• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • qatteriin
    amalie79 skrev 2016-01-17 23:46:10 följande:

Så har Arvid gjort sin första tur till barnakuten. Temperaturen var 38,2 ikväll o vi åkte upp. Väntar på ett sista provsvar men det tar 1 1/2 timme så de ringer. Säkert ingen fara för allt annat var bra och de sa vi kunde åka. Men så orolig man blir

Förresten, finns Barnläkarbilen kvar i Gbg? Jag minns inte om det var bvc som gav oss info eller om jag hittade på nätet men när Axel var liten så fanns det en barnläkarbil som kunde komma hem och göra vissa undersökningar så man kunde slippa åka till akuten, vet att vi hade hem den nån gång när Axel var förkyld och hade ont i öronen, det var så smidigt!
  • qatteriin
    WiMe06 skrev 2016-01-18 00:16:37 följande:

Min lilla snutta ligger just nu och bråkar vid bröstet, nu har hon tagit båda och är tillbaka på första bröstet igen. Vet inte om det är amningsnappen som stör henne eller vad hon håller på med egentligen.

Denna amningsnappen gör mig högst tveksam till denna amning just nu, jag hatar den, den fäster skitdåligt och hon bara sliter bort den när hon är ivrig och man måste liksom hela tiden hålla den på plats innan hon sugit en stund. Det känns som att den just nu bara förstör hela amningen. Jag vill kunna känna att amningen flyter men den där förbaskade nappen gör att det absolut inte flyter på. Bara krångligt.

Som igår när vi var hos svärisarna och hon skulle amma, då ska man hålla på och krångla med en jävla napp och få den på plats, och så trillar den av och det känns så jäkla utblottande att sitta och försöka få dit den med båda händerna innan man kan lägga till ungen liksom. Har försökt utan men det funkar inte, hon får inget tag, jag är alldeles för platt, har även testat att ta bort den när hon sugit en stund så vårtan liksom åkt ut lite men det funkar inte iallafall.

Förlåt för gnälligt inlägg.

Gud vad jobbigt det låter med amningsnappen! Jag vet att jag fick hjälp med nåt handgrepp som liksom formade till bröstvårtan så det blev lättare för ongen att få grepp, men såklart minns jag inte hur det var!! Jag skulle tipsa dig om Amningshjälpens slutna grupp på fb men du har ju inte det din rackare så vad hjälper det.
  • qatteriin

Här har jag haft jobbiga förvärkar i några timmar men inte så ofta och de gick att andas igenom, även om alvedon inte hjälpte. Kunde sova emellan dem också. Nu har det lugnat sig sen jag kom upp (jäkla unge att vakna vid fem!!). Men åh jag vill ju att vattnet ska gå, haha! Fick en blodblandad flytning så nån effekt har det väl haft iaf, alltid nåt. Maken är på väg till jobbet och mamma kommer hit idag igen för att underhålla sonen, skönt att ha lite avlastning känner jag, nu när det är städat hemma och vi inte behöver fokusera på det, haha!

• qatteriin
    Mallis87 skrev 2016-01-18 04:13:25 följande:

Bf +3 idag. Vaknade vid 2 och kände att det rann till lite. Var på toa och kissade, torkade mig och sedan droppade det lite efteråt. Flytning eller vatten?! Kom även lite lite rosaaktigt slem när jag torkade mig, kanske börjar slemproppen att lossna? Men inte behöver man väll ringa förlossningen för detta än?

Sedan 2.30 har jag sedan haft lite småvärkar. Absolut hanterbara, först med ca 8 min mellanrum och nu har det avtagit och kommer lite sporadiskt, varar dock inte så länge. Hoppas det är på g nu! Får gärna vänta någon timme att dra igång såbarnvakten till dottern får sova en stund till :)

Hoppas det är nåt på g för dig!!
  • Seven Costanza
    Eleonor01 skrev 2016-01-17 17:42:52 följande:

Som mamma blir man en krigare!! Kriga vidare för er alla. Duktig du är!!! Nu kan det bara bli bättre för varje dag som går :)) u go girl!!! Förnedring som du kallar det är för honom antagligen det största som han någonsin sett någon annan göra för att få ett barn.

