• friduss

PCO och Pergotime

Jag är inne på min andra kur Pergotime. Dubbel dos denna gång. Jag beräknas ha ägglossning tisdag 28/4. Just nu dras jag med ryggvärk och mensvärk. Idag när jag kände på livmodertappen satt den jättehögt upp, kände den knappt, men jag tror inte att den var något mjukare. Är det normalt? Är det ett tecken på ägglossning? Förra kuren hände inget mer än att min slemhinna blivit tjockare. Finns det någon här som inte reagerat på enkelkur men fått ägglossning av dubbel kur Pergotime?

Här bakom tangentbordet sitter en nervös, ängslig och längtande tjej så lite solskenshistorier uppskattas! Även lite tips och råd från er erfarna PCO:are och Pergotime-knaprare

• Svar på tråden PCO och Pergotime
  • Anonym (Lina)
    Cookie06 skrev 2015-05-19 22:41:14 följande:

Tack, ja man vill ju så gärna att allt ska gå bra. Och det är ju väldigt känslosamt eftersom man inget hellre vill än att bli gravid och såklart få ett barn att uppfostra och älska.

Ja du han fick inte tag på läkaren jag hade förra gången men enligt honom så skulle jag fortsätta med enkelkur även nästa omgång. Men han skulle höra av sig om det blev ändrade planer när han pratat med andra läkaren.

Ja jag hoppas så innerligt att vi kan lyckas bli gravida! Och roligt om det blir på första kuren :)

Nu på torsdag åker jag och sambon till Barcelona för en weekend så det blir skönt att komma iväg och byta miljö en stund.

Ha det så bra! Kram

Ja de är verkligen mycket känslor som är iblandade. Har aldrig någonsin skiftats så i mitt humör som ubder de senare halvåret, kan vara så hoppfull vissa stunder till att känna total hopplöshet nästa.

Va härligt att ni ska iväg på semester, kan behövas lite flykt från verkligheten ibland :) hoppas du får en underbar resa! Kram
  • Cookie06

Läkaren ringde igår för att säga att både han och den förra läkaren jag hade, tyckte att läget såg mycket bra ut. Så jag är inbokad för blodprov 1/6 för att se om jag haft ägglossning. Nu känns det lite bättre iallafall :)

• MalinS

Hej, jag undrar vart ni har sökt hjälp för att få Pergotime? Jag tror att jag har PCO, jag har mens ca 3-4 grr/år. Och alla tecken på PCO stämmer in. Jag skulle sökt hjälp när vi försökte få våran son men vi lyckades själva. Vi har försökt skaffa syskon i ca 1 år eftersom vi visste att det kan ta tid. Nu blev jag gravid men fick missfall förra veckan i vecka 6. Och nu känner jag att det är dags att söka hjälp då vi inte vet när vi får en ny chans. Det kan vara om 1 månad, det kan vara om 6 månader.. Vi har bara en enda privat gyn här, hon skulle ringa upp nu i veckan men har ännu inte ringt och jag börjar känna mig desperat efter hjälp..

• Cookie06
    MalinS skrev 2015-05-21 11:11:38 följande:

Hej, jag undrar vart ni har sökt hjälp för att få Pergotime? Jag tror att jag har PCO, jag har mens ca 3-4 grr/år. Och alla tecken på PCO stämmer in. Jag skulle sökt hjälp när vi försökte få våran son men vi lyckades själva. Vi har försökt skaffa syskon i ca 1 år eftersom vi visste att det kan ta tid. Nu blev jag gravid men fick missfall förra veckan i vecka 6. Och nu känner jag att det är dags att söka hjälp då vi inte vet när vi får en ny chans. Det kan vara om 1 månad, det kan vara om 6 månader.. Vi har bara en enda privat gyn här, hon skulle ringa upp nu i veckan men har ännu inte ringt och jag börjar känna mig desperat efter hjälp..

Jag ringde kvinnokliniken i min stad, fick väntetid på 2-3 månader men sedan har det gått väldigt snabbt. Vi lämnade spermaprov och blodprov 3 veckor innan läkarbesök, sedan fick vi genom ett VUL veta att jag har PCO. Fick utskrivet Pergotime direkt och har nu ätit en kur som tydligen kommer ge ägglossning imorgon eller lördag. Ring tillbaka till din gyn! Bättre att vara lite "på"! Lycka till! Kram
  • Anonym (Lina)
    Cookie06 skrev 2015-05-21 08:43:05 följande:

Läkaren ringde igår för att säga att både han och den förra läkaren jag hade, tyckte att läget såg mycket bra ut. Så jag är inbokad för blodprov 1/6 för att se om jag haft ägglossning. Nu känns det lite bättre iallafall :)

Men va skönt att dom hörde av sig, måste kännas som en lättnad att höra att allt såg bra ut. Jag ska lämna blodprov den 27/5. Hoppas på att man får reda på resultatet ganska fort men vet inte alls hur lång tid de brukar ta.
  • Anonym (Lina)
    MalinS skrev 2015-05-21 11:11:38 följande:

Jag bokade en vanlig tid hos min gynekolog eftersom de inte hade gått ett år än så brukar man inte få startat en utredning annars på kvinnokliniker. Så jag berättade bara läget och gjorde VUL och lämnade blodprov, så fort de var bekräftat att jag har PCO (vilket jag förstått länge) fick jag provera för att framkalla en mens och sen började jag med min första kur Pergotime. Jag hade precis som du oregelbunden mens, ibland kom den med ca 1,5 månads mellanrum och ibland to de 3 månader.

Va tråkigt att du fick missfall, hade själv ett missfall i v 6 för ca 1,5 år sen så vet hur jobbigt de är. Jag tycker du ska ringa igen och ligga på lite.

Kram
  • MalinS

Tack för era svar! Jag har försökt ringa tillbaka till gyn men får inget svar. Och gyn på sjukhuset får jag ingen hjälp hos, fick inte ens komma och kolla upp efter mitt missfall. Känns hopplöst just nu. Det enda jag känner att jag kan göra är att ringa min vårdcentral men jag tror inte att dom kan hjälpa mig..

• Anonym (Lina)
    MalinS skrev 2015-05-22 14:12:14 följande:

Tack för era svar! Jag har försökt ringa tillbaka till gyn men får inget svar. Och gyn på sjukhuset får jag ingen hjälp hos, fick inte ens komma och kolla upp efter mitt missfall. Känns hopplöst just nu. Det enda jag känner att jag kan göra är att ringa min vårdcentral men jag tror inte att dom kan hjälpa mig..

Va tråkigt att de är så svårt att få kontakt med dom. Det är nog bara att ligga på och försöka boka en tid hos en gynekolog.

Kram
  • Anonym (Lina)

Cookie06: har duhaft en bra semester? :)

Och hur har de gått förövrigt? Märkt av någon ÄL?

Kram

• MalinS
    Anonym (Lina) skrev 2015-05-22 17:58:18 följande:

Va tråkigt att de är så svårt att få kontakt med dom. Det är nog bara att ligga på och försöka boka en tid hos en gynekolog.

Kram

Jag fick äntligen tag på gyn och fick en tid om 3 veckor :) Känns skönt att få veta och i så fall få hjälp :)
Svar på tråden PCO och Pergotime