Inlägg från: himw |Visa alla inlägg
  • himw

BF Januari 2016 :)

Idag har jag gjort sockerbelastning på MVC- någon mer som gjort det än?

Tyckte det var hemskt att inte få dricka vatten på morgonen annars gick det bra- hade 5,1 innan sockergrejen och 6,3 efter 2 timmar- någon som kan sätta de värderna i perspektiv? Sköterskan sa att det var bra värden och att det är vid 8,9 som de går vidare med dietist. Men min svärmor har en sån där apparat som man kan mäta sockret själv i och då har jag för mig att hon sagt att gränsen för högt går vid 7?

Kanske är olika för ålders och graviditetsdiabetes?

• himw
    WiMe06 skrev 2015-09-28 14:17:44 följande:

Bra blodsockernivå ligger mellan 4 och 6 ungefär så det var bra värden du hade tycker jag. Sen vet jag ju inte om dem tänker lite annorlunda vid graviditet. Men du behöver absolut inte vara orolig tycker inte jag.

Hur kommer det sig att du gjorde sockerbelastning? Trodde dem att du kunde ligga i riskzonen? Jag har själv aldrig gjort det och det har aldrig kommit på tal heller varken denna eller tidigare grav.

Jag gjorde det då jag har ett BMI över 25 men här i Kalmar så gör de sockerbelastningar på de som har diabetes i släkten, BMI, högt blodtryck eller har gått upp mycket i början av graviditeten. (Om jag kommer ihåg rätt) Tjejen som jag gjorde det samtidigt med hade en mormor som hade diabetes.

Tror att det vanligaste är att man gör det på alla i andra landsting- har kompisar i Skåne bl a och där testas alla då det oftast är symtomfritt.
  • himw
    amalie79 skrev 2015-10-01 16:05:10 följande:

Igår och idag har jag fått höra att jag är så stor redan och oj det är ju tre månader kvar.

Förstår att folk menar väl men man önskar ändå de kunde tänka efter lite före ibland :)

I leggings linne och kofta så ser jag iof själv att magen ser stor ut, men den har ju synts sedan v 14- fast då gömde jag ju den ganska länge:) nu visar man ju upp den istället.

"Äh, jag kan ju fan greppa din rumpa med en hand ju" sa sambon lite kärleksfullt skämtsamt när jag frågade om resten av mg också blivit sådär stort:)

Egentligen ska man inte bry sig, men det stämmer inte med min bild av mig själv, jag menar jag känner mig nästan som vanlig. Jag klättrar på containers, stege, kryper i rabatter och kör traktor, moped, gräsklippare utan problem. Kan fortfarande stoppa stortån i munnen (ja jag testade hemma) och tvätta fötterna i handfatet:)

Så jag känner mig smidig medan min kollega frågade om han skulle hjälpa mig plocka upp en sak jag tappade på golvet!

Älskar att du testade med stortån! :)
  • himw
    mitthemligajag skrev 2015-10-05 20:26:49 följande:

Hej! Är mammaledig och rastlös som få, fick en ide och nu undrar jag om de finns något intresse för att köpa dessa? De är gjorda i äkta renskinn och är ca 20 cm (allt enligt regler) :) finns i färgerna brun, naturvit/beige, svart och lila

99 kr st och fri frakt

Med vänlig hälsning,

Camilla :)

Dom är superfina! Vad duktig du är!

Är det svenskt skinn och hur är det behandlat?
  • himw

Till er som har koll på regler runt föräldrarledighet:

Om jag tar ut 4 dagar FL, ex måndag, tisdag, torsdag och fredag får min man ta ut FL på onsdagen om jag inte jobbar utan bara är hemma utan lön/ersättning?

• himw

Tack för alla svar!

Vi ska nog försöka göra så att min man är hemma en dag i veckan de första månaderna för att vi ska få ihop vardagen med sömnbrist utan att nöta på varandra för mycket. Men framförallt för att det känns som man delar mer på myset istället för att bytas av när halva tiden gått.

Har ni några andra tips eller tankar på planeringen av FL?

Det där med SGI:n efter första året hade jag inte tänkt på så det var toppen- bättre att snåla på dagarna första året då ju.

• himw

Jag har gått och blivit knasförkyld under helgen så jag har precis sjukanmält mig till imorgon, trots att jag bara jobbar halvtid så känner jag att det funkar inte sitta och snora och hosta på jobbet i detta skick men jag får grymt dåligt samvete- var inte länge sen jag var hemma från jobbet och känner att jag haft fler sjukdagar sen jag blev gravid än innan.

Hur känner ni andra- har ni varit mer sjuka under graviditeten?

I vanliga fall hade jag tagit värktabletter och gått till jobbet men nu vill jag inte pressa min kropp utan vilar och låter den vara hängig istället, hur gör ni andra?

• himw

Min man frågade vår BM om man skulle ta sprutan som gravid men då hade hon inte fått detta års rekommendationer så hon skulle kolla det till vår nästa tid nästa vecka- ska försöka komma ihåg att säga vad hon sa :)

Precis som du skriver amalie tycker jag att jag borde hålla mig frisk med mer vila än vanligt, halva dagar på jobbet och bra mellanmål men nepp :)

Tröstar mig med att mina stackars kompisar som precis skolat in deras dotter på dagis har varit mer eller mindre sjuka i omgångar sen i augusti- dagisbaciller alltså- det kan bli spännande sen.

• himw

Jag får 10% av min lön varje månad från min arbetsgivare det första året, är statligt anställd och min man jobbar på ett kommunalt bolag och får likadant men i 10 månader. Superbra!

• himw

Kom på en grej idag- min man ska vara hemma halva tiden men han har inte skickat några inkomstuppgifter till FK och är inte registrerad som pappa när jag går in på FK hemsida.

Har vi missat något? Eller registreras inte pappan?

Svar på tråden BF Januari 2016 :)