• friduss

PCO och Pergotime

Jag är inne på min andra kur Pergotime. Dubbel dos denna gång. Jag beräknas ha ägglossning tisdag 28/4. Just nu dras jag med ryggvärk och mensvärk. Idag när jag kände på livmodertappen satt den jättehögt upp, kände den knappt, men jag tror inte att den var något mjukare. Är det normalt? Är det ett tecken på ägglossning? Förra kuren hände inget mer än att min slemhinna blivit tjockare. Finns det någon här som inte reagerat på enkelkur men fått ägglossning av dubbel kur Pergotime?

Här bakom tangentbordet sitter en nervös, ängslig och längtande tjej så lite solskenshistorier uppskattas! Även lite tips och råd från er erfarna PCO:are och Pergotime-knaprare

• Svar på tråden PCO och Pergotime
  • Agnesmamma2012
    Cookie06 skrev 2015-06-01 21:46:33 följande:

Mitt humör är också väldigt upp och ner, tänker på hur jag så gärna vill ha barn samtidigt som jag vet att jag måste ha tålamod vilket jag har väldigt lite av. Det är bara så frustrerande när flera jämnåriga titt som tätt kommer ut med att de är gravida/har fått barn (men jag är såklart glad för deras skull också).

Jag har en kompis som nyligen födde förtidigt men hennes son verkar kriga på bra. Hon hade bara varit tillsammans med sin kille ca 8 månader innan de blev gravida men de verkar trivas mycket bra ihop så det är roligt.

Min bästa vän väntar barn och är beräknad i början av december, hon och hennes föredetta var bara i hop 5 månader innan de blev gravida men nu vill han att hon ska göra abort vilket är knepigt eftersom han har sedan tidigare 3 barn med 3 olika kvinnor och nu ett 4e med en 4e kvinna. Min bästis trodde han skulle bli glad men han vill bara att hon ska göra abort och tycker att hon är självisk som behåller det.. Så hon är i en jobbig sits trots att hon är glad över att vara gravid.

På det viset känns det så orättvist när jag har ett stabilt förhållande med min sambo sedan 7 år tillbaka och andra som bara varit tillsammans några månader blir gravida. Hur som helst försöker jag tänka positivt men det är så svårt när det känns som att det är omöjligt att bli gravid. Men jag ska fortsätta kämpa.

Jag förstår att ni är tacksamma över er dotter, men oavsett så har ni all rätt att få känna och tycka att det är jobbigt att inte ännu blivit gravid med ett syskon. Vi sörjer alla på olika sätt och jag tycker att man måste få göra det. 

Jag gråter väldigt lätt och detta med att ha svårt att bli gravid gör inte det hela lättare. 

Jag har bara ätit en omgång Pergotime med 1 tablett, jag mätte äl dag 16 och 17 i denna cykel och lämnade idag (dag 25) blodprov för att mäta och se om jag verkligen hade äl så jag får besked senare i veckan skulle jag tro. Provera har jag inte ätit av eftersom jag får mens ca 8 gånger per år så tror jag att läkaren bedömde det som att det skulle kunna funka ändå dessutom verkar ju Pergotime funkar för mig så då kanske jag får mens lite oftare.

Du då? Har du ätit någon kur av Pergotime tidigare? Och hur många gånger har du ätit provera? Kram till dig!

Jag började med provera först för att få blödning så ja kunde börja med pergotime . Har ätit två pergotime kurer . De på gyn har inte tyckt de var någon idé att kolla om jag haft äl då de såg bra ut på båda ultraljudet , men nu sitter man här o förmodligen inte haft ägglossning nu andra omgången :/ . Har fått utskrivet 3 kurer bara så en kur kvar , men hoppas jag kan få fler utskrivna då min kropp verkar behöva lite hjälp . Är på dag 46 idag räknade ja ut , segt :/. När får du reda på blodprovet ?

Jag blev gravid med vår dotter väldigt kort efter jag träffat min sambo , 2 månader drygt . Då hade jag inte ätit p-piller på flera år , kanske kan ha haft betydelse ? Sen så försökte vi ju inte få barn utan båda ville så vi sa blir de så blir de . Kändes rätt så var bara o köra .

Hur länge har ni försökt ??

Kram kram
  • Anonym (Lina)
    Cookie06 skrev 2015-06-01 17:24:06 följande:

Okej hoppas att du fått veta något idag.

Jag var och lämnade blodprov idag men får se om jag får något svar på det jag lämnade för hon fick inte ut tillräckligt med blod ändå stack hon tre gånger på olika punkter utan nå vidare resultat. Mina blodådror verkar vilja hoppa åt sidan på något konstigt sätt, jag är inte nålrädd så det är ju tur det när de ibland måste sticka flera gånger. Räcker inte blodet får jag väl lämna nytt.

Jag vill testa redan nu men jag är för rädd att bli besviken så därför vill jag vänta en vecka till. Jag är på dag 25 idag så än känns det lite tidigt när jag hade äl dag 16 och 17. 