Tror inte han håller skenet uppe för något annat. För honom är du alldeles säkert en fantastisk krigare som klarar sv ALLT!

Min man har i efterhand efter första barnets födelse uttryckt det. De förstår ju inte riktigt vad ett barn å förlossning innebär oavsett hur den slutar.

Keep up the good spirit :)) duktig mamma du är!!

Kram!!

Tack till dig och till alla er andra också som tänkt på mig och bekräftat att det jag gått igenom inte är normalt! Har haft så svårt att liksom få perspektiv på om det bara varit jag som varit gnällig eller om jag faktiskt blivit felbehandlad. Ja kriga får man tydligen göra - såhär i efterhand känner både jag och min man att vi tyvärr "varit för svenska" och inte ifrågasatt det som beslutats och sagts till oss på sjukhuset. Vi hade vänner på besök för första besöket sedan förlossningen idag och de är amerikaner - de sa ju förstås direkt att vi kan stämma sjukhuset. Det vet jag inte om vi skulle orka eller våga oss på för det kan ju bli långdraget samt att man kanske riskerar att få betala rättegångskostnaerna själv, åtminstone om man förlorar, men vi vill i all fall att sjukhuset ska stå till svars för den vård jag fick och förklara.

Fint det du skrev om min man, ska säga det till honom <3
  • Eleonor01
    Mallis87 skrev 2016-01-18 04:13:25 följande:

Bf +3 idag. Vaknade vid 2 och kände att det rann till lite. Var på toa och kissade, torkade mig och sedan droppade det lite efteråt. Flytning eller vatten?! Kom även lite lite rosaaktigt slem när jag torkade mig, kanske börjar slemproppen att lossna? Men inte behöver man väll ringa förlossningen för detta än?

Sedan 2.30 har jag sedan haft lite småvärkar. Absolut hanterbara, först med ca 8 min mellanrum och nu har det avtagit och kommer lite sporadiskt, varar dock inte så länge. Hoppas det är på g nu! Får gärna vänta någon timme att dra igång såbarnvakten till dottern får sova en stund till :)

JAAAAAG VIIIIIILL OCKSÅÅÅÅÅÅÅ!!!!!! :(
    bf -4 idag.....
  • Eleonor01

Idag föddes min son enligt sjukvården. 39+2
    Enligt mig var det 40+1 så från nu till på söndag har lilla syster på sig att komma!! Nu märker jag av graviditeten. De senaste två veckorna iaf. Kaniner andas efter jag ätit. Det får liksom inte plats. Böja sig är samma sak. Syrebrist deluxe. Satans ont i min höfter, alla fogarna är mjuka å redo to go! I natt började jag höra hennes leder klicka precis som sonens gjorde :)

Jag ska definitivt inte klaga. Kan fortfarande nästan göra allt men jag HATAR att vänta. Är inte tålmodigt byggd ha ha ha ha

• WiMe06
    qatteriin skrev 2016-01-18 06:02:47 följande:
    Gud vad jobbigt det låter med amningsnappen! Jag vet att jag fick hjälp med nåt handgrepp som liksom formade till bröstvårtan så det blev lättare för ongen att få grepp, men såklart minns jag inte hur det var!! Jag skulle tipsa dig om Amningshjälpens slutna grupp på fb men du har ju inte det din rackare så vad hjälper det.
    Haha, näe jag är alldeles för omodern

Har fått nåt tips också men det funkar inte. Vi får väl se hur länge jag står ut. Just inatt kände jag att nu ger jag fasen upp! Hela natten slutade med att jag och ungen la oss på soffan för att inte väcka resten av familjen när hon bråkade. Hon fick ersättning och drack nog upp 30-40 ml tror jag, men sen skulle hon ändå ligga vid bröstet och snutta,barn släppte hon och jag la henne uppe på mig, hon vaknade och skulle tillbaka till bröstet. Så hon har legat där resten av natten i princip. Idag blir det sova för min del iallafall när hon sover och bvc varit här.

