Inlägg från: himw |Visa alla inlägg
  • himw

BF Januari 2016 :)

Hej allihopa!

Jisses vilken fart det är i tråden, har inte läst igenom alla sidor men undrar så hur det går för alla?

Skulle vara himla kul med en lista sen på vilka som fått och när bebisarna kom- några som gått över tiden än?

Vi mår bra i vår bebisbubbla- blev utskrivna från Neos hemsjukvård igår och det känns så skönt! Från den dagen de tog bort sonden från hennes lilla näsa så har det känts på ett annat sätt- det är ju vår bebis som vi ska njuta av, inte vårt sjuka barn som vi måste hålla stenkoll på hela tiden så hon andas och inte drar ut sonden (det hände ett par gånger på slutet men kändes som ett bra tecken att hon blev sur och ville få bort den)

Men när kommer insikten om att jag är mamma och det är min dotter som ligger bredvid? Känns helt overkligt, kanske tar lite längre tid då det blev så tuff start men jag har inte alls smält att vi är föräldrar än- hur känner ni andra?

• himw
    qatteriin skrev 2016-01-05 22:07:23 följande:

Åh, härligt att bli av med sonden och bli utskrivna, grattis!! Jag har förstått från vänner som haft tuffa starter med sina små att det ofta tar lite längre att verkligen förstå det där att det är ens bebis som man ska få behålla, men det kommer med tiden. Vi hade så lång förlossning och så lång väg dit så för mig var det som att han alltid funnits där när han väl var ute, men det är lika normalt att det tar lång tid!

Jamen precis så känns det- ska vi verkligen få behålla henne? Tror att jag framförallt har varit så orolig för henne att jag pausat alla känslor lite och det är först nu senaste veckan som jag tänkt på att förlossningen är över. Men det är väldigt mysigt- men huvva va lite sömn det blivit :)
  • himw
    Seven Costanza skrev 2016-01-05 22:31:37 följande:

Åh va roligt att höra att allt går bra! Mammakänslorna kommer säkert nu snart när hon växt till sig lite och inte är så skör utan att ni kan interagera mer med henne, när hon tittar mer och börjar le och så. Annars kan det ju vara en bra idé att gå och prata med någon för att bearbeta den för tidiga födseln, det är inga konstiga känslor du har men det kan vara skönt att få ventilera sina funderingar och se framåt. Härligt att hon är frisk!

Jag har BF på fredag, vill ha honom inne så länge det går känns det som för jag har så mycket kvar att göra med studierna, men ibland när han buffar mycket så hela magen flyttar sig fram och tillbaka så vill jag ha ut honom NU för då blir jag ju påmind om det Drömde om bebisen inatt och det var förstås en jättesöt bebis och då kände jag mig förvirrad på morgonen när det inte fanns någon bebis än, haha!

Jag kände att det släppte mycket när vi fick ett eget rum på Neo och fick ha henne inne hos oss- innan så låg hon med massa slangar på en sal och vi kunde knappt hålla i henne- det var tufft! Så nu när vi är hemma och kan ta upp och gosa med henne närsom känns det så himla overkligt men himmelskt fint! Känner att jag blivit så ödmjuk och tacksam- man behöver en påminnelse om vad som är viktigt i livet i bland. :)

Åh vad spännande! Hann du klart med alla inlämningar? Är det mycket kontroller i USA på slutet?
  • himw
    WiMe06 skrev 2016-01-05 22:47:40 följande:

Bad härligt att höra att ni mår bra och att lilltjejen slipper sonden nu. Vet precis vad ni gått igenom och instämmer i mkt av det du skriver. Får man fråga vad den lilla tösen vägde och så, har hon fått ngt namn?

Jag har jättesvårt att ta in ännu att vi har vår lilla dotter här samtidigt som jag är så rädd om all tid jag får med henne för den här första tiden går så otroligt fort.

Så himla skönt! Det blev så annorlunda när sonden försvann, hur går det för er? Sondar ni fortfarande? Det här med Neos hemsjukvård- vilken lyx!! De har varit helt underbara! Är ni fortfarande inskrivna?

Jag har inte fått igång amningen så jag kan helamma utan vi ger ersättning på flaska efter varje amning men jag hoppas fortfarande att det kan komma mer mjölk så jag kan helamma. Håller med dig om tiden- i söndags var hon tre veckor och skulle egentligen fötts, vet inte vart tiden har tagit vägen :)

Det blev en Clara och det var tur att hon kom när hon gjorde för hon vägde 4340 g- de vet fortfarande inte varför hon var så stor redan men hon är så himla fin med världens goaste kinder :)
  • himw

Vad tror ni om en sån här lista som vi kan fylla på efterhand?

himw: BF 3 januari och fick en flicka (Clara) den 13 december då vattnet gick plötsligt :)

• himw
    WiMe06 skrev 2016-01-05 23:30:10 följande:

Så skönt att allt verkar gå åt rätt håll för er. Hade hon svårt med andningen eller sådär när hon föddes? Vilket fint namn oj, ja hon hade det gott i magen då gick hon ner mkt i vikt i början?

Vi har också fått komma hem med hemsjukvård, känns såå skönt att få vara hemma med resten av familjen, vi blev aldrig erbjudna det med sönerna så det känns lyx som du säger. Vår lilla tjej blev precis en vecka idag. Vi är sondar fortfarande, imorgon ska vi testa att minska mängden för första ggn och se hur hon klarar det. Min amning har kommit igång bra. Tråkigt med din amning, hoppas den kommer igång snart om du vill helamma.

De hade henne uppkopplad på en sån där som mäter andning, syresättning och puls men det såg bra ut hela tiden utan det som blev så akut var att hennes socker föll och blev jättelågt när navelsträngen klipptes- som tur var iom att hon föddes i vecka 36+6 så kollade de lite extra tester och såg detta direkt så vi kom till Neo samma natt så hon fick sockerdropp och sond. Hon gick ner lite men iom att de sondade helt de första dagarna så var det först när jag började försöka amma en del av gångerna som hon gick ner i vikt.

Blev konstigt då jag inte kunde amma de första dygnen men efter vi kommit hem så har det ökat så hon klarar sig en del av gångerna på mig och resten tar vi med flaskan. Struntar i att pumpa nu men första 2 1/2 vecka pumpade jag efter varje amning och iom att hon skulle ha mat minst var tredje timme för att hålla sockernivåerna så blev det inte så mycket sömn då hela proceduren tog minst en timme trots att min man tog sondningen. Så jag känner mig lite dimmig i hjärnan :)

Hoppas det går bra med minskningen imorgon- hur ofta kommer de hem och har kontroller?
  • himw
    amalie79 skrev 2016-01-05 23:33:34 följande:

Clara är ett av mina favoritnamn också! :) står definitivt högt upp på listan!

Det är så himla fint- vi var helt inne på Wera men när hon kom ut så kändes det lite för hårt så när vi kom på Clara så kändes det perfekt :)

Spännande och se vad ni får för någon liten!
  • himw
    Seven Costanza skrev 2016-01-06 00:48:58 följande:

Oh ja då kan jag förstå att det är stor skillnad, svårt att föreställa sig att ens barn ska ligga med massa slangar. Lät så fint som du beskrev att man faktiskt får ta upp och gosa hur mycket man vill <3.

Tycker också att jag blivit mer ödmjuk, har ju bara erfarenhet av graviditet än så länge men har flera gånger sagt till min man att vi ska vara tacksamma att vi inte behövt kämpa för att jag skulle bli gravid, vi har inte haft några missfall, jag har mått bra hela tiden och bebisen verkar frisk så peppar peppar är vi så tacksamma för allting och hoppas verkligen att förlossningen också ska gå bra. Jag har ju amerikaner runt mig hela tiden och här är ju folk generellt mer religiösa. Har fått höra en leenden och folk som sagt hur "blessed" jag är - och så känns det faktiskt även om jag själv inte är så religiös.

Ja det känns spännande med bebisen nu, men har fyra inlämningar kvar så får se vad jag hinner med (håller bara på med första...) och vad jag får göra vid omtentaperioden i februari-mars. Känns så svårt att koncentrera sig på skrivandet när jag samtidigt undrar hela tiden och tänker på att bebisen kan komma när som helst.

