• Redan47

Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

Ett samtalsrum för oss som äntligen plussat genom olika donationsprogram i Europa o Sverige. Riskgraviditet i en del av landets landsting. Hur bemöts vi? Vi stöttar varandra att ta ansvar för vår hälsa. 
    Många av oss är både 40+ och 45+, där ålder är en riskfaktor. Och hur puffar vi vår självkänsla kring vårt val att skaffa barn och hanterar omgivningens reaktioner. 
    Här finns utrymme att ventilera oro och tankar kring graviditeten, blödningar, immun, blodtryck, mediciner, relationer , och allt mellan himmel o jord.

När vi inte har någon annan att prata med som finns detta rum att sitta i en stund och dela eller bara vara. 

Vi gjorde det! Här är tråden där resan fortsätter mot målet...Baby

• Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus
  • Frazze

[quote=77125312][quote-nick]dreamz skrev 2016-11-11 21:28:43 följande:[/quote-nick]Tack alla! <3

Tänkte på är de någon mer som fryser/frös i början av sin graviditet?[/quot

Nä har nog aldrig vart så varm i hela mitt liv! Nu däremot så fryser jag som en hund

• woo
    dreamz skrev 2016-11-11 21:28:43 följande:

Tack alla! <3

Tänkte på är de någon mer som fryser/frös i början av sin graviditet?

Jag gjorde o gör fortfarande men är ju iof i början än :) Aldrig varit frusen av mig nu är det fårskinnstofflor fleece inne elda mycket....
  • dreamz

Ja framåt kvällarna börjar jag frysa..

Mår oförskämt bra på morgonen å förmiddagen.. sen på eftermiddagen/kvällen mår jag skit.. svullen å känns som om jag ätit världens brakmiddag.. aptrött å sambon får knappt peta på mig för jag mår konstigt

• Frazze

Hejsan på er! Har en fråga till er som gått över till ersättning. Min lille kille har börjat få mer ersättning det sista på grund av dålig pumpning. Nu har han inte bajsat sen natten mellan onsdag och torsdag och jag får panik. Innan det så hade han oxå uppehåll på 2 dagar. Allt sånt här ska då slltid hända på helg oxå så att man inte kan ringa bvc. Jag har gett några droppar olja i maten men ön har det inte hjälpt. Jag ska testa termometern sen och se om det hjälper till. Jag vill inte behöva åka in till akuten ju Hur länge vågar man låta det gå? Han är jätte skrikig, han ligger och tar i, men konstigt nog är inte magen svullen och hård som man skulle kunna tro att den ska vara då. Åh vad ska man göra? Är NAN sensitive bättre i det avseendet att de inte blir lika hårda i magen? Han har ju fått babysemp den färdigblandade hela tiden eftersom att han bara fått tillägg emellanåt när bröstmjölken inte räckt till. Nu så får han mer och mer ersättning. Stackarn skriker och får aldrig vara glad. Sen så skriker han efter mer och mer mat oxå. Funderar på om det onda i magen kompenseras med att äta mer om det tillfällugt tar bort det onda. Jag är jätte orolig. Tur att vi ska till barnmedicin på torsdag. Men jag måste få han att bajsa idag!!!!!!

• azurea
    Frazze skrev 2016-11-13 09:52:50 följande:

Hejsan på er! Har en fråga till er som gått över till ersättning. Min lille kille har börjat få mer ersättning det sista på grund av dålig pumpning. Nu har han inte bajsat sen natten mellan onsdag och torsdag och jag får panik. Innan det så hade han oxå uppehåll på 2 dagar. Allt sånt här ska då slltid hända på helg oxå så att man inte kan ringa bvc. Jag har gett några droppar olja i maten men ön har det inte hjälpt. Jag ska testa termometern sen och se om det hjälper till. Jag vill inte behöva åka in till akuten ju Hur länge vågar man låta det gå? Han är jätte skrikig, han ligger och tar i, men konstigt nog är inte magen svullen och hård som man skulle kunna tro att den ska vara då. Åh vad ska man göra? Är NAN sensitive bättre i det avseendet att de inte blir lika hårda i magen? Han har ju fått babysemp den färdigblandade hela tiden eftersom att han bara fått tillägg emellanåt när bröstmjölken inte räckt till. Nu så får han mer och mer ersättning. Stackarn skriker och får aldrig vara glad. Sen så skriker han efter mer och mer mat oxå. Funderar på om det onda i magen kompenseras med att äta mer om det tillfällugt tar bort det onda. Jag är jätte orolig. Tur att vi ska till barnmedicin på torsdag. Men jag måste få han att bajsa idag!!!!!!

