Frazze skrev 2016-10-02 09:44:52 följande:
Förresten så har jag varken bärsele el bärsjal! Vilket är att föredra och är lättast? När kan man börja använda bärsele? Man ska väl inte använda det i början va? Alla tips är välkomna!
Bärsele kan användas i början med t ex spädbarnsinlägg. Eller som nya Ergobaby Adapt som har inbyggt "inlägg", en kompis bar sin dotter i den från typ 5 dagar gammal. Och då var hon inte så stor när hon kom. Vad gäller enkelheten så är det nog olika; jag föredrar sjal (har en trikåskal, Aldoria Bambu Soft) hemma t ex. Tar ingen plats, lätt att bära nära huden och lätt att lära sig att knyta. Tyvärr börjar min knodd bli alldeles för tung snart bara 3 mån gammal, så det är dags att gå över på vävs sjal snart, som är lite trixigare. Jag bär i min Ergobaby 360 varje dag då jag hämtar på dagis och vi kör stora syskonets singelvagn till och från dagis. Går snabbt att somna i selen också så den brukar användas som vagga ibland när det bara vägras sova. Jag tar en sväng ute eller går runt hemma så brukar John Blund dyka upp ganska snart
Finns ett spädbarnsinlägg till den, nu är bebben 62 cm och ca 7.3kg så jag använder bara en del av inlägget som är en liten "sittdyna" att ha på botten så de kommer upp lite mer. Men ska nog ta bort det snart. Jag började bära i sele vid ca 3-4v ålder. Skulle inte klara mig utan mina bärdon. Men jag skulle rekommendera dig att välja en sele som är ergonomisk (för barnet) i så fall. Babybjörn är det inte t ex. Jag tycker sele är enklare när jag är på stan, bara att slänga på sig och knäppa. Tar mer plats också. Men sjal är skönare. Hjälpte det något?