• Redan47

Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

Ett samtalsrum för oss som äntligen plussat genom olika donationsprogram i Europa o Sverige. Riskgraviditet i en del av landets landsting. Hur bemöts vi? Vi stöttar varandra att ta ansvar för vår hälsa. 
    Många av oss är både 40+ och 45+, där ålder är en riskfaktor. Och hur puffar vi vår självkänsla kring vårt val att skaffa barn och hanterar omgivningens reaktioner. 
    Här finns utrymme att ventilera oro och tankar kring graviditeten, blödningar, immun, blodtryck, mediciner, relationer , och allt mellan himmel o jord.

När vi inte har någon annan att prata med som finns detta rum att sitta i en stund och dela eller bara vara. 

Vi gjorde det! Här är tråden där resan fortsätter mot målet...Baby

• Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus
  • Frazze

Alltså jag blir orolig för honom nu! Först 150ml bröstmjölk sen hade vi inget mer, brösten utpumpade och tomt i kylen bara för att han ätit så mycket igår och idag, så det blev 50 ersättning men han är inte nöjd ändå!!!!!!!! Det måste ju vara farligt för hans lilla mage väl? Han är ju van vid 120 ml el möjligtvis 130 men inte 200! Vi vill inte ge honom mer nu! Blir att ringa BVC imorgon igen.

• Frazze

Nu är jag orolig alltså! Lilleman åt 320ml på 3.5 timma igår kväll! 200ml vid 22.00, 50 ml vid 00.30 och 70 ml vid 01.30. Något måste ju vara fel?! Och så vaknar han vid 05.30 och vill ha mer mat! Kan bebisar ha magkatarr? El vad kan det vara? Jag måste ju ringa BVC idag.

• xxx4

Ingen fara bebisar reglerar sitt matintag genom att kräkas upp överskott. Vissa är glupskare än andra o dessutom har de tillökningsdagar o dessa dagar äter de extra mycket för att öka produktionen mängden bröstmjölk då de växer så kraftigt. Magkatarr hos spädbarn har jag inte hört talas om men visst är deras mage/tarmar omogna o ger ofta mer eller mindre besvär främst under de första 4 mån men ibland även längre. Lycka till!

Frazze skrev 2016-10-27 06:21:17 följande:

Nu är jag orolig alltså! Lilleman åt 320ml på 3.5 timma igår kväll! 200ml vid 22.00, 50 ml vid 00.30 och 70 ml vid 01.30. Något måste ju vara fel?! Och så vaknar han vid 05.30 och vill ha mer mat! Kan bebisar ha magkatarr? El vad kan det vara? Jag måste ju ringa BVC idag.

• Redan47
    Frazze skrev 2016-10-27 06:21:17 följande:

Det låter helt normalt, han äter var 3 o 4e timma. Låter skönt att han redan börjar ta natt med ett längre uppehåll till morgonen. BebisR äter hemskt olika mycket och olika intervall. Mina ätit mindre mängder, ofta, var annan timma i 5 månader. jag vet andra som givit tidiga åldrar bortåt 260ml. Regeln är ju att låta dem styra tid och mängd, då får naturen styra och han mår bra. Ens el av amningen är ju oxå tanka närhet.

PS: parentes; ett bortskämt barn = ett barn som får det den inte behöver. Det låter som ert barn får precis det han behöver och har rätt till! Kärlek och närhet!
  • Frazze
    Redan47 skrev 2016-10-27 19:36:22 följande:

Det låter helt normalt, han äter var 3 o 4e timma. Låter skönt att han redan börjar ta natt med ett längre uppehåll till morgonen. BebisR äter hemskt olika mycket och olika intervall. Mina ätit mindre mängder, ofta, var annan timma i 5 månader. jag vet andra som givit tidiga åldrar bortåt 260ml. Regeln är ju att låta dem styra tid och mängd, då får naturen styra och han mår bra. Ens el av amningen är ju oxå tanka närhet.

PS: parentes; ett bortskämt barn = ett barn som får det den inte behöver. Det låter som ert barn får precis det han behöver och har rätt till! Kärlek och närhet!

