Inlägg från: himw |Visa alla inlägg
  • himw

BF Januari 2016 :)

WiMe06 skrev 2015-12-01 16:42:23 följande:

Usch, vilka kräkhistorier ni varit med om, så otäckt. Själv har jag nog inte kräkts på x antal år. Hoppas slippa det också, yngsta sonen har nog kräkts Max 1 gång i sitt sexåriga liv (peppar peppar, ta i trä) och hoppas vi ska slippa några kräkhistorier nu.

Förresten är det ngn som tagit vaccinationen ännu? Är det för sent att göra det nu? Tar aldrig annars men tänkte nog göra det i år men har helt enkelt inte fått tummen ur att komma iväg ännu.

Jag tog den förra veckan efter pratat med läkaren på MVC. Kändes skönt att ha det gjort- hade det bara varit jag själv som påverkas hade jag inte tagit den men nu går ju en del av skyddet över till bebisen så då kändes det som ett virus mindre att oroa sig för.

I Kalmar är det sista dagen imorgon att ta den- jag var på Stensö VC där de hade drop-in mellan 13-17. Men de har säkert tider i Lindsdal också- för visst bodde du där?
  • himw

Jag har BF 3 januari och det stämmer nästan med min ÄL men jag är helt övertygad om att bebis kommer vid jul- har bara en känsla av det :)

Hoppas dock att det går över till januari så den får en ordentlig födelsedag istället för någon mellandag i jul. Har 33 dagar kvar idag- det är ju en månad, herregud vad tiden gått snabbt nu på slutet!

Jag hoppade in rätt sent i tråden men tycker det har varit jätteskönt att höra hur ni andra tänker och känner.

• himw
    Seven Costanza skrev 2015-12-01 23:39:53 följande:

Då är du före mig, har du barn sedan innan och i så fall kom de före, på eller efter BF? Detta är vårt första barn och de flesta förstföderskor går ju över tiden så jag hoppas på det. Har läst att av dem som går över är snittet åtta dagar över. Nyårsdagen känns ju trist att ha som födelsedag för då är nog de flesta trötta på kalas men från 2/1 och framåt går bra tycker jag. Helst hade jag dock velat gå över några dagar men vi får väl se hur det blir med det. Här i USA verkar de inte positiva till att låta folk gå över tiden, ska fråga varför på mitt nästa besök.

Det är vårt första barn, det är mest en känsla att den kommer komma vid jul- jag har förberett mig för att vi firar jul hemma istället för att åka iväg, tänker på praktiska saker så mest en känsla :)

Men sen har jag haft mycket sammandragningar och bebisen har legat med huvudet neråt de sista 4 veckorna. Är dock sjukskriven på heltid sen mitten av förra veckan så nu har det lugnat sig lite. Men sen har jag så himla lågt blodtryck i vanliga fall och det har stigit rätt rejält så jag går och tar blodtryck och urinprov varannan dag hos MVC för att se så det inte blir någon havandeskapsförgiftning för då blir jag igångsatt så det är nog en förberedelseifall det skulle ske.

Till er som har barn innan- hur känner man skillnad mellan sammandragningar och förvärvar?
  • himw
    amalie79 skrev 2015-12-02 09:35:31 följande:

Ja det undrar jag med lite. eller, är rätt säker på att jag haft sammandragningar ett bra tag nu, stämmer med allt man läser- släpper ganska snart, smärtfria, inget tryck nedåt.

Men sista veckan har jag känt lite smärta, likt mensvärk, längst ner i magen? Inget störande, bara ibland och faktiskt mest när jag går upp på natten. Gör fortfarande bara en tur på toa om natten, så sover bra som tur är. Blir snabbt knäpp av att inte få sova.

Eller kan det vara att bebis börjar fixera sig? Den har legat med huvudet ner i flera veckor nu och rörelserna har börjat ändra karaktär, mindre kängor i sidan men mer tryck åt sidan och hickningar mot rumpan ( min rumpa alltså!)

Mina sammandragningar kom efter jag haft mycket på jobbet eller gjort något fysiskt- då sket det och dryg längs sidan av magen och ner mot underlivet- gick över när jag tig ett varmt bad eller hade vilat mig en stund.

Men sista veckorna har jag haft liknande dina- det trycker betydligt mer neråt och känns mest när jag reser mig efter legat ner tycker jag. Har även haft som elektriska stötar i snippan men det trodde BM var bebisen som råkat komma åt någon nerv eller armbågat- men väldigt konstig känsla :)
  • himw
    Krocki1 skrev 2015-12-02 12:36:05 följande:

Oj vad mycket att ta igen att läsa, ni har verkligen varit flitiga

Just nu börjar jag faktiskt ledsna på att vara gravid. Mesta dels för att jag sover som en kratta. Jag kan sova typ fyra timmar på en natt och resten så ligger jag och vrider mig eller går upp och kissar hundra ggr. 

I natt blev jag kissnödig varje kvart en period. Helt sjuk! Visst att bebisen höll låda i magen och kanske dunkade sitt huvud på min kissblåsa men till slut funderade jag på att ta med kudde och täcke in till toaletten och försöka sova sittandes.

Någon mer som har problem med sömnen? Nu kan jag visserligen sova på dagen men jag vill inte helst inte vrida på dygnet helt. 

