• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • Seven Costanza
    amalie79 skrev 2016-01-18 19:56:03 följande:

Idag har det varit en riktigt bra dag, vi var på BVC och så hälsade vi på mitt jobb när inte alla var inne ( min chef o min kollega som ska resa bort en tid träffade Arvid)

Sen tog vi oss faktiskt till Lindex och polarn för Arvid behöver ytterkläder. Windfleece overallen jag köpte på Tradera räcker knappt ens nu, de skulle enligt min syster vara stora i storlek men nja. Så nu har han en blå i stl 56 istället- vilket han aldrig skulle fått om det inte i goodie bagen från BB legat en rabatt kupong på 25% ;)

Mamman skulle köpa amnings- bh men mamman är feltillverkad. För bred över ryggen, även om jag inte är tjock, så får beställa fler av de jag har i resår istället!

Nu ska Arvid och jag ha Seinfeld och amningsmaraton i sängen. Skickade iväg sambon att spela tennis så.

Åh va mysigt, jag älskar ju också Seinfeld (uppenbarligen) Vi har en sådan där box och där finns bland annat alla Seinfeldsäsongerna, ska nog titta på dem en dag.
  • mirakelspektakel
    Seven Costanza skrev 2016-01-18 19:38:53 följande:
    Åh va fint skrivet, blev rörd till tårar, tack <3 Vi tror att vi fått någon slags inloggning till att läsa journalen så vi ska försöka kolla upp det under dagen. Tänk, det var det första några av våra amerikanska vänner sa (orkade äntligen ta emot första besökarna igår) - just detta att vi kan stämma dem... Tror dock inte att vi skulle våga oss på något sådant men det kändes skönt att berätta lite för dem (berättade allt faktiskt, utom det med att kissa på sig).
    Det är inget att tacka för, bara glad om det hjälpte dig en smula. Förstår att ni inte har någon lust att börja fundera på att stämma sjukhuset. Tror jag inte sjukhuset har någon lust att bli stämda heller så jag misstänker att de borde vara väldigt tillmötes gående så länge de inte ska ge skriftliga uttalande. Mitt tips är att ni spelar in alla samtal ni har med sjukhuset, både telefonsamtal och om ni träffar läkare därifrån. Det är mkt möjligt att ni aldrig kommer använda dessa som bevis, men det är förbannat skönt att veta att man har det bevissäkrat (kan dock vara klokt att kolla lagstiftningen ang inspelning i just den delstat ni bor i, i Sverige är det lagligt att spela in så länge en av parterna är medvetna om inspelningen.)samt att det kan vara skönt att lyssna igen om det finns oklarheter.
  • WiMe06
    minahjärtan0609 skrev 2016-01-18 19:39:01 följande:
    Skulle du kunna ge ersättning var 3-4:e timme och låta henne amma mellan målen kanske?

Jag har introducerat nappen på allvar idag och det funkar bra. Känns skönt att inte själv vara nappen när jag vet att hon precis ätit sig mätt.
    Börjar bli nervös för natten. Det börjar ta på krafterna att inte få sova. Idag har hon haft mycket mer vakentid än tidigare dagar så kanske vill hon sova mer i natt.., önsketänk :)
    Har just fått bevisat för mig ikväll att jag är en tröstnapp för min dotter trots att hon inte behöver det. Hon hade precis ammat men var fortfarande vansinnig, ville inte ha napp och att gunga på axeln var inte heller bra, hon sökte bara efter bröstet. Då kom pappa och tog över och hon tystnade med en gång, gjorde i ordning en flaska ersättning och hon tryckte i sig hela 60 ml, alldeles proppmätt. Maken sa till mig att testa att lägga ifrån mig henne för jag kan inte sitta med henne jämt. La henne i nästet och det gick en stund, sen tittade hon rakt på mig och började direkt gnälla och söka tutte. Maken vände henne mot sig och hon tystnade direkt. Kanske bara en slump men det känns lite komiskt.

Vad skönt att nappen verkar funka för er, hoppas den kan göra det inatt med så du får nån sömn
  • WiMe06
    qatteriin skrev 2016-01-18 19:35:12 följande:
    Ja nu är det en hel del förvärkar - eller om det är värkar, fan vet, en del är jäkligt obehagliga iaf och alvedon är ju strunt samma. Ska ta ett bad sen så hoppas jag att det lugnar sig så jag kan sova inatt, är så jäkla trött. Men bebisen gillar inte förvärkarna för oj vilken fart det blir! En lugn natt och sen att det kör igång på riktigt i morgon bitti, det vore fint.

Haha ja så jäkla tekniska, kan inte fatta det! Mina föräldrar är ändå väldigt high tech, men vad gäller såna spel så är golfspel på datorn nog det vildaste de provat!

Om amning/flaskning; jag tror inte det blir problem vid amningstillfällena om du pumpar och ger på flaska, jag tror det stabiliserar sig utifrån den efterfrågan som finns, så gör det som känns smidigast tycker jag!
    Åh, då håller vi tummarna att det snart är igång, hoppas du hinner få lite sömn innan det drar igång ordentligt

Man undrar ju nästan hur barnen kommer vara senare i livet. Haha, en annan kommer inte ha en chans.

