• liinaH

BF slutet av december :)

Hej tjejer!

Jag plussade för någon dag sen och är i v4+1 idag. Det är mitt och min sambos första barn, och vi har BF på självaste julafton. Hoppas att hitta någon som man kan prata med och dela tankar under graviditeten :)

• Svar på tråden BF slutet av december :)
  • Skånetjej01
    liinaH skrev 2015-10-12 13:14:03 följande:
    Okej :) Jo så klart! Jag hade nog kunnat jobbat någon vecka till, men sen hade det ändå tagit stopp, kan lixom inte utföra mitt arbete så som jag ska. Jag tycker det ska bli super mysigt att få gå hemma, dels för att jag har många nära vänner som är föräldralediga samtidigt, plus att jag har en del att fixa med barnrummet. Och nu när det är höst tackar jag inte nä till sovmorgon med tända ljud och en kopp te på morgon :) men vissa blir så klart rastlöst och uttråkade men jag tror inte att jag tillhör den delen. Jag trodde dock att man skulle få mindre pengar när man gick hemma med Havandeskapspenning, typ som vid föräldrapenningen, men det är ju betydligt mer. Kram på er.
    Jag trodde också att det va som föräldrapenningen, hur mkt får man med havandeskap?
  • liinaH
    Skånetjej01 skrev 2015-10-18 22:57:19 följande:

Jag trodde också att det va som föräldrapenningen, hur mkt får man med havandeskap?

Med havandeskap får du ändå 80% av din lön :)
  • Mallanmillis

Lite tyst här inne :)

Hur går det för alla? :) själv är jag hemma på gravledigt från jobbet. Går in i v34 imorgon. Idag har jag tänkt att tvätta lite bebiskläder. Skriva ner lite som ska med i BB-väskan. Var hos Bm i måndags och allting såg bra ut bebis ligger med huvudet neråt men inte fixerad.

Har ni anmält/ansökt om föräldrapenning ännu? Har inte tagit tag i det ännu.

• fiapia01

Jag hoppar in här i gruppen:)

Jag är i v32 med första barnet. Jag kommer att jobba i 6 veckor till och sedan gå hem. Jag har inget ansträngde jobb eller så men väljer ändå att gå hem lite tidigare (3,5v innan BF) för att kunna varva ner ordentligt och ta de sista veckorna för att ta hand om mig själv:)

Var hos BM idag och lyssnade på det lillen, första gången som de kände på hur han låg. Min sambo fick känna på huvudet nere i bäckenet:) Så otroligt mysigt!

Jag håller på för fullt att börja skicka in allt som FK ska ha inför föräldrapenningen. Och försöker få klarhet i vilka förmåner man får behålla under föräldraledigheten osv. Lite av en djungel...

• BowserSchnauzer
    Mallanmillis skrev 2015-10-29 09:36:40 följande:

Lite tyst här inne :)

Hur går det för alla? :) själv är jag hemma på gravledigt från jobbet. Går in i v34 imorgon. Idag har jag tänkt att tvätta lite bebiskläder. Skriva ner lite som ska med i BB-väskan. Var hos Bm i måndags och allting såg bra ut bebis ligger med huvudet neråt men inte fixerad.

Har ni anmält/ansökt om föräldrapenning ännu? Har inte tagit tag i det ännu.

Jag har skickat in moderskapsintyget men väntar med resten eftersom jag byter anställning 3v innan BF och det innebär högre fp och lite mer förmåner. Så tänkte lösa det om några veckor :).
  • strawberri

Hej på er! Jag går in i v 33 på lördag. Va hos bm i förrgår o allt ser bra ut. Vet inte hur bebisen ligger :) va på läkarsamtal ang förlossningen då vi hade en otroligt svår förlossning sist har blivit lovad igångsättning eller planerat snitt tidigare men läkaren totalvägra... En lång historia så nu är jag jätteledsen då vi inte får någon som helst hjälp med min förlossningsrädsla ;(

• Skånetjej01

Jag är i V 32 nu o kan knappt fatta att det börjar bli dags o börja tvätta bebis kläder o tänka på bb väska. Det har gått så fort men nu får man nog snart ta tag i det, min flicka föddes ju i V 37+0 så man vet ju inte när den här lilla har tänkt titta ut.
    Va på kontroll idag o allt såg bra ut, jag frågade hur hon låg om hon hade vänt sig men det kollade man inte så tidigt sa hon.

• Skånetjej01
    strawberri skrev 2015-10-29 19:36:32 följande:

Hej på er! Jag går in i v 33 på lördag. Va hos bm i förrgår o allt ser bra ut. Vet inte hur bebisen ligger :) va på läkarsamtal ang förlossningen då vi hade en otroligt svår förlossning sist har blivit lovad igångsättning eller planerat snitt tidigare men läkaren totalvägra... En lång historia så nu är jag jätteledsen då vi inte får någon som helst hjälp med min förlossningsrädsla ;(

Det va ju lite taskigt, är inte reglerna sådana att man har rätt o välja hur man vill göra sen kan läkaren ge råd?
  • strawberri
    Skånetjej01 skrev 2015-10-29 20:10:31 följande:
    Det va ju lite taskigt, är inte reglerna sådana att man har rätt o välja hur man vill göra sen kan läkaren ge råd?
    Nae tydligen inte :( Det lär ju så på min efterkonroll för snart 4 år sedan och det fick jag även skriftligt men denna äkaren hade bestämt ig redan innan att vi ska försöka vaginalt igen och om dom MÅSTE använda sugklocka igen så gör dom det, (sugklockan användes sist innan det blev akutsnitt och min son blev inlagd å NEO med blödning innanför huden på huvudet pga den och även sne nacke!) så jag är jätterädd att det ska gå fel på nåt sätt denna gången också :( hon lyssnade inte alls på oss trots att jag satt o grät!
  • BowserSchnauzer
    strawberri skrev 2015-10-29 20:18:10 följande:
    Nae tydligen inte :( Det lär ju så på min efterkonroll för snart 4 år sedan och det fick jag även skriftligt men denna äkaren hade bestämt ig redan innan att vi ska försöka vaginalt igen och om dom MÅSTE använda sugklocka igen så gör dom det, (sugklockan användes sist innan det blev akutsnitt och min son blev inlagd å NEO med blödning innanför huden på huvudet pga den och även sne nacke!) så jag är jätterädd att det ska gå fel på nåt sätt denna gången också :( hon lyssnade inte alls på oss trots att jag satt o grät!
    I ditt fall skulle jag hört av mig antingen till BM, kliniken där du bedömdes eller annan klinik för att få en ny bedömning av en annan läkare. Det ska ju inte vara enskilda läkares åsikt som bestämmer vad som är bäst för dig, det där med planerat snitt verkar bedömas så olika i landet så det handlar om åsiktskulturen på kliniken eller hos den enskilde läkaren snarare än det strikt medicinska. Stå på dig!
Svar på tråden BF slutet av december :)