Jag hoppas att vi får se ett plus båda två! Kram

Åh så irriterande jag ringde gynmottagnigen igår och då kunde dom inte lämna resultatet över telefon och sa att jag skulle komma dit och få de. Väl där fick jag ett papper med siffror, och frågade vad som är "bra/dåligt" då säger hon att jag får vänta tills på onsdag till min läkare kommer så han får förklara. Förstår inte varför jag skulle komma dit när dom inte säger något.

Jag hade iaf 24 i peogesteronvärde, googlade lite och verkar som att över 20 tyder på ÄL. Någon som vet?!

Ja men precis, vi hade ju båda ÄL lite senare än dag 14 så kanske lika bra att vänta lite.

Jag ska nog ta ett test inorgon bitti.

Har en dålig magkänsla och tror inte de blir något plus denna månad dock.

Hoppas ditt blodprov räcker och att de ser bra ut nu :)
  • Anonym (Lina)

Jag känner precis som er att gömmer går upp och ner väldigt mycket. Vissa dagar är jag så positiv och andra känns allt så hopplöst och jag kan inte sluta gråta.

Jag blev också gravid när jag åt minipiller precis när jag och min sambo träffats, tyvärr slutade den graviditeten i missfall i v 6. Jag "förväntade" mig att de skulle gå ganska lätt för oss att bli gravida eftersom vi blev de trots minipiller förut men icke. Tror min kropp blev väldigt rubbad av missfallet för har haft mer knas med blödningarna än vanligt efter de.

Känner verkligen igen känslan av att folk i ens omgivning blir gravida till höger och vänster och man blir så ledsen och uppgiven och jag känner mig så himla ensam i situationen många gånger trots att man verkligen inte är de.

• Cookie06
    Agnesmamma2012 skrev 2015-06-01 23:41:08 följande:
    Jag började med provera först för att få blödning så ja kunde börja med pergotime . Har ätit två pergotime kurer . De på gyn har inte tyckt de var någon idé att kolla om jag haft äl då de såg bra ut på båda ultraljudet , men nu sitter man här o förmodligen inte haft ägglossning nu andra omgången :/ . Har fått utskrivet 3 kurer bara så en kur kvar , men hoppas jag kan få fler utskrivna då min kropp verkar behöva lite hjälp . Är på dag 46 idag räknade ja ut , segt :/. När får du reda på blodprovet ?

Jag blev gravid med vår dotter väldigt kort efter jag träffat min sambo , 2 månader drygt . Då hade jag inte ätit p-piller på flera år , kanske kan ha haft betydelse ? Sen så försökte vi ju inte få barn utan båda ville så vi sa blir de så blir de . Kändes rätt så var bara o köra .

Hur länge har ni försökt ??

Kram kram
    Det var inte meningen att låta kränkande eller så på något vis när jag skrev att jag tyckte det kändes orättvist att vissa blir gravida efter bara några månader tillsammans. Jag menade inget illa, så jag hoppas att du inte tog illa vid dig. I så fall ber jag om ursäkt. 

Okej men de var säkra på att du inte hade haft någon äl denna månad? Ja det är jobbigt att invänta mensen.

Vi har försökt i ca 14 månader utan ett +. Jag vet att jag har haft ca 3 äl under denna period men kan var fler också.

Kram
  • Cookie06
    Anonym (Lina) skrev 2015-06-02 08:14:01 följande:
    Åh så irriterande jag ringde gynmottagnigen igår och då kunde dom inte lämna resultatet över telefon och sa att jag skulle komma dit och få de. Väl där fick jag ett papper med siffror, och frågade vad som är "bra/dåligt" då säger hon att jag får vänta tills på onsdag till min läkare kommer så han får förklara. Förstår inte varför jag skulle komma dit när dom inte säger något.

Jag hade iaf 24 i peogesteronvärde, googlade lite och verkar som att över 20 tyder på ÄL. Någon som vet?!

Ja men precis, vi hade ju båda ÄL lite senare än dag 14 så kanske lika bra att vänta lite.

Jag ska nog ta ett test inorgon bitti.

Har en dålig magkänsla och tror inte de blir något plus denna månad dock.

Hoppas ditt blodprov räcker och att de ser bra ut nu :)
    Men vad konstigt, för mig gick det smidigt då jag bara fick hem ett brev där det klart och tydligt stod att jag hade haft äl förra gången, det stod inget om vilket värdet var men det är olika var man än är. 

Låter ju som att du haft äl iallafall :) Spännande att testa imorgon, hoppas att det är positivt!

Ja man är inte ensam även om det tyvärr känns som att man är det när många i ens närhet verkar kunna bli gravida hur lätt som helst. Jag är glad att jag har hittat er att prata lite med i alla fall :) Kram
  • Agnesmamma2012
    Cookie06 skrev 2015-06-02 14:13:49 följande:

Det var inte meningen att låta kränkande eller så på något vis när jag skrev att jag tyckte det kändes orättvist att vissa blir gravida efter bara några månader tillsammans. Jag menade inget illa, så jag hoppas att du inte tog illa vid dig. I så fall ber jag om ursäkt. 

Okej men de var säkra på att du inte hade haft någon äl denna månad? Ja det är jobbigt att invänta mensen.

