• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • WiMe06
    mirakelspektakel skrev 2016-01-17 13:20:46 följande:
    Jag förstår dig verkligen! Kanske kan ni ha sex i duschen eller nåt om det bara är avslaget som avskräcker? Det känns som en evighet sen vi hade sex med, iom att magen har vart så öm den senaste veckan så har det inte alls vart aktuellt med sex, var inte så vansinnigt sugen innan dess heller. Magen är faktiskt ivägen mer än vad jag kunnat föreställa mig, och ont gör det i fogarna med.. Men jag drömmer sexdrömmar... haha.
    Tyvärr hjälper inte duschen så länge man har avslag, man får inte ha sex för infektionsrisken. Man får väl helt enkelt försöka va påhittig och hitta andra alternativ
  • WiMe06
    qatteriin skrev 2016-01-17 13:32:47 följande:
    Ja det var inget vidare och jag minns att jag hade sån sexlust då också, jag som aldrig brukar ha så mycket av det! Här är det nog flera månader sen vi hade sex, jag saknar det, men min kropp har inte pallat det och maken har inte varit så på heller. Vet sen tidigare att han varit orolig att riskera graviditeten (pga vår historia) och det dämpar såklart lusten. Men jag vill ha tillbaka min kropp nu - så jag kan få hans också, hehe.
    Ja, men det är ju så typiskt att man inte kan ha när man känner lust. Förstår er att ni inte vågar ha riktigt med tanke på er tidigare historia. Min man vågade inte sista tiden för han var rädd förlossningen skulle starta tidigare, haha, tji fick han när bebis kom tidigare ändå.
  • mirakelspektakel
    amalie79 skrev 2016-01-17 15:17:56 följande:
    Du gissade rätt, det var hockey för den ene, men han har just bytt till innebandy. Kräver mindre engagemang men han måste ju fortfarande skjutsas hem iaf- en nackdel med att bo i ett " mindre bra" område... Men pp sikt kommer vi flytta och han börjar sexan till hösten och blir alltmer självständig.

Lille spelar fotboll i hyfsat lokal förening.

Sen är både min sambo och hans pappa riktiga föreningsmänniskor, som sätter sig i styrelser osv. Ksn inte engagera sig halvdant...
    Låter som att en del i problemet ligger i att din sambo är en riktig föreningsmänniska och kanske förväntar sig att hans ex också ska vara lika engagerad. Om bonusarnas mamma hade vart normalt funtad så hade jag tänkt att man kan kräva att hon skulle se till så att barnen går på sina träningar och matcher och att hon betalar halva avgiften för idrotten. Sen skulle jag inte tyckt det vore konstigt alls om hon istället för att stå i en kall hockeyrink och tittat på träningen vart ute och lekte med tvååringen, gått en promenad, åkt och handlat eller helt enkelt gjort nåt helt annat. 

Jag tror att man gör sina barn en björntjänst om man gör en massa saker som man själv inte vill göra bara för barnens skull. Jag tror att det är mkt bättre att hitta saker som man kan göra tillsammans med barnen som både den vuxne och barnet uppskattar att göra. Jag tror att bland det viktigaste man kan lära sina barn är att känna sig trygg och älskade även när de inte får all uppmärksamhet eller allt är på deras villkor. 
  • Seven Costanza
    amalie79 skrev 2016-01-12 07:11:46 följande:

Jag sa aldrig att jag inte slog någon.... ;)

Sambon fick ett par smällar och nästan en bm också, som kom in på slutet, men det var sambon jag skulle slå till, hon råkade bara stå där...

Men tack:) jo det känns helt ok. Bara såren i baken som gör ont och tröttheten efter, man orkar gå två steg typ. Går omkring lite inne och plockar mellan varven för att inte bara vilja ligga även om man vilar mycket med. Är ju inte van vid detta svaga, att kroppen gör ont och man känner sig blodfattig. Jag är ju vanligtvis en både frisk och stark person fysiskt. Sambon är på och ser till så jag inte ska ta i för mycket, fick typ gå med soppåsen igår men det var knappt :)

Tack snälla <3

Nu har jag kommit upp liiite över vattenytan och orkat gå in här igen och läsa och blev så glad att du ändå verkar tycka att det mesta gått bra efter omständigheterna! Det var en stor pojke så kanske inte så konstigt egentligen att det blev en sådan påfrestning, men det är ju inte alltid lättare att hantera något som händer bara för att det är logiskt att det blev så. Du är så stark som tog dig igenom allt trots att du var så rädd!

Just detta med att efter en helt komplikationsfri graviditet få en svår förlossning och känna sig svag och orörlig, "hospitaliserad", tyckte/tycker jag är fruktansvärt för jag var när det kom till kritan helt oförberedd på det även om jag rent intellektuellt hade sagt till mig själv flera gånger under graviditetens slutskede att alla graviditeter är olika och att man inte kan veta hur ens egen förlossning kommer gå.

Jag har hjälpt till att plocka lite här hemma efter att vi kommit hem men kom på mig själv med att böja mig (som jag inte får efter snittet) bara för att jag vill försöka komma tillbaka till det normala. Bara en sådan sak som att jag alltid brukar gå jättesnabbt jämfört med andra och nu kan vi bara gå 5-15 minuter en gång per dag, dels för att han vill amma hela tiden (mellan 11-15.30 igår ammade han en gång i timmen) och dels för att jag har så ont i magen att jag måste gå superlångsamt och pausa efter en stund. Det känns så jobbigt för jag hade ändå förväntat mig en relativt smidig förlossning och återhämtning eftersom jag hade en så lätt graviditet. Skriver mer i ett eget inlägg men ville skriva till dig först för vi verkar ju haft det så lika innan vi fick barn. Hoppas du känner dig starkare snart!
  • amalie79
    mirakelspektakel skrev 2016-01-17 15:44:09 följande:

Låter som att en del i problemet ligger i att din sambo är en riktig föreningsmänniska och kanske förväntar sig att hans ex också ska vara lika engagerad. Om bonusarnas mamma hade vart normalt funtad så hade jag tänkt att man kan kräva att hon skulle se till så att barnen går på sina träningar och matcher och att hon betalar halva avgiften för idrotten. Sen skulle jag inte tyckt det vore konstigt alls om hon istället för att stå i en kall hockeyrink och tittat på träningen vart ute och lekte med tvååringen, gått en promenad, åkt och handlat eller helt enkelt gjort nåt helt annat. 

Jag tror att man gör sina barn en björntjänst om man gör en massa saker som man själv inte vill göra bara för barnens skull. Jag tror att det är mkt bättre att hitta saker som man kan göra tillsammans med barnen som både den vuxne och barnet uppskattar att göra. Jag tror att bland det viktigaste man kan lära sina barn är att känna sig trygg och älskade även när de inte får all uppmärksamhet eller allt är på deras villkor. 

Ja det är delvis sant. Fast hon avsa sig allting i samband med idrotten förra året. Betalar inte heller.

Men nu ska hon tydligen göra det igen, lite iaf. Är glad hockeyn är över för där var man tvungen stt stanna på de flesta träningar, hjälpa till med utrustningen osv.

Innebandyn kan man lämna av på och sen är den i hallen där sambon jobbar så han kan sitta med jobb och få ledig tid andra dagar.

Fotbollen ska ha fysträning vid löpslingorna under våren och då kan vi eller bara sambon passa på att dra 5 km spåret med barnvagnen. Så det finns möjligheter till annat jämfört med hockeyn.

Jag går gärna på någon match och Arvid lär få följa med men är inte förtjust i tanken att bara se sambon tisdag, torsdag och lördag ( träningsfria dagar)

Men han har lovat att Arvid kan komma med honom när matningen tillåter osv. Så får ju jag göra detsamma sen när han är föräldraledig, ta honom kvällstid.
  • Seven Costanza

Hej igen! Ser att vi fått många nya bebisar, stort grattis till alla! Ska försöka läsa ikapp senare idag för det är ju många dagar som jag inte varit härinne. Tack igen till er som skrivit till mig, det betyder mycket!

I fredags fyllde vår son en vecka och fredag och lördag var bra dagar där inget dåligt hände, även i onsdags var bra (söndagen har precis börjat här i USA och ligger fortfarande i sängen, men hoppas att idag också blir bra. Vi kom hem från sjukhuset i tisdags kväll och vår sons första vecka har varit både den finaste och värsta tid i mitt liv. Jag kände ju hela tiden att något var fel eftersom jag hade så ont och inte kom upp ur sängen, och det var det också. Vår första kväll hemma började fruktansvärt för att vi inte tänkte på att beställa mina mediciner till ett dygnet runt öppet apotek när vi skulle lämna sjukhuset (här kan man tydligen inte hämta ut den var man vill om man vill använda sitt recept och därmed inte behöva betala lika mycket, utan måste bestämma ett specifikt apotek) och dels så fick man ingen första dos att ta med sig, vilket jag alltid fått efter svenska sjukhusbesök just för att man inte ska behöva stressa till apotek. Vi lämnade sjukhuset vid 20-tiden, sedan behövde han amma, sedan behövde vi äta, sedan behövde han amma igen och sedan skulle min man åka till Apoteket efter det tänkte vi. Bara det att efter den andra amningen kunde jag omöjligen ta mig upp ur sängen, hade jätteont överallt och överfylld blåsa. Så då fick min man hämta något att kissa i och sedan hjälpa mig att hålla - kändes återigen väldigt förnedrande, vet inte om det var värre än att han såg mig kissa ner mig totalt på sjukhuset för att jag inte hann till toa men det kändes hemskt, även om min man skötte det som om det var naturligt. JAG vet ju dock att det inte alls är det för oss för han är absolut inte en sådan frigjord person som t ex rapar, fiser eller går på toa med olåst dörr så jag började ju storgråta att "du kommer aaaldrig kunna se på mig på samma sätt efter det här" och han försökte trösta att det inte alls gjorde honom något, yeah right. Hemskt.

Sedan kom jag fortfarande inte upp trots att blåsan tömts för vid den tiden hade ju alla mediciner gått ur kroppen, så då fick an lämna mig där i sängen och åka till ett dygnet runt öppet apotek och betala svinmycket mer för mina mediciner och inte kunna få tillbaka på försäkringen för att vi inte använde recept (denna lösning fick vi reda på av sjukhuset när vi ringde dit i panik för att vi inte fick tag på min medicin, sjukt surt). Sedan kom han hem kanske vid 22.30 och jag kunde lämna sängen och duscha av kisset en lååång halvtimme senare när medicinerna äntligen verkat. Så det var ju inte direkt en bra start på vistelsen hemma, fruktansvärt traumatiskt kände jag. Fortsättning följer i nästa inlägg, bäst att posta så jag inte tar upp hela sidan .

• mirakelspektakel
    amalie79 skrev 2016-01-17 16:22:49 följande:
    Ja det är delvis sant. Fast hon avsa sig allting i samband med idrotten förra året. Betalar inte heller.

Men nu ska hon tydligen göra det igen, lite iaf. Är glad hockeyn är över för där var man tvungen stt stanna på de flesta träningar, hjälpa till med utrustningen osv.

Innebandyn kan man lämna av på och sen är den i hallen där sambon jobbar så han kan sitta med jobb och få ledig tid andra dagar.

Fotbollen ska ha fysträning vid löpslingorna under våren och då kan vi eller bara sambon passa på att dra 5 km spåret med barnvagnen. Så det finns möjligheter till annat jämfört med hockeyn.

Jag går gärna på någon match och Arvid lär få följa med men är inte förtjust i tanken att bara se sambon tisdag, torsdag och lördag ( träningsfria dagar)

Men han har lovat att Arvid kan komma med honom när matningen tillåter osv. Så får ju jag göra detsamma sen när han är föräldraledig, ta honom kvällstid.
    och då har vi som sagt inte med en normaltfuntad mamma att göra. Låter som det blir bra för alla att slippa hockeyn. Det är ju en jäkla skillnad för en 11 åring att ta med sig grejer till fotboll/innebandy jämfört med hockey. Tycker det låter helt orimligt att din sambo ska vara iväg och titta på barnens träning 4 kvällar i veckan, visserligen bara varannan vecka (eller?) Är det han allra helst vill göra med sin tid? Eller gör han det för barnens skull? Det låter dock bra att ni kan kombinera barnens träningar med att en andre får ensam tid osv.

När jag var lika gammal som din äldsta bonus så bodde jag i stallet, inte fasen satt min föräldrar och tittade på mig när jag var där. De hämtade och lämnade mig och såg till att jag hade mat med mig så jag klarade mig, ibland fick jag åka ena vägen själv med tåg och buss. Jag älskade det även fast ingen förälder stod bredvid och bekräftade hur duktig jag var.
  • WiMe06

Seven - så underbart att höra ifrån dig. Jar undrat och tänkt så mkt på hur du har det!

Låter som du har det väldigt jobbigt, tänk så troligt stark du är!! Alla mina sympatier för dig, hoppas verkligen att det kommer bli bättre snabbt för dig. Du är en kämpe!! Massa kramar <3