• Redan47

Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

Ett samtalsrum för oss som äntligen plussat genom olika donationsprogram i Europa o Sverige. Riskgraviditet i en del av landets landsting. Hur bemöts vi? Vi stöttar varandra att ta ansvar för vår hälsa. 
    Många av oss är både 40+ och 45+, där ålder är en riskfaktor. Och hur puffar vi vår självkänsla kring vårt val att skaffa barn och hanterar omgivningens reaktioner. 
    Här finns utrymme att ventilera oro och tankar kring graviditeten, blödningar, immun, blodtryck, mediciner, relationer , och allt mellan himmel o jord.

När vi inte har någon annan att prata med som finns detta rum att sitta i en stund och dela eller bara vara. 

Vi gjorde det! Här är tråden där resan fortsätter mot målet...Baby

• Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus
  • Frazze

Någon som vet om en infektion i kroppen på en baby kan göra att den absolut inte vill amma? Han har fått en ögoninfektion och jag vet inte om det är något mer i typ öronen el bihålorna för när jag lägger honom åt höger bröst så börjar han suga tag, men får inte till det och sen är det kört för då gallskriker han. Det tar 20-30 min att lugna honom och så får man prova andra bröstet. Ibland tar han det, men får inte till nåt bra grepp och ibland skriker han igen. ska till BVC imorgon och då får de hjälpa mig. Jag vill inte ge upp amning, men det blir ju bara mer och mer flaska då han inte äter annars. Jag grät hela dagen igår och började dagen med det idag oxå när han satte igång att gallskrika. Hur mycket ska man orka? Tar han tutten igen så ska jag börja amma på natten oxå. Jag får helt enkelt vakna till och göra det.

• xxx4

Om bebisar är täppta har de svårt att amma o släpper skriker eftersom de bara kan andas genom näsan. Om de har infektion i bihålor/ öron är de säkert också förskylda o varit ett tag. Hos barnläkare kan du få veta då de kan titta i öronen. Annars kan det ju också handla om att flaskan är mindre ansträngande o att bebis har blivit van vid det skriker för att det skall gå enklare snabbare vid bröstet. Vi har ju också olika snabb "utdrivningsreflex" dvs tid som bebis måste suga innan mjölken rinner till ordentligt. Detta känner man väl. Det går att få någon nässprej utskrivet på Bvc som hjälper denna process. Kämpa på!! Lycka till!! [p=77055530][quote-nick]Frazze skrev 2016-10-16 12:57:38 följande:[/quote-nick]

Någon som vet om en infektion i kroppen på en baby kan göra att den absolut inte vill amma? Han har fått en ögoninfektion och jag vet inte om det är något mer i typ öronen el bihålorna för när jag lägger honom åt höger bröst så börjar han suga tag, men får inte till det och sen är det kört för då gallskriker han. Det tar 20-30 min att lugna honom och så får man prova andra bröstet. Ibland tar han det, men får inte till nåt bra grepp och ibland skriker han igen. ska till BVC imorgon och då får de hjälpa mig. Jag vill inte ge upp amning, men det blir ju bara mer och mer flaska då han inte äter annars. Jag grät hela dagen igår och började dagen med det idag oxå när han satte igång att gallskrika. Hur mycket ska man orka? Tar han tutten igen så ska jag börja amma på natten oxå. Jag får helt enkelt vakna till och göra det.

[/quote]

• woo

Hej tjejer. Tror jag kommer smyga in här snart om det är ok?. Idag v 6+3 fick jag se ett så fint pickande blinkande hjärta som en liten stjärna! Har en fråga till er för jag känner mig väldigt osäker kliniken vill att jag slutar med clexane idag kortison har jag redan slutat med. Men vill inte sluta med clexane än... hur länge tog ni det? Och hur länge tog ni för övrigt alla era stöd preparat? Jag har ju inte följt klinikens ordination direkt denna gång..

• Redan47

Hejsan woo! Grattis o välkommen !!! Jag behövde Fragmin graviditet ut. Kortison v16....utrogest v16 (bara för att) fast min förlossningsläkare var införstådd oxå.

Jag vill generellt upplysa en ny regel i tråden. Etikett o vett: Vid önskemål om hjälp med mediciner så ska det kunna förutsättas att dessa ersätts. Vill någon donera så upplys tydligt eller gör upp på PM.
    Utrogest tex är mkt dyr och innefattas inte på högkostnadsskydd, den kan förutsättas att den kostar.

