• Redan47

Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

Ett samtalsrum för oss som äntligen plussat genom olika donationsprogram i Europa o Sverige. Riskgraviditet i en del av landets landsting. Hur bemöts vi? Vi stöttar varandra att ta ansvar för vår hälsa. 
    Många av oss är både 40+ och 45+, där ålder är en riskfaktor. Och hur puffar vi vår självkänsla kring vårt val att skaffa barn och hanterar omgivningens reaktioner. 
    Här finns utrymme att ventilera oro och tankar kring graviditeten, blödningar, immun, blodtryck, mediciner, relationer , och allt mellan himmel o jord.

När vi inte har någon annan att prata med som finns detta rum att sitta i en stund och dela eller bara vara. 

Vi gjorde det! Här är tråden där resan fortsätter mot målet...Baby

• Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus
  • azurea

Och så måste jag ju också berätta att jag köpte en Medela Swing (elektrisk bröstpump) till slut i förra veckan. Underbar pump! Enkel att använda också. Första pumpningen (ammade på ett bröst medan jag pumpade på det andra) fick jag ut 60ml. Mer än jag fått ut med manuell pump eller handmjölkning tidigare. Och när jag pumpade gången efter det och bytte bröst (ammade på det jag pumpat på förra gången och vice versa) så fick jag ut 90 ml. Lycka, det funkar ju! Nu är utmaningen att bäbis bara VÄGRAR ta flaska. Eller napp. Haha... nästa utmaning

Men då kan jag ju uppenbarligen bunkra bröstmjölk ett tag tills tekniken sitter.

• pink lily

Frazze, jag fick jätteont i huvudet av amningsteet från Weleda. Inte ens försökt testa med ölen. Gick dock och fick massage och druckit mkt nu och kommer mkt mer mjölk nu när pumpar. Lillan får nästan uteslutande min bröstmjölk. Men, vi klarar oss inte utan pump. Hon somnar vid bröstet efter typ 3-4 min, eller är så otålig att hon inte vill vänta på bröstmjölken ska rinna till. Ålar sig o sparkar på mitt ömma k-snittärr. Lilla hjärtat är väl bortskämd efter att fått flaska ...

Alla läkare och bm vi mött har sagt att det bästa vi kan göra för vår lilla bebis, vare sig det gäller förkylning eller magproblem, är att amma/ge bröstsmjölk. Men nu när vår lilla älskling nästan bara får brösrmjölk bajsar hon bara var 4:e till 5:e dag, och det är i form av mycket gul diarre. Hon är helt slut och matt efteråt. Frågat både bm och barnläkare om varför, och hur man kan åtgärda det. Bm säger bara: - Då tömmer hon väl bara tarmen då. Barnläkaren säger det är nog pga förkylning, fastän hon inte är förkyld längre ... Känner mig inte särskilt motiverad att fortsätta regimen med att pumpa sönder de stackars brösten och truga med amning i ca en timme som det ofta tar, när lillan blir så dålig i magenav mjölken. Jag ger det en månad till. Frågade på bvc om kvinnor verkligen pumpar i sex månader för att kunna ge bröstmjölk den rekommenderade amningstiden sex mån. Nej, sa hon. Hon kände bara till ett fall, och då fick kvinnan bestående problem med brösten.

• Frazze

Nej jag fattar inte hur man ska få till det med amningen? På BB blev jag satt på att amma 15 min ena bröstet och 15 min på andra sen matvägde vi och så fick han flaska det sista som saknades. Det värsta är att nu så vill han absolut inte snutta mer än max 15 min på ena bröstet och sen ska man joksa massa med han som rapa vilket han inte gör även om vi jobbar på han i 15 min. Sen så ska man byta blöja för att han har bajsat och han har exempkariskt bajs nu senap med keso i :-P skönt att semper magdroppar faktiskt funkat på det. Sen om man retar upp han rejält så kanske han tar andra tutten i 5-10 min. Jag vet att han inte får insig tillräckligt och med den flaskan vi har så verkar han nu bli ännu latare och inte vilja ta bröstet. Vi ska jobba på att ge han medela calma falska, men det lär nog ta din tid då han innan fått en fast food flaska MAM antikolik! Han är bekväm den lille!

Igår natt så skrek han i 2-3 timmar och vi stod helt handfallna och visdte inte varför. Men han har massor med luft i magen så det måste vara det som gör ont Stackars lilla hjärtat! Det gör ont i hela mig! Men tillslut så tog han ena bröstet och snuttade sig till sömns och han somnade så gott i min säng intill mig och sov i 3timmar så det var inga max 4 timmar emellan matningarna där. Men jag lät han sova för han var helt slut. Sen efter det så har han tagit en tutte i 10-15 min och sovit gott i 3 timmar. Vi ska till BVC imorgon så har han gått ner i vikt eller nåt så säger jag bara att det är så det går bät han får bestämma! Men det är bara att kämpa på!

• Frazze

Och Pink lily vår grabb bajsar säkert en 6-10 ggr per dag/dygn! Det kommer kanske inte så mycket varje gång, men ibland hinner vi knappt få på den rena blöjan förrän det är dags för nästa. Han brukar dock vara SÅ snäll att han väntar tills man är helt klar och fått på han alla kläder innan han blåser av igen Men vi klagar inte för det betyder att han får ut en massa luft ur magen.

• Frazze

Ok, vad hände nu? Först tog han ena bröstet i 12-13 min srn tog han andra bröstet i 15-16 min sen fick jag lägga tillbaka han på första bröstet i 7-9 min och sen till det andra igen i ca 5 min! Någon måtte ha vart huuuuungrig alltså Åh så lycklig jag blir!

• Redan47

Pink;
    Jag har använt pump i 8månsder! Ovärderligt. Jag hyrde på neo en dubbelpump. Ovadsett hur barnen har ammat så har det hela tiden funnits mjölk tack vare pumpen. Plus använt överskotts mjölken till natten. För att prova få mer sömn. De åt varannan timme i 5.5månader.
    Jag vet inte hur du har det med din egennkost, men har du provat utesluta mjölkprotein ? Mår bebis dåligt tycker du övrig tid mellan avföringstillfällena?
    Vi masserade och badade på kvällen för att få magen att slappna av oxå.

Frazze: låt han äta sitt favvo bröst på natten så du kan slappna av. Sedan på dagarna låter du hinom jobba med bägge brösten. Annars skulle jag absolut pumpa brösten så de blir jämlika. För äter han mindre ur ens hela tiden kommer produktionen anpassas tilldet mindre uttaget. Naturen är fiffig! Likaså om han beställer hela tiden ur ett...

Bärsjal kan du använda från dag 1. Kolla youtube wrap Your baby, wrap. Fwcc.

• Sunlight

Jag är äntligen gravid igen. Är det någon som har utrogest och estrofem över som datumet

Inte har gått ut på? Vore jättetacksam för lite hjälp. Tack.

Mamma
  • Frazze
    Sunlight skrev 2016-10-04 05:08:49 följande:

Jag är äntligen gravid igen. Är det någon som har utrogest och estrofem över som datumet

OMG! GRATTIS! Jag hoppas att allt går bra nu! Tyvärr har jag inget av ovanstående mediciner! Har bara andra progesteron!
  • Sunlight

Tack. Jag både ammade och använde flaskan. Praktiskt att mannen kan ta en del pass.

Mamma
  • TyckOmMig
    Sunlight skrev 2016-10-04 05:08:49 följande:

Mamma
    Stort grattis!
    Inboxa mig om medicinerna!
Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus