• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • WiMe06
    qatteriin skrev 2016-01-18 09:21:55 följande:
    Haha inget fel att vara omodern, min bästa vän är precis lika omodern och det funkar ju det med, haha. Säkert hälsosammare också.

Fy vad jobbigt det låter alltså! Jag förstår om du väljer bort det, jag hade aldrig orkat hålla på med amningsnapp och sånt, det vet jag att jag tänkte redan med Axel...

Nä nu har förvärkarna gett sig helt, så jädra tråkigt! Lär väl bli en vecka med såna nätter säkert så jag är helt slut när det blir på riktigt... Ah vi får se. Vore ändå skönt om det startar med vattenavgång den här gången med så man kan vara säker på att det är på g i alla fall.
    Ja, men hittills funkar det bra tycker jag

Ja, det förstör en hel del av amningen tycker jag, jag fick ju ha amningsnapp med första sonen också men då upplevde jag det inte riktigt lika jobbigt som jag gör denna ggn, hade amningsnapp med andra sonen med den korta tid han ammande. Det funkar tydligen inte utan. Jag är så platt om mina bröstvårtor och dem flesta tror att eftersom hon var lite har hon svårare att få tag och i början är orken inte så stor heller så då kör hon slut sig på att försöka få ett bra tag bara.

Åhh, så trist med förvärkarna. Nej, men det hoppas vi att du inte behöver ha det så i en hel vecka.
  • Mallis87

Är påväg in till fl nu, de ville kolla om det är vattnet som börjat droppa, och även för att jag har lite rosablandad flytning/vatten. Har värkar lite då och då men oregelbundna och de gör inte så ont.

• Mallis87
    qatteriin skrev 2016-01-18 06:06:45 följande:

Här har jag haft jobbiga förvärkar i några timmar men inte så ofta och de gick att andas igenom, även om alvedon inte hjälpte. Kunde sova emellan dem också. Nu har det lugnat sig sen jag kom upp (jäkla unge att vakna vid fem!!). Men åh jag vill ju att vattnet ska gå, haha! Fick en blodblandad flytning så nån effekt har det väl haft iaf, alltid nåt. Maken är på väg till jobbet och mamma kommer hit idag igen för att underhålla sonen, skönt att ha lite avlastning känner jag, nu när det är städat hemma och vi inte behöver fokusera på det, haha!

Åh va drygt när det stannar av! Hoppas det kommer igång igen!
  • minahjärtan0609
    WiMe06 skrev 2016-01-18 09:32:24 följande:

Ja, det förstör en hel del av amningen tycker jag, jag fick ju ha amningsnapp med första sonen också men då upplevde jag det inte riktigt lika jobbigt som jag gör denna ggn, hade amningsnapp med andra sonen med den korta tid han ammande. Det funkar tydligen inte utan. Jag är så platt om mina bröstvårtor och dem flesta tror att eftersom hon var lite har hon svårare att få tag och i början är orken inte så stor heller så då kör hon slut sig på att försöka få ett bra tag bara.

Åhh, så trist med förvärkarna. Nej, men det hoppas vi att du inte behöver ha det så i en hel vecka.
    Det ligger ingen prestige i att kunna/vilja amma. Bara så du inte känner dig stressad och pressad över amningen. Tycker du ska känna dig nöjd att du kunnat amma såhär länge. Känns det som om hon blir mer nöjd med ersättning så är det lika bra, om inte bättre för er. Bara mina tankar,..

Nu ska jag försöka traven liten powernap. I natt var fröken vaken mellan 3-5. Känns ändå okej, det är ju bara för en kort tiden börjar bli trött. Dessutom startade inte bilen i morse så sonen är hemma idag. Tur min man fortfarande är ledig!
  • Nettiis
    mirakelspektakel skrev 2016-01-17 23:47:39 följande:
    stackare. Det är verkligen fruktansvärt när man inte kan sova om nätterna.
    Hur äter du på kvällen, natten?
    Jag äter inget efter middagen förutom ett smörgåsrån precis innan jag lägger mig, det minskar mitt illamående lite. Det ligger några rån på nattduksbordet men inatt hade hunden ätit upp dom.. Så inatt har varit tufft och jag vakande nyss..
  • amalie79
    qatteriin skrev 2016-01-18 09:21:55 följande:

Haha inget fel att vara omodern, min bästa vän är precis lika omodern och det funkar ju det med, haha. Säkert hälsosammare också.

Fy vad jobbigt det låter alltså! Jag förstår om du väljer bort det, jag hade aldrig orkat hålla på med amningsnapp och sånt, det vet jag att jag tänkte redan med Axel...

Nä nu har förvärkarna gett sig helt, så jädra tråkigt! Lär väl bli en vecka med såna nätter säkert så jag är helt slut när det blir på riktigt... Ah vi får se. Vore ändå skönt om det startar med vattenavgång den här gången med så man kan vara säker på att det är på g i alla fall.

Nää så segt!

Ja det där med vattenavgång sa BVC sköterskan händer 1 på 10 kvinnor. Tydligen var jag denna 1 på 10 för det var en sådan där avgång som i amerikanska filmer, satt på huk på golvet i köket och det bara plaskade :D
  • qatteriin
    WiMe06 skrev 2016-01-18 09:32:24 följande:

Syrran hade så med sin etta vet jag, han var väldigt liten (kom tre veckor tidigt men var lite extra liten) och fick inte tag. Hon kämpade och pumpade i flera veckor men livet blev mycket lättare för dem när de körde helt på ersättning, men jag vet att hon kämpade med dåligt samvete sen... vilket jag verkligen inte tycker man ska ha, amning och ersättning går ju precis lika bra, men det var ju det där med böket med flaskor... :-/
  • mirakelspektakel
    Seven Costanza skrev 2016-01-18 05:25:48 följande:
    Tusen tack - jag gör mitt bästa för att hålla ihop och att sonen inte ska drabbas av detta utan jag vill ju njuta av honom och att han ska känna sig älskad. Jag ville skriva och berätta för er för att förhoppningsvis få bekräftat av andra gravida/mammor att det jag upplevt INTE är normalt trots att alla sa det. Maken och jag försöker gå igenom nu hur jag uttryckte mig och om jag undanhöll något av det som hände (inte helt hundra på om jag berättade för dem att jag hade så ont att jag inte kom upp tillräckligt snabbt och därför kissade på mig på väg till toan, för det var ju min man och inte ssk som hjälpte mig då och det KAN vara att jag inte sa något för att jag tyckte att det var förnedrande). Förstår precis hur du känner med bajset, för mig var det ju kiss då men det är ju samma sak. Himla roligt förslag du kom med, konstigt att han inte nappade Visst är skratt och humor läkande - det har varit ännu en av våra jobbiga saker för min man är en lustigkurre och jag älskar hans humor, så jag får skälla på honom HELA tiden att han inte får skämta ens minsta lilla för det gör så ont i magen när den drar ihop sig av att skratta eller gråta och han glömmer det gång på gång och så får jag ont. Att inte ens kunna försöka skratta åt eländet är riktigt jobbigt. Längtar så tills jag kan skratta igen .
    Din stackare som fortfaranade har så ont att du inte kan skratta! När du kan det ska du se att en del av det du känner har var föremjukande går alldels utmärkt att skämt och skratta åt. Kanske inte med någon annan än din man, men jag skulle tro att det kommer vara tillräckligt för att du ska känna att ni är på samma nivå igen. Annars får du som sagt hjälpa honom på toa... :)

Vet du, det låter en smula som att ni letar vad ni gjort för fel. Så klart att man slutar berätta hur jävla ont man har om man har fått nerkört i halsen att det minsann ska göra ont och att man nu ska glädjas åt sitt barn istället (som om man var otacksam för att man fått barn) och sluta åma sig. Det är inte är ni som gjort något fel, det är sjukhuset som gjort fel, som inte tagit dig på allvar och inte sett hur jävla ont du haft. Även om du inte berättat att du inte hann gå på toan utan att du kissat på dig, så kan de omöjligt missat hur svårt du haft att röra dig, att du inte återhämtat dig normalt osv.

Jag hoppas att du får träffa någon som är ödmjuk och som vill svara på era frågor. Dock tror jag att ni ska ha med er i bakhuvudet att man ogärna vill ta på sig felet, jag får för mig att det är ännu värre i USA där de kan bli stämda. Begär ut era journaler så att ni i värsta fall kan få en utomstående läkares bedömning. 

Jag tycker inte heller att du ska underhålla hur jävlig din förlossning var, nu vet ju dessutom varför du haft så fruktansvärt ont. Även fast det inte är upplyftande att få höra din historia precis innan man ska föda så är det ju ändå en förlossning kan sluta och på något sätt så kommer ni komma i mål (bara lite senare än önskat) med en frisk bebis och en frisk mamma.

styrkekramar <3
  • qatteriin
    amalie79 skrev 2016-01-18 10:03:53 följande:

Nää så segt!

Ja det där med vattenavgång sa BVC sköterskan händer 1 på 10 kvinnor. Tydligen var jag denna 1 på 10 för det var en sådan där avgång som i amerikanska filmer, satt på huk på golvet i köket och det bara plaskade :D

Ja jag vet, det är bra ovanligt, men det känns så underligt om det inte skulle börja så den här gången, haha! Mest för att Axels började så, och båda mammas och båda syrrans... Men vi får se! Coolt med Hollywoodupplevelsen, haha, skönt att du inte var ute på stan!
  • amalie79
    qatteriin skrev 2016-01-18 06:00:13 följande:

Förresten, finns Barnläkarbilen kvar i Gbg? Jag minns inte om det var bvc som gav oss info eller om jag hittade på nätet men när Axel var liten så fanns det en barnläkarbil som kunde komma hem och göra vissa undersökningar så man kunde slippa åka till akuten, vet att vi hade hem den nån gång när Axel var förkyld och hade ont i öronen, det var så smidigt!

Inte hört talas om denna??