• Redan47

Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

Ett samtalsrum för oss som äntligen plussat genom olika donationsprogram i Europa o Sverige. Riskgraviditet i en del av landets landsting. Hur bemöts vi? Vi stöttar varandra att ta ansvar för vår hälsa. 
    Många av oss är både 40+ och 45+, där ålder är en riskfaktor. Och hur puffar vi vår självkänsla kring vårt val att skaffa barn och hanterar omgivningens reaktioner. 
    Här finns utrymme att ventilera oro och tankar kring graviditeten, blödningar, immun, blodtryck, mediciner, relationer , och allt mellan himmel o jord.

När vi inte har någon annan att prata med som finns detta rum att sitta i en stund och dela eller bara vara. 

Vi gjorde det! Här är tråden där resan fortsätter mot målet...Baby

• Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus
  • pink lily
    Redan47 skrev 2016-02-12 01:42:19 följande:

Pink; jag tycker du ska ägna dig bara åt att käka praliner och koppla av nu! Vet det kn va knivigt. Men oro leder ingen vart ! Det räcker mer än väl att ta progestoron till v16. Där slutade jag. Sluta läs nu!!! Du kan inte påverka grav mer nu. Bonda med bebis nu, hen behöver dig!

Ja, jag bör sluta med progtillskott nu, men då haft progbrist lång tid före ivfen och tagit progtillskott då också så är jag väl extra nojig över detta. Men, kanske är det en annan grej när det är moderkakan som ska producera prog.? Hoppas det! Dock förstått att immunpatienternas progkurva ofta ser ut som ett zick-zack-mönster pga upp-och nedgångar. Ja bonda är viktigt! Är inte säker men kan ha känt pyret i magen redan :) Hisnande! Kändes helt naturligt att prata med den lilla i o m det :), och nu kan hen tydligen höra också.
  • Micro

Pink lily: prednisolon är det svenska namnet. Kanske du har någon som kan skriva ut.

• weeme

Pink lily, så mysigt att börja känna sprattlet!

Tyckommig- hade inte haft en tanke på att donera om jag haft tvillingar... Inte heller med första barnet, då var det så mycket annat runt om. Nu passade det. Synd att det bara är första tre månaderna, de tre sista hade varit lättare på alla sätt, haha.

• trex2013
    pink lily skrev 2016-02-14 21:50:24 följande:
    Ja, jag bör sluta med progtillskott nu, men då haft progbrist lång tid före ivfen och tagit progtillskott då också så är jag väl extra nojig över detta. Men, kanske är det en annan grej när det är moderkakan som ska producera prog.? Hoppas det! Dock förstått att immunpatienternas progkurva ofta ser ut som ett zick-zack-mönster pga upp-och nedgångar. Ja bonda är viktigt! Är inte säker men kan ha känt pyret i magen redan :) Hisnande! Kändes helt naturligt att prata med den lilla i o m det :), och nu kan hen tydligen höra också.
    ja, vad härligt att kunna känna något! :)
  • trex2013

Tess glad i dag! :) HCG i går var 5454 så det har ökat bra på 6 dagar. Pust! nu är det bara att nervöst vänta tills första UL och hoppas att det ser bra ut då.

• TyckOmMig
    trex2013 skrev 2016-02-16 08:52:36 följande:

Tess glad i dag! :) HCG i går var 5454 så det har ökat bra på 6 dagar. Pust! nu är det bara att nervöst vänta tills första UL och hoppas att det ser bra ut då.

Härligt toppenbra ökning ju-satte du in två?
  • trex2013
    TyckOmMig skrev 2016-02-16 09:24:01 följande:
    Härligt toppenbra ökning ju-satte du in två?
    japp två 6 dagars
  • xxx4

Nu vågar jag mig in i denna tråd. Idag var vi på Rutinultralud o allt så jättefint ut. Vår baby var pigg, fin o hade växt exakt som den skulle. Vi är så glada o lättade. Nu är det dax att berätta för omgivningen :) skönt då jag redan känner mig så stor. Har inte gått upp så mycket i vikt pga illamående men magen putar.

• Kattflickan
    pink lily skrev 2016-02-14 21:50:24 följande:
    Jag har ( minst)en autoimmun sjukdom, hashimoto. Vid mina två graviditeter har jag fått hepatos, graviditetsklåda. Har läst att det är lite vanligare med hepatos om man har en autoimmun sjukdom.

Vad vill jag komma fram till? Jo, vid min senaste graviditet fick jag symtom av hepatosen redan i vecka 6. Detta är knappt möjligt men berodde troligen på progesterontillsottet jag tog pga ivf. Jag fasade ut progesteronet och mådde sen bra till vecka 28. Min diet som var snål på mättat fett kan ha bidragit till att jag klarade mig så länge. Riktigt illa blev hepatosen först i V 35.

Pink Lily: progesterontillskott är inte helt harmlöst.
  • Frazze
    xxx4 skrev 2016-02-16 14:12:53 följande:

Nu vågar jag mig in i denna tråd. Idag var vi på Rutinultralud o allt så jättefint ut. Vår baby var pigg, fin o hade växt exakt som den skulle. Vi är så glada o lättade. Nu är det dax att berätta för omgivningen :) skönt då jag redan känner mig så stor. Har inte gått upp så mycket i vikt pga illamående men magen putar.

Vilken vecka är du i? Jag är i 10+3 och ser jätte gravid ut!!!!! Magen är lite svullen plus den lilla rundningen så jag kan knappt gömma det REDAN!!!! Vi ska på Kub på måndag, sen kan man slappna av om någon råkar fråga. Men tydligen så kan magen komma fortare om man vart gravid en gång innan läste jag.
Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus