• Redan47

Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

Ett samtalsrum för oss som äntligen plussat genom olika donationsprogram i Europa o Sverige. Riskgraviditet i en del av landets landsting. Hur bemöts vi? Vi stöttar varandra att ta ansvar för vår hälsa. 
    Många av oss är både 40+ och 45+, där ålder är en riskfaktor. Och hur puffar vi vår självkänsla kring vårt val att skaffa barn och hanterar omgivningens reaktioner. 
    Här finns utrymme att ventilera oro och tankar kring graviditeten, blödningar, immun, blodtryck, mediciner, relationer , och allt mellan himmel o jord.

När vi inte har någon annan att prata med som finns detta rum att sitta i en stund och dela eller bara vara. 

Vi gjorde det! Här är tråden där resan fortsätter mot målet...Baby

• Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus
  • Frazze
    TyckOmMig skrev 2016-09-25 08:39:13 följande:

Frazze-jag har ammat alla mina barn och har aldrig hört talas om att amningen skulle sina försvinna sådär hur är det nu-fått lite sömn och kunnat amma på morgonen?

Lilleman är verkar han nöjd?

Ja jag har sovit lite och ammat honom i natt och nu på morgonen, men det kommer inte mycket känns det som. Försöker pumpa efter amkingen direkt en stund nu för att se om där finns nåt kvar och om det kan trigga igång mer produktion. Men igår kom det ut kanske 10 ml och då var lilleman låååååångt ifrån nöjd. Blev att pappa fick ge ersättning tillslut.
  • xxx4

Tyckommig har rätt att mjölken inte kan försvinna sådär bara. Mjölkmängden produceras utefter hur mycket barnet ammar eller om man pumpar. Samma mängd som ammas eller pumpas ut produceras nytt. Så fiffigt är det gjort. Dock kan det kännas som att den är slut de dagar (bebis ökningsdagar) då bebis behöver öka produktionen. Då finns det inte tillräckligt för att bebis skall bli nöjd o det är också då meningen att man skall amma oftare många korta pass. Korta pass o inte långa utdragna pass. Detta ökar produktionen på något dygn, jag lovar. Det gäller bara att vara uthållig. Detta gäller även natten att pumpa eller amma även då. Håll ut! Amning tar mycket tid o ork i början men som sagt så ger de också så mycket tillbaka! Glöm inte att alltid dricka insamlandet med amning eller pumpning. =76999112][quote-nick]Frazze skrev 2016-09-24 23:44:16 följande:[/quote-nick]

HJÄLP! idag har min mjölk bara tagit slut! Lilleman ammar lite och sen finns inget kvar! Jag har satt mig för att pumpa lite nu efter, men jag har väl kanske fått it 5-10 ml med båda brösten Jag vill ju amma!!!!!! Den får inte ta slut+ jag har ändå druckit en öl Kan det komma igång igen el är det kört nu?

[/quote]

• Frazze

Hej igen! Nä då mjölken var inte slut, bara jag som slarvade med vätska! Däremot så bråkar lilleman och vill bara ta ena bröstet sen däckar han och det spelar ingen roll vad jag gör. Det gör ju bara att han är hungrig igen efter 1timma el så. Men det är svårt att ta sig utanför dörren när man matar, byter blöja 2 ggr och tar på kläder, sen är det dags att mata igen får hoppas han bättrar sig på det snart. Mina bröst producerar ju inte några större mängder än utan brukar stanna vid max en 105ml om jag har tur. Och får han då i sig en 40-50 ml från ena bröstet så klart att han är hungrig fortfarande när han borde äta 100-120 ml suck!Hur har ni gjort? Kommer ni ifrån soffan på dagarna eller ammar ni hela tiden oxå?

• Redan47

Frazze, det är inte mängden som avgör hur mätt han blir. Du kan ha fet mjölk och då är det inte de stora mängder du ger exempel på. Och ja, det är tajt om tid när de behöver äta varannan timme. Så hade jag i 5mån. De nöjde sig dessutom med varsitt bröst. Det kanske din oxå gör. Pumpa ut det andra direkt! Så kan du ge det senare eller frysa in.

Jag märkte direkt om jag drack mindre än 3liter om dagen totalt all vätska. Ich sömnen förstås.

Ang att komma ut. Jag förberedde innan amning för en utevistelse. Böt endast om de bajsade under amningen. Klädda för utgång, underställ och bara stoppa ner i fårpåsarna.
    Så 1h promenad var mitt kall, varje dag. Det blev och är än Idag, min återhämtning och egen tid. Jag hade dem i början oxå i bärsjalen då sov de alltid när jag var ute. Då behövs inte massa extra kläder bara en liten tunn luva på sin höjd.

• Frazze
    Redan47 skrev 2016-10-01 21:22:09 följande:

Frazze, det är inte mängden som avgör hur mätt han blir. Du kan ha fet mjölk och då är det inte de stora mängder du ger exempel på. Och ja, det är tajt om tid när de behöver äta varannan timme. Så hade jag i 5mån. De nöjde sig dessutom med varsitt bröst. Det kanske din oxå gör. Pumpa ut det andra direkt! Så kan du ge det senare eller frysa in.

Jag märkte direkt om jag drack mindre än 3liter om dagen totalt all vätska. Ich sömnen förstås.

Ang att komma ut. Jag förberedde innan amning för en utevistelse. Böt endast om de bajsade under amningen. Klädda för utgång, underställ och bara stoppa ner i fårpåsarna.

Så 1h promenad var mitt kall, varje dag. Det blev och är än Idag, min återhämtning och egen tid. Jag hade dem i början oxå i bärsjalen då sov de alltid när jag var ute. Då behövs inte massa extra kläder bara en liten tunn luva på sin höjd.

Haha dricka 3 liter gör jag innan lunch typ! Jag dricker 1.2 liter innan amning och lika mycket efter och lite mer där emellan. Drack ju en öl om dagen förut, men det gick inte med lillens mage tyvärr. Lilleman är konstant hungrig nu så mina bröst verkar inte räcka till. Min man brukar värma på 50ml ersättning efter jag ammat så får han dricka så mycket han vill. Ibland tar han lite och ibland så tar han alltihopa och verkar knappt nöjd ändå. Ett mysterium med denna underbara lilla gnutt!
  • niki74
    Frazze skrev 2016-10-01 18:05:34 följande:

Hej igen! Nä då mjölken var inte slut, bara jag som slarvade med vätska! Däremot så bråkar lilleman och vill bara ta ena bröstet sen däckar han och det spelar ingen roll vad jag gör. Det gör ju bara att han är hungrig igen efter 1timma el så. Men det är svårt att ta sig utanför dörren när man matar, byter blöja 2 ggr och tar på kläder, sen är det dags att mata igen får hoppas han bättrar sig på det snart. Mina bröst producerar ju inte några större mängder än utan brukar stanna vid max en 105ml om jag har tur. Och får han då i sig en 40-50 ml från ena bröstet så klart att han är hungrig fortfarande när han borde äta 100-120 ml suck!Hur har ni gjort? Kommer ni ifrån soffan på dagarna eller ammar ni hela tiden oxå?

Jag ammade i stort sett hela tiden de första 6-7 veckorna. Han äter i 30 minuter, somnar i 10 minuter, vaknar och vill genast äta igen i 50 minuter, sover i 15 minuter och vaknar och vill äta i 30 minuter... ungefär så har det varit. Inte förrän för ca 1 1/2 vecka sedan har jag märkt att det börjar förändras och att han kan ha längre pauser emellan där han nu skrattar och "pratar ". Några långa barnvagnspromenader som jag hoppats på har alltså inte funkat. Nu funkar kortare promenader och jag har alltid med bärsjalen, för den gillar han att sitta i.
  • Frazze
    niki74 skrev 2016-10-01 23:49:57 följande:

Jag ammade i stort sett hela tiden de första 6-7 veckorna. Han äter i 30 minuter, somnar i 10 minuter, vaknar och vill genast äta igen i 50 minuter, sover i 15 minuter och vaknar och vill äta i 30 minuter... ungefär så har det varit. Inte förrän för ca 1 1/2 vecka sedan har jag märkt att det börjar förändras och att han kan ha längre pauser emellan där han nu skrattar och "pratar ". Några långa barnvagnspromenader som jag hoppats på har alltså inte funkat. Nu funkar kortare promenader och jag har alltid med bärsjalen, för den gillar han att sitta i.

Dricker du mycket vätska? Jag dricker nog en 6-10 liter om dagen/dygnet! Det rinner snart ur öronen på mig!

Ska vi ut och göra något så matar vi till från flaska antingen sånt jag pumpat ut el ersättning.

Nu ikväll så ammade han faktiskt riktigt bra! 20-25 min på ena bröstet och 9 min på andra, det får man allt vara nöjd med. Nu får vi se när det är dags igen
  • Frazze

Vilken natt! Jag tänkte vara snäll och låta min man få sova en hel natt för en gång skull. Men vår lilleman hade andra planer! Han vaknade och tog ena tutten den högra som han brukar ha lite svårt med. Men när jag försökte ge han den vänstra så får han på något vis inte tag och börjar gallskrika. Han skrek och skrek hur jag än gjorde för att trösta honom och till slut kom min man in och trodde väl att jag försökte ha livet ur den lille Det blev flaska till slut. Nästa gång han vaknade så tänkte jag att jag börjar med vänster tutte, men think again mum! Gallskrik och så blev det höger tutte och föaska igen. Jag tror att han har fått på tok för mycket flaska det sista, så från och med nu blir det mindre flaska för den lille herrn! Annars får jag ge upp amningen för det tar ju ca 1.5 timmar att mata han på natten nu varje gång.

• Frazze

Förresten så har jag varken bärsele el bärsjal! Vilket är att föredra och är lättast? När kan man börja använda bärsele? Man ska väl inte använda det i början va? Alla tips är välkomna!

• azurea
    Frazze skrev 2016-10-02 09:44:52 följande:

Förresten så har jag varken bärsele el bärsjal! Vilket är att föredra och är lättast? När kan man börja använda bärsele? Man ska väl inte använda det i början va? Alla tips är välkomna!

Bärsele kan användas i början med t ex spädbarnsinlägg. Eller som nya Ergobaby Adapt som har inbyggt "inlägg", en kompis bar sin dotter i den från typ 5 dagar gammal. Och då var hon inte så stor när hon kom. Vad gäller enkelheten så är det nog olika; jag föredrar sjal (har en trikåskal, Aldoria Bambu Soft) hemma t ex. Tar ingen plats, lätt att bära nära huden och lätt att lära sig att knyta. Tyvärr börjar min knodd bli alldeles för tung snart bara 3 mån gammal, så det är dags att gå över på vävs sjal snart, som är lite trixigare. Jag bär i min Ergobaby 360 varje dag då jag hämtar på dagis och vi kör stora syskonets singelvagn till och från dagis. Går snabbt att somna i selen också så den brukar användas som vagga ibland när det bara vägras sova. Jag tar en sväng ute eller går runt hemma så brukar John Blund dyka upp ganska snart

Finns ett spädbarnsinlägg till den, nu är bebben 62 cm och ca 7.3kg så jag använder bara en del av inlägget som är en liten "sittdyna" att ha på botten så de kommer upp lite mer. Men ska nog ta bort det snart. Jag började bära i sele vid ca 3-4v ålder. Skulle inte klara mig utan mina bärdon. Men jag skulle rekommendera dig att välja en sele som är ergonomisk (för barnet) i så fall. Babybjörn är det inte t ex. Jag tycker sele är enklare när jag är på stan, bara att slänga på sig och knäppa. Tar mer plats också. Men sjal är skönare. Hjälpte det något?
Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus