• friduss

PCO och Pergotime

Jag är inne på min andra kur Pergotime. Dubbel dos denna gång. Jag beräknas ha ägglossning tisdag 28/4. Just nu dras jag med ryggvärk och mensvärk. Idag när jag kände på livmodertappen satt den jättehögt upp, kände den knappt, men jag tror inte att den var något mjukare. Är det normalt? Är det ett tecken på ägglossning? Förra kuren hände inget mer än att min slemhinna blivit tjockare. Finns det någon här som inte reagerat på enkelkur men fått ägglossning av dubbel kur Pergotime?

Här bakom tangentbordet sitter en nervös, ängslig och längtande tjej så lite solskenshistorier uppskattas! Även lite tips och råd från er erfarna PCO:are och Pergotime-knaprare

• Svar på tråden PCO och Pergotime
  • Agnesmamma2012
    Anonym (Lina) skrev 2015-05-29 15:37:01 följande:

Oh va segt :/ blir de vänta in mensen nu eller ska du ta provera?

Aha, ska läsa om de :)

Ringde gyn idag , hon sa att jag inte kan ha haft äl även om det var en blåsa som såg fin ut o de sa att den skulle släppa på ultraljudet :/. Grejen är att då borde jag få äl innan jag kan få någon blödning väl ??? Hon på gyn sa att jag ska vänta på mensen o börja med pergotime sen . Kram
  • Cookie06
    Anonym (Lina) skrev 2015-05-27 21:06:36 följande:
    Ja eller hur! Himla kul att vi ligger så lika i tiden och att de är första kuren för oss båda.

Ja men precis, Jag hoppas verkligen! Enligt läkaren som tog blodprov idag så kunde jag kanske få resultatet redan imorgon eller på fredag. Kan Inte bara tiden till bim komma så man äntligen får veta hur de gått.

Har du tänkt test tidigt eller ska du vänta och se om mensen kommer?
    Har du fått veta något resultat från blodprovet?

Jag har bestämt mig för att ta ett graviditetstest den 9/6 om inte mensen hinner före. Jag vill inte göra något test innan det för det är min sambos födelsedag då så det vore roligt att kunna visa ett + på stickan då om det nu är så.. Skrattande

Hur kommer du göra?
  • Cookie06
    Agnesmamma2012 skrev 2015-05-31 17:13:28 följande:

Någon som provat rosenrot ? Kram

Jag har provat både rosenrot och munkpeppar under detta år som vi försökt bli gravida men jag vet inte om det hjälpt oss särskilt mycket men värt att prova iallafall.
    Har du provat?
    Kram
  • Agnesmamma2012
    Cookie06 skrev 2015-05-31 21:57:20 följande:

Jag har provat både rosenrot och munkpeppar under detta år som vi försökt bli gravida men jag vet inte om det hjälpt oss särskilt mycket men värt att prova iallafall.

Har du provat?

Kram

Nä har beställt nu ikväll så värt att prova tycker jag . Märkt någon skillnad på när du tagit de och utan ? Kram
  • Anonym (Lina)
    Cookie06 skrev 2015-05-31 21:50:18 följande:

Har du fått veta något resultat från blodprovet?

Jag har bestämt mig för att ta ett graviditetstest den 9/6 om inte mensen hinner före. Jag vill inte göra något test innan det för det är min sambos födelsedag då så det vore roligt att kunna visa ett + på stickan då om det nu är så.. 

Hur kommer du göra?

Nej tyvärr inte, var något fel på telefonväxeln till mottagningen både torsdag och fredag så kom inte fram. Hoppas det är fixat imorgon så jag kan få resultatet.

Oj va spännande! Va duktig du är som kan hålla dig så länge jag har dag 28 på onsdag så hade tänkt testa då. Kanske är i tidigaste laget eftersom jag förmodligen hade ÄL på dag 17-18. Får se hur länge jag kan stå emot helt enkelt :)
  • Cookie06
    Agnesmamma2012 skrev 2015-05-31 22:06:31 följande:
    Nä har beställt nu ikväll så värt att prova tycker jag . Märkt någon skillnad på när du tagit de och utan ? Kram
    Jag tycker själv inte att jag känt någon större skillnad men för många andra verkar det ha funkat bra. Vi är ju alla olika.
    Hur funkar allt annars? Kram
  • Cookie06
    Anonym (Lina) skrev 2015-05-31 23:12:09 följande:
    Nej tyvärr inte, var något fel på telefonväxeln till mottagningen både torsdag och fredag så kom inte fram. Hoppas det är fixat imorgon så jag kan få resultatet.

Oj va spännande! Va duktig du är som kan hålla dig så länge jag har dag 28 på onsdag så hade tänkt testa då. Kanske är i tidigaste laget eftersom jag förmodligen hade ÄL på dag 17-18. Får se hur länge jag kan stå emot helt enkelt :)
    Okej hoppas att du fått veta något idag.
    Jag var och lämnade blodprov idag men får se om jag får något svar på det jag lämnade för hon fick inte ut tillräckligt med blod ändå stack hon tre gånger på olika punkter utan nå vidare resultat. Mina blodådror verkar vilja hoppa åt sidan på något konstigt sätt, jag är inte nålrädd så det är ju tur det när de ibland måste sticka flera gånger. Räcker inte blodet får jag väl lämna nytt.

Jag vill testa redan nu men jag är för rädd att bli besviken så därför vill jag vänta en vecka till. Jag är på dag 25 idag så än känns det lite tidigt när jag hade äl dag 16 och 17. 
    Jag hoppas att vi får se ett plus båda två! Kram
  • Agnesmamma2012
    Cookie06 skrev 2015-06-01 17:18:46 följande:

Jag tycker själv inte att jag känt någon större skillnad men för många andra verkar det ha funkat bra. Vi är ju alla olika.

Hur funkar allt annars? Kram

Jadu humöret är inte de bästa just nu , tufft för oss alla som går igenom detta ju . Så hoppas att rosenrot ska hjälpa mig lite . Jag väntar fortfarande på mensen :/, inte koll på vilken dag jag är på nu men borde närma sig 50. Telefontid till läkaren om 2 veckor , om de inte hänt nåt så börjar jag med provera då , vill dock helst undvika det pga biverkningar sist .

Hur har du det ? Går ditt humör också väldigt upp o ner ? Vissa dagar känner jag mig ledsen , så orättvist vissa blir ju gravida även när de använder preventivmedel och så är det vi andra som får kämpa .

Är ju såklart väldigt tacksam för vi har vår lilla tjej , hon är fantastisk . Försöker fokusera på henne just nu och låta bli o tänka på försöka få barn processen . Inte lätt dock då man påminns om det hela tiden .

Hur många omgångar provera / pergotime har du ätit ? Haft äl varje gång ? Kram
  • Cookie06
    Agnesmamma2012 skrev 2015-06-01 19:53:40 följande:
    Jadu humöret är inte de bästa just nu , tufft för oss alla som går igenom detta ju . Så hoppas att rosenrot ska hjälpa mig lite . Jag väntar fortfarande på mensen :/, inte koll på vilken dag jag är på nu men borde närma sig 50. Telefontid till läkaren om 2 veckor , om de inte hänt nåt så börjar jag med provera då , vill dock helst undvika det pga biverkningar sist .

Hur har du det ? Går ditt humör också väldigt upp o ner ? Vissa dagar känner jag mig ledsen , så orättvist vissa blir ju gravida även när de använder preventivmedel och så är det vi andra som får kämpa .

Är ju såklart väldigt tacksam för vi har vår lilla tjej , hon är fantastisk . Försöker fokusera på henne just nu och låta bli o tänka på försöka få barn processen . Inte lätt dock då man påminns om det hela tiden .

Hur många omgångar provera / pergotime har du ätit ? Haft äl varje gång ? Kram
    Mitt humör är också väldigt upp och ner, tänker på hur jag så gärna vill ha barn samtidigt som jag vet att jag måste ha tålamod vilket jag har väldigt lite av. Det är bara så frustrerande när flera jämnåriga titt som tätt kommer ut med att de är gravida/har fått barn (men jag är såklart glad för deras skull också).
    Jag har en kompis som nyligen födde förtidigt men hennes son verkar kriga på bra. Hon hade bara varit tillsammans med sin kille ca 8 månader innan de blev gravida men de verkar trivas mycket bra ihop så det är roligt.
    Min bästa vän väntar barn och är beräknad i början av december, hon och hennes föredetta var bara i hop 5 månader innan de blev gravida men nu vill han att hon ska göra abort vilket är knepigt eftersom han har sedan tidigare 3 barn med 3 olika kvinnor och nu ett 4e med en 4e kvinna. Min bästis trodde han skulle bli glad men han vill bara att hon ska göra abort och tycker att hon är självisk som behåller det.. Så hon är i en jobbig sits trots att hon är glad över att vara gravid.
    På det viset känns det så orättvist när jag har ett stabilt förhållande med min sambo sedan 7 år tillbaka och andra som bara varit tillsammans några månader blir gravida. Hur som helst försöker jag tänka positivt men det är så svårt när det känns som att det är omöjligt att bli gravid. Men jag ska fortsätta kämpa.
    Jag förstår att ni är tacksamma över er dotter, men oavsett så har ni all rätt att få känna och tycka att det är jobbigt att inte ännu blivit gravid med ett syskon. Vi sörjer alla på olika sätt och jag tycker att man måste få göra det. 
    Jag gråter väldigt lätt och detta med att ha svårt att bli gravid gör inte det hela lättare. 
    Jag har bara ätit en omgång Pergotime med 1 tablett, jag mätte äl dag 16 och 17 i denna cykel och lämnade idag (dag 25) blodprov för att mäta och se om jag verkligen hade äl så jag får besked senare i veckan skulle jag tro. Provera har jag inte ätit av eftersom jag får mens ca 8 gånger per år så tror jag att läkaren bedömde det som att det skulle kunna funka ändå dessutom verkar ju Pergotime funkar för mig så då kanske jag får mens lite oftare.
    Du då? Har du ätit någon kur av Pergotime tidigare? Och hur många gånger har du ätit provera? Kram till dig!
Svar på tråden PCO och Pergotime