Inlägg från: himw |Visa alla inlägg
  • himw

BF Januari 2016 :)

Vi är gifta men vi har inte fått några papper från FK för honom. När jag loggar in står alla dagar på mig?

• himw

Tack för svaren om hur maken ska anmäla sin FL.

Har ni börjat planera hur ni ska dela upp det?

Vi funderar på att min man ska ta en FL dag i veckan, typ onsdagen medan jag tar ut 3 dagar i veckan det första halvåret så vi båda är lediga en dag i veckan.

Tycker det skulle vara skönt att dela lite på det från början- har ingen aning om hur det kommer vara att vara hemma och hur man kommer känna sig.

Annars ska jag vara hemma första året- till jan 2017- hur galet är det? :) Sen tar maken över till augusti 2017 då vi räknar med inskolning.

• himw

Seven Constanza:

Vi tänker att jag tar ut 3-4 dagar i veckan beroende på hur vi klarar oss ekonomiskt och så tar min man den 5 dagen- båda är hemma den dagen men bara han tar ut FP.

Vi har ju ingen aning om hur det kommer att bli eller hur det kommer att kännas men jag känner redan nu att jag skulle tycka det var så skönt att dela på den första tiden och vara två om det i vardagen, vi har helgerna ihop och blir mån-tis svinjobbiga med ingen sömn och lesdsen bebis så vet jag att vi är två på onsdagen :)

Annars har det varit självklart för oss att dela lika- men att jag tar första året pga amningen. Mina kollegor som är lite äldre än oss är helt chockade över detta och undrar hur min man ska klara att vara hemma så länge. Har fått bita mig i tungan många gånger :)

• himw

Amalie79: Jag kommer stänga av jobbet helt pga att vi genomgår en omorganisation som går in i andra fasen i vår- det är fullständigt kaos och det ska bli så skönt att slippa det ett tag :)

Hade det varit under normala omständigheter hade jag nog tänkt mig att gå in på gruppens APT och hållit mig uppdaterad.

Efter varit sjukskriven på halvtid nu ett par veckor har jag insett att detta med deltid är fantastiskt! Har jag möjligheten skulle jag gärna jobba deltid typ 80% sen när jag ska börja igen- är så stor skillnad och skönt med korta dagisdagar för barnet tänker jag.

• himw

Det har du rätt i- risken finns ju att man försöker "hinna" med 100%.

Skönt att ha kollegor som är vänner- då blir det ju naturligt att hålla kontakten :)

• himw
    MeEmmA skrev 2015-10-17 11:02:27 följande:

Hände något konstigt nu på morgonen, stod i köket och rätt som det är känner jag hur det rinner mellan benen och igenom kläderna, sprang in på toa och det såg ut som nån väldigt tunn och riklig flytning (har aldrig varit med om en sån mängd flytningar). Satte mig på toa och då kommer det ännu mer, fast som något tjock väldigt mörkt gult istället (ganska stor mängd). Har lagt i en binda nu för att se om det kommer nått mer, hoppas inte. Så typiskt att det är lördag så att man inte kan ringa bm och fråga om det är normalt eller inte. Tänkte att jag avvaktar lite och ser om något kommer i bindan och i så fall ringer förlossningen och frågar i så fall.

Är det någon som har varit med om nått liknande, skulle göra mig lite lugnare i så fall för att jag har aldrig varit med om detta i mina tidigare grav.

Hur går det för dig? Mår du bra?
  • himw
    WiMe06 skrev 2015-10-22 12:32:18 följande:

Vilken bra stavning man får på vissa ställen, haha. Skyller på svullna fingrar och gravidhjärna.

Förresten är det ngn mer än jag som märker skillnad på händerna? Mina fingrar har svullnat ngt för jag kan inte ha vigselringen på mig längre.

