• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • amalie79
    Seven Costanza skrev 2016-01-17 16:08:02 följande:

Nu har jag kommit upp liiite över vattenytan och orkat gå in här igen och läsa och blev så glad att du ändå verkar tycka att det mesta gått bra efter omständigheterna! Det var en stor pojke så kanske inte så konstigt egentligen att det blev en sådan påfrestning, men det är ju inte alltid lättare att hantera något som händer bara för att det är logiskt att det blev så. Du är så stark som tog dig igenom allt trots att du var så rädd!

Just detta med att efter en helt komplikationsfri graviditet få en svår förlossning och känna sig svag och orörlig, "hospitaliserad", tyckte/tycker jag är fruktansvärt för jag var när det kom till kritan helt oförberedd på det även om jag rent intellektuellt hade sagt till mig själv flera gånger under graviditetens slutskede att alla graviditeter är olika och att man inte kan veta hur ens egen förlossning kommer gå.

Jag har hjälpt till att plocka lite här hemma efter att vi kommit hem men kom på mig själv med att böja mig (som jag inte får efter snittet) bara för att jag vill försöka komma tillbaka till det normala. Bara en sådan sak som att jag alltid brukar gå jättesnabbt jämfört med andra och nu kan vi bara gå 5-15 minuter en gång per dag, dels för att han vill amma hela tiden (mellan 11-15.30 igår ammade han en gång i timmen) och dels för att jag har så ont i magen att jag måste gå superlångsamt och pausa efter en stund. Det känns så jobbigt för jag hade ändå förväntat mig en relativt smidig förlossning och återhämtning eftersom jag hade en så lätt graviditet. Skriver mer i ett eget inlägg men ville skriva till dig först för vi verkar ju haft det så lika innan vi fick barn. Hoppas du känner dig starkare snart!

Har läste bägge dina inlägg, din upplevelse är ju helt vansinnig. Du är så jäkla stark som klarat av detta i ett främmande land, hittar inte ens ord för allt du varit med om. Min upplevelse var tuff på sitt sätt men inte ens i närheten.

Det stämmer det du säger, om oss, har tänkt samma sak. Jag har ju sagt innan, det gick för lätt, der måste bli svårt nånstans. Tyvärr fick jag väl rätt men man får försöka bearbeta det och gå vidare. Framförallt du som önskar fler barn- jag står fast vid att detta gör jag aldrig om:)

Ta det lugnt och låt det ta tid att bli frisk. Har ju inte alls dina skador men klarar just nu max en promenad runt området när jag ska dra vagnen också. Det får vara så helt enkelt.

Fördelen för oss, som min läkare sa när vi pratade förlossningsrädsla, är att vi som haft en lätt graviditet har grundstyrkan i behåll. Inga förtvinade muskler osv. Vill gärna tro vi har nytta av det nu också.

Bra att du verkat klara att ta till dig din bebis trots allt hemskt som hänt. Och du, din man och du kommer bara komma närmare varann, han har sett allt redan. För mig känns det bara skönt att inte ha något att dölja längre. Nu har han sett mig skrika av smärta , bajsa på mig, blöda litervis med blod, han matade mig när jag inte kunde äta själv, han får kolla så såren i rumpen ser okej ut.

Jo, en sak fick han aldrig reda på- min vikt :) den vet han än idag inte ;)
  • kindofnothing
    Seven Costanza skrev 2016-01-17 17:20:49 följande:

Fortsättning på inlägg 10217: Dagen efter, dvs i onsdags var en bra dag men sedan i torsdags em började jag frysa och få ännu ondare runt såret och mina bröst var även jättevarma. Ringde sjukvården och blev rådd att åka till akuten. Kände ju dock inte mig döende så vi bestämde oss för att äta middag och amma innan vi åkte dit och kom dit vid 20-tiden. Det hade stått på deras hemsida att väntetiden på akuten var 46 minuter men det kan ju inte ha stämt för det tog två timmar innan jag fick lämna blod och urin och ytterligare en timme tills det var min tur. Bebisen sov i bilbarnstolen hela tiden medan vi försökte rätta till munskyddet vi satt på för att försöka hindra alla äckliga akuten-smittor från honom men det var ju för mycket större barn så det var svårt att få det att sitta bra. Sådan ångest att ha med sin bebis till akuten av alla ställen men jag hade ingen annan som kunde åka dit med mig och ville inte skiljas från bebisen.