Jag sover också så vimla dåligt på nätterna- får nog mest sammanhängande sömn på mina efter-lunch-lurer :)

Men jag tycker det är så konstigt- för allt annat är ju så smart uttänkt med kroppens förberedelser, borde vi inte då sova som stockar sista månaden för att vara utvilade inför förlossningen? Borde ju vara någon sömnhormon som slog till :) Eller så är det för att man ska förbereda sig för vakna nätter med amning och skrikande bebis- huvva! ;)
  • himw

Precis hemkommen från v 36 besöket från barnmorskan och den lilla bebisen har börjat fixera sig- hon kunde rucka lite men räknar med att den skulle vara fixerad till nästa besök nästa vecka :)

Alla prover såg bra ut och nästa gång ska vi skriva in förlossningsbrevet i journalen, det blir så himla verkligt!

Tog även ett blodprov då jag är RH negativ- har inte riktigt haft koll på det där men tydligen tar de blodprov på min bebis navelsträng när den fötts för att se om vi behöver någon spruta efter förlossningen. Borde även bli blodgivare då jag har en så ovanlig grupp men måste försöka komma över detta med nålskräcken först :)

• himw
    Eleonor01 skrev 2015-12-02 19:03:33 följande:

De blodproverna tog jag inför kub. De kan numera fastställa bebisens blodgrupp redan då vad jag har förstått.

Vid min förra förlossning valde vi att donera stamcellerna från navelsträngen. Kommer gör det även denna gången om möjligheten finns.

Hade även sprickskyddet som de gjorde en studie på sist när jag var där. Hoppas innerligt att man kan få det även denna gången

Inför KUB:en tog vi också massa blodprov- det var efter det som jag fick svarpå att jag inte utvecklat några- ja vad är det? Det kan ju blir att kroppen stöter bort barnet- något med immunsystemet kanske? Känner att jag borde veta mer om det men har bara nöjt mig med BM allt det bra ut :)

Vad var det för sprickskydd?
  • himw
    minahjärtan0609 skrev 2015-12-03 08:33:42 följande:

Vilka fina magar ni visar upp! Som vanligt en massa härliga diskusdioner och säkert 20 sidor att läsa ikapp detta måste vara den mest aktiva gravidtråden ever! Väldigt roligt.

Nu är det bara en månad kvar jag har bf 6 jan. Min ersättare har börjat och med det så gick all luft ur mig. Är så slut att jag gråter. Har kämpat på mycket längre än jag borde för barnens skull, nu är det dags att tänka på mig själv. Är ledig idag och ska till bm så jag hoppas på att allt ser bra ut. Magen har vuxit iallafall det ser jag och jag har gått upp ett kg i vikt sedan förra träffen.

Åh, vad skönt att du kan börja koppla av- ska du jobba någon mer dag? Lycka till hos BM!
  • himw
    minahjärtan0609 skrev 2015-12-03 10:05:12 följande:

Jag har fortfarande ingen sjukskrivning. Men jag har pratat med den nya läraren och hon tar komandot på direkten. Jag kommer att sjukskriva mig nästa vecka sedan ska jag jobba sista veckan innan lovet men då har vi bestämt att jag ska jobba med smågrupper med elever utanför klassrummet vilket ska bli jättekul. Inte alls samma ansvar och stress. I morgon jobbar jag dock om inte bm tycker annorlunda.

Det gör du rätt i! Så skönt att vikarien tar kommandot, på mitt jobb har mina kollegor fått besked om att min tjänst ska delas upp på de som är kvar istället för att ta in någon ny då vi omorganiseras och det är anställningsstopp.

Kommer gå åt skogen och det känns hemskt att allt som jag byggt upp kommer falera men jag har bestämt mig för att inte oroa mig för det utan det får min chef göra på plats istället. Så får jag se om och vad jag kommer tillbaka till sen :)
  • himw
    minahjärtan0609 skrev 2015-12-04 08:16:30 följande:

Det blev inget jobb för mig idag. Fick en sån ångest i natt när jag tänkte på att gå och jobba så jag har inte sovit en blund i natt. Rök ihop med maken på morgonen och sonen stod och skrek för att vi var arga.

Känner bara att det är nog nu. Jag är helt slut! Kommer vara hemma nu om jag så ska beböva plocka föräldrardagar på bebis.

Känner mig helt usel nu efter denna skit morgon och vill bara gråta.

Men fina du! Känn dig inte usel!!! Jag hade precis samma känsla när jag sjukskrev mig från jobbet- men nu en vecka senare är det det bästa beslutet jag tagit!

Jag tror man blir slut både fysiskt och psykiskt när man inte mått bra men kört på iallafall så när man känner att man kan slappna av så kommer allt ifatt och man känner hur trött man är.

Börja med att sjukskriva dig i en vecka och känn efter hur det känns, är det så att du inte orkar jobba sista veckan så gå till en läkare och be om att få bli sjukskriven och i värsta fall ta föräldrardagar- det är ju bara en vecka du hade kvar.

Stor kram- du kommer känna dig bättre när du vilat och kommit fatt dig själv, vila och ta hand om dig och bebisen :)
Svar på tråden BF Januari 2016 :)