Än så länge sitter mina ringar bra men det är nog för att jag svettas så mycket så jag hinner inte samla på mig så mycket vätska :)

Är det någon mer som har det så? Det är helt oberoende av om det är kallt eller varmt i ett rum- helt plötsligt kan jag börja svettas som efter ett spinningpass! Framför allt i ansiktet, på armarna (alltså på underarmarna- hur konstigt är inte det?) och på ryggen. Det är faktiskt pinsamt men på jobbet bara skrattar de åt mig när jag sitter och fläktar med papper och har servetter och torkar mig i pannan med ;)

Har haft det såhär i ett par veckor, är i v 30 nu, och har frågat min BM som tycker det är toppen att jag svettas istället för att samla på mig vätska och säger att en del har det såhär men framförallt efter förlossningen vid amning är det tydligen vanligt att man svettas rätt kopiöst.

Tänker att det måste vara en riktig varm unge som jag ruvar på :)
  • himw

Jag gjorde sockerbelastning för ett par veckor sen och då fick man inte äta eller ens dricka vatten från klockan 22 kvällen innan. Vid klockan 8 var jag på MVC och fick då lämna blodprov genom stick i fingret. Tror mitt värde låg på 5,3 (?) på det testet sen fick jag dricka sockerlösningen- de sa att de var viktigt att man drack hela (kan varit 3 dl och smaksatt med citron) på under 5 min och då stod en sjuksköterska och kontrollerade så det gick fort :)

Jag tycker det jobbigaste var att jag var så törstig på vatten och sen dricka den supersöta drycken men det gick bra- har hört att de tidigare fick dricka mycket mer men 3 dl kan man ju försöka svepa så gott det går.

Sen skulle man sitta prick still i 2 timmar så vi fick sitta och läsa i ett rum- tråkigt men tiden gick rätt fort och sen tog de ett stick i fingret och då tror jag mitt värde var på 6,0- iallafall väldigt nära första provet.

Hade jag haft över 9 så hade jag fått träffat min BM och fått remiss till dietist som i första hand kollar om man kan ändra något på maten. Men iom att jag låg under så sa sköterskan bara att det såg bra ut så fick jag gå.

När jag träffade min BM gången efter gick vi igenom provet och hon förklarade då att det var precis som min kropp reagerat med inte så stor skillnad mellan blodprov 1&2 som det ska vara- insulinet ska gå upp snabbt när man får i sig sockret och sen sjunka tillbaka. Har man graviditetsdiabetes så stiger insulinet och sjunker väldigt sakta- alltså mycket insulin under lång tid och påverkar det barnet så det kan bli väldigt stort bl a.

Jag fick göra sockerbelastningen då jag har ett BMI över normalt men de andra tjejerna som jag gjorde det med hade diabetes i släkten eller haft någon fysisk orsak som kunde påverka risken att få graviditetsdiabetes men min svägerska bodde i Lund med första barnet och där gör de på alla så det skiljer sig nog mellan landstingen :)

• himw

Jag är sjukskriven på 50%, jobbar bara 4 timmar om dagen och har BF 3 januari. Har sökt semester från den 14 dec så jag får drygt 2 veckors ledighet innan bebisen kommer och första julen på länge som jag kommer vara långledig.

Men ärligt talat- ju närmare jag kommer desto tidigare vill jag gå hem :) Hade lätt kunnat gå hem 1 december och lullat omkring hemma :)

• himw

På tal om ingenting- när räknas man som höggravid?

Senaste dagarna har jag känt mig superdupergravid- innan har det mer varit jag fast med en överraskning inuti, förstår ni hur jag menar?

Men på sista tiden så har jag haft svårt att böja mig framåt, inte orkat vara lika aktiv och känt av i korsryggen att det är framtungt :) Det är liksom mest bebisens kropp nu och jag får anpassa mig istället för tvärt om och att det är bara min kropp.

Går in i vecka 31 på måndag så det känns helt ok men det är ju ändå 9 veckor kvar och jag hade nog inte trott att det skulle gå såfort som det gjort sista veckan.

Svar på tråden BF Januari 2016 :)