• Redan47

Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

Ett samtalsrum för oss som äntligen plussat genom olika donationsprogram i Europa o Sverige. Riskgraviditet i en del av landets landsting. Hur bemöts vi? Vi stöttar varandra att ta ansvar för vår hälsa. 
    Många av oss är både 40+ och 45+, där ålder är en riskfaktor. Och hur puffar vi vår självkänsla kring vårt val att skaffa barn och hanterar omgivningens reaktioner. 
    Här finns utrymme att ventilera oro och tankar kring graviditeten, blödningar, immun, blodtryck, mediciner, relationer , och allt mellan himmel o jord.

När vi inte har någon annan att prata med som finns detta rum att sitta i en stund och dela eller bara vara. 

Vi gjorde det! Här är tråden där resan fortsätter mot målet...Baby

• Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus
  • Redan47

Woo Ja det är jätteängsligt m blödningar ! Jag hade några större men det gick fint! Vilade super mycket under den första perioden innan slemhinnan o bebis verkligen satt, sedan när graviditeten klarar sig själv med hormoner lugnar det sig. Ingen tröst just nu... men

• woo
    Redan47 skrev 2016-11-02 14:18:03 följande:

Woo Ja det är jätteängsligt m blödningar ! Jag hade några större men det gick fint! Vilade super mycket under den första perioden innan slemhinnan o bebis verkligen satt, sedan när graviditeten klarar sig själv med hormoner lugnar det sig. Ingen tröst just nu... men

Alltid gott att få input av andra som varit/är i samma sits! Min klinik säger att jag ska vila vila och åter vila,inte så lätt när man har jobb hus mm som ska skötas. I vilken v sköter/sitter slemhinnan o graviditeten av sig själv? Har läkartid och MB om 2v och ska väl egentligen bara ligga o vila tills dess och gå upp ytterligare några kg eftersom jag inte törs ut o ta en PW el träna :(
  • xxx4

Även jag hade mycket blödningar under första tiden. En stor med besök på gyn akuten o sedan småblödningar under lång tid. Så jobbigt! Att vara orolig vid varje toabesök. Men som flera tidigare sagt så gav det med sig med stabiliserad graviditet. Peny ordinerade att ta bort trombylen under en period o själv tog jag extra C-vitamin. All kraft o lycka till!

woo skrev 2016-11-01 17:11:47 följande:

Hej tjejer. Jag har en fråga ang blödningar körde hem till Sthlm idag för UL efter mitt besök på gyn akuten där jag bor i förra v.. fick inga vettiga svar om var blödningarna kommer ifrån. Graviditeten var kvar då o även nu men nu såg tom jag alla blödningar utanför livmodern och tappen. Så frågan är som lyder finns det nåt man kan göra?? :( Är livrädd exakt hela tiden att nåt är fel och att det redan ska vara över....

• Redan47

Woo: jag tycker du ska gå in för att vara gravid. Och nu i början är du gravid med hjälp av hormoner. Det sägs V8-9 producerar kroppen egna hormon, men eftersom vi äter progestoron ända fram till 12 och längre så är det att betrakta som försiktighetsåtgärd att ta på allvar. Gå upp i vikt ingår i gravid kittet, men du kan balansera vilan med mindre kalorier ! Det är värt!!!!

• woo
    Redan47 skrev 2016-11-03 04:50:07 följande:

Woo: jag tycker du ska gå in för att vara gravid. Och nu i början är du gravid med hjälp av hormoner. Det sägs V8-9 producerar kroppen egna hormon, men eftersom vi äter progestoron ända fram till 12 och längre så är det att betrakta som försiktighetsåtgärd att ta på allvar. Gå upp i vikt ingår i gravid kittet, men du kan balansera vilan med mindre kalorier ! Det är värt!!!!

Det där med balansen har inte funkat. Äter i vanligt tillstånd inte skräp o skitmat vitt bröd mm men det är det enda jag vart sugen på under en längre period. Men ska verkligen försöka gå tillbaka till mitt vanliga sunda intag av mat.
  • Jag är bara jag

Döförbannad ,besviken och livrädd eftersom jag idag fick veta att kliniken använt en donator med fel rh-faktor!! Vad jag minns har de alltid sagt att rh-faktorn varit samma som min. Vad som skulle skilt är bokstäverna mellan de första donatorerna och de andra. Hur kan mitt minne skilja så mycket från vad som var sant?! Första omgången blev jag inte gravid-då var en - och en +. Detta barn kommer från dom. Andra omgången var båda + och båda graviditeterna blev missfall! Har sagt hela tiden till b.m och läkare att rh-faktorn inte kan skilja. Litade ju på kliniken! Vad händer nu då?!  De vet min blodgrupp för det kollade de för länge sen, men de ville ändå ta en ny i förrgår. Varför om det ändå är försent för sprutan?

Ångrar bittert att jag blev gravid. Ja, att jag ens gjorde ED ö.h.t för det hade jag ALDRIG gjort om jag vetat att rh-faktorn inte stämde!!! Så korkad är jag inte!!  Nu sitter jag i pottan och har INGEN utväg!!

Kom inte med floskler eller pepp nu utan bara rena fakta tack.

• Frazze
    Jag är bara jag skrev 2016-11-03 10:01:54 följande:

Döförbannad ,besviken och livrädd eftersom jag idag fick veta att kliniken använt en donator med fel rh-faktor!! Vad jag minns har de alltid sagt att rh-faktorn varit samma som min. Vad som skulle skilt är bokstäverna mellan de första donatorerna och de andra. Hur kan mitt minne skilja så mycket från vad som var sant?! Första omgången blev jag inte gravid-då var en - och en +. Detta barn kommer från dom. Andra omgången var båda + och båda graviditeterna blev missfall! Har sagt hela tiden till b.m och läkare att rh-faktorn inte kan skilja. Litade ju på kliniken! Vad händer nu då?!  De vet min blodgrupp för det kollade de för länge sen, men de ville ändå ta en ny i förrgår. Varför om det ändå är försent för sprutan?

Ångrar bittert att jag blev gravid. Ja, att jag ens gjorde ED ö.h.t för det hade jag ALDRIG gjort om jag vetat att rh-faktorn inte stämde!!! Så korkad är jag inte!!  Nu sitter jag i pottan och har INGEN utväg!!

Kom inte med floskler eller pepp nu utan bara rena fakta tack.

Hej vännen! Jag måste erkänna att jag inte har den blekaste aning om vad som kan hända när de använt fel rh faktor. Kan du förklara?
  • Jag är bara jag
    Frazze skrev 2016-11-03 10:48:22 följande:
    Hej vännen! Jag måste erkänna att jag inte har den blekaste aning om vad som kan hända när de använt fel rh faktor. Kan du förklara?
    Bebben kan bli blodförgiftad, sjuk, få gulsot och behöva blodtransfusion. Dessutom ökar risken för missfall vad jag hört. Pratat med b.m och hon trodde det var lugnt för jag hade inga antikroppar v.25. Det kan dock uppkomma senare i graviditeten också. Väntar på besked från min läkare nu.
  • Frazze
    Jag är bara jag skrev 2016-11-03 12:02:53 följande:

Bebben kan bli blodförgiftad, sjuk, få gulsot och behöva blodtransfusion. Dessutom ökar risken för missfall vad jag hört. Pratat med b.m och hon trodde det var lugnt för jag hade inga antikroppar v.25. Det kan dock uppkomma senare i graviditeten också. Väntar på besked från min läkare nu.

Åh nej!!!!!!! Jag hoppas verkligen att allt går bra nu! Jag vågar inte tänka på vad som kan hända! Fy vilken otur du ska ha, nu när du ändå haft sån tur! Lycka till! Kram Keep me posted!
  • Jag är bara jag
    Frazze skrev 2016-11-03 12:39:11 följande:
    Åh nej!!!!!!! Jag hoppas verkligen att allt går bra nu! Jag vågar inte tänka på vad som kan hända! Fy vilken otur du ska ha, nu när du ändå haft sån tur! Lycka till! Kram Keep me posted!
    Läkaren tyckte det var lugnt. Risken är tydligen väldigt liten att nåt ska hända och det vanligaste då tydligen gulsot. Hade jag när jag föddes vilket kan ha berott på mammas och min olika rh-faktor. Jag var ju hennes andra graviditet och det är då risken finns. Var riskgränsen går vid missfall vet ingen och det är ju där jag känner mig lurad av kliniken. Har ju en fryst kvar av sorten som är garanterat rh-+. Frågan är om graviditeterna med samma rh-faktor kan påverka den eventuella graviditeten? Det är överkurs för b.m och kanske t.o.m för läkaren.

Jag känner att jag absolut fått nog av alla  krämpor och motgångar. Arg på kliniken är jag definitivt fortfarande även om detta nu går bra! Om mindre än 3 veckor har vi förhoppningsvis barn! Kram!
Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus