BF Januari 2016 :)
WiMe06 - pumpningen är inte direkt det trevligaste minnet från de 11 dagarna vi var på neo. Från första gången då jag naivt trodde att det fanns mjölk i brösten och det enda som fanns i behållarna var 1-2 droppar och lite kondens efter 15 minuter med pumpen. Ville bara diska bort det men personalen stoppade mig då det var dyrbara droppar. Sakta ökade mängden och efter några dagar var det jag som ställde in de stora flaskorna med mjölk i kylen på avdelningen. Det gav något till slut iaf! (förutom slitna bröstsmärtor då jag hade för små trattar först)
Men nätterna då det först var amningsförsök där bebisen knappt orkade försöka ens, följt av sondmatning och sen pumpningen på det. Usch och fy, jobbigt och kämpigt. Tog nästan en timme och så skulle det ske var tredje timme... Då var det riktigt jobbigt och hade inte amningen gett något vid första nattpasset då sa jag till slut nej till den biten och pumpade bara. Personalen fick sondmata istället så jag fick sova något.
Men minns fortfarande känslan när jag satt på rummet med en tratt över varje bröst och inte kunde göra mycket mer än att stirra in i väggen en kvart när pumpen jobbade på. Till slut tyckte jag den sjöng "pumpa, pumpa, pumpa.. puuuuuumpa, puuuuuumpa, puuuuuumpa" beroende på vilket intervall den körde för tillfället. Var inte så jag hade tänkt mig första tiden som mamma precis.
Lycka till med pumpningen och hoppas amningen snart fungerar! Flaskmatning är ju inget dåligt alternativ heller numera om du väljer det istället.
Dem där dyrbara dropparna, det känns verkligen helt meningslöst när man ser dem. Och så ligger det några ynka droppar inne i tratten och typ hånskrattar åt en för dem rinner ju aldrig ner.
Slitna bröstsmärtor, precis vad jag har, det gör hemskt ont att pumpa, kanske borde prova större trattar nästa gång! Tack