• Jag är bara jag
    woo skrev 2016-10-18 17:08:04 följande:
    Hej tjejer. Tror jag kommer smyga in här snart om det är ok?. Idag v 6+3 fick jag se ett så fint pickande blinkande hjärta som en liten stjärna! Har en fråga till er för jag känner mig väldigt osäker kliniken vill att jag slutar med clexane idag kortison har jag redan slutat med. Men vill inte sluta med clexane än... hur länge tog ni det? Och hur länge tog ni för övrigt alla era stöd preparat? Jag har ju inte följt klinikens ordination direkt denna gång..
    Grattis! De gånger jag tog Fragmin höll jag på längre än v.7, men hur länge var det...? Prednisolon tyckte kliniken jag skulle sluta med v.8. Jag tvärvägrade p.g.a alla mina missfall och började sänka dosen först v.14 och tar fortfarande en låg dos nu i v.34. Helt okey enligt min spec.läkare. Trombyl till. v36 denna gång. Progesteron till v.12.
  • Snart lycklig

Woo, så underbart att läsa.

Ligger nerbäddad och och känner mig lika sjuk som män brukar göra . Vill kort bara säga att jag tog Prednisolon hela graviditeten och trappade ner efter sonen fötts. Clexane till ngn dag innan födsel, eller om jag tog den samma dag till och med, blev ju akut KS. Baby Aspirin/Trombyl till v 32/33 typ pga av planerat KS några v senare (som inte blev av, då han redan var född då). Östrogen typ v 16. Progesteron till v 18 ca. Neupogen till ca v 20. Kommer inte ihåg exakt. Trappade sakta ner innan avslut.

• Micro

Har inre pratat m kliniken än men har oxå lite fundering kring medicineringen, kan den ha påverkat att jag fick missfall i v 13 som upptäckes på rul i v 18? Eller kan varit ngt annat fel. Allt såg perfekt ut på kub i v 12. Jag tog progynon t v 9, utrogest t v 12, prednisolon t v 11, trombyl o fragmin t v 17. Hade vid test i v7 höga värden av progrsteron men kanske skulle ha forts m utrogest längre? Många tankar inför nästa försök. Vad tror in?

• Wonderstruck

Oj vad det verkar jobbigt med amning. Försökte med tvillingarna men fick aldrig någon mjölk. Pumpade dock ur det lilla som fanns i 6 månader. Tänkte göra ett nytt försök den här gången, mest gör att det verkar mysigt. Ersättning funkade toppen förra gången.

Nu har jag bf på fredag 21/10 . Både jag och bebis mår toppen och den verkar inte ha några planer på att komma ut. Här får man en tid för bedömning av igångsättning efter 41 veckor, vilket för mig blir nästa fredag 28/10. Blir jag inte igångsatt då så är det vecka 42 som gäller. Känns lite olustigt att det skiljer så mycket beroende på var man ska föda. Finns det några extra risker med att vänta till v.42 efter ÄD? Är det något annat jag ska ta upp eller kräva vid den första bedömningen i v.41? Kunskaperna om just ÄD inom vården är löjligt låg tycker jag med tanke på att det är en behandling som även görs i Sverige.

• woo

Tack för input och grattis! Känner mig jätte velig men kommer på eget bevåg fortsätta med clexane fast kliniken sa att jag skulle sluta igår,att det inte behövs längre för att hjärtat slog och var i rätt strl och placering i livmodern dem påstår till och med att det skulle vara skadligt... Usch o fy när man känner sig osäker blev ni fortsatt rek. att ta clexane av nån specifik orsak? Jag har iof inte följt klinikens "program" vid medicinering denna gång utan mer som jag vet funkat för mig förut dock tidiga missfall men hoppas såklart innerligt att denna lilla stjärna skall fortsätta växa o stanna kvar....

• TyckOmMig

woo-jag har aldrig haft Fragmin längre än vid insättning och 14 dgr framåt sen har jag fått sluta då jag alla mina 3 lyckade försök börjat blöda vid testdagen!
    I Sverige och nu denna gång på SPEC MVC har läkare börjat komma ikapp liiite forskning nya rön når även dom trots det är långt kvar och tyckte kanske att jag skulle ta Fragmin igen men det är i mitt fall pga blodproppsrisk har mkt varicer men idag på TUL koll av fostervatten som var mkt för en månad sedan låg det normalt nu bara bebis som är rund och go ligger på övre kurvan än 34% över förra gången hela 40% över!
    Så jag andas ut och försöker njuta denna tredje trimest än klarar jag av att gå mina hundkurser 2 ggr i veckan och tvillingparen håller en igång trots jag åkt på en mega förkylning-9 av familjen har nyligen haft halsfluss men jag har inga mandlar sen tonåren odlat mig också för smittspridningrisk men hade inget men lite extra jobb är det ju att hosta och andas-tacka Gud för nässpray!!!!

Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus