Inlägg från: WiMe06 |Visa alla inlägg
  • WiMe06

BF Januari 2016 :)

Eleonor01 skrev 2016-01-05 13:38:54 följande:
    Helt galet! Finns barn som dött vid igångsättning med cytotec. ALDRIG att de får i mig det om det blir igångsättning på mig!!

Har gjort abort m cytotec en gång.

Så glad att det gick bra för er!!
    Åh fy så otäckt att höra. Herregud att dem får använda det läkemedlet att sätta igång med. Känns som man blivit totalt lurad att inte ens få information om det. Får en stor klump i magen när jag hör det. Men det är inget som kan påverka bebisen efter födseln eller, jag menar om allting gått bra och så?

Förstår att du inte hade accepterat den metoden, det jag heller aldrig gjort om jag vetat om det innan. Men man litar ju på sjukvården tyvärr. Hoppas nån annan kanske slipper det nu iallafall efter det kommit upp här.
  • WiMe06
    Blgebo skrev 2016-01-05 15:20:33 följande:
    Vad ska vi ge istället? Finns inga bättre preparat...möjligtvis sämre.
    Läste själv lite om det nu och inser det du skriver ovan, att alla igångsättningar innebär en högre risk än den naturliga gången, jag hade själv aldrig hört att just cytotec kan innebära högre risker så reaktionen blev väl utefter det, men nu när jag läst själv så verkar ju inte cytotec värre än t.ex. värkstimulerande dropp.
  • WiMe06
    Hame skrev 2016-01-05 15:22:33 följande:
    Skönt att läsa att igångsättningar kan gå bra också! Hur lång tid tog det ifrån att de började tills födseln? Min förra förlossning gick ju snabbt så jag tänker att det kanske väger upp.. 
    Första förlossningen fick jag en gel som skulle mjuka upp tappen och den förlossningen tog totalt 4 timmar från det att dem la gelen. Hur lång tid det tog efter dem tagit hål på hinnorna kommer jag inte riktigt ihåg.

Denna förlossningen fick jag cytotec i tabl.form som löstes upp i vatten. Skulle vara bättre än gelen för att minska risken för att bli överstimulerade. Från första tabletten till dottern var ute tog det 9,5 timme, hade då bara små små mensvärkliknande värkar, efter dem tog hål på hinnorna tog det 19 minuter till dottern var ute. 5 min krystvärkar, så sista blev väldigt intensiv på slutet.

Har aldrig mått dåligt och bebis har övervakats med elektrod på huvudet istället för ctg under förlossningen.
  • WiMe06
    qatteriin skrev 2016-01-05 15:54:54 följande:
    Håller med!
    WiMe06 skrev 2016-01-05 15:48:35 följande:

Läste själv lite om det nu och inser det du skriver ovan, att alla igångsättningar innebär en högre risk än den naturliga gången, jag hade själv aldrig hört att just cytotec kan innebära högre risker så reaktionen blev väl utefter det, men nu när jag läst själv så verkar ju inte cytotec värre än t.ex. värkstimulerande dropp.

Nä värkstimulerande skrämmer mig nog ungefär lika mycket som cytotec om inte mer...

(Även om jag fortfarande räknar med att de jag träffar vet vad de gör och varför de gör de bedömningar de gör. Sen kanske jag ifrågasätter lite mer vad gäller vissa bitar som jag läst/hört negativt om, men har man en bra förklaring så kan jag ta det.)
    Ja, men det är klart man litar på att personalen tar rätt beslut. Jag har inte hört så mycket om cytotec så därför reagerade jag nu när jag hörde om det, men som du säger värkstimulerande skrämmer mig också mer. Nu har ju båda mina igångsättningar gått bra och gått snabbt också så mina erfarenheter är inte dåliga på ngt sätt, och samtidigt får jag inte glömma att det varit för bebisens bästa.
  • WiMe06
    minahjärtan0609 skrev 2016-01-05 19:55:56 följande:
    Jag skäms nästan över att säga det men jag ska "bara" gå hemma och dra benen efter mig i ett år :) med de tidigare barnen var jag mitt upp i studierna så jag var eg aldrig riktigt föräldrarledig. Känner att detta ska bli mitt lyx och slappa år. För första gången i vuxen tid. Börjar jag klättra på väggarna så får jag ta det då. Har tyvärr inga gravida vänner, men kanske har jag turen att hitta någon att ta en fika eller promenad med. Mycket kommer handla om att passa tider med skola och aktiviteter kan jag tänka mig. Kan tänka mig att bli mer aktiv i barnens sporter detta året samt passa på att vara klassförälder i skolan.
    Mina planer ser ut precis som dina. Jag ska njuta av att kunna finnas vid dem stora barnen varje kväll och helg för det är ngt jag saknat när man jobbar kvällar och varannan helg. Sen blir det också mkt runt om dem stora barnen kan jag tänka mig. Sitter som styrelseledamot i föräldraföreningen där jag bor så det kommer jag fortsätta med.

Bor i ett samhälle med ca 6000 invånare, 10 min in till stan med bil. Tyvärr är det rätt dåligt med aktiviteter för föräldralediga här i samhället, är nästan största samhället utanför Kalmar men inte ens en öppen förskola finns. Känner inte så många heller som jag kan tänkas umgås med.
  • WiMe06
    mirakelspektakel skrev 2016-01-05 18:14:22 följande:

Har ni tänkt på vilken fantastisk kompetens det finns i denna tråd? Vi har flera lärare, en psykolog, en som är trafiklärare, en psykolog, en undersköterska, en barnmorska, en som snart är färdig jurist osv. Det är helt fantastiskt, jag misstänker även att det är därför många av diskussionerna här är så pass givande. Tack för att ni delar med er med eran kunskap och för att inga frågor är för dumma!  

Håller med dig helt och hållet. Hoppas tråden fortsätter med aktivitet även när bebisarna tittat ut
  • WiMe06
    qatteriin skrev 2016-01-05 18:42:45 följande:
    Förstår det! Hade också reagerat så, jag är nog ibland alldeles för påläst tror jag. Men nu när jag läst de där böckerna jag pratade om runt jul, så tänker jag mycket på vilken tur vi har som lever idag och i västvärlden med all kompetens vi har nu, den andra boken utspelade sig till viss del på en kvinnoklinik på lasarettet (tidigt 50-tal) och vissa saker det skrevs om gjorde mig lätt illamående nu som gravid faktiskt... Hur det måste ha varit för min mormor när hon fick alla sina sex ungar, vilken tur att det gick bra liksom.
    Själv kan man nästan ångra att man är för lite påläst ibland. Ja, man är ändå lyckligt lottad som bor här med bra kompetens och möjligheten att få vara hemma länge med sitt barn. Har glömt vad böckerna du läste hette, skulle kanske ta en koll om dem nu när man är ledig, om man nu hinner läsa med bebis.
  • WiMe06
    idaeglund skrev 2016-01-05 19:35:17 följande:

Hej alla hundra i den här tråden! Jag har helt missat den och har nu suttit och läst massa intressant, dock inte alla 896 sidor Skrattande

Jag har BF den 16e jan. Har en dotter på 3,5 år och väntar en flicka till! Det är verkligen annorlunda att vänta andra barnet, både fysiskt och psykiskt! Är heelt slut och orkar inte göra någonting, får dåligt samvete för att dottern får kolla en hel del på film just nu, även om hon älskar det! Slutet av förra graviditeten sydde och bakade jag massor, gick promenader, träffade kompisar och shoppade. 

Min största oro just nu är att det inte kommer lösa sig med barnvakt för oss. Våra föräldrar bor flera timmar härifrån. Jag har två systrar här i sthlm, men den ena får inte köra bil pga strålningsbehandling och har två egna barn varannan vecka, medan den andra systern är bortrest typ all the time. Hur ska ni lösa det för er ni som inte har föräldrar runt knuten?!