Mmm, jag får ta denna veckan att känna efter och se om det blir bättre. Vill ju kunna titta på och hålla min dotter utan att hon ska vilja tutta på mig hela tiden, men just nu kan jag inte det och det i kombination med amningsnappen känns som det kommer ta död på amningen.
  • WiMe06
    amalie79 skrev 2016-01-18 19:56:03 följande:

Idag har det varit en riktigt bra dag, vi var på BVC och så hälsade vi på mitt jobb när inte alla var inne ( min chef o min kollega som ska resa bort en tid träffade Arvid)

Sen tog vi oss faktiskt till Lindex och polarn för Arvid behöver ytterkläder. Windfleece overallen jag köpte på Tradera räcker knappt ens nu, de skulle enligt min syster vara stora i storlek men nja. Så nu har han en blå i stl 56 istället- vilket han aldrig skulle fått om det inte i goodie bagen från BB legat en rabatt kupong på 25% ;)

Mamman skulle köpa amnings- bh men mamman är feltillverkad. För bred över ryggen, även om jag inte är tjock, så får beställa fler av de jag har i resår istället!

Nu ska Arvid och jag ha Seinfeld och amningsmaraton i sängen. Skickade iväg sambon att spela tennis så.

Det låter som ni haft en toppendag, så härligt!

Mysigt att hälsa på chefen med.

Längtar till jag kan ta med min lille sötnöt till köpcentret här, skulle behöva köpa lite kläder till henne + att jag har ett helt presentkort på hm jag skulle vilja shoppa lite för.
    Har hittat så bra set på hm med body, byxa och mössa på hm som lilla W börjar växa i. Tyvärr är dem slut på nätet annars hade jag beställt där.
  • Seven Costanza
    mirakelspektakel skrev 2016-01-18 21:57:02 följande:

Det är inget att tacka för, bara glad om det hjälpte dig en smula. Förstår att ni inte har någon lust att börja fundera på att stämma sjukhuset. Tror jag inte sjukhuset har någon lust att bli stämda heller så jag misstänker att de borde vara väldigt tillmötes gående så länge de inte ska ge skriftliga uttalande. Mitt tips är att ni spelar in alla samtal ni har med sjukhuset, både telefonsamtal och om ni träffar läkare därifrån. Det är mkt möjligt att ni aldrig kommer använda dessa som bevis, men det är förbannat skönt att veta att man har det bevissäkrat (kan dock vara klokt att kolla lagstiftningen ang inspelning i just den delstat ni bor i, i Sverige är det lagligt att spela in så länge en av parterna är medvetna om inspelningen.)samt att det kan vara skönt att lyssna igen om det finns oklarheter.

Tack för tipset om inspelning, vi ska kolla upp det och överväga det.
  • idape

Var hos bm idag och bebisen hade inte växt mer på 2 v! Är nu i v 40! Är det fler som haft så? Man blir ju orolig.

• mirakelspektakel
    qatteriin skrev 2016-01-18 21:44:04 följande:

Jag ligger då INTE nedbäddad och har det INTE särskilt skönt, haha. Det är latensfasen snarare än några förvärkar bara, enligt förlossningen. Varken alvedon eller 40 minuter i kokhett bad har gett mig nån vila. Jag som inte ville vara lika trött den här gången som när Axel föddes... Det kommer bli en lång natt om inte det här plötsligt avstannar. :-/ Men fasen vad svårt att veta när vi ska ta hit mina föräldrar!! De har ju ändå en halvtimme att köra, men jag känner inte direkt att jag vill ha dem här nån längre stund när jag har värkar...

Ojdå!! Spännande att det äntligen är på gång! Även fast du är trött! Förstår att det måste vara supersvårt att veta när du ska säga åt dina föräldrar att komma, för att köra Axel till dem är inget alternativ va? Hur lång tid tog latentfasen förra gången?
  • mirakelspektakel
    WiMe06 skrev 2016-01-18 22:11:21 följande:
    Har just fått bevisat för mig ikväll att jag är en tröstnapp för min dotter trots att hon inte behöver det. Hon hade precis ammat men var fortfarande vansinnig, ville inte ha napp och att gunga på axeln var inte heller bra, hon sökte bara efter bröstet. Då kom pappa och tog över och hon tystnade med en gång, gjorde i ordning en flaska ersättning och hon tryckte i sig hela 60 ml, alldeles proppmätt. Maken sa till mig att testa att lägga ifrån mig henne för jag kan inte sitta med henne jämt. La henne i nästet och det gick en stund, sen tittade hon rakt på mig och började direkt gnälla och söka tutte. Maken vände henne mot sig och hon tystnade direkt. Kanske bara en slump men det känns lite komiskt.

Vad skönt att nappen verkar funka för er, hoppas den kan göra det inatt med så du får nån sömn
    Grattis till befordringen, du är inte längre bara mjölkko, utan även tröstnapp! :p
    Bra att din man tog över kommandot, förhoppningsvis så får ni alla sova en stund nu. Är det stor skillnad på olika nappmärken? Finns det märken som är extra små? Är det möjligen så att för tidigt födda små barn mer sällan tar napp? Min brorsdotter vägrade oxå napp nämligen.  
  • amalie79
    qatteriin skrev 2016-01-18 21:44:04 följande:

Jag ligger då INTE nedbäddad och har det INTE särskilt skönt, haha. Det är latensfasen snarare än några förvärkar bara, enligt förlossningen. Varken alvedon eller 40 minuter i kokhett bad har gett mig nån vila. Jag som inte ville vara lika trött den här gången som när Axel föddes... Det kommer bli en lång natt om inte det här plötsligt avstannar. :-/ Men fasen vad svårt att veta när vi ska ta hit mina föräldrar!! De har ju ändå en halvtimme att köra, men jag känner inte direkt att jag vill ha dem här nån längre stund när jag har värkar...

Oj oj! Lycka till, hoppas det går bra!