Om barn är förstoppade mer än sju dagar så bör man kontakta sjukvården men 3-4 dagar är inte ovanligt. Ring din BVC-sköterska i morgon och kolla med henne vad hon tycker du ska göra. ibland kan ju bäbisarna bajsa om man t ex stoppar in en termometer eller pysventil. Det är också vanligt att ersättning kan göra dem lite förstoppade speciellt om du precis bytt från amning. Det tar en stund innan de vänjer sig. Semper Baby Semp lemolac innehåller lite citronsyra som hjälper matsmältningen, för min äldsta hjälpte denna mycket. Och även Semper Magdroppar från Apoteket rekommenderas vid lite magproblem. Probiotika för bäbisar.
  • Frazze
    azurea skrev 2016-11-13 12:46:52 följande:

Om barn är förstoppade mer än sju dagar så bör man kontakta sjukvården men 3-4 dagar är inte ovanligt. Ring din BVC-sköterska i morgon och kolla med henne vad hon tycker du ska göra. ibland kan ju bäbisarna bajsa om man t ex stoppar in en termometer eller pysventil. Det är också vanligt att ersättning kan göra dem lite förstoppade speciellt om du precis bytt från amning. Det tar en stund innan de vänjer sig. Semper Baby Semp lemolac innehåller lite citronsyra som hjälper matsmältningen, för min äldsta hjälpte denna mycket. Och även Semper Magdroppar från Apoteket rekommenderas vid lite magproblem. Probiotika för bäbisar.

Det jobbiga är ju att han äter och äter även om han får 120ml nu så vill han ha 120ml till efter 2 timmar bara och så kan han hålla på. Men inget kommer ut mer än att han kissar massor. Jag har provat några droppar rapsolja i flaskan och jag har provat pysventilen med massor av smörj till. Men nä då! Vi ger han probiptikan sempers magdroppar. Vi ger den baby semp 1 färdigblandade än så länge, men den kan lätt bytas snart mot Nan sensitive. Jag ska ringa 1177 och fråga idag och sen ringer jag BVC imorgon direkt!
  • azurea
    Frazze skrev 2016-11-13 14:17:45 följande:

Det jobbiga är ju att han äter och äter även om han får 120ml nu så vill han ha 120ml till efter 2 timmar bara och så kan han hålla på. Men inget kommer ut mer än att han kissar massor. Jag har provat några droppar rapsolja i flaskan och jag har provat pysventilen med massor av smörj till. Men nä då! Vi ger han probiptikan sempers magdroppar. Vi ger den baby semp 1 färdigblandade än så länge, men den kan lätt bytas snart mot Nan sensitive. Jag ska ringa 1177 och fråga idag och sen ringer jag BVC imorgon direkt!

Låter som om du gjort så mycket du kan. En bra plan, lycka till och hoppas lilleman får igång magen snart <3
  • Påven Johanna II
    Frazze skrev 2016-11-13 09:52:50 följande:

Låt bli att peta med termometer!
  • Frazze
    Påven Johanna II skrev 2016-11-14 07:27:10 följande:

Låt bli att peta med termometer!

Ok! Det är det tipset jag fått från både 1177 och som jag googlat fram. Jag tog tempen som vanligt, inget vispande runt el så. Gjoede det morgon och middag och på kvällen sen så bajsade han en jätteladdning Ska ringa bvc idag och fråga vad jag ska göra för det lär ju hända igen antar jag.
  • Påven Johanna II
    Frazze skrev 2016-11-14 08:24:17 följande:
    Ok! Det är det tipset jag fått från både 1177 och som jag googlat fram. Jag tog tempen som vanligt, inget vispande runt el så. Gjoede det morgon och middag och på kvällen sen så bajsade han en jätteladdning Ska ringa bvc idag och fråga vad jag ska göra för det lär ju hända igen antar jag.
    Extremt konstigt att 1177 ger den sortens råd! Och sådant du googlat fram måste du förstås vara väldigt restriktiv med och kritisk till.

Var nog med doseringen av pulvret till ersättningen. Laktulos kan ges till spädbarn från det att de är en månad gamla och framåt, men först efter kontakt med läkare. Vid långvariga förstoppningar skall mjölkfri ersättning provas och utvärderas. Amning är bra mot förstoppning.
Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus