-
Å super gott till kaffet!! Min burk m saffransskorpor e snart slut så Jag köpte ett paket saffran till det också. Bakar det imorgon. Tranbär lät spännande! Jag har egna tranbär i kylen som jag skördade från mina buskar för nån vecka sedan. Fortfarande inte funnit nåt bra recept till dem så tror att de kommer gå i torken iställetqatteriin skrev 2015-12-12 11:45:00 följande:Gud vad gott med saffransbullar, mycket godare än lussekatter tycker jag! Önskar jag orkade baka, jag älskar saffran, men jag tror jag ska försöka göra lite saffransskorpor med vit choklad och tranbär som jag tycker så mycket om. Enklare än bullar. -
Gjorde en surjordsbädd i somras. Amerikanska blåbär å tranbär som marktäckare. Älskar att laborera i min trädgård å mitt kökqatteriin skrev 2015-12-12 12:00:23 följande:Coolt med egna tranbär! Ja det är jättesmarrigt, tror det är ett recept från ica, går att hitta om man googlar på "saffransskorpor med tranbär och vit choklad". -
För mig så kan jag säga att sovperioder finns mer markant. Däremot kan jag alltid väcka henne. När hon bökar så känns det riktigt hårt för det finns liksom ingen plats kvar därinne nu. Så typ allt eller inget. Om det e små rörelser di känner så är det säkert när den lill* sover eller vinkar, hickar eller någon annan pytterörelse. Vid minsta oro ska du dock ringa fl. de är professionella å där för din å barnets skullAnny123 skrev 2015-12-12 15:46:38 följande:Tycker också min lille är lugnare därinne. Känner dock av nåt regelbundet. Hur ofta känner ni era små? Hur långa "sovperioder" har de? Å hur är rörelserna nu såhär i slutet? Att man alltid ska bli så orolig/nojig????
-
Det är så roligt m all kunskap man kan ge sina barn å ge dem bra mat utan tillsatser i! Hemmaodlat slår allt!!qatteriin skrev 2015-12-12 12:32:15 följande:Önskar jag hade en trädgård att laborera med! Jag får vara nöjd med vår lilla odlingslott, eller ja så liten är den väl inte, 25 kvadratmeter. Älskar att köra händerna i jorden och få skörda mina egna grönsaker. Men man kan ju tänka lite mer långsiktigt om man har en egen trädgård. -
Åh så härligt!!qatteriin skrev 2015-12-12 17:29:14 följande:Det gör det verkligen. Sonen tjatar om att gå till lotten på sommaren, att få dra upp sina egna morötter, plocka färska rödbetor och äta sallad direkt från landet... Om vi hade trädgård så skulle jag fixa ett växthus och roa mig med sånt som inte funkar i vår växtzon. I år odlade vi pumpa för första gången och sonen var mer än lycklig över att få göra sin egen "spökpumpa" (med hjälp av pappa) till Halloween. -
Normal födelsevikt finns inom spannet på tre kurvor. En medel sedan en över Å en under. På 40 veckor medel är vikten 3500g. Från de kan du sedan plussa eller ta minus de procenten som räknas ut. Allt mellan 2800-ca4800 är inom kurvorna för normalvikt. Sen är allt individuellt. Jah som själv är liten ska inte få en klump på 4800 utan mer normalt är runt 3000 vilket min bebis ligget på efter alls tul nu. Va det krångligt eller du hängde med??? Så +24% innebär en födelsevikt på ca 4100-4300 efter 40 veckor fullgångemSeven Costanza skrev 2015-12-13 01:39:36 följande:Vad skönt! Bra att du åkte in.
Kan någon förklara hur de räknar ut de där procenten egentligen, är det bara en viktuppskattning eller är det längd också? -
Jag har aldrig handlat en pryl på ordinarie pros å kommer aldrig att göra! Gäller att planera sina inköp å inte köps onödigt krimskrams. Jag är en sån som kan sitta å jämföra priser å leta rabattkuponger. Det sparar man massor på :) sen som Skötväska. Varför köps en väska endast för ett ändamål?!?! :)WiMe06 skrev 2015-12-12 22:28:59 följande:Ligger här i sängen vaken själv med en föräldratidning och kan inte låta bli att bli lite bitter. Varför ska varenda jäkla barnpryl vara så dyr? Är det för att vi blivande och nyblivna föräldrar anses som ngt lättlurat byte av ngt slag?? Bara detta med skötväska!! Varför måste en skötväska egentligen vara så förbenat dyr, dem är ju oftast bara gjorda i ngt vanligt tygmaterial men det är lite extra fack här och där och kanske lite roligare tyger och den råkar kallas för just skötväska! Men ändå, varför måste allt vara så dyrt? En liten leksak att hänga över sängen 500 spänn! Näe, nu får jag nog sluta fundera på det. Är nog bara lite hormonstörd ikväll. Och sur över att jag inte kan och tänker lägga 1000 spänn på en jäkla blöj och kräkhandduksbärare fast att jag egentligen skulle vilja.
-
MAn mäter lårbenets längd, huvudet i genom skärning å ett mått till... Glömt det men kan ta fram mina mätningar om Du vill? Tre mått tas å medelmåttet används för beräkningenSeven Costanza skrev 2015-12-13 06:24:00 följande:Okej ja jag fattar. Jag menade mer hur de GÖR själva uppskattningen av vikten på fostret, alltså de kan ju mäta hur långt fostret är men hur kan de räkna ut så noggrant vad de tror att det väger? -
Så lite så! :) jag har gjort tre tul. Fått olika siffror varje gång å därför blev jag tillbaka kallad. -9%, -16% å nu sist -10%amalie79 skrev 2015-12-13 06:45:03 följande:Det var solklart förklarat tack snälla för det! Fick aldrig frågat riktigt för det var sent och han var en underbar men ganska nitisk st-läkare, han började fråga efter blödningar och smärta och jag bara nej nej, jag mår toppen förutom nu när du trycker ihop min bebis med ultraljud typ:) ligger l sängen med vetekudden nu för helvete vad den där timmen och lite till på rygg på brits utan att få röra sig tog styggt på ryggen kan knappt röra mig utan att kvida just nu.
Fick massa sammandragningar med vilket syntes på kurvan och hon frågade om jag märkte av dem. Det gör jag ju, men inte med smärta utan bara stt det spänner.
Men andra kurvan fick jag sitta i en fåtölj istället, genast bättre och även mindre och enklare sammandragningar också. Vad mindre hjälplös man känner sig så fort man slipper ligga som en skalbagge på rygg!
Bm vi träffade, två styck, var jättetrevliga. Nu var detta tyvärr inte den vanliga förlossningen utan special, det var där de hade mest plats igår kväll. Sambon sa stt han önskar att vi kunde få föda där för det är så mycket lugnare och man får såklart mer uppmärksamhet. Hans äldste son är född där nämligen pga HF.
Ok, först ville han tydligen ge oss en tid för tillväxtultraljud men sedan ändrade han sig för allt såg så bra ut. Min systers första flicka, som ju också är januaribarn vägde 4200 vid födseln, en riktig liten tjockis var hon med valkar på armarna redan som nyfödd, för längden var normal, tror hon var 51. Det satt i sen för redan under sommaren hade hon storlek 74/80. Efter ett par år hade längden hunnit ikapp är hon en ståtlig snart 5- åring som är mycket längre än de flesta kompisarna. På 4-årskontrollen var hon 113 cm.
Vi jämförde 2,5- årskontrollen med hennes lillasyster, som gjorde sin nu, och det skiljer 8 cm och nästan 6 kg på dem i den åldern :)
Det enda var lite strul i början för att hon tappade för mycket första dagarna, de där stora barnen är tydligen känsligare för blodsockerfall och svåra att underhålla vikten på, så de fick börja med flaska.
Men, kan ju säga att detta får mig att än mer fundera över mitt bf, som var 4/1 från början men nu är 15/1... Kanske ska förbereda mig lite mentalt på en tidigs januaribebis... Man vet aldrig!
Min sista läkare tror att mitt mätningen inte stämmer riktigt. Alla mäter olika å det är svårt att få samma bilder vid varje ultraljud. Dina +24 behöver således inte stämma. Det kan vara mindre. Det är därför man säger att det kan slå på två veckor :) skönt att du å magen mår bra iaf :)) -
Oki :)Seven Costanza skrev 2015-12-13 07:26:23 följande:Aha då förstår jag . Nej det behövs inte, jag var bara nyfiken.