Vi har försökt i ca 14 månader utan ett +. Jag vet att jag har haft ca 3 äl under denna period men kan var fler också.

Kram

Nej herregud tog inte illa vid mig alls :). Jag är väldigt medveten om att de kanske egentligen var lite tidigt i ett förhållande ????. Tror ni ni det har betydelse om man verkligen kämpar för att bli gravid , eller de kommer helt oväntat . Alltså kan det vara en stress mentalt att de inte blir nåt tror du ? Okej du har sällan äl ?

De sa via telefon att jag inte kan ha haft äl för då skulle mensen kommit för längesen ????. De trodde äl skulle ske typ dag 12 idag är ja på d ag 47 så då borde den kommit redan :-/ drygt . Kram
  • Cookie06
    Agnesmamma2012 skrev 2015-06-02 18:26:14 följande:
    Nej herregud tog inte illa vid mig alls :). Jag är väldigt medveten om att de kanske egentligen var lite tidigt i ett förhållande ????. Tror ni ni det har betydelse om man verkligen kämpar för att bli gravid , eller de kommer helt oväntat . Alltså kan det vara en stress mentalt att de inte blir nåt tror du ? Okej du har sällan äl ?

De sa via telefon att jag inte kan ha haft äl för då skulle mensen kommit för längesen ????. De trodde äl skulle ske typ dag 12 idag är ja på d ag 47 så då borde den kommit redan :-/ drygt . Kram
    Vilken tur! :)
    Jag vet inte riktigt men stress är nog aldrig hälsosamt i för hög dos och då gäller det allt möjligt, inte bara när man försöker bli gravid.
    Men många säger ju att så fort de la barnplanerna på is så blev de gravida eller att det bara hände. Men jag vet inte, jag själv kan inte sluta tänka och längta efter att bli gravid. Jag tänker dagligen på det och tycker att det är skitjobbigt att det aldrig vill hända något..
    I vissa avseenden så sägs det ju att om man har viljan kommer man långt men när det gäller att bli gravid verkar det inte riktigt funka.. Så ärligt talat vet jag inte riktigt hur stor betydelsen är om man vill för mycket.
    Vad tror du?

Ja jag har sällan äl, eller ja jag är inte 100% säker på när jag har äl eftersom jag inte får några känningar av vare sig det eller mensen så jag måste hela tiden använda äl-tester vilket blir dyrt i längden nu när jag bara använder Clearblue. Förut använde jag små billiga tester men jag hade så svårt att tyda dem så gick över till Clearblue för ett halvår sedan då jag tycker att de är lättare att förstå. Sedan är min mens väldigt oregelbunden alltifrån 29-71 dagar.

Okej, hur långa perioder brukar du ha emellan dina menscyklar?
    Kram
  • Anonym (Lina)
    Cookie06 skrev 2015-06-02 14:21:42 följande:

Men vad konstigt, för mig gick det smidigt då jag bara fick hem ett brev där det klart och tydligt stod att jag hade haft äl förra gången, det stod inget om vilket värdet var men det är olika var man än är. 

Låter ju som att du haft äl iallafall :) Spännande att testa imorgon, hoppas att det är positivt!

Ja man är inte ensam även om det tyvärr känns som att man är det när många i ens närhet verkar kunna bli gravida hur lätt som helst. Jag är glad att jag har hittat er att prata lite med i alla fall :) Kram

Ja de är så otroligt olika beroende på vart man går. Min läkare ringer imorgon iaf så hoppas att han säger att allt är bra.

Jag är lite velig om jag ska testa imorgon, kanske är lite väl tidigt men är så svårt att låta bli.

Ja de känns verkligen så, under tiden jag har försökt bli gravid har mina 3 närmaste vänner blivit gravida och alla på första försöket. Känns skit jobbigt och orättvist även om jag självklart är glad för deras skull också. Tycker också de är jätte betydelsefullt att få prata av mig lite här med er som går igenom samma sak :)
  • Anonym (Lina)
    Agnesmamma2012 skrev 2015-06-02 18:26:14 följande:

Jag har också funderat en del över hur mycket de påverkar att man försöker aktivt och mår dåligt/känner sig stressad/orolig och alla känslor de kan föra med. Jag vet verkligen inte, såklart påverkas man endel av hur man mår fysiskt och psykiskt men känns som att om man väl prickar ÄL så borde de väl va stor chans oavsett om man mår dåligt. Men är svårt att veta :)

Vad tror du?
  • Agnesmamma2012
    Anonym (Lina) skrev 2015-06-02 22:04:14 följande:

Jag har också funderat en del över hur mycket de påverkar att man försöker aktivt och mår dåligt/känner sig stressad/orolig och alla känslor de kan föra med. Jag vet verkligen inte, såklart påverkas man endel av hur man mår fysiskt och psykiskt men känns som att om man väl prickar ÄL så borde de väl va stor chans oavsett om man mår dåligt. Men är svårt att veta :)

Vad tror du?

Ja prickar man äl borde man ha stor chans oavsett om hur man mår , men många säger ju att stress aldrig e bra om man vill bli gravid
Svar på tråden PCO och Pergotime