• Redan47

Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

Ett samtalsrum för oss som äntligen plussat genom olika donationsprogram i Europa o Sverige. Riskgraviditet i en del av landets landsting. Hur bemöts vi? Vi stöttar varandra att ta ansvar för vår hälsa. 
    Många av oss är både 40+ och 45+, där ålder är en riskfaktor. Och hur puffar vi vår självkänsla kring vårt val att skaffa barn och hanterar omgivningens reaktioner. 
    Här finns utrymme att ventilera oro och tankar kring graviditeten, blödningar, immun, blodtryck, mediciner, relationer , och allt mellan himmel o jord.

När vi inte har någon annan att prata med som finns detta rum att sitta i en stund och dela eller bara vara. 

Vi gjorde det! Här är tråden där resan fortsätter mot målet...Baby

• Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus
  • pink lily

Nu har jag uteslutit mjölkprodukter, gluten, bananer, potatis, all lök, starka kryddor, ja allt som kan påverka lillans mage, men diarren fortsätter. Säger det är hennes sätt att tömma tarmen. Det är möjligt, men i så fall är det inte värt allt slit för att hon enbart ska få bröstmjölk. Att bajsa diarre tar på krafterna. Nu börjar jag trappa ner med mer bröstmjölksersättning, och så provar vi med smakportioner vid 4 månader, vilket är den tidigare "gränsen" för hur länge man bör amma. Nu säger man 6 mån. Fått reda på att bebis kan äta gröt från 4 månader. Hetsen att man måste helamma har jag verkligen fått känna på, och jag har gjort mitt yttersta för att uppnå det. Men, för oss har det inneburit att jag fått ont i ett bröst pga pumpen, att lillan fått diarrer (bröstmjölk är laxerande), och hon har gått upp mindre i vikt med enbart bröstmjölksmatning. Jag har verkligen blivit skeptisk till rekommendationen, läs ordern, att alla ska helamma, oavsett. Jag har kämpat i 3 månader, men nu får det räcka.

• Frazze
    pink lily skrev 2016-10-11 18:49:32 följande:

Nu har jag uteslutit mjölkprodukter, gluten, bananer, potatis, all lök, starka kryddor, ja allt som kan påverka lillans mage, men diarren fortsätter. Säger det är hennes sätt att tömma tarmen. Det är möjligt, men i så fall är det inte värt allt slit för att hon enbart ska få bröstmjölk. Att bajsa diarre tar på krafterna. Nu börjar jag trappa ner med mer bröstmjölksersättning, och så provar vi med smakportioner vid 4 månader, vilket är den tidigare "gränsen" för hur länge man bör amma. Nu säger man 6 mån. Fått reda på att bebis kan äta gröt från 4 månader. Hetsen att man måste helamma har jag verkligen fått känna på, och jag har gjort mitt yttersta för att uppnå det. Men, för oss har det inneburit att jag fått ont i ett bröst pga pumpen, att lillan fått diarrer (bröstmjölk är laxerande), och hon har gått upp mindre i vikt med enbart bröstmjölksmatning. Jag har verkligen blivit skeptisk till rekommendationen, läs ordern, att alla ska helamma, oavsett. Jag har kämpat i 3 månader, men nu får det räcka.

Ja vår lille var riktigt dålig i magen i helgen han bajsade gräsgrönt och kissade ur rumpan. Vi gav han lite ersättning och slutade med minifom dropparna efter det så blev bajset bättre. Förra veckan hade han gått upp 250gr och denna veckan hade han gått upp 155gr. Mina bröstvårtor är så ömma efter pumpning och en liten fuling som tar elakt tag om bröstvårtan. Hade aldrig överlevt så här länge utan multi mam kompresserna. Vi får se om jag klarar av att amma förbi 3 månader jag heller. Blir det inte bättre så kommer jag inte att fortsätta. Vissa dagar är han jätte redig och vissa dagar så bara han gallskriker och bråkar och bökar. Sen skriker han hela kvällen och då måste vi mata till med flaska.
  • Redan47

Pink, mitt tips, efter egen erfarenhet med tvillingarna; jag tycker du ska fråga på BVC att få prova Mjölkfri ersättning. Och fortsätt Mjölkfri, äggfri kost när du ammar. Det finns tex althera vilket de erbjuder i flrsta hand. Den innehåller dock vassle, men sönderslaget. Funkar för många.
    Ovadsett du ammar el ger flaska så kan det vara värt att analysera om barnet just nu har någon känslighet. Mjölkprotein allergi är mycket vanligare än vad vi tror. Men kunskapen runt om i landet tyvärr olika.
    Lycka till.

När har du BF jag är bara jag? Snart dags ändå om jg tolkar inläggen!

• Jag är bara jag

Redan47 : b.f är 2/12, men man får inte gå så långt när man gjort ÄD/ED. Sätts igång senast 38+ nån dag. Men kroppen håller nog inte tills dess och gör den det tänker jag studsa runt, äta ananas i mängder och kanske t.o.m ha sex för att slippa igångsättning! Sluta för det mesta ändå med k.s och jag är fullkomligt livrädd för det. Andra klarar det både fysiskt och psykiskt, men jag tror inte jag gör det.

• TyckOmMig

Jag är bara jag-jag sätts igång efter 36 v om det inte kommit igång av sig själv.
    Är beräknad har BF 31/12 så vi kommer nog föda ungefär samtidigt!
    Jag är fullständigt nöjd bara jag slipper kejsarsnitt igen.
    Har fött alla mina barn vaginalt förutom sista tvillingparet i juni 2015 som förlöstes med kejsarsnitt v 33+0.

Uppdatering från min nuvarande graviditet är i v 28+4 och har inbokat:
    MVC koll 18/10 sen dagen efter SPECMVC för UL 19/10 så får vi se hur det ser ut angående min stora bebis/för mkt fostervatten.
    Slapp göra glukosbelastningen fick ta det blodprov som gravida som gjort gastric by pass istället får veta nästa vecka hur det låg-inte lika tillförlitligt men ger visning indikation åt vilket håll och detta tog jag för över 2 veckor sedan så bör blivit godkänt inom ramarna!
    Stor mage har jag känner mig lika stor som vid tvillinggraviditeterna men igår började jag ny kurs med hunden vår och den har avslutning 22/11 då tvillingflickorna fyller hela 3 år så förhoppningsvis sätter inte min förlossning igång innan dess men vem vet?!

• Jag är bara jag

Tyckommig: min bebis har "planat ut" storleksmässigt. Bara +23% nu sist mot 34 gången innan. Behövde inte glukosbelastning utan de nöjde sig med vanliga sockerproverna som alltid visat normalt. Nästa TUL 20.e. Jag hoppas innerligt på spontan vaginal förlossning v.37-38! Men det får ju bli som det blir, men nåt ks p.g.a smärta eller rädsla eller annat blir det inte. De är ganska memot ks här om det inte verkligen behövs.

• Redan47

jag har två pkt utrogestan 200mg hemma, någon som är intresserad? svara senast lördag.

Vi drar till Thailand på måndag. Planerat till mars2017!

• Redan47
    Sunlight skrev 2016-10-14 23:48:17 följande:

Jag vill gärna ha. Jag inboxar

Mamma
    Jag har inbox dig! Har 21 kapslar.
  • Redan47
    Sunlight skrev 2016-10-14 23:48:17 följande:

Jag vill gärna ha. Jag inboxar

Mamma
    Nu har jag skickat dem!
Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus