Inlägg från: himw |Visa alla inlägg
  • himw

BF Januari 2016 :)

minahjärtan0609 skrev 2015-09-01 15:24:43 följande:

Två dagar på jobbet och jag kommer hem gråtandes. Är helt slut efter en arbetsdag. Sover oxå dåligt, vaknar tidigt och kan inte somna om. Känner att jag inte vet hur jag ska orka fortsätta. Hur har ni gjort som fått igenom en sjukskrivning såhär tidigt? Inte kan man bli sjukskriven för att man är slutkörd?

Jag blev sjukskriven idag av läkaren på MVC. Träffade henne i samband med att jag fått högt blodtryck och gått på kontroller hela veckan.

Jag har gråtit varenda vecka sen jag började jobba för fem veckor sen för jag är så jäkla trött när jag kommer hem- jag har inget fysiskt tungt jobb utan jobbar på kontor där det kan vara stressigt men jag har haft en jätteförstående chef och toppenkollega som hjälpt mig när jag inte hunnit- jag har blivit jättelångsam mot tidigare- så jag har känt mig väldigt skyldig för att jag är så trött.

Skyldig mot jobbet, mot min man som fått göra allt hemma för jag måste gå och lägga mig när jag kommer hem och för jag varit så tråkig :)

Sen har jag inte vetat vad som är normala graviditetskrämpor och vad man ska ta iom att det händer så mycket, har längtat så mycket efter denna graviditet så jag har känt att jag inte vill klaga på att jag mår så dåligt- särskilt när det är pga trötthet, hade känns enklare att gå till läkaren och be om sjukskrivning om jag legat och kräkts hela dagarna.

Jag har förmodligen haft världens tur och fick träffa den mest fantastiska läkaren nånsin men hon sjukskrev mig pga trötthet i två veckor och sen på deltid fram till jul. Jag vet ju inte hur mycket mitt blodtryck spelar in för på intyget har hon skrivit att mitt stigande blodtryck inte gör det lämpligt att jag jobbar 100%. Men den lättnaden jag kände när jag åkte hem istället för tillbaka till jobbet kan jag inte förklara- grät av lättnad :) Mycket gråtande var det blivit!

Kan inte tipsa dig om vad du ska göra eller säga- jag berättade hur jag hade det på jobbet, hur det fick mig att känna och att jag var orolig över att bebisen mådde dåligt av att jag stressade och var så "på gränsen" hela veckorna medan helgerna var en lång återhämtning inför nästa vecka.

Jag hoppas verkligen att du också kan få hjälp- jag hade aldrig trott att man kunde bli sjukskriven på grund av trötthet men jag är så tacksam över läkaren lyssnade på mig och så hoppas jag att försäkringskassan tycker det är en giltig anledning :)

Lycka till <3
  • himw

Jag känner fladder varje kväll men jag är i 22+2 men bara känt 2 riktiga sparkar hittills. Frågade läkaren om detta och hon sa att det var helt olika- hon gjorde ett snabbt ultraljud så jag fick se bebisens hjärta slå och det är så skönt att få den bekräftelsen.

Vet du hur din moderkaka ligger?- tror det har stor betydelse för hur mycket man känner.

• himw

Så himla skönt att allt såg bra ut och att bebisen mår bra, tror du för helt rätt i att gå till VC. Jag har sovit hela natten och inte gjort ett dugg idag och börjar komma ifatt mig själv- så skönt! :)

• himw

Jag reagerade på exakt samma sätt och skyllde på hormonerna- tänker också att de säkert kämpat. Himla fint!

Minahjärtan: Så himla skönt! Vila upp dig nu så ska du se att det känns bättre snart.

• himw

Har efter en veckas sjukskrivning fått tillbaka energin- det var ju så här det var :) så vi har bokat in Ullared på fredag.

Jag har inte varit där på 3-4 år och aldrig tänkt på babyavdelningen men fått tips om att de har massa braochha-saker och bra vinteroveraller men annars- vad har ni för tips? Vad får vi inte missa?

• himw

Stackare! Hoppas att du får igenom hsp- för då är det inte så länge till du jobbar eller hur länge innan går man hem om man blir beviljad?

Jag är superpepp- har kollat igenom ullaredsbloggen och det verkar finnas mycket grejor, sen är det säkert så att allt inte är billigare men så himla roligt!