I varje fall så vid 23-tiden är det min tur, följ med här säger de, äntligen tänkte jag, ända tills de säger att nej din man får åka hem med bebisen nu för barn är inte tillåtna i undersöknings- och behandlingsrummen på akuten (om de inte är patienter och då är det ju barnakuten som gäller). Skojar ni, skriker jag och får panik och börjar gråta, varför i helvete har ingen kläckt ur sig det under de tre timmarna vi suttit och väntat??!! Så då fick jag ju säga till dem att de fick ge min undersökningstid till någon annan och så fick jag vänta på nästa lediga undersökning så att jag kunde amma först, för nu hade inte min SEX DAGAR GAMLA BEBIS ätit på fyra timmar och vi har ingen annan mat till honom. Att behöva stå där och kriga för det och förklara för idioter när jag hade ont överallt och inte sovit på en vecka, fy fan. Sedan var det bara att dra ner byxorna och sitta och amma med rumpan bar på toastolen för de amerikanska offentliga toaletterna har inga lock och de spolar automatiskt, inget man vill råka få på sina byxor. Förnedring inför mannen igen (detta är ju hur JAG upplever det - mannen försöker hålla skenet uppe och säger att jag är jätteduktig som håller ihop och kämpar på trots att jag har så ont). Sedan fick jag alltså vara ensam på akuten i tre timmar utan bebisen medan mannen åkte till sitt kontor som ligger nära och försökte underhålla bebisen som tydligen vaknade efter en stund och var ledsen. Mitt i natten fick vi sedan äntligen åka hem. Värsta kvällen i mitt liv.

Så jo, något var ju fel redan från början och jag är så jäkla bitter nu att alla där vi låg efter förlossningen avfärdade det som normalt och att jag måste ta tag i mig själv och fokusera på bebisen, men det kanske var svårt att diagnosticera innan det syntes på huden. Det visade sig att jag blivit infekterad med grupp A streptokocker eller stafylokocker (oklart vilket eftersom man inte kan dra odling) under kejsarsnittet och alltså har haft en infektion i kroppen ända sedan barnet föddes!!! Hade även mjölkstockning så fick hjälp med elektrisk bröstpump (det enda positiva med allt detta var att vi fick ut hela 140 ml som nu är i frysen hemma om er skulle behövas). Fick antibiotika där samma preparat kunde behandla både magen och brösten och ska äta det till torsdag. Ska på undersökning på onsdag och se hur det ser ut. Det är mindre rött idag men gör fortfarande ont även att bara stryka lätt med fingret över huden. Fredag och lördag har sedan som sagt varit bättre dagar med mindre smärta och har kunnat börja njuta lite och förstå att jag faktiskt _fått en son_ och inte bara fått en massa smärta, hjälplöshet och förnedring.

Har berättat allt för mamma på Skype i fredags, tog tre timmar att älta allt och nu känns det lite bättre, men ska fråga den läkare på min klinik som jag ska träffa på onsdag hur vi går till väga för att få förklarat för oss varför igångsättningen inte fungerade och varför ingen misstänkte att något var fel efter kejsarsnittet när jag hade så ont. Vi känner att vi måste få rätsida på detta om vi ska våga försöka få syskon till vårt barn i framtiden för så här vill jag inte riskera att behöva må igen.

Tack till dig som orkat läsa allt detta, känns skönt att skriva här för det är "bara" tre nära vänner i Sverige och min mamma som jag berättat för, och vad fan säger man liksom när vänner och bekanta här i USA och i Sverige frågar sådär som man brukar gära "om allt gått bra"? Man vill ju bara säga att nej fy fan värsta upplevelsen i mitt liv förutom att jag är lycklig och ödmjuk över mitt (så vitt vi vet) friska barn, men det kan man ju inte säga och jag vill inte berätta för alla heller, särskilt inte när många andra i vänkretsen också är på väg mot första barnet. Har bara sagt att det känns jobbigt att det blev kejsarsnitt för vi var inte beredda på det, och att vi är väldigt trötta för att han inte sover på natten. Jodåsåatte...

Herregud vad du genomlidit Seven... så långt bort från nära o kära också. Hoppas verkligen du får stöd och hjälp att ta dig över detta så du får mod att skaffa detdär syskonet du/ni nämnt att ni vill ha. Och jag är säker på att din man är stolt över dig o säkert imponerad av vad du genomlidit o fortfarande genomlider. Krya på dig!
  • WiMe06
    minahjärtan0609 skrev 2016-01-17 18:32:51 följande:

Hej på er!
    Har tagit en paus härifrån och fokuserat på det nya livet med bebis. Har läst lite då och då men har missat massor av det ni skrivit så jag är ledsen on jag missar att säga grattis om någon mer fått bebis.

Seven- vilken fruktansvärd upplevelse du fått genomgå. Du är stark son kämpar på i ett främmande land utan nära och kära hos dig.

Amalie- samma till dig. Du verkar fixa det bra trots en tuff start. Det är omvälvande att få bebis även om allt gått bra så ge det tid.

Wime06- skönt att ni är utskrivna och att w växer fint.

Här är det bebisbubbla på alla sätt och vis. Känns nästan provocerande att skriva när jag vet hur flera av er har det men det är bara så underbart! Ja jag är trött, men samtidigt så lycklig över detta underbara lilla mirakel.

Dock är det en sak som får mig att stressa ihjäl mig inombords och jag hoppas att någon av er kan komma med råd/erfarenheter. Just nu samsover jag med dottern. Jag ammar liggande och både hon och jag somnar ifrån det hela. Det leder till att hon ligger i princip hela natten vid mina bröst. Är så rädd för psd då jag fått höra att man ska undvika samsovning. Jag försökte med babynestet i natt men det är helt omöjligt att få henne att ligga där. Hon vill ligga på mig helst. Är det någon annan av er som sover nära som kan lugna mig att det inte är farligt? Eller borde jag jobba på att få henne att ligga själv?

Jag har funderat på samma sak, liggammar också på natten för jag klarar helt enkelt inte av att sitta upp och amma på natten sen vi började amma fritt. När jag sondade var jag ju tvungen att kliva upp så då var det lättare.
    Men nu fixar jag det inte och jag somnar också, och blir jätterädd när jag vaknar till. Sista nätterna har jag fått ställa klockan på en timme typ för att se om hon ätit klart och isåfall flytta över henne till babynestet eller som igår till sängen.

Nu ligger skönheten i sitt nest i sin säng. Lär ju inte hinna få nån sömn själv innan hon vaknar igen då det är dags att få odjuren i säng nu.
  • WiMe06
    mirakelspektakel skrev 2016-01-17 18:05:57 följande:

Redo för att gå ut i 20 minus!? Alltså jag fattar inte magen faktiskt kan bli större än så här... 12 dagar kvar till bf!

Haha, vad härlig du är. Så läcker bild

Vad jag saknar magen ibland. Konstigt egentligen att man gör det när man fått sin bebis, men det är väl för att jag blev snuvad på dem sista veckorna. Var ju inställd på dem denna ggn.
  • minahjärtan0609

Skönt att höra att fler gör som jag även om jag ändå är kluven till om det är rätt eller ej. Med första barnet var jag jätteduktig på att sitta upp och amma och få henne att sova i egen säng. Med nr 2 samsov jag mest för att ens orka tillvaron med två små. Men jag tycker även att samsovning är supermysigt även om oron finns där. Samtidigt är man kanske orolig oavsett när de är såhär små. Jo nykter och rökfri är jag. Täcke har vi på oss för det är ju så kallt...

