• Ännu en maktlös pappa

Ofrivillig pappa

halloj!

Idag blev de troligtvis bestämt, min så kallade flickvän beslöt sig för att behålla vårt oplanerade 10 veckors foster. Hon är 19 o jag 23. Jippi, älskar mitt liv. Som kille har man ju ingen rätt o bestämma om man ska bli förälder eller inte så de är man ju tvungen att bli nu. Känns väldigt kul med tanke på att jag hade tänkt plugga och fixa fast jobb först men de får väl komma när de kommer. Har alltid hatat pappor som lämnat sina ungar men efter det hör så förstår jag alla pappor till 100 % om dom gör de. Jag vill som sagt inte ha barn nu, men min flickvän vägrar o ändra sig så funderar på att lämna. Och ni som säger att jag borde ta mitt ansvar kan bara va tysta för att: vi BÅDA hade sex, ingen av oss vill är bli föräldrar, vi båda blir lika mycket föräldrar, med lika mycket ansvar och känslor för ens barn när barnet föds, mitt första barn. Min flickvän tänkte flytta hem till mamma och pappa i annan stad och ha barnet där, då jag sagt att vi borde vänta några år tills vi är redo så yrkar jag på abort. Att vänta tills vi har ett eget hem, utbildning, fast jobb o något äldre, borde väl vara att ta ansvar för sitt barn om något? Att vi bara vart tillsammans i 3 månader gör ju inte saken bättre. Har allid tyckt barn o särskilt första barnet ska vara en av dom lyckligaste stunderna i ens liv, att bli tvingad har istället gjort att det blivit den värsta. Tackar min sk flickvän och Sveriges lagbok för de. Sjukt hur lagen är uppbyggd, varför får bara ena föräldern välja om BÅDA ska bli förälder? Och varför ska den som inte vill bli förälder betala underhåll dessutom, som att ett tvingat faderskap inte var nog. Är så jävla less på den här skiten, om de ska vara så här så förstår jag alla oengagerade pappor där ute, är så jävla maktlös. Min såkallade flickvän tvingar mig på detta, hur kan man vara så kall? Tänk er själva att tvingas föda ett barn och ta hand om det fast man inte vill. Ett livslångt åtagande.

• Svar på tråden Ofrivillig pappa
  • ROFL

Kondom bör alla män använda som inte är redo att bli förälder. Utan undantag. Även om tjejen skyddar sig så kan det glömmas piller eller ändå bli en graviditet. 

Kör kondom 100% så har man gjort vad man kan för att undvika det. 

• rebeeeckahhh

Hej.
    jag önskar att jag kunde lugna dig. jag förstår att du känner dig upprörd och ledsen över detta som skett.
    Nu är hon gravid, du är med stor sannolikhet fader till ett barn som kommer i nov-dec. 
    hon har gjort klart för dig att hon ska behålla barnet medan du vill vänta.

Nu har du två val, att vara delaktig och vara med på detta eller att inte bli pappa till barnet.

Jag är en tjej på 23 år, har två barn och väntar vårt 3e.
    Mitt första barn blev jag gravid med en man jag träffat en längre tid men vi hade endast sex 1 gång och jag blev gravid och fick veta att jag var det i v 15. jag behöll barnet. Han träffade barnet lite i början sen ville han inte längre, han var rädd för vad alla skulle säga om han helt plötsligt blivit pappa i tidig ålder, jag har försökt allt, han vill inte. hans släkt vet inte om att han har ett barn.

Idag är min dotter snart 4 år, jag är gift och de är hennes "pappa". Jag har bilder på mig och hennes riktiga pappa i ett album så hon alltid ska veta att hon har en annan pappa. Nu har hon börjat fråga mycket om vart han är och varför hon inte träffar honom. Hon vill så gärna träffa han men jag kan inte göra något så jag säger att hon får åka och träffa han när hon är stor nog att ta hand om de själv.

Jag förstår att du är förbannad och ledsen över detta nu MEN när ditt barn kommer så är barnet oskyldigt i detta och förtjänar en pappa som ger henne eller han kärlek. 

Känner du att du inte kan det fullt ut så ska du inte heller göra de heller. ett barn är ett barn och behöver dig. Väljer du att inte vara delaktig i hennes graviditet och sedan ångrar dig så kommer du ångra dig resten av livet, första sparkarna, när de är dags för förlossning och få se sitt barn för första gången m.m

Jag önskar dig ALL lycka och jag hoppas du hittar din rätta väg och väljer rätt beslut i slutändan, de må vara svårt men du kommer klara det galant tror jag, bara du vill.

• Zenitha
    lemur skrev 2015-04-18 12:52:15 följande:
    Det är sant, men det finns nog kvinnor som också ångrar sina aborter.
    Zenitha skrev 2015-04-18 08:35:09 följande:
    Då får forstret föras över till en specialdesignad livmoder hos pappan...
    I framtiden skulle det kanske vara en möjlighet! Om mååånga år.. Fast mer att sjukhuset har en "speciallivmoder"... inte pappan. ) Det blir ju som en abort för kvinnan, pappan får behålla barnet och kvinnan får självklart betala underhåll. skitbra
    kom igen vetenskapen!

Eller så väntar man till män kan bli gravida. 1273 kr i månaden är en baggis när man som frånvarande förälder inte behöver ansvara för barn.
  • lemur
    BCH52 skrev 2015-04-18 13:03:17 följande:

Det är några märkliga kommentarer här verkar se mamman och barnet som én individ. När barnet är fött så är det en alldeles egen individ, med egna behov och rättigheter. Därför anser jag inte att man kan säga att en kvinna som väljer att föda ett barn mot pappans vilja ska ha hela ansvaret förbandets försörjning. Barnet har inte valt och det ska ha samma rättigheter som andra barn. Barn i Sverige har rätt till barnbidrag samt till underhåll på idag 1273 kr/ mån. Det är barnets rättighet, det oavsett vilka val föräldrarna gjort.

Hur fungerar det då med spermadonatorer? Måste de också betala underhåll?
  • Snusovic
    rebeeeckahhh skrev 2015-04-18 17:18:33 följande:

Hej.

jag önskar att jag kunde lugna dig. jag förstår att du känner dig upprörd och ledsen över detta som skett.

Nu är hon gravid, du är med stor sannolikhet fader till ett barn som kommer i nov-dec. 

hon har gjort klart för dig att hon ska behålla barnet medan du vill vänta.

Nu har du två val, att vara delaktig och vara med på detta eller att inte bli pappa till barnet.

Jag är en tjej på 23 år, har två barn och väntar vårt 3e.

Mitt första barn blev jag gravid med en man jag träffat en längre tid men vi hade endast sex 1 gång och jag blev gravid och fick veta att jag var det i v 15. jag behöll barnet. Han träffade barnet lite i början sen ville han inte längre, han var rädd för vad alla skulle säga om han helt plötsligt blivit pappa i tidig ålder, jag har försökt allt, han vill inte. hans släkt vet inte om att han har ett barn.

Idag är min dotter snart 4 år, jag är gift och de är hennes "pappa". Jag har bilder på mig och hennes riktiga pappa i ett album så hon alltid ska veta att hon har en annan pappa. Nu har hon börjat fråga mycket om vart han är och varför hon inte träffar honom. Hon vill så gärna träffa han men jag kan inte göra något så jag säger att hon får åka och träffa han när hon är stor nog att ta hand om de själv.

Jag förstår att du är förbannad och ledsen över detta nu MEN när ditt barn kommer så är barnet oskyldigt i detta och förtjänar en pappa som ger henne eller han kärlek. 

Känner du att du inte kan det fullt ut så ska du inte heller göra de heller. ett barn är ett barn och behöver dig. Väljer du att inte vara delaktig i hennes graviditet och sedan ångrar dig så kommer du ångra dig resten av livet, första sparkarna, när de är dags för förlossning och få se sitt barn för första gången m.m

Jag önskar dig ALL lycka och jag hoppas du hittar din rätta väg och väljer rätt beslut i slutändan, de må vara svårt men du kommer klara det galant tror jag, bara du vill.

Usch, det dar gjorde ont att lasa till och med for mig som varken har barn eller direkt lust att skaffa! Sa han vill inte traffa sin dotter pga social konformitet? Att inte vilja ha barn ar en sak, det kan jag relatera till, men att inte traffa dom for att man ar radd for vad andra tycker? Jag saknar ord! Och inte mibst tycker jag synd om er dotter.
  • Kasperina
    lemur skrev 2015-04-18 19:09:58 följande:
    Hur fungerar det då med spermadonatorer? Måste de också betala underhåll?
    Naturligtvis inte, de är inte pappor.
    Men om det inte finns en andra förälder med i bilden får mamman underhåll från FK. För barnets skull.
  • zemer
    Ännu en maktlös pappa skrev 2015-04-16 21:58:47 följande:

Tack för stödet, värmer!

Okey så du menar alltså att under hela min livstid så ska jag ha sex typ 3 gånger då!? För enligt dig så ska mannen va lika maktlös som jag är nu, om man blir med barn. För det finns alltid en risk med graviditet när man har sex. Du är väl också tjej tippar jag på, trivs du med makten?

Om tjejen använder p-piller/p-stav/p-plåster/spiral och du kondom så är chansen att bli gravid nästan omöjlig. Sen har jag inte sett någonstans att du skrivit att ni faktiskt skyddade er? Men ja även med skydd så finns det en risk vilket man får räkna med och konsekvenserna. Självklart måste en abort va kvinnans val. Mannen behöver inte genom gå den och kommer aldrig att behöva känna varken den fysiska eller psykiska smärtan det många gånger innebär. Sen kan jag tycka att en man som inte vill bli pappa ska kunna avskriva sig faderskapet och slippa betala. Men han kommer då heller aldrig att kunna ändra sig eller ha någon som helst rätt till barnet.
  • Mantrasina
    Ännu en maktlös pappa skrev 2015-04-16 23:05:09 följande:
    Hon har satt in en P-stav men de hände precis innan det! O för övrigt så älskar hon när jag kommer i henne, o brukar göra de för hennes skull, oskyddat såklart.
    Är du på riktigt? Om du självmant valt att komma i henne oskyddat, så har du redan där accepterat risken för att bli pappa. Så enkelt är det. Skydda dig eller låt bli sex? Hur svårt kan det vara?
  • jashrinah
    Ännu en maktlös pappa skrev 2015-04-16 23:05:09 följande:
    Hon har satt in en P-stav men de hände precis innan det! O för övrigt så älskar hon när jag kommer i henne, o brukar göra de för hennes skull, oskyddat såklart.
    så DU har alltså tackat ja chansen till att bli pappa genom att inte skydda DIG.
  • zemer

Hur har du mage att klaga när du haft sex oskyddat?? Du har helt och hållet satt dig i situationen själv!

Svar på tråden Ofrivillig pappa