Amningsinläggen tipsade en kompis om också- de ska tydligen vara betydligt billigare, jag hoppas de har massa olika babygym och babysitters till bra pris :)

• himw

Men vad konstigt- och vad det skiljer sig mellan länderna- här avrådde barnmorskan mig bestämt för att använda babyskyddet på vagnen mer än en timme åt gången.

Ska ni hem något till Sverige mellan nu och BF? Isåfall kanske det är en idé att köpa begagnad här och ta med sig?

Vi hade också tänkt att köpa begagnad men den enda vi hittar som vi gillar är såpass ny att den inte finns som begagnad än- och nypriset är 11000- betydligt mer än vad vi hade tänkt- hallå det är en vagn tänker jag, utan motor, guldhjul eller medföljande minitomte som puttar på den :)

• himw
    Seven Costanza skrev 2015-09-08 08:37:25 följande:

Det trodde jag med, men just gällande barnvagnar har de som bor här förklarat att just för att de flesta i USA kör bil överallt så går de inte barnvagnspromenader och alltså marknadsförs knappt inga liggvagnar, fastän det (åtminstone i Sverige) rekommenderas att bebisen ska ligga plant på rygg de första månaderna. Här där jag bor är det dock fina trottoarer och fint väder året runt så man hade ju trott att folk skulle vilja ha liggvagnar att ha för att gå promenader.

Jaja jag ska få hjälp att försöka hitta en vagn, men det verkar kanske inte gå att hitta någon begagnad eller budgetvariant som jag hade tänkt. Det kostar tjugotusen kr i månaden att hyra en tvårumslägenhet här så jag vill tyvärr inte spendera en förmögenhet på exempelvis vagn så en Bugaboo känns alldeles för dyr för att ha stående i ett cykelförråd. Andra kommer ju liksom inte fatta att det är en ny, dyr vagn och vara rädda om den...

Jag trodde det skulle vara ROLIGT att leta efter grejer till bebisen men hittills har det bara varit frustrerande, fick ju utbrott för några dagar sedan för att det bara fanns mörka barnkläder till pojkar, knappt inget bebisgulligt och det är jag fortfarande sur för, men det var svårt i Sverige också. Vad gäller shoppingen förstår man ju varför "alla" verkar vilja ha flickor, och då är jag inte ens "en sådan" som vill ha rosetter, volanger etc, men jag ville ha snälla, spädbarnsanpassade motiv i mjuka pastellfärger som inte bara är i blått, och det verkar ju i stort sett som en lika omöjlig önskan som att ta ner månen...

Ifall du är inne på att köpa en ny dyr vagn så tipsar jag om den vi fastnat för-Cybex 2-1. Som jag fattat det finns den i samma utförande i USA- man bygger om liggdelen till en sittdel och den blir riktigt lätt och smidig när man fäller ihop den. Däremot tror jag att det blir krångligt att släpa upp liggdel och chassi och bebis för trappor hur lätt och smidig den än är ;)

Men finns det mjukliftar i USA? Isåfall kanske det är ett alternativ att ha mjuklift i en vanlig sittvagn?
  • himw

Nu är ullaredstrippen avklarad- vi var där i fredags då det inte var så mycket folk. Vi hade bokat hotell i Halmstad och tänkte åka tillbaka på lördagen men efter ett par timmar inne på Gekås var vi mer än nöjda- trots stödstrumpor och gamla springskorna var jag helt slut i kroppen så det blev myshelg istället :)

Mycket braochha-saker som vi checkade av men mycket grejor som kändes väldigt gamla och tråkiga så det blev en del kläder, hittade ekologiska täcken och kuddar och massa böcker som nog var det bästa- superbilligt!

Däremot babygym, babysitter och overaller hittade vi inget alls som vi ville ha- har väldigt svårt för när det är antingen rosasockersöt eller blåttochotäckadjur eller storabilar-huvva!!

Här kommer bilden på fynden :)

• himw

Leksaker hade de mängder av- vi köpte alla julklappar till syskonbarnen då jag räknar med att man inte kommer vara så sugen på att handla julklappar i en leksaksaffär i december ;)

Tyger tänkte jag inte på men mycket heminredning och superfina träningskläder!

Svar på tråden BF Januari 2016 :)