• Ännu en maktlös pappa

Ofrivillig pappa

halloj!

Idag blev de troligtvis bestämt, min så kallade flickvän beslöt sig för att behålla vårt oplanerade 10 veckors foster. Hon är 19 o jag 23. Jippi, älskar mitt liv. Som kille har man ju ingen rätt o bestämma om man ska bli förälder eller inte så de är man ju tvungen att bli nu. Känns väldigt kul med tanke på att jag hade tänkt plugga och fixa fast jobb först men de får väl komma när de kommer. Har alltid hatat pappor som lämnat sina ungar men efter det hör så förstår jag alla pappor till 100 % om dom gör de. Jag vill som sagt inte ha barn nu, men min flickvän vägrar o ändra sig så funderar på att lämna. Och ni som säger att jag borde ta mitt ansvar kan bara va tysta för att: vi BÅDA hade sex, ingen av oss vill är bli föräldrar, vi båda blir lika mycket föräldrar, med lika mycket ansvar och känslor för ens barn när barnet föds, mitt första barn. Min flickvän tänkte flytta hem till mamma och pappa i annan stad och ha barnet där, då jag sagt att vi borde vänta några år tills vi är redo så yrkar jag på abort. Att vänta tills vi har ett eget hem, utbildning, fast jobb o något äldre, borde väl vara att ta ansvar för sitt barn om något? Att vi bara vart tillsammans i 3 månader gör ju inte saken bättre. Har allid tyckt barn o särskilt första barnet ska vara en av dom lyckligaste stunderna i ens liv, att bli tvingad har istället gjort att det blivit den värsta. Tackar min sk flickvän och Sveriges lagbok för de. Sjukt hur lagen är uppbyggd, varför får bara ena föräldern välja om BÅDA ska bli förälder? Och varför ska den som inte vill bli förälder betala underhåll dessutom, som att ett tvingat faderskap inte var nog. Är så jävla less på den här skiten, om de ska vara så här så förstår jag alla oengagerade pappor där ute, är så jävla maktlös. Min såkallade flickvän tvingar mig på detta, hur kan man vara så kall? Tänk er själva att tvingas föda ett barn och ta hand om det fast man inte vill. Ett livslångt åtagande.

• Svar på tråden Ofrivillig pappa
  • Snusovic

Skyll inte pa lagen, du visste nog forbaskat gott vad den menar redan fore du hade sex med en uppenbart labil men icke desto mindre fertil tjej!

Men for att ge ett konstruktivt rad sa ar mitt basta tips att du tar din utbildning, se bara till att den ar internationellt gangbar, och lamna Norden och atervand aldrig. Kronofogden forfoljer dig inte sarskilt langt utomlands, sa du kan fortfarande ha chansen till ett bra liv.

• lemur
    Hustru skrev 2015-04-18 07:59:19 följande:
    Härligt och vem ska betala för barnets försörjning? För självklart kommer mamman att kräva underhåll.

Killar jag som tjej tycker synd om att ni är så maktlösa när kvinnor gör så här. Tyvärr är det bara att bita i det sura äpplet. Gör det bästa av det, gilla läget. Ditt barn kommer oavsett så ta hand om det när du kan. Barnet är oskyldigt så ta inte ut din ilska på mamman där
    Ja du, den som har valt att behålla barnet kanske??
  • Ciconiidae
    Snusovic skrev 2015-04-18 12:27:12 följande:

Skyll inte pa lagen, du visste nog forbaskat gott vad den menar redan fore du hade sex med en uppenbart labil men icke desto mindre fertil tjej!

Men for att ge ett konstruktivt rad sa ar mitt basta tips att du tar din utbildning, se bara till att den ar internationellt gangbar, och lamna Norden och atervand aldrig. Kronofogden forfoljer dig inte sarskilt langt utomlands, sa du kan fortfarande ha chansen till ett bra liv.

Vad grundar du påståendet att hon är labil? Du kanske känner TS och hans tjej, men om man utgår från den här tråden är det TS och inte hans flickvän som är labil. De hade oskyddat sex i vetskap om vad det kan leda till i deras mest fertila år. Flickvännen väljer att ta ansvar medan TS gråter ut för att han inte både kunde äta upp kakan och behålla den. Han saknar totalt självinsikt och ser inte sin del i det hela, han har satt sig i denna situation och bör nu visa att han är vuxen och tar ansvar för det.

