Inlägg från: himw |Visa alla inlägg
  • himw

BF Januari 2016 :)

Vi ska tillbaka idag och klämma på massa olika vagnar, var så inställd på Smile eller Cybex förra gången så tittade mest på dem.

Spännande men usch vad svårt att välja! Ska nog kolla på super viking- den såg också jättefin ut! :)

• himw

Nu har vi varit och provkört och plockat med alla vagnarna som vi hade som alternativ och det blir nog den som vi fastnade för först- Cybex.

Så himla skön att köra, superlätt att fälla ihop och lite högre än andra vagnar.

Är en rätt ny vagn men är det någon som har några erfarenheter av den?

• himw

Jag har varit hemma ett par dagar från jobbet med huvudvärk och allmänt hängig och när jag kommer tillbaka till jobbet idag så börjar två av mina kollegor prata om havandeskapsförgiftning och att jag borde ringa MVC och kolla vad de tycker. Ringer MVCs telefonBM som bokar in mig på en tid vid 13.

Jag fick komma och ta prover (järn, urinprov för att se om det fanns proteiner i och blodtryck) och det visade sig att jag fått högt blodtryck. Har alltid haft väldigt lågt blodtryck- låg på 101/80 på inskrivningen och hade idag 145/75. Att det ökat så snabbt tillsammans med min huvudvärk ville de kolla igen på måndag och att jag skulle träffa BM.

Hade ingen aning om att man skulle hålla koll på något så vanligt syptom som huvudvärk och allmän sjukkänsla så jag tänkte att jag skriver det här ifall det är någon annan är i samma sits.

Är det någon som har haft liknande- att blodtrycket stigit så mycket på ca 10 veckor?

Mitt järnvärde låg på 124 (ätit järntabletter sen v 20 och är idag i slutet av v 22) Är det bra? Frågade sköterskan men fick till svar att desto högre är bättre- men hur högt är högt? :)

• himw
    Eleonor01 skrev 2015-08-28 15:49:06 följande:

Högt blodtryck är det första varningstecknet man ska ta på allvar. Min kompis hade dock mycket högre än dig men de var tvungna att plocka ut barnet mycket tidigare då hon fick havandeskapsförgiftning. Jätte bra att de följer upp dig! Inget farligt med 145 dock

Som jag förstår det är det vanligare i slutet av graviditeten, men vad kan jag göra själv? - sköterskan sa bara att jag skulle ta det lugnt i helgen och åka in om något förändrades. Blev jättenervös!
  • himw
    Blgebo skrev 2015-08-28 19:55:24 följande:

Om du får havandeskapsförgiftning - ingenting. Vila är viktigt. Det är en komplicerad kedja med händelser som ligger bakom varför man får havandeskapsförgiftning, men orsaken uppstår direkt du blir gravid och är inget du kan påverka. 

Men om du tittar på ditt undertryck så har det inte förändrats någonting alls. Att övertrycket stigit, kan även vara för att du var orolig/stressad.

Hade du protein i urinen? 

1+ protein kan man ha utan att det är ngn fara när man är gravid. 

Huvudvärk, buksmärta (ffa uppe till höger), svullnad, ögonflimmer, att man känner sig "konstig" - flummig är saker man ska vara observant på. 

Ingen protein utan bara huvudvärk- och jag tror att det är en blandning mellan mycket på jobbet och att jag är väldigt trött av graviditeten. Så himla skönt att få såna här svar och att de ska kolla igen på måndag :)

Tycker det är svårt att veta vad som är vanliga gravidkrämpor och vad man ska hålla koll på- hade jag mått såhär utan att vara gravid hade jag tagit en alvedon och fortsatt som vanligt.

Hur mår ni andra?
  • himw

Jag är inte långt ifrån dig i sömnbehovet- helt galet! Har du tagit järntabletter varannan eller varje dag?

• himw
    WiMe06 skrev 2015-08-31 05:58:18 följande:

Åh men vad bra att kunna ta över så mkt ändå. Vi har ju verkligen sålt av och gett bort allt vi hade till våra stora barn så vi får börja om på nytt kan man säga. Haha. Men till första barnen köpte man ju väldigt mkt onödigt som inte behövdes så nu vet man ju lite mer vad som inte behövs köpas förrän man ser att det finns ett behov för det.

Möbler och så kommer vi inte heller att köpa första året. Det finns inget ledigt rum för bebis så vi har planer på att bygga till ett "loft" så vi får ett till sovrum men det är ett litet projekt med det.

Oh, kan du inte tipsa mig som förstagångsförälder vad som är onödigt? Jag skulle kunna vara en barngrejorsäljares bästa kund för jag har ingen aning om vad som är viktigt att ha och vilket man kunde struntat i :)
  • himw

Babysitter- när kan man börja använda en sådan? Måste de inte vara rätt stabila med nacke och så?

Nervös förstaföräldergråga: Vart har man bebisen när man inte ammar- har man en bärsjal eller bär runt på bebisen eller måste de ha nån form av stimulans även de första månaderna?

Jag tänker mig att vi kommer använda babynestet som min kompis sytt till oss och ha bebisen i soffan så man kan läsa, kolla på film eller vika tvätt osv i början, med förutsättning att det är ett lugnt barn såklart :)

Hur var det för er?

Och detta med sushi- jag är galet sugen på det men har inte vågat äta något- vad beställer ni som äter det? Vi har ett jättebra sushiställe men hur vet man vilken fisk som är ok? Detta med bara avacado känns så tråkigt!

• himw
    amalie79 skrev 2015-08-31 18:38:24 följande:

Jag äter ofta sushi och äter allt utom de rullar som har brie( vårt sushiställe har lite specialare nämligen)

Sushi har varit grönt ljus i många år nu, om den är nygjord som jag förstår det.

Men alla sushisorter? På vårt ställe har de rå bläckfisk på en och pilgrimsmussla på en annan- kan det verkligen vara ok?
  • himw

Ska kolla på babysitter- hade inte tänkt på det!

Annars har vi köpt en gammal liggvagn från 70-talet, en leandervagga, småplock och lite kläder till första tiden och en supersöt luddig overall som jag tror är rätt bra tjocklek på om man har åkpåse också :)

Sen har jag världens bästa vänner som virkat filtar, koftor, mössa, snutte och sytt babynest- fantastiskt med såna vänner :)

Svar på tråden BF Januari 2016 :)