tänker jag liksom att det skulle vara roligt för gulleplutten att ha ett syskon i nära ålder.

• TyckOmMig
    Sunlight skrev 2016-02-02 14:39:06 följande:

Tyckommig. Äter du vitaminer redan nu innan syskonförsöket eller börjar du med det senare? Äter du några vitaminer nu? Vilka?

Mamma
    Jag äter alltid extra vitaminer sen jag drog igång ED resan för att hålla mig så frisk som möjligt orka med sen även öka möjligheterna att lyckas och att jag önskar hoppas på nya underverk!
    Har svarat dig tidigare om vitaminerna!
    Är du på gång med nytt försök?
    D-vitamin ,E-vitamin,Omega3,Magnesium,Folsyra,Gravid kombination,C-vitamin,Zink och Järn.
    Alla dessa i stark dos dvs lite mer än normala behovet!Gravid kombi tabletten är ju bara grundbehov rent allmänt!
    Vid och innan nytt försök tar jag antibiotika Flagyl eller Doxyferm innan även Royal Jelly bidrottningsgele för slemhinnan.
    Vad jag kom på just nu...
  • Sunlight

Tack för svar, så du äter en stor dos även mellan dina försök? Jag har tagit en paus från att äta så mycket vitaminer/ungefär samma doser som du men då är det väl lika bra att börja igen. Jag tänkte göra syskonförsök om några månader.

Mamma
  • Micro

Mailade Riga ang syskonförsök idag känner mig nervös för att starta, mest för all psykisk stress, oro mm som det innebär. Vill även ha all tid i världen m sonen;) han är 10 mån o jag skulle gärna vänta längre, men samtidigt kan det ju dröja innan det lyckas, d vet vi ju:) Riga ville att jag skulle vänta tills han var ett år pga att han föddes m ks, men föreslog start vid 14 mån, lite konstigt. Frågade om jag kan starta tidigare, var ok om jag gjorde ul som såg bra ut. Har inte haft några komplikationer efter KS. Hur gamla är era barn? Hur tänker ni ang start.

• Sunlight

Min dotter är också 10 månader.Jag tycker nog att det är skönt att det har gått ett år efter ks. Håller med ang stressen ska försöka mjukstarta. Nu kommer våren också.

Mamma
  • pink lily

Tänker ni vaccinera er mot svininfluensan? Den grasserar nu igen, och sjuktalen ökar och ska peaka nu i feb. Den allmänna rekommendationen är att gravida ska vaccinera sig. Men, det var ju kvinnor som fick missfall när de vaccinerade sig förra gången svininfluensan fick stor spridning, 2009. Jag tycker det verkar riskabelt, och planerar nu snarare att isolera mig o jobba hemma så långt det går i feb. Hur tänker ni?

• JZ79
    pink lily skrev 2016-02-04 17:18:17 följande:

Tänker ni vaccinera er mot svininfluensan? Den grasserar nu igen, och sjuktalen ökar och ska peaka nu i feb. Den allmänna rekommendationen är att gravida ska vaccinera sig. Men, det var ju kvinnor som fick missfall när de vaccinerade sig förra gången svininfluensan fick stor spridning, 2009. Jag tycker det verkar riskabelt, och planerar nu snarare att isolera mig o jobba hemma så långt det går i feb. Hur tänker ni?

vaccinera dig, det rekommenderas. Vaccinet mot årets influensa innehåller inte samma vaccin mot svininfluensa som gavs 2009. Vaccin mot svininfluensa har funnits med i vanliga influensavaccinet sedan året efter massvaccineringen. Ofarligt och framställt under kontrollerade former. Du måste ju gå utanför dörren någongång och vem som helst kan smitta dig, mindre risk med vaccin tror jag.
  • azurea
    JZ79 skrev 2016-02-04 23:43:03 följande:

vaccinera dig, det rekommenderas. Vaccinet mot årets influensa innehåller inte samma vaccin mot svininfluensa som gavs 2009. Vaccin mot svininfluensa har funnits med i vanliga influensavaccinet sedan året efter massvaccineringen. Ofarligt och framställt under kontrollerade former. Du måste ju gå utanför dörren någongång och vem som helst kan smitta dig, mindre risk med vaccin tror jag.

Ja gravida är ju en riskgrupp. Vaccinering är gratis och rekommenderas efter RUL. Tog det själv för drygt en vecka sen.
  • pink lily

Konstigt att frågan om vaccination inte togs upp på de två besök hos mvc i jan-feb som jag var på. Var själv så fokuserad på blodproven jag ville ta att inte tänkte på influensan, förrän läste om sjuktalen i tidn. Nu fick jag då reda på att det är i senaste laget, tar två veckor efter sprutan innan har fullgott skydd ... Känns som man skulle haft eller satt ihop en manual före graviditeten för att inte missa allt som måste tajmas, eller inte missa något överhuvudtaget.

Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus