• Redan47

Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

Ett samtalsrum för oss som äntligen plussat genom olika donationsprogram i Europa o Sverige. Riskgraviditet i en del av landets landsting. Hur bemöts vi? Vi stöttar varandra att ta ansvar för vår hälsa. 
    Många av oss är både 40+ och 45+, där ålder är en riskfaktor. Och hur puffar vi vår självkänsla kring vårt val att skaffa barn och hanterar omgivningens reaktioner. 
    Här finns utrymme att ventilera oro och tankar kring graviditeten, blödningar, immun, blodtryck, mediciner, relationer , och allt mellan himmel o jord.

När vi inte har någon annan att prata med som finns detta rum att sitta i en stund och dela eller bara vara. 

Vi gjorde det! Här är tråden där resan fortsätter mot målet...Baby

• Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus
  • Frazze
    Jag är bara jag skrev 2016-11-03 12:51:54 följande:

Läkaren tyckte det var lugnt. Risken är tydligen väldigt liten att nåt ska hända och det vanligaste då tydligen gulsot. Hade jag när jag föddes vilket kan ha berott på mammas och min olika rh-faktor. Jag var ju hennes andra graviditet och det är då risken finns. Var riskgränsen går vid missfall vet ingen och det är ju där jag känner mig lurad av kliniken. Har ju en fryst kvar av sorten som är garanterat rh-+. Frågan är om graviditeterna med samma rh-faktor kan påverka den eventuella graviditeten? Det är överkurs för b.m och kanske t.o.m för läkaren.

Jag känner att jag absolut fått nog av alla  krämpor och motgångar. Arg på kliniken är jag definitivt fortfarande även om detta nu går bra! Om mindre än 3 veckor har vi förhoppningsvis barn! Kram!

Ja vi får hoppas och be för det bästa nu! Gulsot är ju inget farligt om man behandlar direkt! Min lille kille fick ju det och då lades han under lampa. Var noga med att informera om det direkt så att de håller stenkoll. På min upptäcktes det ju inte förrän efter några dagar och då var han redan så slö och var dålig på att amma, så om du vill amma så se till att de tar tag i det direkt. Jag har tur för jag är O rh+ och min man - om det vart tvärt om så hade vi kanske behövt den där sprutan.

Jag joppas verkligen att allt går bra för er nu när det är såååå nära! Snart håller du ditt lilla knyte i famnen Kram
  • Redan47

Idag behöver vi mycket sällan tvärt immunisering. Utan kan behandlas under graviditet. De kontrollerar detta redan i V8, ett nytt prov, där Både foster och moders rh faktor kan kontrolleras. Förr, var detta dödligt- men absolut inte idag!
    Gulsot kan uppträda olika tidpunkter efter förlossning, lite sol så blir de bra snart. Mina fick ligga i solsäng några dagar. Prover tas så ser de om mer sol behövs. En penna mot pannan...okomplicerat.

Vi har överhuvud taget inte funderat på blodgrupp / rh . Jg kontrollerar ju inte ens det när jag skaffat partner...det blir som det blir! Och inga problem att lösa idag! Graviditet nummer två, vet man om detta och behandlar därefter.

• Jag är bara jag
    Redan47 skrev 2016-11-04 13:39:10 följande:
    Idag behöver vi mycket sällan tvärt immunisering. Utan kan behandlas under graviditet. De kontrollerar detta redan i V8, ett nytt prov, där Både foster och moders rh faktor kan kontrolleras. Förr, var detta dödligt- men absolut inte idag! Gulsot kan uppträda olika tidpunkter efter förlossning, lite sol så blir de bra snart. Mina fick ligga i solsäng några dagar. Prover tas så ser de om mer sol behövs. En penna mot pannan...okomplicerat. Vi har överhuvud taget inte funderat på blodgrupp / rh . Jg kontrollerar ju inte ens det när jag skaffat partner...det blir som det blir! Och inga problem att lösa idag! Graviditet nummer två, vet man om detta och behandlar därefter.
    Antikroppar kollas v.25 och 36 här-inte tidigare och barnets blodgrupp inte alls. Jag vidhåller att ingen vet hur det kan påverka risken för missfall med positiva barn eller om de missfallen kan påverka nästa eller därefter kommande graviditeter. Inget vet. Och varför skulle kliniken be om blodgruppsprov och säga att de matchar för att sen ändå göra som de vill? Vi ville absolut ha rh-negativa donatorer för att undvika risker, blev lovade det och de ljög!
  • Jag är bara jag
    Frazze skrev 2016-11-03 17:43:01 följande:
    Ja vi får hoppas och be för det bästa nu! Gulsot är ju inget farligt om man behandlar direkt! Min lille kille fick ju det och då lades han under lampa. Var noga med att informera om det direkt så att de håller stenkoll. På min upptäcktes det ju inte förrän efter några dagar och då var han redan så slö och var dålig på att amma, så om du vill amma så se till att de tar tag i det direkt. Jag har tur för jag är O rh+ och min man - om det vart tvärt om så hade vi kanske behövt den där sprutan.
    Jag joppas verkligen att allt går bra för er nu när det är såååå nära! Snart håller du ditt lilla knyte i famnen smile1.gif Kram
    De har sån stenkoll på mig ändå så jag behöver nog inte påpeka nånting extra. Visar nästa prov inga antikroppar ska det vara lugnt också. Fast gulsot kan de ju få ändå-mest om de är lite små för då är levern inte fullt färdig tydligen.

Det ger mig lite panik att det är nära eftersom jag bara tänkt tanken en enda gång att det kan bli barn. Gråter fortfarande till förlossningsscener på tv (dokumentärer) och önskar att det vore jag-så främmande är det trots v.37!
  • dreamz

Ska ut och äta idag, å undrar om man kan äta buffé mat nu? Tänker på listeria å toxma bakterierna.. men samtidigt så får inte embryot födan av mig? Eller hur funkar det? Jag e lite dåligt insatt.. ska även äta mongolisk buffé där man väljer rått kött som dem steker framför ansiktet på dig,

• Frazze
    Jag är bara jag skrev 2016-11-04 14:37:57 följande:

De har sån stenkoll på mig ändå så jag behöver nog inte påpeka nånting extra. Visar nästa prov inga antikroppar ska det vara lugnt också. Fast gulsot kan de ju få ändå-mest om de är lite små för då är levern inte fullt färdig tydligen.

Det ger mig lite panik att det är nära eftersom jag bara tänkt tanken en enda gång att det kan bli barn. Gråter fortfarande till förlossningsscener på tv (dokumentärer) och önskar att det vore jag-så främmande är det trots v.37!

Åh så lika vi är! Hahahahha! Jag lipade som en idiot till barnmorskorna i east end och allt jag såg med bebis innan jag födde. Nu så är jag inte ens nintresserad att titta på det. Men vi har ju oxå vår underbara lilla kille. Det är bäst att du ställer dig in på bebis nu för det är snart dags! Bäst att börja göra gymnastiska övningar så att den kommer snart ut och hoppa häck nu! Hahahahahah!
  • Frazze

Ja men man jobbar sig sakta men säkert tillbaka! Idag så har jag ammat rätt så bra en gång. 10 min på ena bröstet med lite bråk och 15 min på andra bröstet med nästan inget bråk alls Den andra gången så blev det bara några min på varje bröst, men något i alla fall. Jag är lycklig Tyvärr så kommer vi alltid i osynk med min pumpning, så idag har jag bara haft chansen att lägga han till bröstet 2 ggr. Imorgon så jobbar vi på mer och så skiter jag i att pumpa förrän han ammat färdigt! Jag vill i alla fall att han tar bröstet när vi är ute! Så bekvämt att bara kunna sätta sig och plocka fram maten

• Redan47
    dreamz skrev 2016-11-04 21:01:57 följande:

Ska ut och äta idag, å undrar om man kan äta buffé mat nu? Tänker på listeria å toxma bakterierna.. men samtidigt så får inte embryot födan av mig? Eller hur funkar det? Jag e lite dåligt insatt.. ska även äta mongolisk buffé där man väljer rått kött som dem steker framför ansiktet på dig,

Ta det med ro. Du kan ju vänja dig vid att äta genomstekt nu... det finns bra info på nätet om vad man bör tänka på ang kost.

Kort utdrag:

Listeria
    Förvara kylvaror kallt, ha gärna +4°C i kylskåpet.
    Gravad, rökt fisk och sushi: ät nygjorda eller nyförpackade produkter. Kontrollera förpackningsdatum.
    Skivat smörgåspålägg och kall färdigmat: ät nyförpackade produkter. Kontrollera förpackningsdatum.
    Undvik mögel- och kittost även om den är gjord på pastöriserad mjölk, till exempel brie, gorgonzola, chèvre, vacherol och taleggio. Hårdost gjord på både pastöriserad och opastöriserad mjölk går bra att äta, det gäller även fetaost gjord på pastöriserad mjölk. Ost i matlagning som upphettas till bubblande het går bra att äta. Färskost i ask går också bra att äta, eftersom den upphettas vid tillverkningen.
    Listeria

Toxoplasma
    Ät inte rått kött. Genomstek köttfärs, fågel, lamm, gris och vilt.
    Om du vill äta torkat, kallrökt eller gravat kött, till exempel parmaskinka eller salami ? frys det i tre dygn innan du äter.
    Tvätta händerna innan du börjar laga mat, mellan olika råvaror och efter trädgårdsarbete. Diska skärbrädor och köksredskap mellan olika råvaror.
    Skölj frukt och grönsaker.
  • dreamz
    Redan47 skrev 2016-11-05 16:28:21 följande:
    Ta det med ro. Du kan ju vänja dig vid att äta genomstekt nu... det finns bra info på nätet om vad man bör tänka på ang kost.

Kort utdrag:

Listeria
    Förvara kylvaror kallt, ha gärna +4°C i kylskåpet.
    Gravad, rökt fisk och sushi: ät nygjorda eller nyförpackade produkter. Kontrollera förpackningsdatum.
    Skivat smörgåspålägg och kall färdigmat: ät nyförpackade produkter. Kontrollera förpackningsdatum.
    Undvik mögel- och kittost även om den är gjord på pastöriserad mjölk, till exempel brie, gorgonzola, chèvre, vacherol och taleggio. Hårdost gjord på både pastöriserad och opastöriserad mjölk går bra att äta, det gäller även fetaost gjord på pastöriserad mjölk. Ost i matlagning som upphettas till bubblande het går bra att äta. Färskost i ask går också bra att äta, eftersom den upphettas vid tillverkningen.
    Listeria

Toxoplasma
    Ät inte rått kött. Genomstek köttfärs, fågel, lamm, gris och vilt.
    Om du vill äta torkat, kallrökt eller gravat kött, till exempel parmaskinka eller salami ? frys det i tre dygn innan du äter.
    Tvätta händerna innan du börjar laga mat, mellan olika råvaror och efter trädgårdsarbete. Diska skärbrädor och köksredskap mellan olika råvaror.
    Skölj frukt och grönsaker.
    ja, jag blev nog stressad där ett tag, men de gick bra åt de som jag kände var okay :)
  • pink lily

Ang immunisering, jag rh neg sambon rh positiv. Vi gjorde ed, kliniken erbjöd donatorer med samma rh faktorer som oss, en rutin då sjukvården klarar av mor med rh neg och foster rh pos. Jag tog två blodprov under graviditet för att se om foster var rh neg el pos. De kan inte se vilken blodgrupp fostret har, bara rhfaktorn. Ett tredje prov för att kolla bebisens rh skulle tas vid förlossningen, brukas tas i navelsträngen, detta gjordes aldrig i mitt fall. Jag fick påpeka att det ska tas o en barnmorska på bb blev skitarg för att de missat det på förlossningen. Inte första gången det hänt tydligen, så jag fick ta den där sprutan inom 72 tim efter förlossningen för att förhindra ev immunisering. Tog den dan efter förlossningen. De gav hellre mig den sprutan än att sticka bebis för att se om den är rhneg. Allt detta gjordes trots att de två proverna under graviditeten visade att bebis är rh neg. Så de har ögonen på det inom sjukvården trots allt ...

Frazze, jag plågade mig med pump o dieter etc precis som du, men när bebis fick diareer av min bröstmjölk vid helamning gav jag upp det projektet. Jag fick dessutom ont i ena bröstet av pumpen efter det och blev helt totalt slut i kropp o huvud. Gått över till delamning, känns som kommit tillbaka till livet igen. Och, hinner nu vara mamma! Inte bara kass mjölkkossa. Med facit i hand skulle jag delammat hela tiden istället, sluppit diarrer, dålig viktkurva, mycket oro för detta och haft friskt bröst och mer ork för bebisen. Känn dig absolut inte som en dålig mamma för att du inte ska helamma, vad är bäst: en närvarande mamma med tid och ork eller en helt slutkörd zoombie som jagar ett kanske ouppnåeligt mål? Råmjölken är det viktigaste ...

Jag blev avrådd av dr d att ta cykolkapron vid blödning på moderkakan ... Ändå rätt allvarligt ju. Det läkte ut ändå :)

Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus