• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • qatteriin
    WiMe06 skrev 2016-01-22 23:02:32 följande:

Fasen vad gnällig jag känner mig. Tycker allt börjat gå så bra nu till det där jävla bröstet började krångla. Är fortfarande öm men mindre än igår. Men sen i em har jag fått sådan fruktansvärd värk i ryggen. Det är liksom alldeles ömt när man berör ryggen och svanken. Kan knappt stå upp en längre stund. Sen är jag öm vid revbenen. Vet inte om man legat illa när jag ammat eller vad det

är men ont gör det och jag vill bara att det ska försvinna nu. Huvudvärken är också kvar men mindre. Suck!!

Ska försöka sova nu medan Lilla W faktiskt ligger i nästet i sin säng och sover. Hör henne snusa så gott.

Du har all rätt att klaga tycker jag, det har ju inte direkt varit oproblematiskt för er med amningen... Så onödigt att du skulle få ont i ryggen också!!

Jag har bara så vansinnigt ont i bröstvårtorna jag. Köpte amningsnapp men lillan blev galen och vägrade, jag blev förvånad över hur hård den var på nåt sätt, inte undra på att hon ogillade den. Men vi får nog prova igen i morgon för aj vad trasiga boobsen är nu...

Men mjölken är iaf definitivt igång. Maken satt uppe ikväll med mätt och nöjd bebis så jag skulle få sova i lugn och ro, jag somnade vid 23 och vaknade nu 02 med stenhårda tuttat, haha! Lillan har fått äta i sömnen nu, hoppas hon sover vidare i sitt nest....
  • Seven Costanza
    WiMe06 skrev 2016-01-23 02:17:13 följande:

Nej, inte precis före amning. Får testa det. Masserar bröstet försiktigt samtidigt hon äter då släpper det ngt. Kyla bröstet?? Gör inte det det hela värre?

Jag sökte ju hjälp på sjukhuset för mjölkstockning samtidigt som min streptokockinfektion och de sa att man ska värma bröstet, massera (och då ha en kopp eller liknande tillgängligt för den eventuella mjölk som kommer ut), sedan amma och försöka massera under tiden, och sedan kyla bröstet efter amning. Precis som man gör med stela leder när man tränar: först värme, sedan kyla. Det hjälper tycker jag.
  • Ninin
    WiMe06 skrev 2016-01-22 23:02:32 följande:

Fasen vad gnällig jag känner mig. Tycker allt börjat gå så bra nu till det där jävla bröstet började krångla. Är fortfarande öm men mindre än igår. Men sen i em har jag fått sådan fruktansvärd värk i ryggen. Det är liksom alldeles ömt när man berör ryggen och svanken. Kan knappt stå upp en längre stund. Sen är jag öm vid revbenen. Vet inte om man legat illa när jag ammat eller vad det

är men ont gör det och jag vill bara att det ska försvinna nu. Huvudvärken är också kvar men mindre. Suck!!

Ska försöka sova nu medan Lilla W faktiskt ligger i nästet i sin säng och sover. Hör henne snusa så gott.

Är det mjölkstockning du har är det bästa att få barnet att suga mycket från det område där det är stockat (ömt/rött). Försök ha barnets haka pekande mot det ömma området, det kan behövas att man lägger barnet på sängen och ställer sig på alla fyra över för att slippa hålla barnet uppochner.. :) Känns rätt knäppt, men fungerar!

Ryggen låter ju knepigare, har du ont när du är stilla eller bara när du rör dig?
  • mirakelspektakel
    Nettiis skrev 2016-01-22 23:30:44 följande:

Har ju vart inne på förlossningen två gånger pga minskade foster rörelser och känner mig så nöjd med mitt val.. Dem har varit så proffsiga när man talat med dem i telefon och har fått så fint bemötande när vi vart där.. Sist vi va där fick vi åka upp och va inne ca 1 timme i ett förlossningsrum.. När vi sen skulle hem frågade Bm om vi sett eftervården, vilket vi inte gjort, så då visade hon oss köket, matsalen och rummen.. Det var trevligt tyckte vi..

Hur mår du? Har under kvällen nu fått lite annan värk i min redan tidigare värkande rygg. Den kommer och går liksom, även mensvärken är tillbaka med låååånga intervaller emellan.. Men jag känner iaf nått..

Jag var på stan igår och gick alldeles för mycket, hade massa sammandragningar och ilningar i underlivet efter det och även under natten, men nu är det helt borta. Bara foglossningen som gör sjukt ont, ska köraTens på den strax (hjälper sjukt bra på mig). Låter som det börjar närma sig för dig i vart fall! åh så spännande!

Vad roligt att höra att ni hittills är så nöjda med bb Sophia! Vi har ju inte haft någon kontakt med dem alls än. Har bara sett bilder och läst på hemsidan och pratat med vänner som fött där. Har du koll på hur det funkar med mat på förlossningen och eftervården?
  • Nettiis
    mirakelspektakel skrev 2016-01-23 09:00:33 följande:
    Jag var på stan igår och gick alldeles för mycket, hade massa sammandragningar och ilningar i underlivet efter det och även under natten, men nu är det helt borta. Bara foglossningen som gör sjukt ont, ska köraTens på den strax (hjälper sjukt bra på mig). Låter som det börjar närma sig för dig i vart fall! åh så spännande!

Vad roligt att höra att ni hittills är så nöjda med bb Sophia! Vi har ju inte haft någon kontakt med dem alls än. Har bara sett bilder och läst på hemsidan och pratat med vänner som fött där. Har du koll på hur det funkar med mat på förlossningen och eftervården?
    Du betalar helpension för dig och partner som stannar.. 100kr dygn för dig och 500kr för partner.. Alla måltider ingår och man väljer själv från menyn, maten kommer i portionslådor och sen plockar man själv fram och värmer från kylen..
    Frukosten är buffé!

Kommer ni med bil kan ni parkera närmare och får då betala 40kr dygn med tillstånd man får inne på BB..
  • WiMe06
    Ninin skrev 2016-01-23 08:48:12 följande:
    Är det mjölkstockning du har är det bästa att få barnet att suga mycket från det område där det är stockat (ömt/rött). Försök ha barnets haka pekande mot det ömma området, det kan behövas att man lägger barnet på sängen och ställer sig på alla fyra över för att slippa hålla barnet uppochner.. :) Känns rätt knäppt, men fungerar!

Ryggen låter ju knepigare, har du ont när du är stilla eller bara när du rör dig?
    Är det mjölkstockning har jag aldrig varit med om liknande, det är jättekonstigt. När hon äter på det bröstet så är det mjukt och knutorna försvinner så det är bara jätteömt efter. Får ta en experimentdag med amningen idag. Har testat tvillingamning men Gud vad hon skrek bara, det fungerade inte.

Nej, ryggen är öm hela tiden.
  • haannah

Nu är det äntligen min tur!!! :O förstår inte riktigt! Vattnet började sippra imorse och var grön-aktigt så jag ringde in och fick komma på kontroll. Bebisen har bajsat i vattnet så vi får inte åka hem igen! Blir förmodligen igångsatt här idag, jösses så jäkla nervös jag är nu!! Bf imorgon, så vi får se om bebisen kommer idag eller efter 00.00 inatt :D

• WiMe06
    qatteriin skrev 2016-01-23 02:32:20 följande:
    Du har all rätt att klaga tycker jag, det har ju inte direkt varit oproblematiskt för er med amningen... Så onödigt att du skulle få ont i ryggen också!!

Jag har bara så vansinnigt ont i bröstvårtorna jag. Köpte amningsnapp men lillan blev galen och vägrade, jag blev förvånad över hur hård den var på nåt sätt, inte undra på att hon ogillade den. Men vi får nog prova igen i morgon för aj vad trasiga boobsen är nu...

Men mjölken är iaf definitivt igång. Maken satt uppe ikväll med mätt och nöjd bebis så jag skulle få sova i lugn och ro, jag somnade vid 23 och vaknade nu 02 med stenhårda tuttat, haha! Lillan har fått äta i sömnen nu, hoppas hon sover vidare i sitt nest....
    Tack! Nej, den här amningen har bara varit jobbig faktiskt. Varenda gång det är dags överväger jag att sluta. Igårkväll la jag en mätt och nöjd bebis på ersättning i sin egen säng vid 22.30 hon vaknade vid 02 igen, den sömnen var verkligen välbehövlig, resten av natten har hon legat klistrad vid tuttarna.

Skönt att du fick lite välbehövlig sömn du också testa amningsnapp till såren läkt, men kan du gå tillbaka till utan napp sen igen är nog det det allra bästa. Jag tror att amningsnappen kan vara en orsak till mitt högra bröst i samband med för lite vila.
  • WiMe06
    Seven Costanza skrev 2016-01-23 03:31:57 följande:
    Jag sökte ju hjälp på sjukhuset för mjölkstockning samtidigt som min streptokockinfektion och de sa att man ska värma bröstet, massera (och då ha en kopp eller liknande tillgängligt för den eventuella mjölk som kommer ut), sedan amma och försöka massera under tiden, och sedan kyla bröstet efter amning. Precis som man gör med stela leder när man tränar: först värme, sedan kyla. Det hjälper tycker jag.
    Tack för tipset, får testa det också och se om det kan hjälpa mig också.
  • WiMe06
    haannah skrev 2016-01-23 10:41:33 följande:

Nu är det äntligen min tur!!! :O förstår inte riktigt! Vattnet började sippra imorse och var grön-aktigt så jag ringde in och fick komma på kontroll. Bebisen har bajsat i vattnet så vi får inte åka hem igen! Blir förmodligen igångsatt här idag, jösses så jäkla nervös jag är nu!! Bf imorgon, så vi får se om bebisen kommer idag eller efter 00.00 inatt :D

Yeey härligt. Hoppas allting går bra. Lycka till