• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • WiMe06
    amalie79 skrev 2016-01-18 10:03:53 följande:
    Nää så segt!

Ja det där med vattenavgång sa BVC sköterskan händer 1 på 10 kvinnor. Tydligen var jag denna 1 på 10 för det var en sådan där avgång som i amerikanska filmer, satt på huk på golvet i köket och det bara plaskade :D
    Jag var denna 1 på 10 med förra barnet, stod i hallen och skulle just åka på semester när det splashar till på golvet. Häftig känsla faktiskt och jag var nog precis som quatterin lite inställd på att det skulle bli samma denna ggn
  • WiMe06
    qatteriin skrev 2016-01-18 10:29:34 följande:
    Syrran hade så med sin etta vet jag, han var väldigt liten (kom tre veckor tidigt men var lite extra liten) och fick inte tag. Hon kämpade och pumpade i flera veckor men livet blev mycket lättare för dem när de körde helt på ersättning, men jag vet att hon kämpade med dåligt samvete sen... vilket jag verkligen inte tycker man ska ha, amning och ersättning går ju precis lika bra, men det var ju det där med böket med flaskor... :-/
    Vår bvc-sköterska sa likadant nu, hon hade aldrig hört ngn som tyckte det funkade med amningsnapp, så hon la det lite på mig å känna hur länge jag orkade kämpa på, och att det inte är fel att ge ersättning.
  • mirakelspektakel
    WiMe06 skrev 2016-01-18 11:56:03 följande:
    Vår bvc-sköterska sa likadant nu, hon hade aldrig hört ngn som tyckte det funkade med amningsnapp, så hon la det lite på mig å känna hur länge jag orkade kämpa på, och att det inte är fel att ge ersättning.
    Låter som ni fått en bra bvc-sköterska! eller hur verkade hon för övrigt? 
    Hur hade W det med vikten idag då? Jag tycker du är helt fantastisk som orkar fortsätta amma. Det var ju någon som gav tipset tidigare att bestämma sig vid varje matningstillfälle om det blev amning eller ersättning... Du behöver inte ta något slutgiltigt beslut just nu...
  • mirakelspektakel
    qatteriin skrev 2016-01-18 11:44:04 följande:
    Axel får gå femton timmar i veckan eftersom jag är föräldraledig, men jag vågar inte få honom smittad med nåt mer nu känner jag när det blev så illa den här gången... Vi vuxna har klarat oss hittills, ta i trä, förkylda bara. Jag tror mina föräldrar gärna ställer upp men jag vill inte dra hit dem varje dag, det känns som det blir tillräckligt med det ändå sen när vi ska in till förlossningen, men förhoppningsvis behöver vi inte vänta så vansinnigt länge på det... Nån dag i taget kan jag nog klara med ongen även om det lär bli en del film. Det suger att behöva ta föräldradagar innan ungen är ute men samtidigt ger det ju friheten att jag kan ha ungen hemma, det hade jag ju inte kunnat om jag var sjukskriven, så det får vara så helt enkelt. Men nu vill jag bara ha ut bebisen...
    Förstår att du inte vill ha Axel mer på förskolan. Jag hade ju yngsta bonus hemma i nästan 2 veckor innan ju för han hade först halsfluss och sen gick det magsjuka på skolan. Aldrig i livet att jag ville utsätta mig för det i onödan. Nu går det bara det vanliga, springmask, löss och vinterkräksjuka... lol

Jag håller med dig att det känns väldigt onödigt att behöva ta av föräldrardagarna innan hon är född, men jag inser samtidigt att de allra flesta gör det efter BF och att et är få förunnat att må bra när de går över tiden. (till och med vår egna superwoman här inne verkar fått mindre kraft och energi.)

Jag insåg att jag har massa semesterdagar att ta ut med drygt 55 dagar, det är ju fasen 11 veckor. Har ni några tankar om det är någon skillnad på när man tar ut semester vs föräldradagar? Antar att fördelen med att ta semester är att sambon kan ta föräldradagar för lillan och vi kan vara lediga samtidigt.
  • WiMe06
    WiMe06 skrev 2016-01-18 11:56:03 följande:
    Men det är ju lite det där med flaskor också. Hua! Lite det man drar sig för också.

När jag skulle till mvc en dag så satt där en tjej med en liten tjeja som gallskrek och hon höll henne i famnen och försökte trösta samtidigt som hon drog fram termos, flaska och pulver och skulle blanda till.

Har haft besök av bvc sköterskan nu och fick ett bra intryck av henne. Hon var nog här i drygt 1 1/5 timme. När hon frågade hur det var och hur jag mådde brast det lite. Så hon skulle höra av sig direkt till en Amanda-bm så jag får prata med ngn om förlossningen och sådär. Känns skönt ändå.
  • WiMe06
    mirakelspektakel skrev 2016-01-18 12:04:50 följande:
    Låter som ni fått en bra bvc-sköterska! eller hur verkade hon för övrigt? 
    Hur hade W det med vikten idag då? Jag tycker du är helt fantastisk som orkar fortsätta amma. Det var ju någon som gav tipset tidigare att bestämma sig vid varje matningstillfälle om det blev amning eller ersättning... Du behöver inte ta något slutgiltigt beslut just nu...
    Hon verkade jättegullig, lyssnade på mig och frågade mycket. Hon har lovat att kontakta en Amanda-bm åt mig. Hon tyckte ändå det lät som att jag kunde behöva prata om förlossningen och sådär.

Vår lilla tjeja väger nu hela 2630 gr, hon börjar bli en stor tjej nu. Känns helt galet.

Ja, det var ett bra tips att ta det tillfälle för tillfälle. Tack
  • WiMe06
    Mallis87 skrev 2016-01-18 11:14:31 följande:

Färdig på fl, ctg såg bra ut, dock var det ingen vattenavgång, utan bm fick med sig en stoooor slempropp ut när hon undersökte mig! Förmodligen den som droppat tillsammans med vattning flytning. Sammandragningar ca var 4e minut. Och en vääääldigt buktande hinna! Gissar på att det blir som med barn nr 1, ett riktigt splash när det väl är på G! Bara hem och vila nu då och hoppas det tar riktig fart snart!

Skönt att allt såg bra ut, hoppas det kan komma igång snart så bebis tittar ut
  • mirakelspektakel
    WiMe06 skrev 2016-01-18 12:37:42 följande:
    Hon verkade jättegullig, lyssnade på mig och frågade mycket. Hon har lovat att kontakta en Amanda-bm åt mig. Hon tyckte ändå det lät som att jag kunde behöva prata om förlossningen och sådär.

Vår lilla tjeja väger nu hela 2630 gr, hon börjar bli en stor tjej nu. Känns helt galet.

Ja, det var ett bra tips att ta det tillfälle för tillfälle. Tack
    Vad skönt att hon var bra! Hoppas att Amanda-bm är lika bra :)
    Härligt att lilla W växer så att det knakar! Du ska se att hon snart kan ha stl 50 kläder!

Det var ju inte mitt tips, var någon klok här som skrev det tidigare :)
  • mirakelspektakel
    qatteriin skrev 2016-01-18 11:38:43 följande:
    Nasonex eller Rhinocort aqua rekommenderade min bm, för att man inte ska bli beroende så som man kan bli av de vanliga nässprayerna!
    Tack för tipset. Intressant dock då det står att dessa ska användas vid allergiska reaktioner. 
  • Förstaförsökaren26

Nu är äntligen våran son här. Föddes i morse kl 10:08 å vägde 3980g å var 53cm lång. Var en intensiv förlossning där jag började öppna upp mig fort men stannade av vid 7cm så vi beslutade att avsluta med snitt. Tydligen så har ännu en läkare kollat på mina röntgenplåtar å han tyckte att jag var aningen s för liten. Tröttsamt att de andra två inte sett de innan. Men men kämpade i 14h sen fick det vara bra. Hade värkar som kom varannan minut å var jätte starka. Nu är vi på BB å ska försöka sova lite. Har inte sovit sen lördagnatt! Lycka till nu alla ni som är igång med ert födande heja heja heja!!!!