Jag ställer mig väldigt tveksam till att TS klarar en avancerad utbildning, men det är kanske inte just en avancerat universitetsutb han har i åtanke.
  • lemur
    Ciconiidae skrev 2015-04-18 08:14:48 följande:
    Det här kommer skapa en mängd män som ångrar sitt val när barnet fötts och de inte längre har några rättigheter alls till barnet. Då kommer de gråta ut pga det. Nej, en dålig lösning och enligt svensk lagstiftning utgår man alltid från barnets bästa.

Sen har ju faktiskt TS medvetet valt att bli pappa. Rent krasst har båda aktivt försökt bli gravida.
    Det är sant, men det finns nog kvinnor som också ångrar sina aborter.
    Zenitha skrev 2015-04-18 08:35:09 följande:
    Då får forstret föras över till en specialdesignad livmoder hos pappan...
    I framtiden skulle det kanske vara en möjlighet! Om mååånga år.. Fast mer att sjukhuset har en "speciallivmoder"... inte pappan. ) Det blir ju som en abort för kvinnan, pappan får behålla barnet och kvinnan får självklart betala underhåll. skitbra
    kom igen vetenskapen!

• BCH52

Det är några märkliga kommentarer här verkar se mamman och barnet som én individ. När barnet är fött så är det en alldeles egen individ, med egna behov och rättigheter. Därför anser jag inte att man kan säga att en kvinna som väljer att föda ett barn mot pappans vilja ska ha hela ansvaret förbandets försörjning. Barnet har inte valt och det ska ha samma rättigheter som andra barn. Barn i Sverige har rätt till barnbidrag samt till underhåll på idag 1273 kr/ mån. Det är barnets rättighet, det oavsett vilka val föräldrarna gjort.

• molly50
    Ännu en maktlös pappa skrev 2015-04-16 21:32:36 följande:

halloj!

Idag blev de troligtvis bestämt, min så kallade flickvän beslöt sig för att behålla vårt oplanerade 10 veckors foster. Hon är 19 o jag 23. Jippi, älskar mitt liv. Som kille har man ju ingen rätt o bestämma om man ska bli förälder eller inte så de är man ju tvungen att bli nu. Känns väldigt kul med tanke på att jag hade tänkt plugga och fixa fast jobb först men de får väl komma när de kommer. Har alltid hatat pappor som lämnat sina ungar men efter det hör så förstår jag alla pappor till 100 % om dom gör de. Jag vill som sagt inte ha barn nu, men min flickvän vägrar o ändra sig så funderar på att lämna. Och ni som säger att jag borde ta mitt ansvar kan bara va tysta för att: vi BÅDA hade sex, ingen av oss vill är bli föräldrar, vi båda blir lika mycket föräldrar, med lika mycket ansvar och känslor för ens barn när barnet föds, mitt första barn. Min flickvän tänkte flytta hem till mamma och pappa i annan stad och ha barnet där, då jag sagt att vi borde vänta några år tills vi är redo så yrkar jag på abort. Att vänta tills vi har ett eget hem, utbildning, fast jobb o något äldre, borde väl vara att ta ansvar för sitt barn om något? Att vi bara vart tillsammans i 3 månader gör ju inte saken bättre. Har allid tyckt barn o särskilt första barnet ska vara en av dom lyckligaste stunderna i ens liv, att bli tvingad har istället gjort att det blivit den värsta. Tackar min sk flickvän och Sveriges lagbok för de. Sjukt hur lagen är uppbyggd, varför får bara ena föräldern välja om BÅDA ska bli förälder? Och varför ska den som inte vill bli förälder betala underhåll dessutom, som att ett tvingat faderskap inte var nog. Är så jävla less på den här skiten, om de ska vara så här så förstår jag alla oengagerade pappor där ute, är så jävla maktlös. Min såkallade flickvän tvingar mig på detta, hur kan man vara så kall? Tänk er själva att tvingas föda ett barn och ta hand om det fast man inte vill. Ett livslångt åtagande.

Med tanke på att ni inte har varit tillsammans så länge så kanske ni borde ha använt kondom.
    Inga skydd är 100& säkra, men t ex p-piller + kondom är väl så säkert det kan bli.
    Ja,ni var två om att ha sex. Men jag antar att ni båda vet hur barn blir till.
    Och har man då oskyddat sex fast man inte vill ha barn så får man faktiskt skylla sig själv litegrann,tycker jag.

Underhållet betalas för barnets skull. Inte för mammans.
    Mattias och Hannah.
  • Snusovic
    Ciconiidae skrev 2015-04-18 12:51:27 följande:

Vad grundar du påståendet att hon är labil? Du kanske känner TS och hans tjej, men om man utgår från den här tråden är det TS och inte hans flickvän som är labil. De hade oskyddat sex i vetskap om vad det kan leda till i deras mest fertila år. Flickvännen väljer att ta ansvar medan TS gråter ut för att han inte både kunde äta upp kakan och behålla den. Han saknar totalt självinsikt och ser inte sin del i det hela, han har satt sig i denna situation och bör nu visa att han är vuxen och tar ansvar för det.

Jag ställer mig väldigt tveksam till att TS klarar en avancerad utbildning, men det är kanske inte just en avancerat universitetsutb han har i åtanke.

19 ar utan varken plan eller medel men ska uppfostra ett barn ensam eller med hjalp av sin foraldrar; ar inte DET labil sa vet inte jag vad som vore det. Visst ar TS inte den skarpaste kniven i ladan heller att doma av resonemanget, ar man sa dum att man har sex, speciellt osyddad sadan sa fortjanar man egentligen inte battre an att bli foralder, mitt rad var mer av praktisk art da det ar det enda sattet bortsett fran sjalvmord som han kan undkomma kraven pa. Men jo; med de juridiska och biologiska bakgrundskunskaperna sa utgar jag fran att han varken ska bli lakare eller advokat.....
  • BandAnna
    Ännu en ofrivillig pappas skrev 2015-04-17 13:29:37 följande:

Mikipiki, innan allt de här hade tyckt ditt ex va en sopa som länna dig. Men nu förstår jag förstått exakt, den maktlösheten jag känt nu är sjuk. Hoppas alla som läser detta tänker på de. Båda har sex jag kom i henne, hon ville lika mycket som jag så inge JÖVLA bullshit om att "JAG kom i HENNE, skyll dig själv osv. Men nu är de troligtvis bestämt så att hon föder barnet, tar hand om de själv, vi är fortfarnas tillsammans, kommer bara med dom så ofta de går. Hon vill så desperat ha barn så de var hon som föreslog de här. Jag kommer betala underhåll, alt. Hjälpa till när jag är där. Jag får helt enkelt inse o försöka leva med att allt inte går som man vill, pappan hajar helt klart inte samma förutsättningar att bli en bra förälder. Jag släpper mitt ideal om att jag alltid kommer va där, i början. Går allt bra så är vi tillsammans när jag pluggat klart o fått mitt drömjobb o då kanske en ihopflyttning och vem vet, ett till barn på väg. Så tänk på de framtida pappor där ute, ni är inte dåliga om ni lämnar barnen vid oplanerade graviditeter. Ni kan ju trotts allt inte styra över om ni vill ha de eller ej. För alla här vet att 99 % av dom som älskar någon annan, vare sig man är 13 eller 30 vill ha sex med den andra o då kan ju sånt gör hända. Risken finns alltid när man har sex och man kan aldrig utgå ifrån att befruktning sker varje gång med preventivmedel.

Ha de gött!

Du doppar och sprutar i tjejen. Detta gör du OSKYDDAT! Och nu gnäller du som en liten skolunge om hur synd det är om dig. Exakt vad inom biologin är det du missat? 

Men jag antar att det alltid kommer finnas människor som helt saknar kapacitet att
    förstå de mest elementära saker. 

• The past is now
    BandAnna skrev 2015-04-18 13:28:57 följande:

Du doppar och sprutar i tjejen. Detta gör du OSKYDDAT! Och nu gnäller du som en liten skolunge om hur synd det är om dig. Exakt vad inom biologin är det du missat? 

Men jag antar att det alltid kommer finnas människor som helt saknar kapacitet att
    förstå de mest elementära saker. 

Är så sjukt less på män som gnäller som idioter. Fan det finns skydd! Det är inte bara kvinnans ansvar.

• Snusovic
    The past is now skrev 2015-04-18 16:09:07 följande:

Är så sjukt less på män som gnäller som idioter. Fan det finns skydd! Det är inte bara kvinnans ansvar.

Precis! Och celibat ar ingen dum idé heller; da ar man inte enbart trygg mot barn men ocksa sjukdomar och gnall.
Svar på tråden Ofrivillig pappa