Men jag känner att jag nästan blir lite religös när jag tittar på henne- eller kanske mest fascinerad över vad våra kroppar kan göra- det är ju heeeeeelt galet egentligen! Vi skapar små människor inuti oss och när de kommer är det en ny person. Har så svårt att greppa det :)

4 inlämningar kvar? Usch! Glöm inte bort att hinna njuta av den sista tiden som gravid- jag saknar magen jättemycket trots att det var tungt och otympligt sista veckorna men du fixar inlämningarna och annars finns de ju kvar till mars ;)
  • himw
    WiMe06 skrev 2016-01-06 01:28:48 följande:

Okej, men skönt att andning och sådant var bra iallafall och vilken tur dem upptäckte det där med sockernivåerna. Jag fick ha tösen hos mig rätt länge innan läkaren på neo ville ha henne för kontroll. Så första natten låg hon också på en såndär sal med värmelampa och mätning, jag låg på bb. Sen fick vi ett rum. Tyvärr fick inte sambon plats då det inte var familjerum vi fick, men han var ju ändå tvungen att sova hemma med grabbarna.

Ja, sömnen blir ju lite si sådär med hela proceduren var tredje timme. Tyvärr sover tjejen lite taskigt på det om nätterna med så man kan ju räkna timmarna på en hand som man får sova så förstår precis vad du menar med lite dimmig. Skönt att det funkar med flaskan trots att hon ammar, annars blir det ju lätt att dem vänjer sig vid flaska.

Dem kommer hem 3 ggr i veckan, men iom att det är helgdag imorgon kommer dem torsdag istället så det blir bara 2 ggr denna veckan.

Åh- har du också fått en nattuggla till dotter? Jag har en bredvid mig som sover hela dagarna och har sin primetime nu mellan 01-06 så nu har vi försökt att dela upp natten i två pass så vi får sova lite var :)
  • himw
    amalie79 skrev 2016-01-07 16:52:59 följande:

Så kom han, vår store lille gosse, 53 cm och 4565 gram. En inte jättelång men ack så tuff förlossning som slutade med sugklocka och 2 liter blodförlust.

Är trött yr o lycklig, har varit uppe och stått på benen men sks få blod nu.

Det gick ju!

Så himla fin! Stort grattis och bra jobbat av dig- vila och njut av din son nu <3
  • himw
    WiMe06 skrev 2016-01-20 04:23:39 följande:

Okej, tack för svar vet du vad din moderkaka vägde? Min vägde 358 gr. De trodde att bebis slutat växa för moderkakan inte fungerade längre.

Det hade varit lite spännande att se om det kan vara så att det spelar in. Ni som vill får gärna dela med er av födelsevikt och vad er moderkaka vägde.

Min vägde som sagt 358gr och bebis 2148.

Jag hade en jättestor moderkaka- kan man se i papperen vad den vägde? Barnmorskan kommenterade storleken på moderkakan i samband med att vi frågade hur Clara kunde bli så stor när hon blev för tidigt född så jag fattade det som att det har samband?

Hur mår Wendela? Vi var på BVC första gången i förrgår och mätte och vägde. Tillhör ni Norrliden också?
  • himw
    WiMe06 skrev 2016-01-20 15:43:32 följande:

Aha, okej. Det har kanske betydelse då, måste nästan fråga min bm när jag träffar henne nästa gång om jag kommer ihåg.

Ja, i ett utav papprena man får så står vikten på moderkakan. Du borde ju fått samma papper med dig hem som jag fick?

Hon mår bra, hon växer på bra. Vi är utskrivna från neo sedan i fredags och hade hembesök från bvc i måndags. På fredag ska vi gå och väga henne igen på bvc. Vi tillhör Lindsdal, är det bra i Norrliden? Får ni gå på ngn föräldragrupp eller är dem nedlagda med?

Ger lite ersättning ibland, mest på natten, annars tragglar vi på med amningen. Har börjar våga ta med henne ut lite mer nu. Men fick lätt panik idag när äldsta berättade att det går magsjuka i hans klass! Vill inte ha hem det.

Hur mår lilla Clara då och du?

Det måste jag kolla- har mest läst och fascinerats av att läsa om förlossningen ur ett medicinskt perspektiv.

Åh, så himla skönt! Vi kompletterar också med ersättning på kväll och natt då jag inte har tillräckligt för att hålla henne mätt och hon snuttar och snuttar och snuttar på nätterna. Jag går bara promenader ute och hoppas i hemlighet att vi inte ska träffa nån som vi känner så jag slipper säga att de inte får dyka ner i vagnen med ansikte eller händer och helst hålla sig 2 meter ifrån- är så livrädd för att hon ska bli sjuk! Vi har pratat om hur fasiken ni med syskon gör- det måste vara så jobbigt! Mentalt utröttande kan jag tänka mig.

Jag har lite svårt att dra gränsen vart jag blir panikbeskyddande och vart vanligt vett är- men jag litar inte en sekund på andra människor utanför den närmsta familjen som får tvätta händerna och sprita dem under mina maniska förmaningar :)

Inget handspritande- inget bebisgos :)

Vi har fått en jättegullig BVC-sköterska och öppna förskolan verkar jättebra men guuuud så tråkig miljö- det ligger precis vid Kalmarsundsskolan och fy vad tråkigt! Asfalt och parkering som skolgård- hemskt!

Jag trodde inte att det fanns BVC i Lindsdal- men vad skönt att ha det så nära. Föräldrargrupp har jag inte hört något om- har ni fått någon?

Clara växer och står i så jag hinner knappt med :) min mamma har varit här i två dagar och bebisgosat och visst måste man få tycka att det är helt underbart att få vara ensam med sina armar?

Jag har hunnit göra så mycket och inte behövt springa ner och panikslänga i en maskin tvätt utan stått i godan ro och vikt tvätt, lyssnat på musik och varit ensam. Precis vad jag behövde efter konstant ammande och vyssande sen pappan började jobba igen. :)
  • himw
    WiMe06 skrev 2016-01-20 22:27:57 följande:

Vad skönt att hon växer och att det fungerar bra att komplettera med ersättning.

Det är skitjobbigt med andra människor tycker jag, maken säger åt mig att jag måste lära mig att gå ut med henne. Besök har vi inte haft ngt än förutom makens föräldrar.

Jag är också nitisk med att tvätta händerna och handsprit. Barnen kommer inte in i huset efter skolan förrän dem tagit av sig skolkläderna och tvättat och spritat händerna, så nu är dem så nitiska och talar om för andra hur viktigt det är.

Det är skitjobbigt med dem stora barnen när dem ska till skolan. Alla barn som vill titta och vuxna som också vill titta på henne. Varje gång har jag känslan att jag bara vill ta henne i min famn och springa därifrån.

Handla i affären med henne gör jag inte. Gjorde min andra storhandling med hemkörning idag, så imorgon kommer en leverans med mat.

Vad bra med bvc-sköterskan. Våran verkar också gullig. Men jag tror inte det finns ngn som slår den vi hade med son nr 2, guuuud vad jag saknar henne. Tyvärr finns det ingen öppen förskola i Linsdal, konstigt nog när det ändå är så pass stort här ute men kyrkan har babyrytmik och egen öppen förskola 1 ggn/vecka när vi känner att vi vågar oss på det.

Föräldragrupp erbjuds vi ingen som omföderska, men det har ju stått så mkt sista veckan om att det tvingats lägga ner föräldragrupperna här pga personalbrist och ekonomiska skäl men det kanske bara gäller dem grupper som är på mvc?

Skönt med lite avlastning. Det behöver man ibland faktiskt. Tycker du att det gått bra annars att vara själv sedan sambon din började jobba?

Har läst artiklarna och blir så sur- hur kan de dra ner på en så viktig grej? Vet att både min BM på MVC och de på Neo pratade om att de hade personalbrist så jag blev ännu mer imponerad av vilket himla superjobb de gör.

Han delade upp 10 dagarna med 5 hela dagar och 10 halvdagar så han jobbar fortfarande halvtid och det är guld värt!
Svar på tråden BF Januari 2016 :)