• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • Mallis87
    Kixpix skrev 2015-07-16 17:30:23 följande:

Aha :) min sambo kommer från tstorp och gick i Sösdala! Men han är ett år yngre än dig :p

Då vet jag ju nog förmodligen vem han är haha ;) Förstår om du inte vill skriva ut namn eller så, men lite nyfiken blir man :)
  • daoan

Mina var superömma spännde och blev större fram

Till v 9- sen gick de tillbaka till normalt och ömmar inte ett skit :p

Emelie86 skrev 2015-07-16 16:53:58 följande:

Ni som haft ömma bröst, ömmar de fortfarande? Tycker att det lilla jag känt av har försvunnit helt.

För övrigt känner jag mig lite snuvad på det här med att brösten ska växa så mkt under graviditeten, mina har inte vuxit ett dugg (typiskt) 

• Mallis87
    himw skrev 2015-07-16 16:33:18 följande:

Hej!

Får man hoppa in här även om jag är lite sent ute?

Blev medlem på familjeliv först idag men har läst mängder i forumet i ett års tid om tidiga tecken på graviditet, missfalltrådar, ägglossningstest och nu äntligen- gravidtrådar ????

Fyller 29 år i nästa vecka och är gravid med vårt första barn- och vi har längtat ?? Vi har efter förra ultraljudet blivit beräknade till 3 januari- så spännande!

Bor i hus i Kalmar med min man som är 31 och har precis börjat fundera på barnvagnar- hur är det för er andra? Ser att ni diskuterat några olika men vad ska man tänka på? Har läst i barnvagnsbloggen och fått massa tips men efter besöket i barnvagnsaffären blev jag bara ännu mer förvirrad ????

Grattis, va roligt!

Ja, barnvagnar är en ren djungel... Men utgå från vad du behöver den till! Vi bor på landet och har en stor emmaljunga med fyra, fasta lufthjul. Oslagbar på grusvägar och på oskottat vintertid!

Sen har vi en mindre vagn med svängbara framhjul där barnet sitter framåtvänd, som vi använder i stan. Svängbara hjul är supersmidigt. Dock har vi inte lufthjul på den, och de saknar jag. Bättre gung och vagnen går tystare med lufthjul och det fastnar inte en massa stenar i hjulen.

Sen beror de ju på - har du hiss vagnen ska få plats i, kommer du fälla ihop vagnen mycket och behöver att den tar litet utrymme? Sen är det ju jättesmidigt, om du köper en duo vagn (med både ligg & sittdel) att sittdelen går att vända och att ha både mot och ifrån dig. Sen är det väll lite vilken smak man har, jag själv gillar typ Emmaljungas utseende, tycker tex inte att bugaboo vagnarna är så snygga, utan är lite mer för de icke ergonomiska, tycker de är snyggare :)
  • himw
    Mallis87 skrev 2015-07-16 18:12:12 följande:

Grattis, va roligt!

Ja, barnvagnar är en ren djungel... Men utgå från vad du behöver den till! Vi bor på landet och har en stor emmaljunga med fyra, fasta lufthjul. Oslagbar på grusvägar och på oskottat vintertid!

Sen har vi en mindre vagn med svängbara framhjul där barnet sitter framåtvänd, som vi använder i stan. Svängbara hjul är supersmidigt. Dock har vi inte lufthjul på den, och de saknar jag. Bättre gung och vagnen går tystare med lufthjul och det fastnar inte en massa stenar i hjulen.

Sen beror de ju på - har du hiss vagnen ska få plats i, kommer du fälla ihop vagnen mycket och behöver att den tar litet utrymme? Sen är det ju jättesmidigt, om du köper en duo vagn (med både ligg & sittdel) att sittdelen går att vända och att ha både mot och ifrån dig. Sen är det väll lite vilken smak man har, jag själv gillar typ Emmaljungas utseende, tycker tex inte att bugaboo vagnarna är så snygga, utan är lite mer för de icke ergonomiska, tycker de är snyggare :)

Tack! :)

Jag tycker det är så svårt att veta vart man ska börja för vi har inte så mycket att ta hänsyn till- lyxproblem!

Vi bor i hus och behöver inte ta hänsyn till några mått. Där vi bor är det alla promenadvägar plana och fina- dock massa kullersten i stan och mer lantligt hos mina föräldrar så jag vill ha en vagn som passar för allt men här kommer det kluriga:

Min man och jag är såååå olika när det gäller detta, jag köpte en gammal Emmaljunga från 70-talet på blocket förra graviditeten som slutade i missfall och det är världens finaste vagn som jag skulle kunna tänka mig att ha ända tills det är dags för sittvagn medan min man knappt kan tänka dig att gå utanför tomten med den :)

Vi var och kollade första gången i förrgår- det är ju skönt att kunna klämma och provköra och vi gillade båda Brio Smile men i affären lät suffletten något vansinnigt högt när man fällde den fram och tillbaka och enligt personalen skulle det vara så. Kändes jättekonstigt då bebisen förmodligen vaknar av ljudet?

Hittade en vagn som hette Cybex Priam som vi gillade också men den kostade 9800 kr för chassi och sittvagn- ooops, mycket dyrare än vad vi tänkt oss ;)

Då var det bättre pris på den här :)

• WiMe06
    himw skrev 2015-07-16 17:12:23 följande:

Jag känner mig också lite snuvad på de större brösten- alla mina kompisar som fått barn säger att de märkte det direkt men på mig har det inte märkts :)

Mina ömmade som tusan de första veckorna men inget nu.

WiMe06- vad kul med någon från Kalmar! Bor ni inne i Kalmar? Vart går du på MVC?

Vi bor i Berga så vi har haft inskrivningssamtal och hälsosamtal i Norrliden men jag trivs inget vidare där så nu har vi bytt till Verkstadsgatan istället men där var föräldrargrupperna fulla tyvärr, kommer vi missa mycket tror ni? Eller är det bara information i grupp?

Nej, vi bor i Lindsdal, också i villa, så det är skönt.

Jag går också på verkstadsgatan, vilken bm har du?

Jag skulle bara bli erbjuden plats i föräldragrupp om det fanns platser över så med andra ord kommer jag inte att få ngn plats. Det är säkert olika det där med vad man känner med f-grupp. Jag har bara gått med första barnet och kände det mest bara jobbigt för jag var så ung och alla andra var äldre och rätt otrevliga så träffarna blev mest bars jobbiga tyckte jag. Men det är ju mkt information, vi besökte förlossningen på en träff vet jag, sen visade dem lite hur bebisen skulle komma ut genom en docka och amningsinfo och sådär. Vet dock inte hur det är i Kalmar, för detta var på Öland jag gick då.

Vi har inte börjar titta så himla mkt på vagn ännu, det är mest bara jag som tittat på nätet lite och då har jag fastnat för brio smile och emmaljunga viking.
  • Kixpix
    Mallis87 skrev 2015-07-16 18:03:41 följande:
    Då vet jag ju nog förmodligen vem han är haha ;) Förstår om du inte vill skriva ut namn eller så, men lite nyfiken blir man :)
    Jag chansade bara på vad du heter i förnamn. Börjar efternamn på N? Du bor utanför hlm i IB? (Får förkorta så ingen fattar ;) sökte nämligen på Facebook ;)
  • Mallis87
    Kixpix skrev 2015-07-16 19:56:07 följande:

Jag chansade bara på vad du heter i förnamn. Börjar efternamn på N? Du bor utanför hlm i IB? (Får förkorta så ingen fattar ;) sökte nämligen på Facebook ;)

Men Gud vilken detektiv, nu blir jag nästan lite skraj haha :) Det stämmer bra!
  • Mallis87
    himw skrev 2015-07-16 18:56:26 följande:

Tack! :)

Jag tycker det är så svårt att veta vart man ska börja för vi har inte så mycket att ta hänsyn till- lyxproblem!

Vi bor i hus och behöver inte ta hänsyn till några mått. Där vi bor är det alla promenadvägar plana och fina- dock massa kullersten i stan och mer lantligt hos mina föräldrar så jag vill ha en vagn som passar för allt men här kommer det kluriga:

Min man och jag är såååå olika när det gäller detta, jag köpte en gammal Emmaljunga från 70-talet på blocket förra graviditeten som slutade i missfall och det är världens finaste vagn som jag skulle kunna tänka mig att ha ända tills det är dags för sittvagn medan min man knappt kan tänka dig att gå utanför tomten med den :)

Vi var och kollade första gången i förrgår- det är ju skönt att kunna klämma och provköra och vi gillade båda Brio Smile men i affären lät suffletten något vansinnigt högt när man fällde den fram och tillbaka och enligt personalen skulle det vara så. Kändes jättekonstigt då bebisen förmodligen vaknar av ljudet?

Hittade en vagn som hette Cybex Priam som vi gillade också men den kostade 9800 kr för chassi och sittvagn- ooops, mycket dyrare än vad vi tänkt oss ;)

Då var det bättre pris på den här :)

Haha, min sambo har typ varken eller smak när det gäller barnprylar/vagnar/barnkläder så jag brukar få det jag tycker är snyggt, men det kan ju vara jobbigt att ha helt olika smak :) brio smile har ja ingen erfarenhet av, men låter ju klart konstigt med sufletten... Å andra sidan kanske man inte håller på med att fälla sufletten upp och ner när barnet redan sover, utan det är kanske mest när man lägger i/tar ut barnet och då är det kanske vaket :) Men det finns ju verkligen så mycket vagnar, finns ju massor med märken som inte är så kända också... Verkligen en djungel!
  • himw
    WiMe06 skrev 2015-07-16 19:18:19 följande:

Nej, vi bor i Lindsdal, också i villa, så det är skönt.

Jag går också på verkstadsgatan, vilken bm har du?

Jag skulle bara bli erbjuden plats i föräldragrupp om det fanns platser över så med andra ord kommer jag inte att få ngn plats. Det är säkert olika det där med vad man känner med f-grupp. Jag har bara gått med första barnet och kände det mest bara jobbigt för jag var så ung och alla andra var äldre och rätt otrevliga så träffarna blev mest bars jobbiga tyckte jag. Men det är ju mkt information, vi besökte förlossningen på en träff vet jag, sen visade dem lite hur bebisen skulle komma ut genom en docka och amningsinfo och sådär. Vet dock inte hur det är i Kalmar, för detta var på Öland jag gick då.

Vi har inte börjar titta så himla mkt på vagn ännu, det är mest bara jag som tittat på nätet lite och då har jag fastnat för brio smile och emmaljunga viking.

Jag ska till BM på Verkstadsgatan första gången i slutet av augusti och jag kommer inte ihåg namnet på henne vi skulle till men hoppas det blir bra :)

Vi skulle få gå med på BB och några andra grejor men det var just föräldrargrupperna som var fulla- verkar vara många Kalmarbebisar i januari!

Men har anmält mig till en amningskurs via Sensus som jag hört mycket gott om så jag tänker att jag får amningsbiten därifrån. Verkar vara olika hur de olika MVC lägger upp föräldrargrupperna- i Norrliden var det vid 8 tillfällen och två timmar per gång men då skulle alla i gruppen träffa BM för kontrollerna därav den långa tiden- konstigt upplägg då en kompis som gick där sa att man inte fick ut nånting av det.

Jag gillade också Smilen men har du klämt på den i verkligheten? Superlättkörd men sufflettens ljud på sittdelen är verkligen högt när man fäller den.
  • himw
    Mallis87 skrev 2015-07-16 20:48:44 följande:

Haha, min sambo har typ varken eller smak när det gäller barnprylar/vagnar/barnkläder så jag brukar få det jag tycker är snyggt, men det kan ju vara jobbigt att ha helt olika smak :) brio smile har ja ingen erfarenhet av, men låter ju klart konstigt med sufletten... Å andra sidan kanske man inte håller på med att fälla sufletten upp och ner när barnet redan sover, utan det är kanske mest när man lägger i/tar ut barnet och då är det kanske vaket :) Men det finns ju verkligen så mycket vagnar, finns ju massor med märken som inte är så kända också... Verkligen en djungel!

Gud vad skönt! Här är det långa diskussioner och omröstningar där jag anser att jag representerar bebisen och har två röster :)

Det har du ju rätt i- tänkte inte på om det var någon tittutlucka på suffletten, det måste jag kolla.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)