Ha en fin kväll!

Hej och välkommen!

Känner igen det där dåliga samvetet, hade det med pojkarna innan också, orkade ingenting med dem när dem kom hem på em, och då är dem ändå lite större. Men det är ingenting mot det dåliga samvetet jag har nu när dottern kommit. Men jag är evigt tacksam att dem har varandra i denna stund när dem är så pass isolerade.

Hoppas det löser sig för er med barnvakt, mirakelspektakel hade väl en rätt bra lösning om det skulle krisa, eller får du muta den andra systern att hålla sig hemma
  • WiMe06
    Blgebo skrev 2016-01-05 20:36:31 följande:
    Den såg jag också...om lyxkliniken i brasilien (om jag kommer ihåg rätt) där de nyförlösta fick håret fixat och blev sminkade inför hemresan, och fick en kasse med lyxiga produkter för att de skulle se fräscha och snygga ut... Och där majoriteten förlöstes med snitt. Hur olika det kunde vara, fascinerande!

Igångsättning är inget vi tar lätt på i vården, man blir lite frustrerad över kvinnor som vill bli igångsatta av bekvämlighetsskäl, och inte vill lyssna ang. risker osv.

Jag är inte rädd för igångsättning, blev själv igångsatt förra gången pga. långvarig vattenavgång, men jag skulle aldrig vilja vara med om själva upplevelsen frivilligt igen. Kände mig totalt överkörd och psyket hängde inte med alls. Tog en v innan kroppen fattat att jag fött barn, hemsk känsla. 25 min tog det från första värk till att hon var ute, inte alls kul, kändes som jag missade hela förlossningen.
    Jag känner igen mig lite i det du skriver angående att missa förlossningen. Jag blev så överrumplad när dem gav mig beskedet om igångsättning för en vecka sedan och jag har nog inte fattat riktigt ännu att vi har vår lilla dotter hos oss. Sen gick jag där med mensvärk i drygt 9 timmar och sen plötsligt var det över på 19 minuter.
    Är ju såklart så oerhört glad och tacksam för vårt fina lilla liv men det kändes lite snöpligt att inte få gå längre denna ggn heller. Blev igångsatt med första barnet också men där hann jag ändå få bearbeta tanken då dem satte igång det dagen efter jag fick beskedet.
  • WiMe06
    Blgebo skrev 2016-01-05 21:27:03 följande:
    Jag jobbar ju ändå med sånt här...men det var som att jag aldrig fattade vad vi skulle göra, jag måste fått en total blockering. Och när allt var klart, så kände jag bara "jahapp, då åker vi hem och inväntar värkarbetet"... Sen fick jag förlossningsdepression och grät nästan varje dag i två år för att jag missade förlossningen, har drömt mardrömmar om förlossningen, fick panikångest på jobbet, och jag klarar fortfarande inte av att träffa de personer som var inblandade. Som tur är, har läkaren gått i pension, och den barnmorska som var med jobbar bara dagar, jag jobbar bara nätter så vi ses sällan. Men hon frågade mig för ngn månad sedan  när hon hade en student med, eller om det var studenten som frågade, om hur det känns inför den här förlossningen och jag bröt ihop totalt. Så det är lite "tunn is". 39+0 idag, så nu har jag börjat oroa mig för att gå över - och bli igångsatt....

Men så klart, finns det ingen annan utväg, så hellre igångsättning än snitt.
    Men Gud vad hemskt för dig, då förstår jag att du verkligen inte har ngn bra erfarenhet av igångsättning. Jobbigt med barnmorskan med, men skönt att du inte behöver träffa henne så ofta. Hoppas verkligen att du får en bättre förlossning denna ggn. Men visst skulle du få veta vilka som jobbar när din förlossning startar eller har jag blandat ihop det med ngn annan? Har du fått ngn hjälp att bearbeta hela händelsen och nu inför nästa förlossning?

Det håller jag med dig om, hellre igångsättning än kejsarsnitt.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)