Apropå napp. Har ni börjat med det ännu? Jag provade i natt när hon snuttat i timmar och jag började bli öm. Hon tog den direkt och somnade nöjd. Tänker bara att den inte ska konkurrera ut amningen. I morgon ska vi dock få hembesök av BVC sköterskan så då hoppas vikten är bra så man få kvitto på att amningen funkar.

• amalie79
    minahjärtan0609 skrev 2016-01-17 20:54:55 följande:

Skönt att höra att fler gör som jag även om jag ändå är kluven till om det är rätt eller ej. Med första barnet var jag jätteduktig på att sitta upp och amma och få henne att sova i egen säng. Med nr 2 samsov jag mest för att ens orka tillvaron med två små. Men jag tycker även att samsovning är supermysigt även om oron finns där. Samtidigt är man kanske orolig oavsett när de är såhär små. Jo nykter och rökfri är jag. Täcke har vi på oss för det är ju så kallt...

Apropå napp. Har ni börjat med det ännu? Jag provade i natt när hon snuttat i timmar och jag började bli öm. Hon tog den direkt och somnade nöjd. Tänker bara att den inte ska konkurrera ut amningen. I morgon ska vi dock få hembesök av BVC sköterskan så då hoppas vikten är bra så man få kvitto på att amningen funkar.

Vi har börjat lite. Vår sköterska sa att det var inga som helst problem att börja med det nu, förr rekommenderade de att man väntar tills amningen funkade men så gör man inte längre.

Han tycker den är okej då och då
  • amalie79
    mirakelspektakel skrev 2016-01-17 18:05:57 följande:

Redo för att gå ut i 20 minus!? Alltså jag fattar inte magen faktiskt kan bli större än så här... 12 dagar kvar till bf!

Underbar bild, din mage är jättefin
  • WiMe06
    minahjärtan0609 skrev 2016-01-17 20:54:55 följande:

Jag har täcke när vi sover men lillan får ha en egen filt. Hon vaknade när jag läste saga för killarna så maken tog upp henne till vår säng och nu ligger hon mellan oss och sover så gott. Jag kan inte sluta titta på henne.
    Kan inte riktigt fatta att hon är vår.

Vi använder napp, och det fungerar bra. Har inte märkt att det stört amningen. Vi började med det redan på neo.
  • minahjärtan0609
    WiMe06 skrev 2016-01-17 21:58:45 följande:
    Jag har täcke när vi sover men lillan får ha en egen filt. Hon vaknade när jag läste saga för killarna så maken tog upp henne till vår säng och nu ligger hon mellan oss och sover så gott. Jag kan inte sluta titta på henne.
    Kan inte riktigt fatta att hon är vår.

Vi använder napp, och det fungerar bra. Har inte märkt att det stört amningen. Vi började med det redan på neo.
    Låter bra med nappen, då kör jag på det i natt.
    Visst är det ljuvligt. Nu ska jag gå och lägga mig med min goding. Hoppas på en del sömn i natt men tvivlar på att det blir särskilt mycket. I natt hade hon vakentid mellan 2-4 mycket bra tid att vara vaken på tycker fröken. Jag hoppas att hon snart vänder på dygnet!
  • WiMe06
    minahjärtan0609 skrev 2016-01-17 22:18:45 följande:
    Låter bra med nappen, då kör jag på det i natt.
    Visst är det ljuvligt. Nu ska jag gå och lägga mig med min goding. Hoppas på en del sömn i natt men tvivlar på att det blir särskilt mycket. I natt hade hon vakentid mellan 2-4 mycket bra tid att vara vaken på tycker fröken. Jag hoppas att hon snart vänder på dygnet!
    Tycker inte du behöver vara rädd för att använda nappen
    Låter som vår lilla tös, hon har haft sin tid mellan 1-4, nu har hon minskat ner den till mellan 1-3 vissa nätter
    Ska också försöka sova nu, dock brukar lillan vakna runt 11 för att vilja äta lite, så det är väl precis man hinner slumra till