Härligt med lite förvärkar, hoppas dem ger lite utdelning med och inte bara värker
  • qatteriin
    WiMe06 skrev 2016-01-18 09:10:38 följande:

Haha, näe jag är alldeles för omodern

Har fått nåt tips också men det funkar inte. Vi får väl se hur länge jag står ut. Just inatt kände jag att nu ger jag fasen upp! Hela natten slutade med att jag och ungen la oss på soffan för att inte väcka resten av familjen när hon bråkade. Hon fick ersättning och drack nog upp 30-40 ml tror jag, men sen skulle hon ändå ligga vid bröstet och snutta,barn släppte hon och jag la henne uppe på mig, hon vaknade och skulle tillbaka till bröstet. Så hon har legat där resten av natten i princip. Idag blir det sova för min del iallafall när hon sover och bvc varit här.

Härligt med lite förvärkar, hoppas dem ger lite utdelning med och inte bara värker

Haha inget fel att vara omodern, min bästa vän är precis lika omodern och det funkar ju det med, haha. Säkert hälsosammare också.

Fy vad jobbigt det låter alltså! Jag förstår om du väljer bort det, jag hade aldrig orkat hålla på med amningsnapp och sånt, det vet jag att jag tänkte redan med Axel...

Nä nu har förvärkarna gett sig helt, så jädra tråkigt! Lär väl bli en vecka med såna nätter säkert så jag är helt slut när det blir på riktigt... Ah vi får se. Vore ändå skönt om det startar med vattenavgång den här gången med så man kan vara säker på att det är på g i alla fall.
  • Elma

Är så glad för amningshormonerna, utan dem hade jag nog inte fungerat nu men känner mig istället oförskämt pigg! (Tolkas som borde vara extraslö zombie men är blek med något slitet utseende och kan nästan tänka normalt).

Vi insåg redan i förlossningssalen att det verkade vara en matglad tjej vi fått, hon hittade bröstet snabbt och släppte inte på länge. Det var första natten. Andra natten delade vi sal på BB, blev inte mycket sömn för någon i det rummet. Bebisarna turades om att skrika och vi mammor kämpade på för att få dem lugna vid bröstet eller vankades runt i korridoren. Högljudda protester mot att det inte fanns tillräckligt med mat! Tredje natten var vi hemma, rutinerna för amningen låg nu på varannan timme och ca 15 minuter för varje tillfälle. Märktes att det äntligen börjat komma lite då hon somnade om lite nöjdare än natten innan. Jag kunde även få lite sömn mellan varven. Så igår kväll insåg jag plötsligt att brösten var varma och kändes "knöliga", äntligen har mjölken kommit igång! (Inte lika glad över att brösten kommer göra ont i ett antal dagar nu innan det stabiliserar sig). Tänkte att om det nu finns mjölk vill hon kanske inte äta lika ofta så vi kan sova lite mer. Haha helt fel! Hon blev så glad över detta att det har varit amningsfest varje timme istället denna natt! ;) Men det är värt en hel del sömnbrist att se den nöjda minen när hon släpper bröstet!

Är så glad över att amningen är igång och inser ännu en gång hur tacksam jag är att min kropp fungerar så bra. Vill jag så går det absolut hitta sånt att gnälla på men vi har fått en frisk dotter (9 månaders oro för ny infektion är över) och ja det märks i kroppen att jag varit med om en förlossning men orkar med att ta hand om både mig och familjen så kan inte klaga.

Hehe okej vi är inte inne på någon överaktivitet här precis. Vi hade sista kontrollerna på BB inbokade igår som dagens aktivitet och allt cirkulerade runt detta! Fixa syskonvagnen så allt var med där, packa skötväska för bebis också, lista ut klädsel med tanke på kyla, försöka planera så vi skulle komma i tid... Hehe behöver jag säga att vi var något sena till BB? Men vi fixade det och äldsta dottern fick lite tid i parken under tiden.