Inlägg från: Eleonor01 |Visa alla inlägg
  • Eleonor01

BF Januari 2016 :)

Seven Costanza skrev 2015-12-09 00:08:29 följande:
    Okej va synd att alla inte märker slemproppen. Jag skulle tycka att det vore lugnande om man såg några tecken i taget på att det är på gång, typ att en vecka före går slemproppen, sedan går vattnet och sedan kommer värkarna, men jag tycker det är bra att få höra att man inte kan räkna med det. Jag tycker inte om överraskningar
    Slemproppen kan släppa gradvis under hela graviditeten men den återbildas hela tiden så det behöver absolut inte vara något tecken. Håller med om att man VET när det startar. De som säger att de inte gjorde det är en försvinnande liten andel
  • Eleonor01
    qatteriin skrev 2015-12-09 06:22:00 följande:
    Det är bara för ca 20 % som förlossningen startar med vattenavgång. Slemproppen märker man inte alltid när den går och den kan återbildas hela tiden, jag skulle tro att min gick efter att vattnet gick men vet inte. Jag fick onda värkar så fort vattnet gått men de var tyvärr inte effektiva förrän efter nästan ett dygn, jag öppnade mig ingenting alls, så det är helt individuellt. Men om vattnet går ska man iaf in på kontroll så de har koll på om de måste sätta igång en senare för infektionsrisken. Det är nog väldigt ovanligt att få förlossningsvärkar som inte gör ont.
    Min som föddes nästan m hinnorna på huvudet. Vattnet gick aldrig utan han va påväg att födas m fostervattnet runt sig. Kommer inte ihåg vad de kallade det.... Kungafödsel eller nåt... De tog sönder hinnorna två minuter innan han kom ut typ
  • Eleonor01
    kindofnothing skrev 2015-12-09 07:37:34 följande:

Jag o sambon är helt novisar o pratade om ett par saker igår kväll som ni gärna får hjälpa till med.

Hur vet man vilka blöjor man ska ha? Storlek? Märke? Hur många paket behöver man ha hemma?

Vi har fått ärva en del kläder men behöver nog köpa några pyjamasar. Hur vet man vad som är en pyjamas i affären? Kanske jättekonstig fråga, haha! Ska man köpa 56 o hoppas på att det passar o att man kan vika upp ärmarna? Surt att köpa 50 som man hört att vissa barn inte ens kan ha!

Min erfarenhet av blöjor är att Libero är bäst. Pampers tycker jag luktar konstigt. När sonen sen blev större använde vi dock Pampers som natt blöja. Upplevde att de klarade mer vätska å läkte mer sällan men det är otroligt individuellt. Har köpt libero nr 1. Sen brukar vi få två paket på BB, en av var sort som sponsring å lite presenter i en väska i form av nån leksak rabattkuponger etc. Kanske inte det finns på alla BB dock. Möjligt att de har tagit bort det här med. Har inte frågat så jag har packat ner några blöjor redan för säkerhets skull
  • Eleonor01

Tul visar -10% samma som första gången. beräknad födelsevikt ca 3000-3200g. Samma som min förstfödde. Känns bra så inga fler tul är planerade! :))

• Eleonor01
    amalie79 skrev 2015-12-09 14:05:25 följande:

Jag är irriterad och funderar på att sluta jobba på fredag isf 18 eller 22. För om man ändå blir idiotförklarad och folk bestämmer över huvudet på en vad man kan och inte kan göra så är det ingen mening man är på jobbet alls.
    Det är ju så fel saker de inte låter mig göra. Jag BEHÖVER växla mellan att stå, gå, sitta vid datorn, röra på mig ute. Då mår min kropp bäst. Nu vill min chef att jag sitter inne hela nästa vecka och sorterar papper. Ja jag hade tänkt sortera och slänga en del grejer såklart, lika bra passa på.
    Jag vet var gränsen går, men de tror inte att jag vet det. Jag skulle dra några ljusslingor från marken, stoppa i dem i ett uttag i julgransfoten- "men det kan väl någon annan göra?" Ja fast VARFÖR? Jag ska stoppa i en elkontakt liksom- vad är det med det som jag inte klarar av.
    "du börjar faktiskt bli större"- ja, förvisso,jag är gravid i v 35 men det betyder inte att jag inte har förståndet i behåll. Om jag tycker att det känns okej att ställa mig på alla fyra och stoppa i en elkontakt så ska jag väl få göra det? Hur ska bebisen ta skada av det- jag har liksom inte tänkt stoppa fingrarna I elkontakten!

så eftersom min chef tycker att jag måste daltas med så funderar jag allvarligt på att vara så dålig som de tydligen tycker jag ska vara nu och bara dra på fredag, sjukskriva mig sista veckan och sedan ta semester osv som tänkt....

jag vet att det är ett lyxproblem jämfört med hur många av er har det här så egentligen vill jag inte skriva om det. Men nu sitter jag här och vänder papper medan mina kolleger krattar buskar på MITT område- för det är ju såååå jobbigt att gå i en rabatt med en kratta och krafsa ihop skräp liksom...

Den som har daltat m mig under min graviditet har jag idiot förklarat! Givetvis inte efter första gången men andra!

Jag är inte sjuk jag är gravid!!!! JAG bestämmer har jag sagt
  • Eleonor01

Idag på mitt tul så pratade Jag å läkaren om lite olika grejer. Vi kom in på sprickskyddet å jag frågade om de fortfarande hade kvar det. Det hade de :)) sen sa jag att Jah är absolut inte den som sitter å skrivet hur jag vill ha det i förlossningsbrev var på hon frågade var folk har fått den idéen ifrån?

Så... Vem har sagt till er som skriver/skrev/ska skriva förlossningsbrev??

• Eleonor01
    WiMe06 skrev 2015-12-09 21:37:57 följande:
    Jag har fått ett färdigt papper med frågor från förlossningen via min bm som dem vill att man har med sig, dem kallar det födelseplan.
    Vad för frågor? Aldrig hört talas om :)
  • Eleonor01
    WiMe06 skrev 2015-12-09 22:30:04 följande:
    -hur känns det inför förlossningen och att bli förälder?
    - finns det ngt som personalen bör veta för att du ska känna dig trygg och för att de ska kunna ge stöd under vårdtiden?
    - känslor/funderingar omkring smärta och smärtlindring?
    - känslor/funderingar/kunskap angående amning?
    - du som har tidigare erfarenhet av förlossning/bb-tid och amning, har du ngt att berätta?

Står överst på pappret att födelseplanen blir en del av journalen efter förlossningen. Att man ska fundera på frågorna och skriva ner svaren och gärna diskutera dem med sin bm. Sen står det att födelseplanen är tänkt som en hjälp för att personalen ska lära känna en bättre för ett bra samarbete ska kunna utvecklas. Sist står det att det kan uppstå situationer där det inte är möjligt att följa födelseplanen.
    Tack för infon. Googlade lite Å hittade! Har som sagt aldrig gjort det själv så jag kunde inte svara henne å dessutom kanske det var annorlunda i olika landsting. :)
  • Eleonor01
    MeEmmA skrev 2015-12-09 23:42:24 följande:

Satt precis och funderade lite, var ju hos bm idag och mitt nästa besök är 30/12, det är om tre veckor. Har inte varit med om att man har så lång tid mellan besöken såhär på slutet förut. Har ni andra också tre veckor eller hur ofta?

Jsg har varje vecka den sista tiden. Konstigt! Kolla m din bm
  • Eleonor01
    minahjärtan0609 skrev 2015-12-10 07:35:48 följande:
    Är inte förlossningsbrev det man skriver tillsammans med bm i v 30+något? Där hon skriver ner vad man vill har för smärtlindring osv. Eller har jag helt missuppfattat?
    Skrivet hon ner det? Helt nytt för mig det med ;) hade aldrig någon diskussion m bm förra gång ang det. Inte denna hellre. Det frågar de ändå på fl när man kommer in. Å hinner de inte fråga så hinner man ändå inte med smärtlindring :))

Jag syftar till att folk skriver egna brev
Svar på tråden BF Januari 2016 :)