Ja jag antar att du har rätt Han är bortskämd med kärlek och närhet. Men jag blev så stressad igår att jag åt dåligt och idag samma så idag de gånger jag pumpat så har jag fått ut 50ml allt som allt. I vanliga fall får jag it i alla fall 120ml ibland 100ml på ett bröst. Det bröstet har idag producerat 20 ml per gång. Jag måste äta mer och slappna av! Jag har inte kunnat amma för han vill inte ta bröstet när det inget finns där i utan det har blivit lite mer ersättning än vanligt Hoppas produktionen ökar igen! Nu är det helg och min man är hemma igen så då blir det nog bättre

Hur har ni det i Thailand? Ät lite god röd kyckling curry åt mig! Mums!
  • Frazze

Ja min mjölk bara försvann så där! Poff and gone! Får ut en så där 30-50ml sammanlagt på brösten när jag pumpar! Vad ska man göra? Jag har satt igång att pumpa varannan timma och kör dubbel utdrivning men instt så skulle jag köra var 3dje timma men somnade om och sov 5.5 timma istället nu så lät jag det gå 3 timmar, mrn from nu så blir det varannan igen! Så surt bara att det blir så lite var gång. Vad gör man med flera småslattar? Kylen full med burkar någon som har ett bra råd om vad som ska göras för att få tillbaka mjölken?

• Milla2016
    Frazze skrev 2016-10-29 08:22:07 följande:

Ja min mjölk bara försvann så där! Poff and gone! Får ut en så där 30-50ml sammanlagt på brösten när jag pumpar! Vad ska man göra? Jag har satt igång att pumpa varannan timma och kör dubbel utdrivning men instt så skulle jag köra var 3dje timma men somnade om och sov 5.5 timma istället nu så lät jag det gå 3 timmar, mrn from nu så blir det varannan igen! Så surt bara att det blir så lite var gång. Vad gör man med flera småslattar? Kylen full med burkar någon som har ett bra råd om vad som ska göras för att få tillbaka mjölken?

Det bästa sättet att öka mjölkproduktionen är att låta bebisen amma så mycket det bara går, på minsta signal. Vet dock inte varför du pumpar, ammar inte bebisen?

Annars har jag nyss läst att julmust har funkat för flera att öka mjölken för tillfället.
  • Frazze
    Milla2016 skrev 2016-10-29 09:27:13 följande:

Det bästa sättet att öka mjölkproduktionen är att låta bebisen amma så mycket det bara går, på minsta signal. Vet dock inte varför du pumpar, ammar inte bebisen?

Annars har jag nyss läst att julmust har funkat för flera att öka mjölken för tillfället.

Tyvärr så tar han inte tutten när det inte finns något där i! Han bara bråkar då och jag vet ju varför, så därför pumpar jag för att förhoppni gsvis få igång det igen. Har käkat morötter, havregrynsgröt, druckit egengjort amningste och alkoholfri öl! Inget har hjälpt än så länge! Är väl för stressad el så släpper jag inte mjölken bara Har haft otur med amningen redan från början, så varför inte detta oxå ????
  • Milla2016
    Frazze skrev 2016-10-29 12:34:35 följande:
    Tyvärr så tar han inte tutten när det inte finns något där i! Han bara bråkar då och jag vet ju varför, så därför pumpar jag för att förhoppni gsvis få igång det igen. Har käkat morötter, havregrynsgröt, druckit egengjort amningste och alkoholfri öl! Inget har hjälpt än så länge! Är väl för stressad el så släpper jag inte mjölken bara Har haft otur med amningen redan från början, så varför inte detta oxå ????
    Ja usch för amningskrångel! Vår dotter föddes för sex veckor sedan o jag delammar henne. Ger ersättning efter varje amning för att fylla upp. Pumpar ibland. Använder amningsnapp då hon inte fick ordentligt tag. Målet är att helamma så försöker trappa ner ersättningen.

Har du sett att det finns tillmatningsset? Det är en tunn slang som fästs vid bröstvårtan o i andra änden finns en behållare man fyller med bröstmjölk eller ersättning. Det rinner ut när bebisen suger på bröstet, vilket blir en win win-situation. Bebis får mat o bröstet stimuleras samtidigt.
  • woo
    Redan47 skrev 2016-10-26 17:21:44 följande:

Woo det är en lång utdragen väntan till första ul ichvsedan till kub... Jsg känner igen mig i hur svårt det var att tro det lyckats. Jsg gick och tog hcg blodprover flera innan vul. Plus en gullig Gyn som lät mig komma en gång innan kub oxå. Visserligen missade hon ett foster , men två var det på kub, och två blev det! Håller tummar för dig!

Tack. Ja det är fruktansvärd jobbig väntan. Var tvungen att köra till akuten mycket blödningar igen men den levde tack o lov! Men ska det hålla på såhär så vet i sjutton när/om jag någonsin kommer våga hoppas slappna av eller känna glädje.

Trevlig helg på er alla!
Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus