• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • Mallis87

Jag är 28 så jag blir inte erbjuden kub, och jag tycker det är rätt skönt faktiskt. För även om man får låga siffror, så finns ju faktiskt risken ändå. Och det kan jag ju veta redan nu utan kub, att det finns en risk att barnet i magen inte är friskt. Sen kan det ju hända hur mycket som helst under en förlossning, eller under ett barns år för övrigt. Vem vet om vi är med i en olycka så mitt barn blir skadat? Hade jag blivit erbjuden kub hade jag säkert gjort det, men nu blir jag inte det och tycker det är rätt skönt...

• Kixpix
    Mallis87 skrev 2015-07-15 22:29:49 följande:
    Läste här ovanför att du gjort KUB! Då fick du bekosta det själv? Var gjorde du det?
    Japp, det har jag gjort. Jag bekostade det inte själv utan bm på familjens hus bokade detta.
    Vi har personer med down syndrom på min pappas sida, så jag var lite nojjig. Min ena syster har också gjort kub och fick ganska dåliga provresultat. Därav blev jag nojjig och fick lov att göra det. :)
  • Kixpix
    Mallis87 skrev 2015-07-15 22:28:31 följande:
    Jag bor i hässleholm! Du då? :)

Jag är i vecka 14, (13+2). Vilken är du i? :)
    Vad skoj! Jag bor i Bjärnum ;)
    Jag är i v 14 (13+4) så vi är ju ganska exakt haha :)
  • Kixpix
    Mallis87 skrev 2015-07-16 09:04:10 följande:

Jag är 28 så jag blir inte erbjuden kub, och jag tycker det är rätt skönt faktiskt. För även om man får låga siffror, så finns ju faktiskt risken ändå. Och det kan jag ju veta redan nu utan kub, att det finns en risk att barnet i magen inte är friskt. Sen kan det ju hända hur mycket som helst under en förlossning, eller under ett barns år för övrigt. Vem vet om vi är med i en olycka så mitt barn blir skadat? Hade jag blivit erbjuden kub hade jag säkert gjort det, men nu blir jag inte det och tycker det är rätt skönt...

Ska väl tilläggas att jag gjorde KUB på CSK :)
  • WiMe06

Det finns forskning som tyder på att barnet kan uppfatta ljud redan från v 13, Öronen är dock färdigutvecklade först i vecka 24, men man tror att fostret hör med hjälp av receptorer i huden som tar upp vibrationer.

• Seven Costanza
    dinin skrev 2015-07-16 08:58:58 följande:

KUB äntligen avklarat! Fick lägsta risken på allt och bebis var pigg och dansant :) blev flyttad till 24/1 så stämmer ganska bra med ursprungsdatum. Så lättad nu!

Stort grattis, fick också lägsta risken och är jätteglad för det! Självklart KAN ju barnet vara skadat ändå, antingen att det har någon trisomi ändå eller någon annan skada/sjukdom men det känns ändå som ett betryggande steg på vägen att få låg risk tycker jag.
  • Cinnamon

Jag har inte gjort KUB eftersom de inte erbjuder det här i Värmland.
    Längtar till RUL den 7 augusti.

Vet ni om de kan se någon risk på RUL för downs osv ?

• Seven Costanza
    Cinnamon skrev 2015-07-16 09:47:00 följande:

Jag har inte gjort KUB eftersom de inte erbjuder det här i Värmland.

Längtar till RUL den 7 augusti.

Vet ni om de kan se någon risk på RUL för downs osv ?

Nej det gör väl inte en _riskbedömning_ då eftersom man inför KUB även lämnar blodprov, men de ser ju på RUL om något i fostrets anatomi ser onormalt ut, t ex för stor nackspalt som är ett tecken på downs, eller t ex gomspalt, vissa hjärtfel eller att hjärnan inte utvecklats som den ska. De kan hitta nästan alla defekter på RUL som jag förstått det, men ibland föds det barn med sjukdomar/defekter man inte kunnat hitta på RUL:
  • amalie79
    Seven Costanza skrev 2015-07-16 10:01:51 följande:

Nej det gör väl inte en _riskbedömning_ då eftersom man inför KUB även lämnar blodprov, men de ser ju på RUL om något i fostrets anatomi ser onormalt ut, t ex för stor nackspalt som är ett tecken på downs, eller t ex gomspalt, vissa hjärtfel eller att hjärnan inte utvecklats som den ska. De kan hitta nästan alla defekter på RUL som jag förstått det, men ibland föds det barn med sjukdomar/defekter man inte kunnat hitta på RUL:

Man kan även titta efter näsbenet. Det gör de även på kub, även om det såklart inte är ett säkert tecken (DS-barn kan sakna det)

Men min vän gjorde flera ultraljud, bl.a. Rul och på slutet då den låg felvänd, men ingen misstanke fanns om att något skulle vara fel, tvärtom såg allt jättebra ut. Det var en chock att det kom ett barn med downs .

Nu är ju detta iof några år sen som sagt.
  • Seven Costanza
    amalie79 skrev 2015-07-16 10:50:57 följande:

Man kan även titta efter näsbenet. Det gör de även på kub, även om det såklart inte är ett säkert tecken (DS-barn kan sakna det)

Men min vän gjorde flera ultraljud, bl.a. Rul och på slutet då den låg felvänd, men ingen misstanke fanns om att något skulle vara fel, tvärtom såg allt jättebra ut. Det var en chock att det kom ett barn med downs .

Nu är ju detta iof några år sen som sagt.

Jo det har jag också hört. Jag menade mer att de flesta defekter GÅR att hitta med ultraljud, inte att man alltid hittar alla fall till 100% tyvärr.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)