Inlägg från: WiMe06 |Visa alla inlägg
  • WiMe06

BF Januari 2016 :)

Elma skrev 2015-12-30 11:03:06 följande:

WiMe06 - pumpningen är inte direkt det trevligaste minnet från de 11 dagarna vi var på neo. Från första gången då jag naivt trodde att det fanns mjölk i brösten och det enda som fanns i behållarna var 1-2 droppar och lite kondens efter 15 minuter med pumpen. Ville bara diska bort det men personalen stoppade mig då det var dyrbara droppar. Sakta ökade mängden och efter några dagar var det jag som ställde in de stora flaskorna med mjölk i kylen på avdelningen. Det gav något till slut iaf! (förutom slitna bröstsmärtor då jag hade för små trattar först)

Men nätterna då det först var amningsförsök där bebisen knappt orkade försöka ens, följt av sondmatning och sen pumpningen på det. Usch och fy, jobbigt och kämpigt. Tog nästan en timme och så skulle det ske var tredje timme... Då var det riktigt jobbigt och hade inte amningen gett något vid första nattpasset då sa jag till slut nej till den biten och pumpade bara. Personalen fick sondmata istället så jag fick sova något.

Men minns fortfarande känslan när jag satt på rummet med en tratt över varje bröst och inte kunde göra mycket mer än att stirra in i väggen en kvart när pumpen jobbade på. Till slut tyckte jag den sjöng "pumpa, pumpa, pumpa.. puuuuuumpa, puuuuuumpa, puuuuuumpa" beroende på vilket intervall den körde för tillfället. Var inte så jag hade tänkt mig första tiden som mamma precis.

Lycka till med pumpningen och hoppas amningen snart fungerar! Flaskmatning är ju inget dåligt alternativ heller numera om du väljer det istället.

Tack för inlägget! Vartenda ord är så SANT!! Jag känner verkligen igen varenda detalj du skriver.
    Dem där dyrbara dropparna, det känns verkligen helt meningslöst när man ser dem. Och så ligger det några ynka droppar inne i tratten och typ hånskrattar åt en för dem rinner ju aldrig ner.

Slitna bröstsmärtor, precis vad jag har, det gör hemskt ont att pumpa, kanske borde prova större trattar nästa gång! Tack
  • WiMe06
    mitthemligajag skrev 2015-12-31 07:03:09 följande:

Gott nytt år kvinnor! Nu jädrar håller vi ut några sista december timmar så kan våra små få kika ut sen hihi! Vad gör dom om man föder precis innan 00.00? Typ tio 23.57 kan dom vara snälla då eller är de 31/12 som gäller då?

Haha, vi ställde exakt samma fråga nu när tösen föddes för vi kom in på det med vår bm vi hade, men då är det den 31/12 som gäller
  • WiMe06

Hoppas alla blivande härliga mammor här inne får en fantastisk nyår och hoppas att ni alla klarar tolvslaget
    Men måste erkänna att det är sååå spännande att flera av er har små känningar. Spännande att se om det blir ngt.

Vi fick en jättefin nyårspresent såhär på fm. Vi får ta med oss vår lilla guldklimp hem idag med hemsjukvård. Dem anser att hon är så pass pigg och alert att hon klarar det och eftersom vi har erfarenhet av två små sedan innan med sondning så anser dem att vi är den perfekta kandidaten till detta.

Hemsjukvården innebär att vi istället får neo-tiden hemma, vi sköter allt själva med sondning och så får vi hemsök av personal varannan dag. På lördag ska vi tillbaka hit dock för första kontrollen. Känns jättenervöst att ta med henne hem, men det är ju såklart frivilligt.

Nu blickar vi mot ett nytt spännande år. Gott nytt år alla härliga gravida och mammor <3

• WiMe06
    Mattenörd skrev 2015-12-31 11:06:38 följande:

Hej hörni!

Det var vattnet som hade gått i förrgår kväll. Vattnet gick runt 18. Runt halv 9 var svärmor på plats för att passa storebror. Vi skrevs in på förlossningen 21.15 och 21.24 kom vår lilla Astrid ut. Vi hängde knappt med i vad som hände men alla mår bra. Vi hade nog kunnat åka hem redan igår men ville stanna en natt till för att vila och landa lite. Nu är vi på väg hen för att fira nyår med våra två älskade barn.

Men Gud, vilken snabb entré till världen hon ville fira nyår redan iår. JÄTTEstort grattis till lilla Astrid och hoppas ni mår bra <3
  • WiMe06
    mitthemligajag skrev 2015-12-31 10:44:47 följande:
    Sambon sa att man får "ta med sig den stora plånboken" och i värsta fall inte släppa ut barnmorskan från rummet förrns hon skrivit in 1/1 haha. Nä något sådant drama hoppas jag vi slipper, hur mår du och lilla fröken ? :)
    Haha, ja, det är kanske en lösning hoppas ni slipper det, kan kanske bli dyrt annars

Vi mår fint, ska bli så skönt att få vara hemma. Känns helt otroligt. Familjen är på väg nu och ska hämta oss.
  • WiMe06
    qatteriin skrev 2015-12-31 11:13:19 följande:
    Åh vad härligt, grattis och gott nytt år! Så himla bra att det finns hemsjukvård från neo även om jag förstår att det är lite läskigt. Underbart att få fira nyår hemma!

Själv har jag inga känningar alls så vem vet, jag kanske fixar vårt bf-datum ändå... :-P
    Ja, nu får du minsann hålla bf iallafall
    Skönt iofs att kunna få göra det

Ja, det känns kanon att dem erbjuder det. Få vara hemma tror jag gynnar både amningen och lilla tösen att komma igång snabbare.
    Bara att ringa när som helst på dygnet om jag skulle vara orolig för ngt.
    Helt underbar personal är det här med.

Fick en chock igår när en mamma till en utav äldsta pojkens klasskamrater kom in till oss och sa att hon hade hand om oss. Visste inte att hon jobbade här hon fick en chock hon också, haha, hade inte sett att jag var gravid.
  • WiMe06

Gott nytt år på er allihopa och härligt att ni alla klarade strecket! Tänk nu får ni alla bebis iår

Sitter nu i soffan och ammar för fullt med tillmatning via sonden också. Resten av familjen sover.

My god. Vilken omställning att bli 3 barnsmamma. Då Wendela är så liten ännu och fortfarande omfattas av neovård får tyvärr inte killarna hålla henne så mkt, hon ska helst bara vara hos mamma och pappa nu under vårdtiden. Det är jättejobbigt för killarna för dem vill såå gärna hålla henne, klappa på henne, köra henne i vagnen, stoppa om och Gud vet allt. Jobbigt när dem inte får. Plus att dem inte direkt kan träffa kompisar heller pga infektionsrisken. Jobbig tid för dem vilket påverkar humöret en del hos dem.

• WiMe06
    mitthemligajag skrev 2016-01-01 02:38:16 följande:
    Vet inte, sitter just nu på badrummet och skakar av illamående och en magknipssmärta i magen som för mig säger diarre men diarre är det inte.... Började precis så här förra gången också men än vet jag inte om de är någon slags matförgiftning på gång suck.... Vi får se om någon timme vad som händer
    Usch, det där låter inget vidare alls, hoppas det går över för dig så du kan få nån sömn inatt. Hoppas du att det är lite tecken på bebis? Jag menar nu är det ju ändå 2016
  • WiMe06
    Nettiis skrev 2015-12-31 18:18:16 följande:

Sitter nu på akuten, dock inte för min skull utan för bästa vännen! Hon har spytt hela dagen och nu på kvällen kom det med blod.
    Vi skulle precis sätta oss och äta, som ända nyktra på plats så körde jag gärna..

Usch stackars din kompis, tur du kunde köra henne iallafall. Skönt att det inte var ngt smittsamt så du får det.
  • WiMe06
    amalie79 skrev 2015-12-31 19:21:16 följande:
    Det är tydligen jättelång väntetid på Aurorasamtal och enligt min Bm så var det försent för mig. Hade inte hunnit få komma dit. Därför blev Mvc s psykolog nödlösningen. Men det är bra för som ni säger så kan man ju prata om annat där också.
    Jag blev erbjuden aurorasamtal nu efter min förlossning för precis efter förlossningen hade jag sagt att det var det värsta jag varit med om, det blev liksom en chock när det gick från noll till hundra på knappt 1 minut liksom. Men igår kändes det bättre så jag avböjde samtal. Vet dock inte hur lång väntetid det var här. Men det kändes jätteskönt att dem lyssnade och tog till sig och ändå erbjöd mig samtal.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)