• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • Eleonor01
    qatteriin skrev 2016-01-18 17:13:09 följande:
    Jag tror det är lite olika beroende på avtal, men nånting sånt är det säkert. Jag vet att jag läste om det i personalhandboken men la det tydligen inte på minnet... Ja student är ingen höjdare. Inte arbetslös heller, jag fick kass sgi jämfört med omnjag hade fått vara kvar på viket jag hade innan... För att inte tala om ifall de hade räknat på min tidigare lön från mitt fasta jobb i Norge! :-P Men sånt är det. Jag är så tacksam att jag har ett jobb den här gången.
    Det står i ditt kollektivavtal hur många dagar du får fast jag tror att det är samma mer eller mindre för föräldraledighet är juniorer förhandlingsbart utan en lag. Sen finns det ju avtal som ger en mer än andra :))
  • qatteriin
    Eleonor01 skrev 2016-01-18 17:20:51 följande:

Det står i ditt kollektivavtal hur många dagar du får fast jag tror att det är samma mer eller mindre för föräldraledighet är juniorer förhandlingsbart utan en lag. Sen finns det ju avtal som ger en mer än andra :))

Haha jaa men mitt kollektivavtal har jag då aldrig titta på. Men brukar roa mig med att läsa personalhandboken på intranätet när patienterna uteblir. Föräldraledighet är inte förhandlingsbart nej men vilka förmåner man får är ju väldigt olika.
  • Eleonor01
    qatteriin skrev 2016-01-18 17:23:04 följande:
    Haha jaa men mitt kollektivavtal har jag då aldrig titta på. Men brukar roa mig med att läsa personalhandboken på intranätet när patienterna uteblir. Föräldraledighet är inte förhandlingsbart nej men vilka förmåner man får är ju väldigt olika.
    Hoppas att du får mååååånga ;) arbetar man inom regionen brukar det vara bra avtal :))
  • WiMe06
    qatteriin skrev 2016-01-18 16:52:48 följande:
    Fler perspektiv är aldrig fel, även om vi är vansinnigt kloka här inne! Åh vad spännande med premiärtur med vagnen! Låter som en toppenidé!

Ah sporadiska förvärkar här som är riktigt jobbiga när de kommer. Sonen ville visa mormor och morfar "räserspelet" innan de gick - Mario Kart. Haha! Vi har ett gammalt Wii som blivit väldigt poppis med sonen. Jag har inte skrattat så mycket på länge som när mamma och pappa skulle spela, de har aldrig spelat tv-spel nånsin och Axel var ju ljusår bättre än dem, haha! Men skrattattackerna satte igång kroppen lite, haha!
    Vi har iofs tagit små promenader med vagnen men det blir premiärtur till bvc och en längre promenad

Visst är det så, jag har nog aldrig varit med i en klokare tråd än denna

Ah, mer TV-spelande med morföräldrarna då kanske så kanske bebis tittar ut, eller så får du hitta en rolig film eller nånting och avverka

ja, det är inte klokt vad ungarna är tekniska idag. Grabbarna här hemma kan lära farmor och farfar det mesta med tv-spel och allt vad det är.
    Jag minns första ggn äldsta grabben ville titta på roliga katter på datorn hos svärisarna och farmor sa att hon inte visste vart hon hittade det, han var inte gammal då och sa till farmor med sån där småbarnsröst "men farmor du får väl youtuba!!" Haha.
  • WiMe06

Ni kloka kvinnor, nu är jag inne på detta med amningen igen. Väldans vad det tar fokus känner jag men jag måste bara fråga er.

Jag känner ju att detta med amningsnappen tar mkt energi från själva amningen och särskilt nattetid, nu verkar det ju mest vara snuttandet hon är ute efter ändå men är det dumt att pumpa och ge på flaska istället eller dem mål man ger på flaska ska man ta ersättning då för att liksom inte "sno" mjölken från amningstillfällena?

• minahjärtan0609
    Förstaförsökaren26 skrev 2016-01-18 14:01:44 följande:

Nu är äntligen våran son här. Föddes i morse kl 10:08 å vägde 3980g å var 53cm lång. Var en intensiv förlossning där jag började öppna upp mig fort men stannade av vid 7cm så vi beslutade att avsluta med snitt. Tydligen så har ännu en läkare kollat på mina röntgenplåtar å han tyckte att jag var aningen s för liten. Tröttsamt att de andra två inte sett de innan. Men men kämpade i 14h sen fick det vara bra. Hade värkar som kom varannan minut å var jätte starka. Nu är vi på BB å ska försöka sova lite. Har inte sovit sen lördagnatt! Lycka till nu alla ni som är igång med ert födande heja heja heja!!!!

Grattis!
  • minahjärtan0609
    Lisasmor skrev 2016-01-18 14:02:48 följande:

Nu har äntligen lillebror anlänt! Han kom på BF+15 efter igångsättning som gick bra och fortare än jag trott, 14 timmar totalt. Nöjd med att jag fick prova på en vaginal förlossning efter snitt. 2 lika fina upplevelser men herre Gud va mycket "enklare" jag tycker det är var med planerat snitt..! Hade dock en jättepositiv förlossningsupplevelse trots att den avslutades med sugklocka. Häftigt hur mycket kraft kroppen (och psyket) har! Lycka till nu alla som väntar på bebis! <3

Grattis!
  • qatteriin
    WiMe06 skrev 2016-01-18 18:17:45 följande:

Vi har iofs tagit små promenader med vagnen men det blir premiärtur till bvc och en längre promenad

Visst är det så, jag har nog aldrig varit med i en klokare tråd än denna

Ah, mer TV-spelande med morföräldrarna då kanske så kanske bebis tittar ut, eller så får du hitta en rolig film eller nånting och avverka

ja, det är inte klokt vad ungarna är tekniska idag. Grabbarna här hemma kan lära farmor och farfar det mesta med tv-spel och allt vad det är.

Jag minns första ggn äldsta grabben ville titta på roliga katter på datorn hos svärisarna och farmor sa att hon inte visste vart hon hittade det, han var inte gammal då och sa till farmor med sån där småbarnsröst "men farmor du får väl youtuba!!" Haha.

Ja nu är det en hel del förvärkar - eller om det är värkar, fan vet, en del är jäkligt obehagliga iaf och alvedon är ju strunt samma. Ska ta ett bad sen så hoppas jag att det lugnar sig så jag kan sova inatt, är så jäkla trött. Men bebisen gillar inte förvärkarna för oj vilken fart det blir! En lugn natt och sen att det kör igång på riktigt i morgon bitti, det vore fint.

Haha ja så jäkla tekniska, kan inte fatta det! Mina föräldrar är ändå väldigt high tech, men vad gäller såna spel så är golfspel på datorn nog det vildaste de provat!

Om amning/flaskning; jag tror inte det blir problem vid amningstillfällena om du pumpar och ger på flaska, jag tror det stabiliserar sig utifrån den efterfrågan som finns, så gör det som känns smidigast tycker jag!
  • Seven Costanza
    mirakelspektakel skrev 2016-01-18 10:31:40 följande:

Din stackare som fortfaranade har så ont att du inte kan skratta! När du kan det ska du se att en del av det du känner har var föremjukande går alldels utmärkt att skämt och skratta åt. Kanske inte med någon annan än din man, men jag skulle tro att det kommer vara tillräckligt för att du ska känna att ni är på samma nivå igen. Annars får du som sagt hjälpa honom på toa... :)

Vet du, det låter en smula som att ni letar vad ni gjort för fel. Så klart att man slutar berätta hur jävla ont man har om man har fått nerkört i halsen att det minsann ska göra ont och att man nu ska glädjas åt sitt barn istället (som om man var otacksam för att man fått barn) och sluta åma sig. Det är inte är ni som gjort något fel, det är sjukhuset som gjort fel, som inte tagit dig på allvar och inte sett hur jävla ont du haft. Även om du inte berättat att du inte hann gå på toan utan att du kissat på dig, så kan de omöjligt missat hur svårt du haft att röra dig, att du inte återhämtat dig normalt osv.

Jag hoppas att du får träffa någon som är ödmjuk och som vill svara på era frågor. Dock tror jag att ni ska ha med er i bakhuvudet att man ogärna vill ta på sig felet, jag får för mig att det är ännu värre i USA där de kan bli stämda. Begär ut era journaler så att ni i värsta fall kan få en utomstående läkares bedömning. 

Jag tycker inte heller att du ska underhålla hur jävlig din förlossning var, nu vet ju dessutom varför du haft så fruktansvärt ont. Även fast det inte är upplyftande att få höra din historia precis innan man ska föda så är det ju ändå en förlossning kan sluta och på något sätt så kommer ni komma i mål (bara lite senare än önskat) med en frisk bebis och en frisk mamma.

styrkekramar <3

Åh va fint skrivet, blev rörd till tårar, tack <3 Vi tror att vi fått någon slags inloggning till att läsa journalen så vi ska försöka kolla upp det under dagen. Tänk, det var det första några av våra amerikanska vänner sa (orkade äntligen ta emot första besökarna igår) - just detta att vi kan stämma dem... Tror dock inte att vi skulle våga oss på något sådant men det kändes skönt att berätta lite för dem (berättade allt faktiskt, utom det med att kissa på sig).
  • minahjärtan0609
    WiMe06 skrev 2016-01-18 18:39:33 följande:

Ni kloka kvinnor, nu är jag inne på detta med amningen igen. Väldans vad det tar fokus känner jag men jag måste bara fråga er.

Jag känner ju att detta med amningsnappen tar mkt energi från själva amningen och särskilt nattetid, nu verkar det ju mest vara snuttandet hon är ute efter ändå men är det dumt att pumpa och ge på flaska istället eller dem mål man ger på flaska ska man ta ersättning då för att liksom inte "sno" mjölken från amningstillfällena?

Skulle du kunna ge ersättning var 3-4:e timme och låta henne amma mellan målen kanske?

Jag har introducerat nappen på allvar idag och det funkar bra. Känns skönt att inte själv vara nappen när jag vet att hon precis ätit sig mätt.
    Börjar bli nervös för natten. Det börjar ta på krafterna att inte få sova. Idag har hon haft mycket mer vakentid än tidigare dagar så kanske vill hon sova mer i natt.., önsketänk :)