• Redan47

Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

Ett samtalsrum för oss som äntligen plussat genom olika donationsprogram i Europa o Sverige. Riskgraviditet i en del av landets landsting. Hur bemöts vi? Vi stöttar varandra att ta ansvar för vår hälsa. 
    Många av oss är både 40+ och 45+, där ålder är en riskfaktor. Och hur puffar vi vår självkänsla kring vårt val att skaffa barn och hanterar omgivningens reaktioner. 
    Här finns utrymme att ventilera oro och tankar kring graviditeten, blödningar, immun, blodtryck, mediciner, relationer , och allt mellan himmel o jord.

När vi inte har någon annan att prata med som finns detta rum att sitta i en stund och dela eller bara vara. 

Vi gjorde det! Här är tråden där resan fortsätter mot målet...Baby

• Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus
  • Redan47
    trex2013 skrev 2016-02-17 16:34:40 följande:
    ang KUB visst är det så att du tar blodprovet tidigare än resterande undersökningen?
    Inte nödvändigtvis. Om fått göra det vid inskrivning så blir resultat klart vid kub tillfället. Om inte får man vänta någon dag!

Kom ihåg att tryck och påminn bm vid Mvc att de ska ta tsh, t4, trombos prover mm mm!
  • Wonderstruck

Smyger med här . Är väldigt tidigt än sålänge men hoppas såklart att det blir ett litet syskon i Oktober. Ska ta andra hcg-provet imorgon så får vi se.

Gör alla KUB? Vi struntade i det med tvillingarna. I mitt landsting får man det från 35år och det är precis det jag är. Men inte för ÄD eftersom äggen är yngre. Orättvist tycker jag men det är väl bara att gå privat om man vill göra ett.

Jag är så himla trött på att behöva fixa alla undersökningar och provtagningar och åka över halva Sverige och Europa för att ordna allt.

Sen är jag rädd för förlossningen också men det är som tur är ett tag kvar dit.

• trex2013

Ttack frazze och Redan för infon. Trombosdelen har spec mödravården koll på pg av min tidigare blodproppshistoria så där känner jag mig trygg. ska komma ihåg att be mvc kolla tsh och t3 t4 osv också när jag väl är där. I vårt landsting så erbjuder de inte KUB så vi måste fara till Umeå för att göra det så det blir lite att rodda inför det.

• Frazze

Jag tror att alla i detta landsting får det om man är över 35. Men jag blev ju naturligt gravid så det klart att de uppmuntrade till det då jag är 38. Hann ju aldrig så långt med äd! Är lite besvärligt att sova i snitt 4-5 timmar per natt ( har gjort sen vi kom hem från semestern 4 jan) eller kissa en gång i timman på natten när man går i skolan och ska fatta något. Sen när bebis kommer så får man ju i alla fall vara hemma! Tog ledigt idag för jag är sjukt trött.

• Frazze

Tänkte ta mina sista dubbla kortison på lördag 11+0 och dra ner till 5mg om dagen istället. Tror ni det är ok? Då har jag ca 14 dagar med 5 mg och sen sluta. Vad tror ni som vet?

• trex2013
    Frazze skrev 2016-02-18 10:25:11 följande:

Jag tror att alla i detta landsting får det om man är över 35. Men jag blev ju naturligt gravid så det klart att de uppmuntrade till det då jag är 38. Hann ju aldrig så långt med äd! Är lite besvärligt att sova i snitt 4-5 timmar per natt ( har gjort sen vi kom hem från semestern 4 jan) eller kissa en gång i timman på natten när man går i skolan och ska fatta något. Sen när bebis kommer så får man ju i alla fall vara hemma! Tog ledigt idag för jag är sjukt trött.

förstår att du är trött! och om du nu dessutom pluggar och behöver vara pigg.. bra att du lyssnar på kroppen och vilar i dag!
  • TyckOmMig

Wonderstuck-trevligt att läsa om dig igen och lyckat syskonförsök.
    Grattis!
    Vilken vecka är du i?
    Hur gamla är dina tvillingar nu?

• trex2013
    Wonderstruck skrev 2016-02-18 08:31:33 följande:

Smyger med här . Är väldigt tidigt än sålänge men hoppas såklart att det blir ett litet syskon i Oktober. Ska ta andra hcg-provet imorgon så får vi se.

Gör alla KUB? Vi struntade i det med tvillingarna. I mitt landsting får man det från 35år och det är precis det jag är. Men inte för ÄD eftersom äggen är yngre. Orättvist tycker jag men det är väl bara att gå privat om man vill göra ett.

Jag är så himla trött på att behöva fixa alla undersökningar och provtagningar och åka över halva Sverige och Europa för att ordna allt.

Sen är jag rädd för förlossningen också men det är som tur är ett tag kvar dit.

Också nyfiken på vilken vecka du är i? Är ju väldigt tidigt för mig också nu så vi kanske kan följas åt lite ? :)
Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus